Blad 76
Verslag van de raadsvergadering van 12 november 2001
hebben moeten doen, voordat dit eindelijk nu voor ons ligt. Maar
in ieder geval blij dat het er nu eindelijk komt.
Tweede punt is de notitie Monsma. Ik begrijp dat er op basis van
belastingwetgeving overlegd wordt wat wel en niet naar buiten kan.
Maar ik vind wel dat op moment dat blijkt dat er gevoelige
informatie of persoonlijk informatie in die rapporten staat, die
op basis van de belastingwetgeving niet naar buiten mogen, dat we
dan overgaan naar laat ik zeggen anonimisering en dat we niet
zeggen van omdat er een aantal dingen in staan, die niet naar
buiten zouden mogen op basis van de wet, we leggen het ter inzage.
Het is niet onbekend dat met Tipex dingen worden weggehaald. Bij
de vorige OZB-besprekingen hebben we dat ook meegemaakt, dus wat
mij betreft wil ik daar toch een pleidooi voor houden. Maar dat
moeten we dus maar eventjes afwachten.
Voordat we bij de moties terechtkomen wil ik eerst nog eventjes
toch aandacht voor onze eigen motie. Iedereen die hier zegt dat
het een verantwoordelijkheid is voor de partijen zelf, geef ik
100% gelijk. Dat is het namelijk ook en dat vinden wij ook. En ik
verwacht ook in het geheel geen initiatieven van de kant van het
college als het gaat om het tot stand brengen van concrete
initiatieven in de relatie burger/bestuurMaar waar het om gaat
is, om te voorkomen dat, na al die gesprekken en al die debatten
die de diverse partijen binnen hun eigen fractie, binnen hun eigen
achterban en ook met de bevolking gaan voeren, dit nu in een
verkiezingsprogramma terechtkomt en voor de rest na de verkiezin
gen moet maar worden gekeken in hoeverre dat kan worden gereali
seerd, om dat nou juist te voorkomen, stellen wij voor om nog
juist voor de verkiezingen hiermee aan de slag te gaan. Met een
pakket aan maatregelen te komen, wat door de burgers en door de
politieke partijen op basis van bijvoorbeeld die gesprekken, die
elke partij voor zichzelf met de achterban heeft, om die vervol
gens op tafel te leggen en te kijken wat kunnen we daar als
gemeente concreet mee. Het is niet alleen een kwestie van praten
en overleggen, het is ook een kwestie van dat wij concreet die
knopen doorhakken en dat wij als gemeente zeggen: oké, de partijen
en de burgers hebben dit nu naar voren gebracht, hier gaan wij
vervolgens mee aan de slag, om te kijken hoe we de relatie tussen
burger en bestuur kan worden verbeterd. Ik vind dat in de
beantwoording van de raadsleden er veel te eenzijdig wordt
ingegaan op de verantwoordelijkheid voor de partijen zelf. Dat is
het probleem ook niet, dat vinden wij ook, maar ik vind dat je die
dingen moet scheiden. Vandaar ook dat wij toch zeggen die motie
zullen wij gewoon staande houden en op basis van de gedachte, die
ik net heb uitgesproken, denk ik dat ieder daar ook een eigen stem
in kan hebben, elke partij, en het staat los van de discussie die
u zelf voert.
Motie nr. 1 van de PvdA-fractie heeft wat ons betreft steun.
Motie nr. 3, de dualisering van de CDA-fractie, idem.
Blad 77
Verslag van de raadsvergadering van 12 november 2001
Ik heb begrepen dat we nu weer meer overgaan tot overnemen door
het college. Ik vind het altijd een beetje een vreemd idee dat op
moment dat nog niet eens iedereen zich heeft uitgesproken al wordt
gesteld, we nemen het over. Maar wel met dien verstande dat ik
ervan uitga dat de meerderheid dit kennelijk wel wil.
Declaratieregeling van GroenLinks, hetzelfde verhaal.
Wij hebben bij perspectief dit jaar al gesteld dat een onderuit
putting op het minimabeleid was en dat wij dus vonden dat het tijd
zal worden om eindelijk een keer iets concreets te beginnen. In
die zin ben ik ook blij dat GroenLinks de motie in stemming
brengt. Wij kunnen dat steunen.
Wat betreft het amendement van de NLPfractie, de f 7,5 miljoen.
Als je het omrekent is het minimum van de algemene reserve al
verhoogd. Ik denk wat ons betreft dat dat zo voldoende is.
Het geld voor de initiatieven in het kader van Maxima en Willem.
Ik hoop dat het bruidspaar er een fantastische dag van maakt, ik
wens ze dat van harte toe. Het zal ongetwijfeld ook mooi feest
voor ze worden. Ik moet u bekennen dat het voor mijn fractie een
dag als alle andere zal worden en dat wij in die zin ook niet ons
geroepen voelen om daar nu extra geld voor uit te geven, omdat het
toevallig iemand betreft die op basis van geboorte een koninklijk
etiket heeft opgeplakt gekregen.
Waar wij geen problemen mee hebben is het voorstel van de NLP
fractie om de openingstijden op die dag aan te passen.
De gezamenlijke NLP/SP-motie is ook overgenomen, althans delen
ervan. Ik ga er dan dus vanuit dat iedereen in de raad, tenzij men
zich er niet over uit laat, er dus voor is en dat is mooi.
Ik heb het net over de eigen motie gehad, dat doe ik nu niet weer.
De D66-motieNog voordat wij hier stonden en nog voordat de
beantwoording van het college en de ander partijen kwamen, liet ik
al weten dat wat ons betreft we helemaal niet zo zitten te wachten
op wethouders van buiten de raad. En wat ons betreft is het ook
niet zo dat wij als gemeente budgetten aan zouden moeten voeren.
Er is ook een gemeente geweest die politieke partijen, ik meende
dat het in Bolsward ergens was, f 10.000,- gaf en zei: nou ga hier
nou maar eens mee aan de slag. Ik denk dat het niet een ontwikke
ling is waar we naartoe zouden moeten.
De eerste motie van de heer Stoker, een verzoek richting de Tweede
Kamer heeft wat ons betreft onze steun.
Als het gaat om de motie van de begroting en de perspectief
tegelijkertijd heb ik begrepen dat er nog een kleine aanpassing op
komt, dus ik wacht dat eventjes af.