Blad 4
Verslag van de raadsvergadering van 12 november 2001
Een andere belangrijke wens die onze fractie heeft, is dat we in
de toekomst minder gaan vergaderen, zodat we meer tijd krijgen
voor contacten met burgers en maatschappelijke organisaties. Wij
willen daarom een actieve rol hebben, als het gaat om het bepalen
van de agenda van de raad. De raadsgriffie heeft hierin wat ons
betreft een wezenlijke taak. Verder kan de Raadsgriffie in
belangrijke mate ondersteuning bieden bij het raadswerk onder
andere door als schakel te fungeren tussen de raadsleden en het
ambtelijk apparaat.
De Wet dualisering geeft ons nieuwe mogelijkheden om een cultuur
verandering op het gebied van het gemeentelijk bestuur tot stand
te brengen. Naar aanleiding van de burgemeesterskwestie is er een
zee aan woorden besteed aan de bestuurscultuur in Leeuwarden. In
onze fractie bestaat sterk de behoefte om te debatteren over de
bestuurscultuur in onze gemeente, met politieke partijen, met
inwoners van onze gemeente en met anderen die een mening hebben
over dit onderwerp. We zullen hiertoe een debat organiseren,
waarbij het ons dan vooral zal gaan om het begrip bestuurscultuur
te concretiseren. Want waar we wat onze fractie betreft van af
moeten, is het gebruiken van het begrip bestuurscultuur als vage,
op allerlei manieren te interpreteren verklaring als er dingen mis
gaan
Naast de mogelijkheden van de wet dualisering en datgene wat uit
het debat naar voren komt, willen we ook nu al een concreet
voorstel doen om de afstand tussen burger en bestuur te verklei
nen
Onze fractie pleit ervoor dat voortaan in elk beleidsvoorstel
standaard een paragraaf wordt opgenomen, waarin wordt aangegeven
hoe burgers en/of instellingen die het aangaat, betrokken zijn bij
het totstandkomen van het beleidsvoorstel. Ook moet in deze
paragraaf staan, hoe bij de beleidsuitwerking de betrokkenheid van
diegene die met het beleid of de gevolgen ervan te maken zullen
krijgen, georganiseerd en gerealiseerd gaat worden.
We dienen daartoe de volgende motie in:
"De raad van de gemeente Leeuwarden,
in vergadering bijeen op 12 november 2001;
behandelende de Begroting 2002;
overwegende
dat het van groot belang is dat burgers en/of instellin
gen vanaf het begin betrokken worden bij het tot stand
komen van beleid dat hun rechtstreeks aangaat;
dat ook bij de uitwerking van dat beleid de betrokkenheid
van diegene die met het beleid of de gevolgen ervan te
maken zullen krijgen, noodzakelijk is;
besluit
het college op te dragen er voor te zorgen dat in beleids
voorstellen voortaan een paragraaf is opgenomen waarin staat
hoe burgers en of instellingen tot dan toe zijn betrokken en
hoe bij de verdere uitwerking van het beleid de betrokkenheid
Blad 5
Verslag van de raadsvergadering van 12 november 2001
van diegene die met het beleid of de gevolgen ervan te maken
zullen krijgen, georganiseerd en gerealiseerd gaat worden;
en gaat over tot de orde van de dag."
Deze motie is namens de PvdA-fractie ondertekend door mijzelf.
In de commissiebehandeling van deze Begroting hebben wij aangege
ven dat we de alinea over de P&O-nota te optimistisch vinden: de
nota is al zeer kritisch besproken, en het is de vraag of de
strategische nota dit jaar wel klaar komt. Zonder in herhaling te
willen vervallen benadrukken wij hier nogmaals dat wij vinden dat
de gemeente een zorgvuldig personeelsbeleid moet voeren en dat wij
met het oog daarop de P&O-nota kritisch tegen het licht zullen
houden
In de begeleidende raadsbrief bij deze begroting wordt kort
ingegaan op de dienstverlening vanuit de gemeente. Er wordt,
volkomen terecht wat ons betreft, naar gestreefd die steeds beter,
sneller en goedkoper te maken. Er wordt dan al snel gedacht aan
internet en dergelijke. Voor veel mensen blijft echter de
toegankelijkheid van de dienstverlening een probleem. Daarom zou
het goed zijn om ook actievere en persoonlijker vormen van
dienstverlening te overwegen, bijvoorbeeld op het gebied van het
minimabeleid. Op dit moment maakt 25% van de mensen, die ervoor in
aanmerking komen, gebruik van de verschillende mogelijkheden die
het minimabeleid biedt. Dit is in vergelijking met het verleden
veel, maar 75% maakt dus geen gebruik van de mogelijkheden. Wij
denken dat een team, dat actief mensen benadert, het percentage
van niet-gebruik aardig zou kunnen doen dalen. Soms hebben mensen
iemand nodig die de weg naar het juiste loket kan wijzen. Een
voorbeeld waar dit al heel goed werkt is de ouderen-adviseur van
Palet, die zorgt dat je een rollator krijgt, als je er een nodig
hebt
In dit kader zouden we tot slot nogmaals willen wijzen op de
openingstijden van Burgerzaken. Sinds de invoering van het nieuwe
paspoort moeten ouders met hun kinderen komen, terwijl Burgerzaken
buiten schooltijden maar zeer beperkt open is. Wij kunnen ons
voorstellen dat de openingstijden aangepast worden aan deze nieuwe
omstandigheden
Het college heeft besloten om WIW-werknemers ook in 2001 een
eindejaarsuitkering toe te kennen. Uiteraard zijn wij hiermee zeer
ingenomen. We vinden echter dat in de onderbouwing te weinig
ingegaan wordt op de inkomenspositie van WIW-werknemers, terwijl
dit de vraag is waar het om gaat. De inkomenspositie van WIW-
werknemers zou verbeteren, als WIW'ers in de gelegenheid zouden
worden gesteld in plaats van 32 uur 38 uur te werken. Hiermee zou
hun inkomen stijgen van 110 naar 130 procent van het minimuminko
men. Bij de Stadswacht zijn al een aantal contracten van 38 uur
aangeboden. Wij zouden ervoor willen pleiten dat deze contractsom-
vang algemeen bij de Stichting Werkwijzer mogelijk wordt gemaakt.
Omdat het op dit moment steeds moeilijker wordt om de beschikbare