Blad 22
Verslag van de raadsvergadering van 21 november 2001
terugontvangen, echter de andere partijen hebben zelf weer het
recht om hun kosten bij de gemeente te declareren. Over welke
bedragen spreken we dan en hoe wordt deze vastgesteld?
Voorts een opmerking omtrent de voorzitter uit de groep van
deelnemers. Is het niet beter een onafhankelijk voorzitter te
kiezen, die geen van de partijen vertegenwoordigt? Van een
voorzitter is natuurlijk, als je daar belangen in heeft en die
komt uit de gemeente of één van die andere vier partijen, dan
is een voorzitter niet meer altijd onafhankelijk. Je kunt ook
een onafhankelijke voorzitter in dienst nemen, gezien de
financiële belangen in dit grote project lijkt ons dat beter.
En tot slot wordt er bovendien geen melding gemaakt over de
Raad van Commissarissen. Bij iedere BV is een Raad van Commis
sarissen die de directie controleert dan wel aanstelt of
ontslaat
Dat waren de vragen van de CDA-fractie, dank u.
De heer Van Mourik: De overeenkomst die vanavond aan ons ter
accordering wordt voorgelegd is van groot belang voor de
ontwikkeling van de stad voor de komende twee decennia. Woning
bouw wordt zodanig in de tijd gepland dat over een langere
reeks van jaren in een groot gebied bouwactiviteiten zullen
plaatsvinden binnen de kwalitatieve kaders van het door ons
vastgestelde ontwikkelingsplan. Er is sprake van een breed
woningbouwprogramma voor alle doelgroepen in alle prijssegmen
ten, die zich melden op de woningmarkt. En met de gekozen
aanpak wordt geld gegenereerd voor financiering van de Haak om
Leeuwarden en voor de fondsen bovenwijkse voorzieningen,
waaruit bijvoorbeeld een redelijke bijdrage aan de stedelijke
vernieuwing betaald kan worden.
Het onderhandelingsproces tussen partijen is in een sfeer van
optimisme en in een opgaande economie van start gegaan, maar i
gaandeweg toch veel en veel zakelijker geworden, hetgeen de
opstelling van de contracten heeft vertraagd. Dat is voor een
deel begrijpelijk, want je spreekt over gigantische investerin
gen, aan de andere kant vinden wij als VVD-fractie dat de
marktpartijen nu ook zonder voorbehoud moeten kiezen voor de
aanpak in de termijnen, zoals die omschreven staan in de
intentie—overeenkomstDat houdt in dat er een vlotte follow—u
moet plaatsvinden in de vorm van een realiserigsovereenkomst
Wij zien een paar risico's voor de toekomstige uitwerking. Ten
eerste de verhouding 75 versus 25, die houdt in dat de markt
partijen 75% van de woningbouw mogen realiseren en dat de
gemeente 25% vrij uitgeefbaar ter beschikking krijgt. Die 75-2
verhouding wordt in het eerste deel, de eerste planfase van
drie tot vierhonderd woningen, niet nagekomen. Daarbij is een
100% marktpartijen. De VVD-fractie vindt het cruciaal dat aan
de oorspronkelijke verhouding, zoals die is overeengekomen,
Blad 23
Verslag van de raadsvergadering van 21 november 2001
wordt vastgehouden. Dus in de realisatieovereenkomst zou
onverkort die 75-25 terug moeten komen.
Ten tweede het feit dat er vanuit kostenreductie in de toekomst
zou kunnen worden gekozen voor het realiseren van het vastge
stelde bouwprogramma op kleinere kavels. Dit is niet waterdicht
geregeld in de stukken, die mogelijkheid ligt contractueel,
zoals wij de stukken bestudeerd hebben, enigszins open. Ik wil
graag de toezegging van het college dat in de realiseringsover
eenkomst van medio volgend jaar, het bouwprogramma in de
verschillende segmenten wordt gekoppeld aan de te realiseren
netto oppervlakten bouwterrein, zodat er een koppeling wordt
gelegd tussen de gemiddelde kaveloppervlakte en het gemiddelde
woningtype. Dat is nu in de stukken naar onze waarnemingen niet
gebeurd
De laatste dagen heeft de Corporatie Holding Friesland de
publiciteit gezocht met een verhaal dat zij aanzienlijke
posities hebben verworven in Leeuwarden-Zuid. Daar is al het
nodige over gezegd. Het blijkt dat de club een ontwikkelaarrol
ambieert, waarbij je je kunt afvragen of ze zich niet tien jaar
te laat op deze markt melden. Verder komt het storend over dat
er gedaan wordt alsof er een positie wordt geclaimd voor het
algemeen belang, terwijl de realiteit natuurlijk zodanig is dat
het de bedoeling is om mensen in Leeuwarden-Zuid teveel voor
hun woning te laten betalen om daarmee het verouderde bezit
elders in de stad aan te kunnen pakken. Die aanpak is op zich
uiteraard legitiem, maar het voert de VVD-fractie te ver om de
hele voortgang van Leeuwarden-Zuid afhankelijk te maken van de
handel en wandel van de Corporatie Holding Friesland. Nu willen
de marktpartijen in Leeuwarden-Zuid natuurlijk ook aan deze
operatie verdienen, maar zij hebben gezamenlijk, ten eerste,
een gigantische ervaring in deze tak van sport, terwijl zij ten
tweede vooraf zeer forse bijdragen betalen en er op basis van
gezamenlijke kostenramingen wordt gewerkt, waarmee de gemeente
een goed instrument in handen heeft om een gunstige prijs-
kwaliteitverhouding kunnen afdwingen. Verder hebben de markt
partijen behoefte aan een zo snel mogelijke aanpak van het
gebied, omdat ze anders renteverlies lijden. Dat nu is ook het
belang van de gemeente, die zich immers voor een hele forse
woningbouwtaak stelling geplaatst ziet. Het aanhaken van de CHF
bij nu gerealiseerde consortium, dat al twee jaar bezig is met
de voorbereidingen en plusminus al 8/9 miljoen gulden geïnves
teerd heeft in die voorbereiding, zal waarschijnlijk vertragend
werken en zal de moeizame discussie over de stedelijke vernieu
wing binnenhalen en in zekere mate institutionaliseren bij de
realisatie van onze uitleggebieden voor de komende 20 jaar.
Daar komt bij dat deze operatie bij een vlotte voortgang juist
geld gaat genereren voor de stedelijke vernieuwing. En ook
zullen marktpartijen, en dat is een bijkomend voordeel voor de
gemeente, bij het aangaan van de realiseringsovereenkomst een