Blad 22 Verslag van de raadsvergadering van 21 november 2001 terugontvangen, echter de andere partijen hebben zelf weer het recht om hun kosten bij de gemeente te declareren. Over welke bedragen spreken we dan en hoe wordt deze vastgesteld? Voorts een opmerking omtrent de voorzitter uit de groep van deelnemers. Is het niet beter een onafhankelijk voorzitter te kiezen, die geen van de partijen vertegenwoordigt? Van een voorzitter is natuurlijk, als je daar belangen in heeft en die komt uit de gemeente of één van die andere vier partijen, dan is een voorzitter niet meer altijd onafhankelijk. Je kunt ook een onafhankelijke voorzitter in dienst nemen, gezien de financiële belangen in dit grote project lijkt ons dat beter. En tot slot wordt er bovendien geen melding gemaakt over de Raad van Commissarissen. Bij iedere BV is een Raad van Commis sarissen die de directie controleert dan wel aanstelt of ontslaat Dat waren de vragen van de CDA-fractie, dank u. De heer Van Mourik: De overeenkomst die vanavond aan ons ter accordering wordt voorgelegd is van groot belang voor de ontwikkeling van de stad voor de komende twee decennia. Woning bouw wordt zodanig in de tijd gepland dat over een langere reeks van jaren in een groot gebied bouwactiviteiten zullen plaatsvinden binnen de kwalitatieve kaders van het door ons vastgestelde ontwikkelingsplan. Er is sprake van een breed woningbouwprogramma voor alle doelgroepen in alle prijssegmen ten, die zich melden op de woningmarkt. En met de gekozen aanpak wordt geld gegenereerd voor financiering van de Haak om Leeuwarden en voor de fondsen bovenwijkse voorzieningen, waaruit bijvoorbeeld een redelijke bijdrage aan de stedelijke vernieuwing betaald kan worden. Het onderhandelingsproces tussen partijen is in een sfeer van optimisme en in een opgaande economie van start gegaan, maar i gaandeweg toch veel en veel zakelijker geworden, hetgeen de opstelling van de contracten heeft vertraagd. Dat is voor een deel begrijpelijk, want je spreekt over gigantische investerin gen, aan de andere kant vinden wij als VVD-fractie dat de marktpartijen nu ook zonder voorbehoud moeten kiezen voor de aanpak in de termijnen, zoals die omschreven staan in de intentie—overeenkomstDat houdt in dat er een vlotte follow—u moet plaatsvinden in de vorm van een realiserigsovereenkomst Wij zien een paar risico's voor de toekomstige uitwerking. Ten eerste de verhouding 75 versus 25, die houdt in dat de markt partijen 75% van de woningbouw mogen realiseren en dat de gemeente 25% vrij uitgeefbaar ter beschikking krijgt. Die 75-2 verhouding wordt in het eerste deel, de eerste planfase van drie tot vierhonderd woningen, niet nagekomen. Daarbij is een 100% marktpartijen. De VVD-fractie vindt het cruciaal dat aan de oorspronkelijke verhouding, zoals die is overeengekomen, Blad 23 Verslag van de raadsvergadering van 21 november 2001 wordt vastgehouden. Dus in de realisatieovereenkomst zou onverkort die 75-25 terug moeten komen. Ten tweede het feit dat er vanuit kostenreductie in de toekomst zou kunnen worden gekozen voor het realiseren van het vastge stelde bouwprogramma op kleinere kavels. Dit is niet waterdicht geregeld in de stukken, die mogelijkheid ligt contractueel, zoals wij de stukken bestudeerd hebben, enigszins open. Ik wil graag de toezegging van het college dat in de realiseringsover eenkomst van medio volgend jaar, het bouwprogramma in de verschillende segmenten wordt gekoppeld aan de te realiseren netto oppervlakten bouwterrein, zodat er een koppeling wordt gelegd tussen de gemiddelde kaveloppervlakte en het gemiddelde woningtype. Dat is nu in de stukken naar onze waarnemingen niet gebeurd De laatste dagen heeft de Corporatie Holding Friesland de publiciteit gezocht met een verhaal dat zij aanzienlijke posities hebben verworven in Leeuwarden-Zuid. Daar is al het nodige over gezegd. Het blijkt dat de club een ontwikkelaarrol ambieert, waarbij je je kunt afvragen of ze zich niet tien jaar te laat op deze markt melden. Verder komt het storend over dat er gedaan wordt alsof er een positie wordt geclaimd voor het algemeen belang, terwijl de realiteit natuurlijk zodanig is dat het de bedoeling is om mensen in Leeuwarden-Zuid teveel voor hun woning te laten betalen om daarmee het verouderde bezit elders in de stad aan te kunnen pakken. Die aanpak is op zich uiteraard legitiem, maar het voert de VVD-fractie te ver om de hele voortgang van Leeuwarden-Zuid afhankelijk te maken van de handel en wandel van de Corporatie Holding Friesland. Nu willen de marktpartijen in Leeuwarden-Zuid natuurlijk ook aan deze operatie verdienen, maar zij hebben gezamenlijk, ten eerste, een gigantische ervaring in deze tak van sport, terwijl zij ten tweede vooraf zeer forse bijdragen betalen en er op basis van gezamenlijke kostenramingen wordt gewerkt, waarmee de gemeente een goed instrument in handen heeft om een gunstige prijs- kwaliteitverhouding kunnen afdwingen. Verder hebben de markt partijen behoefte aan een zo snel mogelijke aanpak van het gebied, omdat ze anders renteverlies lijden. Dat nu is ook het belang van de gemeente, die zich immers voor een hele forse woningbouwtaak stelling geplaatst ziet. Het aanhaken van de CHF bij nu gerealiseerde consortium, dat al twee jaar bezig is met de voorbereidingen en plusminus al 8/9 miljoen gulden geïnves teerd heeft in die voorbereiding, zal waarschijnlijk vertragend werken en zal de moeizame discussie over de stedelijke vernieu wing binnenhalen en in zekere mate institutionaliseren bij de realisatie van onze uitleggebieden voor de komende 20 jaar. Daar komt bij dat deze operatie bij een vlotte voortgang juist geld gaat genereren voor de stedelijke vernieuwing. En ook zullen marktpartijen, en dat is een bijkomend voordeel voor de gemeente, bij het aangaan van de realiseringsovereenkomst een

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2001 | | pagina 12