Blad 48 Verslag van de raadsvergadering van 21 november 2001 straat is weliswaar sterk verouderd en vermoedelijk zal het terrein lichtelijk vervuild kunnen zijn, doordat het terrein onverhard is, maar wij schatten dit complex toch ook nog altijd op zo n 1,5 miljoen gulden. Naast deze is er nog een inventaris van machines, rollend materieel zoals tractoren, trucks, auto's en andere voertuigen. Maar deze laten we er even buiten, omdat deze boekhoudkundig afgeschreven zouden kunnen zijn. In ieder geval komen wij tot de conclusie dat er voor 61,5 miljoen gulden cadeau wordt gedaan aan deze nieuwe NV en dat is bepaald geen kattenpis. Wij merken op dat over de eigendommen van de gemeente geen woord is gerept in de fusiemap of tijdens commis sievergaderingen. Onze fractie heeft alleen maar kunnen vast stellen dat DSW kort voor de overname op 31 december 2001 een eigen vermogen zal hebben van f 800.000,-. Onze fractie vraagt zich af waarom de eigendommen meegegeven worden aan de NV. Waarom worden deze onroerende goederen niet verpacht aan de nieuwe NV? Onze fractie wil hier een duidelijk antwoord van het college over hebben. Het blijkt dat DSW Leeuwarden desondanks toch een gerenommeerd bedrijf is met een gunstige continuïteit op langere termijn, met andere woorden er is dus sprake van een zekere goodwill. Deze goodwill zijn wij niet tegen gekomen in de behandelstukken of in de fusiemap. Ook hier wil onze fractie graag duidelijk uitleg over hebben, want het kan niet zo zijn dat we alles maar cadeau doen aan één of andere NV. Het is nog maar af te wachten of deze NV met zijn onderliggende BV's wel het gewenste resul taat zal bereiken, zoals het college ons doet voorkomen. Iedereen weet hoe het nu met de geprivatiseerde bedrijven kan aflopen. Je hoeft alleen maar te kijken naar NUON. Wie weet hebben we zo meteen een NUON I of NUON II, net zoals de OZB I of OZB II. Ik wacht de antwoorden af. De heer Van Olffen: Mijn fractie heeft ook bij de commissiebe handelingen in de commissies Welzijn en Bestuur en Middelen een voorbehoud gemaakt, op grond van het feit dat er geen advies van de O.R. was. Het advies is er, inmiddels is ook onder andere gezegd dat het positief is, dus in die zin is onze voornaamste bezwaar of voorbehoud weggevallen. Ik wil toch nog even ingaan op wat er is gezegd met betrekking tot de werkgele genheid. Wij hebben de discussie zo benaderd dat wij door deze fusie een versteviging van de marktpositie van de Sociale Werkvoorziening die, en die zien wij erin, moet er toe leiden dat de werkgelegenheid, zeker voor die mensen die er wat minder met hun mogelijkheden getroffen hebben, ook voor de toekomst gewaarborgd is. De laatste jaren ging de discussie nog wel eens over enerzijds toenemende druk om de commerciële activiteiten op te hogen voor inkomsten, en dat dreigde toch ten koste te gaan van die mensen die wat minder in het arbeidsproces meekun nen. Wij zien deze fusie als een uitstekende mogelijkheid om die positie te versterken en te verstevigen, om op lange termijn voldoende aanbod van werk te hebben voor een aantal Blad 49 Verslag van de raadsvergadering van 21 november 2001 categorieën mensen. In die zin kunnen wij met deze fusie meegaan Ook is ons het tweede advies van de O.R. opgevallen met betrek king tot hun zorg over de vele regelingen die de afgelopen tijd met functionarissen uit de organisatie zijn afgesloten. Een ontwikkeling die ook onze fractie zorg baart. Voorzitter, we zouden graag willen weten wat binnen welke grenzen die onder handelingen plaatsvinden, want die grenzen zijn ons niet duidelijk. Mijn fractie heeft dan ook behoefte om op korte termijn een de discussie in de commissie Bestuur en Middelen te voeren om die grenzen zichtbaar te maken. Wat ons betreft zou één van uitgangspunten moeten zijn dat herplaatsing binnen de organisatie het uitgangspunt zou moeten zijn. En alleen in die individuele gevallen, waarin het absoluut niet mogelijk is, te kijken of er andere regelingen wenselijk zouden moeten zijn. Maar wij gaan er vooralsnog vanuit, juist ook omdat het vaak gaat om de wat hogere kaderfuncties, dat het uitgangspunt bij fusies en bij reorganisaties herplaatsing binnen de organisatie zou moeten zijn. De heer Van MourikIk heb in twee commissies het woord mogen voeren over dit punt, mevrouw de voorzitter, daarom zal ik het heel kort houden. De VVD-fractie kan instemmen met de voorstel len. We vinden het een goeie zijn zaak dat door de schaalver groting, die nu wordt gerealiseerd, er een gevarieerd aanbod aan werk kan worden gegarandeerd en tevens dat er ook een kans bestaat dat Leeuwarden meer DSW-plaatsen mag invullen dan waartoe de DSW alleen in staat zou zijn geweest. Dus dat zijn voor ons argumenten om akkoord te gaan. Er is in de commissie ook al uitgebreid over gesproken. Voor wat betreft de opmerkin gen van de heer van Olffen over de regelingen die aangegaan worden met mensen om daar eens een keer over te praten, daar sluit de VVD-fractie zich graag bij aan. De heer Krol (weth.): De aanleiding is eigenlijk het besluit van de raad in 1997 om de WIW- en werkervaringsplaatsen uit de dienst te halen en op een andere manier te organiseren. U weet dat wellicht nog. De DSW werd daardoor qua omvang meer dan gehalveerd en moest voor de noodzakelijke schaalvergroting op zoek gaan naar een partner in dezelfde branche. Een beetje de voorgeschiedenis. En dat is geworden, zoals u weet, De Wouden Groep uit Drach ten/Heerenveen. In de raadsbrief maar ook in de fusiemap wordt daar uitvoerig op ingegaan. Het voorliggende voorstel, denk ik, voldoet aan de uitgangspun ten die zijn gesteld voor de inrichting van het werkveld gesubsidieerde arbeid, zoals de raad die in 1997 heeft vastge steld. Wij vinden dat de meer dan voldoende waarborgen inge bouwd zijn voor de werkgelegenheid en het werkaanbod voor de zwakkere doelgroepen in Leeuwarden en de continuïteit van de

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2001 | | pagina 25