Blad 16 Verslag van de raadsvergadering van 21 november 2001 Punt 6 (bijlage nr. 141). De Voorzitter: Aan de orde is Wijziging bestuur Stichting Cultureel Centrum De Harmonie. Per 6 november, dat is dus al geweest, vertrekt de heer Rots huizen als voorzitter van het bestuur van de Stichting De Harmonie en daar wordt voorgedragen de heer J.A.F.A. Timmermans als voorzitter en mevrouw R.C.M. Kamsma als nieuw lid van het bestuur Voordracht burgemeester en wethouders: de heer ir. J.A.F.A. Timmermans - voorzitter mevrouw R.C.M. Kamsma - lid. Benoemd worden de voorgedragenen met algemene stemmen. Mevrouw Dikken en de heer Hoogeveen vormden met de voorzitter de leden van het stembureau. Punt 7, 8, 9 en 10 (bijlage nrs146, 148, 139 en 145). Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van het college. Punt 11 (bijlage nr. 156). De Voorzitter: Aan de orde is Intentie-overeenkomst Leeuwarden- Zuid Ik weet dat er in de vergadering in ieder geval één lid hier, de heer Roekiman, maar wellicht meerdere, zijn die graag een voorstel van orde zouden willen indienen. Ik zou u willen vragen omdat even aan te houden tot wethouder Brok de laatste informatie over dit onderwerp bekend heeft gemaakt. Hij kan misschien nog een paar toelichtingen doen en dan kunt u alsnog overwegen of u voorstel van orde relevant is op dit ogenblik. Ja, u gaat er mee akkoord. Ik geef het woord aan wethouder Brok. De heer Brok (weth.): De vorige week zijn er verschillende acties geweest, die geleid hebben tot in ieder geval publica ties in de krant, maar ook in het rondsturen van een heel pakket aan informatie vanuit de corporatie Holding Friesland. Die wekken de indruk alsof al datgene of een deel van datgene wat daarin gezegd en gesteld is te maken heeft, direct te maken heeft, met de intentie-overeenkomst, zoals die vanavond in uw raad bekrachtigd dient te gaan worden. Ik hecht eraan namens Blad 17 Verslag van de raadsvergadering van 21 november 2001 het college u erop te wijzen dat het één nauwelijks of niets met het andere te maken heeft. Misschien mag ik een aantal dingen toelichten. Het is zo dat het traject Leeuwarden-Zuid al enige jaren loopt en ook in dezelfde periode loopt het traject van de stedelijke vernieuwing. Bij die stedelijke vernieuwing hebben wij met diverse partijen: Nieuw Wonen Friesland, de corporatie en corporatie Holding Friesland goede afspraken proberen te maken als bevriende partijen om met elkaar te komen tot een succesvol stedelijk vernieuwingsproces en -traject. Daarbij hebben wij de afspraak gemaakt vanuit de gemeente dat het wat ons betreft volstrekt duidelijk moet zijn hoe eenieder zich dient te manifesteren in het zuiden van Leeuwarden, als we het hebben over het verwerven van gronden. Wij hebben vorig jaar in deze raad, reeds eerder in de commissie, gesproken over dat wij ervoor kiezen om met een aantal private partijen de weg verder te gaan doorlopen. Daar is toen bewust voor gekozen, om dat niet de corporaties te laten zijn. Om verschillende redenen, ik noem toch nog even heel kort, wat daar de argumenten bij zijn geweest Private partijen zijn doorgaans financieel solide. Grote bedrijven, die ook op het terrein van kwaliteit en visie het nodige in te brengen hebben, als ze het hebben over ontwikke ling van een heel nieuw stadsdeel, wat een omvang heeft wat wij in het verleden in de geschiedenis van onze gemeente niet eerder hebben meegemaakt. Wij hebben gemeend juist met die partijen het traject in te moeten gaan, ook omdat die partijen ons harde garanties hebben gegeven, financiële harde garanties hebben gegeven, waarmee wij belangrijke vooral ook infrastruc turele voorzieningen kunnen realiseren. Ik noem in dat verband de grote bijdrage van tientallen miljoenen die aangewend kunnen worden voor de Haak om Leeuwarden, wat bij ons absolute priori teit heeft gekregen, maar ook een opslag die betaald zal gaan worden per m2wat wij kunnen storten in fondsen die vervolgens weer voor allerlei zaken ingezet kunnen gaan worden. Wij hebben als gemeentelijke actor de voortrekkers rol bij hele traject van de stedelijke vernieuwing. En als je kijkt naar wat de gemeente reeds aan toezeggingen heeft gedaan om de stedelij ke vernieuwing te bekostigen en je zet dat naast de gelden van de corporaties, dan kun je met recht zeggen dat de gemeente daar trekker is. Het is dan ook zaak dat we veel winst maken in Leeuwarden-Zuid, om die winsten ook direct in te kunnen zetten voor het stedelijke vernieuwingsproces als zodanig. Daarbij passen dus niet, dan kom ik terug op een eerder punt zoals ik dat gemaakt heb, dat andere 'bevriende' partijen zich ook manifesteren op die grondmarkt, waardoor de prijzen hoger geworden en het realiseren van winst steeds moeilijker wordt. Ik verwees u zojuist naar het najaar 2000 waarin eigenlijk principieel al de keuze is gemaakt voor de partners, vanavond gaan we daar een stap verder in. En in juli, 2 juli om precies te zijn, van dit jaar waarin in de commissie, later ook in de raad, bijna met unanieme steun vanuit uw raad het financiële fff

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2001 | | pagina 9