Blad 22 Verslag van de raadsvergadering van 17 december 2001 samen gaan met sloop lijkt mij nou juist, hoe merkwaardig dat ook klinkt, een prima combinatie, want dan is het echt nodig dat je er goed bij bent en niet om af te breken, maar om die wijk verder gestalte te geven en door herstructurering probeert op te waarderen, dat je dan meteen niet alleen de stenen poot, maar ook de sociale poot, in al zijn facetten belicht. Tieneropvang, ik schat dan maar even in de categorie tussen 12 en 23 jaar, dat is het zeker nodig en ook daarover zijn al voorstel len in de maak. Daar is speciale aandacht voor, zeker ook voor allochtone jongeren in de wijk in die leeftijdscategorie. Dank u wel De Voorzitter: Aan de orde is de stemming. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. Punt 32 (bijlage nr. 167). De Voorzitter: Aan de orde is Wet basisvoorziening kinderopvang. De heer Roekiman: Het voorliggend voorstel betreft de nieuwe Wet basisvoorziening kinderopvang. Het ligt in de bedoeling dat de gesubsidieerde kindplaatsen per 1 januari 2003 komen te vervallen. De Wet basisvoorziening kinderopvang biedt de mogelijkheid om vraaggericht te werken en maatwerk te leveren. De nieuwe wet beschouwt de kinderopvang als een gezamenlijke verantwoordelijk heid van ouders, werkgevers en overheid. Met de nieuwe Wet basisvoorziening kinderopvang heeft de gemeente meer een stimulerende en regisserende rol. Daarnaast is de gemeente verantwoordelijk voor de opvang van specifieke groepen. Voorzitter, de PAL/GroenLinks-fractie is zeer content dat het doelgroepenbeleid weer wordt ingevoerd. In het nabije verleden hebben wij gewezen op het belang hiervan als het bijvoorbeeld gaat om het activeringsbeleid, waar bijvoorbeeld allochtonengroepen procentueel gezien een grote afstand hebben op de arbeidsmarkt. Door het vaststellen van de doelgroep kan de gemeente de gelimiteerde middelen inzetten voor personen die het het hardst nodig hebben. De gemeente wordt hierdoor beter in staat gesteld om de regietaken goed te voeren. Voorzitter, wij willen vanavond gebruik maken van de gelegenheid en pleiten voor een ruimhartiger doelgroepenbeleid. Het is niet aan de orde, maar wij waren toen niet bij de commissie aanwezig, vandaar dat wij toch een aantal punten aan de orde willen brengen. Wij denken aan de groep eenoudergezinnen, ouders die behoren tot de personenkring van de fase 4, de oud- en nieuwkomers. De laatste betreft een doelgroep die de nodige aandacht heeft bij de landelijke politiek. Integratie voor deze doelgroep is uiteraard een belangrijk element om maatschappelijk te kunnen participeren. Blad 23 Verslag van de raadsvergadering van 17 december 2001 Tevens zijn wij van mening dat de kinderopvang niet alleen gekoppeld moet worden aan het traject gericht op scholing of arbeid. Immers een groep die zich niet direct beschikbaar kan stellen voor arbeid of scholing zijn bijvoorbeeld tienermoeders, de nieuwkomers, multi problem gezinnen en noem ze maar op. Een traject dat gericht is op sociale activering of maatschappelijke participatie moet ook ondersteunt worden met kinderopvang. Voor nieuwkomers, maar ook voor een behoorlijk aantal mensen uit het fase 4 bestand, is de koppeling met werk of scholing niet realistisch. De PAL/GroenLinks-fractie is derhalve van mening dat personen die een zorgtraject volgen, welke gericht is op maatschappelijke participatie of sociale activering, een beroep moeten kunnen doen op gesubsidieerde kinderopvang. Voorzitter, naast de SKL biedt Catalpa gesubsidieerde kinderop vangplaatsen. Op zich een hele goede zaak, maar mijn fractie wil er op wijzen dat aanbieders van kinderopvangplaatsen niet alleen de commerciële aantrekkelijke doelgroep moeten bereiken. Los van de kwaliteitsnorm voor de kinderopvang moeten de aanbieders dezelfde acceptatieplicht hebben. Uiteraard zijn aanbieders van kinderopvang vrij om op deze markt te kunnen opereren, maar op het moment dat een beroep wordt gedaan op gemeentelijke middelen, dan geldt het gemeentebeleid ter zake net zo goed. Hiermee kan worden voorkomen dat aanbieders zich voornamelijk gaan richten op de commerciële aantrekkelijke doelgroepen. Gaarne een reactie van het college, vooral als het gaat om de uitbreiding van de doelgroepen met de oud en nieuwkomers, alsmede tiener moeders en de verruiming van de mogelijkheden om een beroep te kunnen doen op kinderopvang, gekoppeld aan een zorgtraject danwel gericht op sociale activering of maatschappelijke participatie Verder kan mijn fractie in grote lijnen instemmen met het voorstel De heer Boorsma We krijgen te maken met een wet, waar we eigenlijk niet onderuit kunnen. In die zin hebben we niet zo heel erg veel te willen. Ik denk wel dat er een verzakelijking op kan treden in de kinderopvang en dus moet het goed geregeld worden. Ik kan dus ook het verhaal wat de heer Roekiman net heeft gehouden voor het grootste deel ook goed onderschrijven. Ik ben het namelijk met hem eens Ik vind dat gezien het feit dat de wet niet per 1 januari 2003 wordt ingevoerd, maar per 2004, dat het in die zin ook niet zo mag zijn, dat mocht nu blijken dat indien werknemers die op welke manier dan ook geen medewerking krijgen van de werkgever om een plaats te regelen, dat die buiten de boot gaan vallen, dat die de dupe gaan worden. In het huidige voorstel staat dat er een overgangsregeling is van een jaar. Ik vind, als je kijkt naar de opschuiving van de invoeringsdatum van de wet, zou het niet zo moeten zijn dat deze mensen, mocht het het geval zijn, buiten de boot vallen. Ik vraag dus ook aan het college hoe hiermee wordt

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2001 | | pagina 12