Blad 26 Verslag van de raadsvergadering van 17 december 2001 maar misschien eventjes toch op de verkeerde termen. Hij spreekt zijn vreugde uit dat we het doelgroepenbeleid weer in gaan voeren. Zo heb ik het niet gelezen. Hoe hij het verklaart klopt wel. Er wordt hier maatwerk geleverd, er wordt hier precies uitgekeerd aan die mensen die het nodig hebben en er wordt niet een hele grote groep tegelijkertijd ingesluisd in de gesubsidieerde kinderopvang. Ik denk dat als hij die inhoud er aan geeft, dat we het daar dan ook over eens zijn. Dan noemt hij, net als een heel aantal andere sprekers, een heel aantal categorieën van mensen die overduidelijk uit de boot vallen: tienermoeders, mensen die in fase 4 zijn terechtgekomen en vandaar uit naar kinderopvang op zoek zijn. Voor zover die mensen in dat traject blijven zitten, lijkt mij dat zij niet in de categorie van de reguliere mensen die bij werkgevers werken vallen en dat daar een oplossing binnen de gesubsidieerde kinderopvang mogelijk zou moeten blijven. Dit is een categorie die daar aanspraak op zou moeten blijven houden, dit is nou juist het maatwerk dat hier geboden zou worden. En het onderscheid wat gemaakt is, is tussen die categorieën en de grote categorie die het eigenlijk simpel gezegd niet nodig heeft van gesubsidieerde kinderopvang gebruik te maken, maar nu vaak veel van die plaatsen wel bezet houdt. In die zin lijkt het mij ook goed om het nu niet verder uit te stellen en die wachtlijsten nu niet verder vol te laten lopen met mensen die eigenlijk op niet zo terechte gronden van gesubsidieerde plaatsen gebruik maken en toch wel proberen per 1 januari in ieder geval met de proefperiode van start te gaan. Ik heb de discussie in de commissie niet meegemaakt, nou moet ik meteen erkennen dat ik niets weet. Een aantal sprekers reppen van de ingangsdatum - meneer Boorsma doet dat en mevrouw Mol - van 2004. In de raadsbrief staat inderdaad 2003, dat wisten ze nog niet, dat is echt zo. Ja, inderdaad knikt, dus dan neem ik dat aan. Nu zit ik even te denken, want dat betekent dat onze proefperiode automatisch met een jaar verlengd wordt of wij voeren hem gewoon uit per 2003. Ik denk dat we het raadsvoorstel maar gewoon vasthouden, zoals het hier nu staat. Dus dan zijn wij pas verplicht het per 1 januari 2004 te doen. Ik stel voor het toch per 1 januari 2003 te doen. Een aantal overgangssituaties worden in het stuk beschreven per 1 januari 2002 en de wet gaat in, althans wij voeren de wet uit met ingang van 1 januari 2003. Wat gebeurt er als werkgevers weigeren te betalen? Wij gaan er van uit, het rijk gaat er ook van uit, dat in CAO-onderhandelingen geregeld zal worden dat werkgevers hun aandeel aan de kinderopvang meebetalen. Het is ook het enige waar wij vanuit kunnen gaan, wil deze wet uitvoerbaar zijn. Over de meneer met het kindje moet ik het antwoord schuldig blijven. Ik weet het niet. Daar kom ik in tweede instantie toch nog even op terug. Blad 27 Verslag van de raadsvergadering van 17 december 2001 De Voorzitter: Het is misschien goed dat wij toch even de raadsleden zelf de tweede instantie laten doen en dan kunnen wij daarna pauzeren. De heer Boorsma: Het gaat ons ook niet zozeer om de criteria die worden gesteld en het feit dat er mensen gebruik maken van gesubsidieerde plaatsen, die in aanmerking zouden moeten komen voor bedrijfsplaatsenDat is het punt ook niet, wij zijn het ook mee eens met de criteria die worden gesteld. Het gaat ons er om dat er nu een overgangsjaar is tot 2003 en dan is het gebeurd, terwijl de wet pas officieel hoeft worden ingevoerd per 2004, wat dus kan betekenen dat er mensen buiten de boot gaan vallen, waarvoor geen passende oplossing wordt gevonden, bijvoorbeeld binnen de CAO. Ik denk dat dat een probleem is, want als je de wet nog niet officieel hoeft in te voeren, denk ik ook niet dat je dat zou moeten gaan accepteren. De wethouder kan dan van dingen uitgaan, ik ga er ook wel eens van uit dat aan het eind van de maand het loonstrookje goed gevuld is, maar dat valt soms wel eens tegen. Ik denk dat we niet uit moeten gaan van aannames en dat wij dus van tevoren ook helder moeten hebben hoe wij hier mee omgaan. Mijn fractie voelt er dan ook voor om de volgende motie in te voeren "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 17 december 2002; overwegende - dat de invoering van de WBK wordt ingevoerd m.i.v. 1 janua ri 2004 i.p.v. 1 januari 2003; - dat met SKL een plan van aanpak WBK wordt opgesteld waarin de consequenties van de WBK in beeld worden gebracht; - dat deze consequenties nu nog niet inzichtelijk zijn; besluit aan het raadsbesluit 2 en 3 toe te voegen: "met uitzondering van die gevallen die wel onder de gestelde criteria in be sluit 1 vallen, maar waarvoor buiten hun schuld geen passende regeling kan worden getroffen. Voor deze gevallen geldt een overgangstermijn van 2 jaar tot 1 januari 2004; en gaat over tot de orde van de dag." De motie is ondertekend door Kalsbeek en mijzelf. Het is meer een amendement, denk ik trouwens. Mevrouw Mol: Voorzitter, ik begrijp ook dat de SKL heel graag er naar toe wil om dit uit te voeren en ik denk dat dat ook goed is. Wij zijn ook van mening dat we toe moeten naar gesubsidieerde plaatsen alleen voor die groepen die het ook nodig hebben, alleen ik heb in mijn eerste termijn een aantal groepen genoemd waarvan wij vinden dat die het ook nodig hebben. Als je bij een kleine werkgever bent, die 1 of 2 medewerksters in dienst heeft, waarvan misschien één een keer kinderopvang nodig heeft, dan sta je niet

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2001 | | pagina 14