Blad 42 Verslag van de raadsvergadering van 17 december 2001 Dat betreft vervolgens het vaststellen van de belastingverordenin gen. Ik heb in de commissie een aantal kritische opmerkingen gemaakt over de afvalstoffenheffing, dat hebben we twee jaar geleden gedaan, dat hebben we vorig jaar gedaan en dat doen we nu weer. Wij blijven er problemen mee houden dat er zogenaamd sprake moet zijn van schaalvergrotingsvoordelen, die niet concreet in beeld worden gebracht. Wij zijn dan ook van mening dat als je kijkt naar hetgeen wat wordt doorberekend aan de tarieven van de kosten van de afvalverwerking aan de burgers, dat we daar op zijn minst grote vraagtekens bij hebben. Ik heb daar in de commissie vergadering een aantal voorbeelden van gegeven. Ik ga dat nu niet weer allemaal op een rij zetten, maar ik wil hetgeen wij in de commissievergadering hebben gesteld nu aldus vertalen, dat wij niet akkoord gaan met dit tarief van de afvalstoffenheffing. Wat betreft het OZB verhaal, dat werkt ook door in de verordening en daar zou eventueel hetzelfde verhaal kunnen klinken, maar het hangt even af hoe de stemming van het amendement van de NLP- fractie er uit komt. De heer Hoogeveen: Voorzitter, het eerste tarievenvoorstel voor de OZB, dat wij in de commissie Bestuur Middelen voorgelegd kregen, bevatte een aantal hele bijzondere en vreemde onderdelen. De toen kersverse nieuwe portefeuillehouder, wethouder Krol, leek zelf ook wat verrast door een paar gekkigheden die in dat voorstel waren geslopen en hij heeft gelukkig gezorgd dat er een flink deel verdwenen is. Maar één onderdeel heeft hij toch laten staan, dat is de 1,5% risicomarge, die toch echt in strijd is met datgene wat altijd daarover als lijn door het college, maar ook door de hele raad, is gevoerd. Het lijkt er toch op dat de heer Krol in zijn vorige rol in deze gemeenteraad een tandje strakker was, als het ging om het vasthouden aan gemaakte afspraken op het gebied van de maximale stijging voor de OZB tarieven. Wij zijn het er niet mee eens dat die lijn wat losser wordt gemaakt. Wij hebben afspraken om zo weinig mogelijk die tarieven te verhogen, alleen met inflatiecijfers en daarvoor moet je de vaste berekeningsbasis gebruiken, die je altijd gebruikt hebt, want het is natuurlijk wat makkelijk vergelijken als je je berekeningsbasis gaat verschuiven. Wij zijn het dan ook eens met het amendement dat door de NLP- fractie is ingediend. Ik neem aan dat de heer Jacobse de afrondingen even heeft laten controleren. Dat heeft hij zelf gedaan, nou dan weten we helemaal zeker dat het goed zit. Als hij al niet eens zeker wist of het nou euro's of guldens waren, dan moet dit goed zitten. Ik zou wel graag willen horen van het college, voordat er een definitief besluit wordt genomen, of die afronding correct is gedaan in het amendement. Maar de lijn die er achter zit en die de heer Jacobse heeft uitgelegd, daar staan wij achter en wij zullen zo'n amendement dan ook steunen. Voorzitter, het afschaffen van de roerende zaakbelasting. Blad 43 Verslag van de raadsvergadering van 17 december 2001 We hebben het uitgebreid gehad over hoe het zover heeft kunnen komen, op het gebied van de belastingen en waarom we nu pas horen van de problemen en nu pas tot intrekking van die verordening overgaan, dus daar moeten we het nu maar niet al te uitgebreid meer over hebben. Het onderzoek naar de alternatieven, zoals door de PAL/GroenLinks- fractie wordt voorgesteld, om eens te kijken of het bij de baatbelasting ingebracht zou kunnen worden, dat is denk ik het ene probleem met het andere stoppen. We blijven allerlei ingewikkelde constructies verzinnen, waarvan je van tevoren al weet dat ze juridisch moeilijk houdbaar zijn. Daar ben ik niet voor. Beter zou het zijn wanneer de OZB in het hele land zou worden afgeschaft en er een andere vorm van lokale belasting voor terug zou komen. Ik dacht even dat de landelijke VVD had geluisterd naar het verhaal wat ik hier ruim een jaar geleden in deze zaal heb gehouden over afschaffing van de OZB. Het jammere van de VVD alleen is dat ze één ding vergeten zijn. Ik heb namelijk voorgesteld namens de D66-fractie hier in Leeuwarden om niet alleen de OZB af te laten schaffen, maar er ook een alternatief voor in de plaats te zetten, een andere lokale belasting, omdat lokale belastingheffing wel verdraaid belangrijk is om de binding tussen wat er lokaal gebeurt en de lokale burgers tot stand te houden. En dat is het domme van die VVD dat de lokale belasting heffing helemaal wordt vervangen door landelijke belastingheffing. Dat geeft verder niet, we zijn een stap dichterbij, de VVD is het over de afschaffing al eens met ons, nu de oplossing nog. Eigenlijk zou je in die landelijke discussie, die via de VNG gevoerd zou moeten worden, ook de RZB maar meteen mee moeten nemen. Want dan kan je er gewoon één verhaal van maken en dan lossen we het misschien eens een keertje echt op, want de OZB, dat is de afgelopen maanden wel bewezen, is in dit land gewoon veel te ingewikkeld geworden om goed te kunnen uitvoeren. Dat was ook ongeveer wat ik hier vorig jaar heb betoogd. Voorzitter, wij hebben bij de overige tarieven een voorbehoud gemaakt. Bij de tarieven van Parnas, inmiddels is duidelijk uitgelegd hoe het toch zo is gekomen en dat er feitelijk al lang andere tarieven werden gehanteerd. Dus wij kunnen dat voorbehoud laten vallen. Dan tenslotte de opmerkingen over de afvalstoffenheffing. Net als de heer Boorsma heb ik daarover in de commissie Bestuur Middelen uitgebreid gesproken en ook niet voor de eerste keer. Laten we dat niet uitgebreid over gaan zitten doen, we weten dat we met de wethouder van mening verschillen over de manier waarop het afvalpreventiebeleid wordt gevoerd, over de resultaten van de privatisering verschillen we van mening. Het lijkt me van groot belang dat er nu eens een echt goede evaluatie van de privatise ring van onze dienst reiniging wordt gehouden, waarbij we eens gaan kijken wat het ons nou echt heeft opgeleverd. Dank u wel.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2001 | | pagina 22