Blad 18 Verslag van de raadsvergadering van 13 mei 2002 welke consequenties dat voor de gemeente met zich meebreng en dus ook duidelijk niet hoeveel geld wij nog ter beschik king hebben. Zodra er meer duidelijkheid is over die finan ciële consequenties gaan wij natuurlijk weer kijken in hoe verre wij hiermee om zullen gaan. Hier kunnen wij bijvoor beeld ook bij Perspectief op terugkomen. Daarbij wil ik nog wel even zeggen dat er wel een duidelij ke discussie moet ontstaan ook over de hoogte van het be drag, want ik heb in die motie gezien dat het bedrag van f 100,- naar 100,- ging. Ik vroeg mij af waar precies die verhoging op was gebaseerd of dat dat gewoon een mooie af ronding was of dat er wat fundamenteels achter zat. Waarom bijvoorbeeld niet 120,- of 150,-? Tenslotte nog een vraag over die lijst met klachten, daar hebben wij het in de commissie ook al even over gehad, of die er ook nog aan zit te komen, want ik ben erg nieuwsgie rig naar de overige klachten behalve die van de twee in sprekers Mevrouw Dames: Zoals bekend is het CDA er een voorstander van om de minima dat te geven wat zij nodig hebben, name lijk geld. Op deze manier kunnen de mensen zelf bepalen wat zij nodig hebben, zonder dat de overheid dit voor hen gaat bepalen. Het is echter duidelijk dat dit helaas van de mi nister niet mag, omdat wij als gemeente dan aan inkomenspo litiek doen. Ons idee om een constructie te bedenken, waar bij de minima binnen grenzen van de wet, door verruiming van de declaratieregeling toch hun besteedbaar inkomen ver groot zien worden, willen wij graag nader onderzoeken. Ook willen wij graag bekijken of de kosten hierdoor omlaag kun nen. Als je de huidige declaratieregeling bekijkt, stuit het mij tegen de borst dat maar 25% van de minima hieraan meedoet. Volgens de evaluatie zouden wij, gezien het lande lijk gemiddelde, hiermee tevreden moeten zijn. Maar een an dere conclusie kan zijn dat 75% van de minima hier geen ge bruik van maakt. Er zijn ongeveer 12.000 tot 13.000 mensen die voor de regeling in aanmerking komen. 30:- is niet be kend met deze regeling, waaronder veel ouderen, ongeveer 36.000. Een andere categorie, die hier geen gebruik van maakt, zijn veel alleenstaanden, ongeveer 4.200 mensen, dit door tijdgebrek, geen tijd om weg te gaan of wellicht om uit te zoeken hoe de regeling werkt. Daarnaast worden onge veer van de 2.100 vouchers 23%, dat is 438, niet opgehaald om de een of andere duistere reden. Als je daarnaast kiikt naar de kosten van het geheel, de uitvoeringskosten bedra gen namelijk ongeveer 45.000,-, terwijl er aan tegemoet komingen bijna 162.0CC,- wordt uitgegeven, dan bedragen de uitvoeringskosten ongeveer eenvierde aeei van dit oe- arag. Dit vinden wij erg veel. Om te onderzoeken oi de regeling ter. eerste versoepeld en verruimd Kan worden en ten tweede of de daaraan verbonden kosten verlaagd Kunnen worden, hebben wij meer tijd nodig. Blad 19 Verslag van de raadsvergadering van 13 mei 2002 Dit moet natuurlijk niet ten koste gaan van de mensen die momenteel van de huidige regeling gebruik maken. Daarom zullen wij in eerste instantie akkoord gaan met de punten 1, 2 en 3 van het besluit over de declaratieregeling. Wel willen wij in een later stadium hierop terugkomen, als wij onze genoemde punten nader onderzocht hebben. Mevrouw De Vries: In de commissie Welzijn hebben wij uitge breid gesproken over de evaluatie van de declaratierege ling. Die discussie zal ik hier niet herhalen. Maar naar aanleiding van die discussie wil de VVD-fractie hier nog wel even kort ingaan op haar ideeën over de toekomstige ka ders voor deze regeling. De declaratieregeling van Leeuwarden is geen open eind re geling, daar is bewust voor gekozen en dat moet volgens de VVD-fractie ook zo blijven. Er mogen geen blanco checks uitgegeven worden. Naar jaren van onderuitputting lijkt het er echter op dat op korte termijn het budget wel eens onvoldoende zou kunnen zijn voor alle vragen. Dan zou het principe van wie het eerst komt, wie het eerst maalt, gaan gelden. Met het oog op de gelijkheid is de VVD-fractie er voorstander van om dan met een incidentele financiële oplossing te komen bin nen de middelen voor de armoedebestrijding. De wethouder heeft ook al toegezegd in een dergelijk geval tijdig met een voorstel te zullen komen. In tegenstelling tot wat de meeste andere partijen in de commissie hebben aangegeven is de VVD-fractie vooreerst geen voorstander van het structureel verhogen van het bud get op de bijdragen uit de declaratieregeling minima en wel om de volgende redenen. Leeuwarden heeft al een uitgebreid en ruim minimabeleid. Alle mogelijkheden die vanuit het rijk geboden worden, wor den op dit moment ook benut in Leeuwarden. En misschien nog wel belangrijker, Leeuwarden zit bovendien boven het refe rentiebudget in algemene uitkering voor minimabeleid en ar moedebestrijding. Daarbij komt natuurlijk ook nog eens de eigen slechte financiële situatie van de gemeente, waardoor nadrukkelijker keuzes gemaakt moeten worden. Maar de be langrijkste reden is voor ons toch wel de armoedeval, dit aspect lijkt bij de meeste partijen volledig op de achter grond te zijn geraakt in de afgelopen periode. Wij kunnen in de gemeenteraad van Leeuwarden de armoedeval natuurlijk nooit alleen oplossen, daarvoor is het rijk een te belang rijke speler. Maar wij kunnen de armoedeval wel degelijk verminderen of verergeren voor de Leeuwarder burgers. De VVD-fractie wil de armoedeval zoveel mogelijk beperken, want de beste sociale voorziening is nog steeds een betaal de baan. Wij vinden het dan ook jammer dat de landelijke regeling, zoals demissionair minister Vermeend neeft voor gesteld, ter vervanging van een scala aan gemeentelijke re- geiingen, is uitgesteld.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2002 | | pagina 10