Blad 18
Verslag van de raadsvergadering van 13 mei 2002
welke consequenties dat voor de gemeente met zich meebreng
en dus ook duidelijk niet hoeveel geld wij nog ter beschik
king hebben. Zodra er meer duidelijkheid is over die finan
ciële consequenties gaan wij natuurlijk weer kijken in hoe
verre wij hiermee om zullen gaan. Hier kunnen wij bijvoor
beeld ook bij Perspectief op terugkomen.
Daarbij wil ik nog wel even zeggen dat er wel een duidelij
ke discussie moet ontstaan ook over de hoogte van het be
drag, want ik heb in die motie gezien dat het bedrag van
f 100,- naar 100,- ging. Ik vroeg mij af waar precies die
verhoging op was gebaseerd of dat dat gewoon een mooie af
ronding was of dat er wat fundamenteels achter zat. Waarom
bijvoorbeeld niet 120,- of 150,-?
Tenslotte nog een vraag over die lijst met klachten, daar
hebben wij het in de commissie ook al even over gehad, of
die er ook nog aan zit te komen, want ik ben erg nieuwsgie
rig naar de overige klachten behalve die van de twee in
sprekers
Mevrouw Dames: Zoals bekend is het CDA er een voorstander
van om de minima dat te geven wat zij nodig hebben, name
lijk geld. Op deze manier kunnen de mensen zelf bepalen wat
zij nodig hebben, zonder dat de overheid dit voor hen gaat
bepalen. Het is echter duidelijk dat dit helaas van de mi
nister niet mag, omdat wij als gemeente dan aan inkomenspo
litiek doen. Ons idee om een constructie te bedenken, waar
bij de minima binnen grenzen van de wet, door verruiming
van de declaratieregeling toch hun besteedbaar inkomen ver
groot zien worden, willen wij graag nader onderzoeken. Ook
willen wij graag bekijken of de kosten hierdoor omlaag kun
nen. Als je de huidige declaratieregeling bekijkt, stuit
het mij tegen de borst dat maar 25% van de minima hieraan
meedoet. Volgens de evaluatie zouden wij, gezien het lande
lijk gemiddelde, hiermee tevreden moeten zijn. Maar een an
dere conclusie kan zijn dat 75% van de minima hier geen ge
bruik van maakt. Er zijn ongeveer 12.000 tot 13.000 mensen
die voor de regeling in aanmerking komen. 30:- is niet be
kend met deze regeling, waaronder veel ouderen, ongeveer
36.000. Een andere categorie, die hier geen gebruik van
maakt, zijn veel alleenstaanden, ongeveer 4.200 mensen, dit
door tijdgebrek, geen tijd om weg te gaan of wellicht om
uit te zoeken hoe de regeling werkt. Daarnaast worden onge
veer van de 2.100 vouchers 23%, dat is 438, niet opgehaald
om de een of andere duistere reden. Als je daarnaast kiikt
naar de kosten van het geheel, de uitvoeringskosten bedra
gen namelijk ongeveer 45.000,-, terwijl er aan tegemoet
komingen bijna 162.0CC,- wordt uitgegeven, dan bedragen
de uitvoeringskosten ongeveer eenvierde aeei van dit oe-
arag. Dit vinden wij erg veel.
Om te onderzoeken oi de regeling ter. eerste versoepeld en
verruimd Kan worden en ten tweede of de daaraan verbonden
kosten verlaagd Kunnen worden, hebben wij meer tijd nodig.
Blad 19
Verslag van de raadsvergadering van 13 mei 2002
Dit moet natuurlijk niet ten koste gaan van de mensen die
momenteel van de huidige regeling gebruik maken. Daarom
zullen wij in eerste instantie akkoord gaan met de punten
1, 2 en 3 van het besluit over de declaratieregeling. Wel
willen wij in een later stadium hierop terugkomen, als wij
onze genoemde punten nader onderzocht hebben.
Mevrouw De Vries: In de commissie Welzijn hebben wij uitge
breid gesproken over de evaluatie van de declaratierege
ling. Die discussie zal ik hier niet herhalen. Maar naar
aanleiding van die discussie wil de VVD-fractie hier nog
wel even kort ingaan op haar ideeën over de toekomstige ka
ders voor deze regeling.
De declaratieregeling van Leeuwarden is geen open eind re
geling, daar is bewust voor gekozen en dat moet volgens de
VVD-fractie ook zo blijven. Er mogen geen blanco checks
uitgegeven worden.
Naar jaren van onderuitputting lijkt het er echter op dat
op korte termijn het budget wel eens onvoldoende zou kunnen
zijn voor alle vragen. Dan zou het principe van wie het
eerst komt, wie het eerst maalt, gaan gelden. Met het oog
op de gelijkheid is de VVD-fractie er voorstander van om
dan met een incidentele financiële oplossing te komen bin
nen de middelen voor de armoedebestrijding. De wethouder
heeft ook al toegezegd in een dergelijk geval tijdig met
een voorstel te zullen komen.
In tegenstelling tot wat de meeste andere partijen in de
commissie hebben aangegeven is de VVD-fractie vooreerst
geen voorstander van het structureel verhogen van het bud
get op de bijdragen uit de declaratieregeling minima en wel
om de volgende redenen.
Leeuwarden heeft al een uitgebreid en ruim minimabeleid.
Alle mogelijkheden die vanuit het rijk geboden worden, wor
den op dit moment ook benut in Leeuwarden. En misschien nog
wel belangrijker, Leeuwarden zit bovendien boven het refe
rentiebudget in algemene uitkering voor minimabeleid en ar
moedebestrijding. Daarbij komt natuurlijk ook nog eens de
eigen slechte financiële situatie van de gemeente, waardoor
nadrukkelijker keuzes gemaakt moeten worden. Maar de be
langrijkste reden is voor ons toch wel de armoedeval, dit
aspect lijkt bij de meeste partijen volledig op de achter
grond te zijn geraakt in de afgelopen periode. Wij kunnen
in de gemeenteraad van Leeuwarden de armoedeval natuurlijk
nooit alleen oplossen, daarvoor is het rijk een te belang
rijke speler. Maar wij kunnen de armoedeval wel degelijk
verminderen of verergeren voor de Leeuwarder burgers. De
VVD-fractie wil de armoedeval zoveel mogelijk beperken,
want de beste sociale voorziening is nog steeds een betaal
de baan. Wij vinden het dan ook jammer dat de landelijke
regeling, zoals demissionair minister Vermeend neeft voor
gesteld, ter vervanging van een scala aan gemeentelijke re-
geiingen, is uitgesteld.