Blad 4 Verslag van de raadsvergadering van 13 mei 2002 De verslagen van raadsvergadering van 11 februari, 11 maart, 14 maart en 10 april 2002 worden vastgesteld met in achtneming van de toezegging van de voorzitter. Punt 4 Mededelingen en vaststelling agenda raad. Ik heb bericht van verhindering binnen gekregen van de heer Zwart en mevrouw Uiterwijk Winkel. Ik heb ook mededeling gekregen van het feit dat een aantal raadsleden een aantal hamerstukken willen omgezet zien in bespreekpunten Dat betreft agendapunt 10, dat is een principieel punt dat eigenlijk ook te maken heeft met punt 9 en 11. Dit betreft ook agendapunt 14. Dat betekent dat we vijf bespreekpunten hebben. U hebt een uitermate interessant lijstje gekregen, waar de totale spreektijd per fractie in staat. Als je dan ziet dat er vijf bespreekpunten zijn, dan ziet u daaronder wat per fractie het aantal minuten spreektijd is voor deze vergade ring. Wij hebben met elkaar afgesproken in het presidium dat voor deze avond deze spreektijdverdeling geldt. U zult met elkaar in het presidium nog tot een definitieve be sluitvorming komen. De heer Kruithof: Ik zou nog een opmerking willen maken bij punt 5 De Voorzitter: Dan wordt dat ook een bespreekpunt Punt 5 (bijlage nr. 88). De Voorzitter: Aan de orde is Wijziging Algemene plaatse lijke verordening Leeuwarden. De heer Kruithof: Dit punt is niet in de commissie aan de orde geweest. Mijn fractie is van mening dat er wat snel wordt langs gegaan bij het middel van de meldingsplicht, dat in een heleboel plaatsen wel wordt toegepast. In plaats daarvan wordt gekozen voor een stadionomgevingsverbodWij vinden de motivatie wat zwak. Wij kunnen ons voorstellen dat het bureau binnenstad slecht bezet is, maar ik heb het idee dat als je één agent van Cambuur naar de binnenstad stuurt en daar 25 mogelijke relschoppers Iaat zien en teke nen, dat je dan efficiënter werkt dan dat hij bij Cambuur 2 5 mensen moet aanhouden. Daarom is onze vraag: om watvoor aantallen gaat het? Blad 5 Verslag van de raadsvergadering van 13 mei 2002 De Voorzitter: Wij zijn hiertoe overgegaan, althans dat voorstel heeft u bereikt, omdat wij heel geregeld te maken hebben met problemen rondom het stadion. Dit is een woon buurt en dat betekent dat dat erg veel overlast bezorgt, afgezien van de normale overlast die voetbalongeregeldheden met zich meebrengen. De ervaringen in steden waar een sta dion ook ligt in de woonbebouwing, dan hebben we net met name over Nijmegen en Tilburg (de laatste stad even met een vraagteken) met een verblijfsverbod rondom het stadion zijn buitengewoon goed, zijn heel effectief. Dat is de reden waarom wij dit nu willen introduceren. Het betekent dat lieden die al een stadionverbod hebben, maar die evengoed buiten dat stadion, zoals dat afgelopen zaterdag ook is ge beurd, relgedrag vertonen, gewelddadig gedrag vertonen, bij voorbaat al een verblijfsverbod kunnen krijgen. Dat bete kent dat je daarmee minder problemen hebt. Wij willen graag gebruik maken van deze mogelijkheid, als dat ten minste no dig is. Maar op dit ogenblik lijkt het er op dat het voor lopig nog wel nodig zal zijn. De heer Kruithof: Ik begrijp wel dat u dit een goed middel acht, maar mijn vraag waarom dat andere middel van de mel dingsplicht bij een ander politiebureau dan de binnenstad is genoemd, is nagelaten. Ik was van mening dat dat mis schien nog efficiënter zou werken. Aansluitend daarop, om hoeveel mensen gaat het? De Voorzitter: Op die laatste vraag kan ik geen exact ant woord geven. Ik kan helemaal niet zeggen wat dat zal gaan betekenen in de toekomst. Misschien hebben er heel weinig mensen mee te maken, dat hoop ik eerlijk gezegd, want dat betekent ook dat het niet zo erg nodig is. Maar als je naar afgelopen zaterdag kijkt, zou dat toch wel weer een rede lijk aantal kunnen zijn. Ik kan wel gaan gissen, maar daar hebt u niks aan, dus ik kan u daar geen antwoord op geven. De politiedeskundigen, onze eigen deskundigen en Cambuur en ook de aanbevelingen vanuit de KNVB, hebben met elKaar ge zegd dat dit het middel is dat tot nu toe, naast net stadi onverbod, het meest effectief werkt. Aan de orde is de stemming. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van het college. Punt 6 is vervallsn.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2002 | | pagina 3