Blad 18
Verslag van de raadsvergadering van 27 mei 2002
vreemd soort overgangssituatie, maar die kan vandaag geluk
kig afgerond worden.
De VVD heeft, zoals bekend, altijd de nodige scepsis gehad
over de dualisering. Een groot aantal taken en bevoegdheden
worden bij de raad weggehaald, de afstand tussen college en
raad wordt ontegenzeggelijk vergroot en de mogelijkheden,
die de raad nu worden aangeboden, kaders stellen, controle
ren, initiatief nemen en ga zo maar door, hadden wij na
tuurlijk al onder de werking van de oude Gemeentewet, zei
het dat van heel veel van die rechten maar beperkt gebruik
werd gemaakt.
Verschillende deskundigen op het gebied van het Staatsrecht
hebben zich de afgelopen twee jaar ook min of meer in deze
zin uitgelaten.
Wèl wordt het de komende tijd spannend en dus ook leuk, hoe
verschillende partijen die vernieuwde rol op gaan pakken en
hoe de verhouding tot het college zal uitpakken. Ik heb
bijvoorbeeld de indruk dat het college nu nog wel eens
denkt "laten we het maar naar een commissie sturen, dan
zijn ze geïnformeerd en dan kan er later niets meer van
worden gezegd." Voor hetzelfde geld kiest het nieuwe colle
ge er de komende tijd echter voor om alleen de wettelijk
verplichte stukken ter behandeling aan te bieden, waarmee
het nieuwe en angstig kleine speelveld van de raad dan
meteen heel duidelijk zichtbaar zal worden, daar is nu al
een beetje sprake van.
De VVD is op zich voor die situatie niet bang, wij barsten
van de goede ideeën om er eens lekker fris, ook onder de
dualisering, tegen aan te gaan.
De laatste maand zijn er verschillende signalen geweest dat
het college, dat nu wordt geïnstalleerd, door verschillende
mensen en partijen als te weinig nieuw wordt bevonden. Van
avond ook. Dezelfde gezichten, hetzelfde beleid. Ik wil dan
toch even in de herinnering roepen, dat drie van de vijf
geïnstalleerde wethouders een jaar of korter zitten. Dat is
een zeer groot deel van het college, waarbij de overige
twee wethouders respectievelijk vier en drie jaar zitten en
u, mevrouw de voorzitter, ongeveer acht maand in functie
bent. Wat willen de mensen eigenlijk, die om vernieuwing
roepen? Dat er elk half jaar een aantal nieuwe wethouders
aantreedt?
De bestuurders uit net vorige college, die zaken niet goed
aanpakten, zijn weggegaan, maar het is echt onzin om dan
een soort van *berufsverbot' te introduceren voor de andere
mensen, die destijds deel uitmaakten van net college. En
wie er dan precies in troeDel water vist, mijnheer Stoker,
aat is dan nog maar de vraag.
De bestuurskracht van een gemeente is wel degelijk ook ge
baar Dij continuïteit naast doorstroming en vernieuwing.
En dan valt de ervaring van het college, dat nu aantreedt,
Blad 19
Verslag van de raadsvergadering van 27 mei 2002
als redelijk te kwalificeren, maar ook niet meer dan dat.
Vanuit die optiek is het onzin om vernieuwing als een doel
op zich te gaan hanteren, zoals dat nu gebeurt.
Maar, mevrouw de voorzitter, het gaat om de inhoud en dan
moet je constateren dat beleidsplannen en dergelijke de af
gelopen jaren met een zeer grote en vaak raadsbrede consen
sus zijn vastgesteld, met een goede inbreng van veel par
tijen. Wij hopen dat de discussie de komende tijd ook met
name over beleid en wat minder over personen zal gaan.
De fractie van de VVD kan zich vinden in het collegepro
gramma. Wij onderschrijven dit programma dan ook. Sommige
zaken hadden wellicht wat explicieter gekund, maar de keu
zes, aannames en de realistische wijze waarop het financi
eel perspectief is geschetst, spreken ons aan.
Op 25 mei 1998 werd, twee week na het installeren, van het
nieuwe college de eerste Perspectiefnota van het nieuwe
college behandeld. Namens de VVD heb ik daar toen als kers
vers raadslid onder meer het volgende naar voren gebracht.
Wat ons zorgen baart dat zijn de problemen die we onder
vinden als we het stadium van de beleidsvoorbereiding, de
analyse en de studie willen verruilen voor dat van de uit
voering, zeg maar het steentjes stapelen. Er wordt ge
streefd naar administratieve perfectie in de voorbereiding,
maar de stap naar de uitvoering kan niet worden gezet. Voor
een gemeente, die een start wil maken met grootschalige in
vesteringen, is dit aspect van evident belang. Er is sprake
van onderuitputting van de begroting (er blijft dus werk
liggen) terwijl, chargerend gesteld, de papierstromen
groeien. De aanpak van dit probleem moet ons inziens de
hoogste prioriteit hebben." Einde citaat.
U zult begrijpen, mevrouw de voorzitter, dat de inhoudelij
ke lijn van het programma - gelet op het voorgaande - ons
uit het hart gegrepen is. We vinden hierin ook een bevesti
ging voor onze inbreng van de afgelopen jaren, waarbij we
bij heel veel ounten gewezen hebben op het somberder worden
van de gemeentelijke financiën en van de noodzaak tot het
beperken van de papierstroom en het optimaliseren van de
uitvoering. Het collegeprogramma ademt die geest en we gaan
de komende jaren meer aandacht besteden aan de uitvoering.
De VVD is daar content mee.
De prioriteit die aan net GVVP wordt gegeven en de afspra
ken met betrekking tot de OZB springen er daarnaast wat ons
bezreft uit. Ik zal verder niet in extenso aangeven wat wij
uit; ons verkiezingsprogramma terug herkennen in het colle
geprogramma of ce zaken waar wij op willen inzetten. In
zijn totaliteit kunnen wij ons vinden in het collegepro
gramma