Blad 28 Verslag van de raadsvergadering van 27 mei 2002 dat een deel van die achterban als minderwaardige burgers beschouwt Over de portefeuilleverdeling kan ik enkel zeggen dat u van mensen het onmogelijke vraagt, zelfs het onmenselijke. In de verfilming gaat dat straks heten: Gerrit Krol, super star Het doet mij deugd dat de VVD-fractie nu zegt: diegenen die er een puinhoop van maakten als wethouder in de vorige pe riode zijn weg. Die ex-wethouders zullen dat met belang stelling hebben vernomen. Het geeft wel helder weer hoe de VVD-fractie aankijkt tegen collegiaal bestuur, waar hij nou zo hoog van opgeeft en collectieve verantwoordelijkheid. (De heer Van MourikIk heb in eerste termijn gezegd wat ik heb gezegd en wij hebben geopereerd in de afgelopen ter mijn, waarbij onze controlefunctie scherp en goed is behar tigd, maar waarbij wij in eerste instantie uitgaan van col legiaal bestuur en dat doen wij nu ook.) Ik ben blij dat u dat zegt, want dat geeft direct weer dat gene wat ik al weergeef dat datgene wat er gezegd wordt en datgene wat men doet aardig van elkaar verschilt. Ik wil niet ingaan op alle onderdelen van beleid, daar ko men wij nog uitgebreid over te spreken in deze raad. Als fractie van de Nieuwe Leeuwarder Partij zullen wij con structief oppositie voeren en zeggen wij natuurlijk niet overal 'nee' tegen. Kern bij onze beoordeling is dat voor stellen reëel en goed gefundeerd zijn en een meerwaarde hebben voor de Leeuwarder gemeenschap. Mevrouw Dolstra (LL)In het Collegaprogramma hebben de co alitiepartijen PvdA, CDA, VVD en PAL/GroenLinks de grote lijnen neergelegd van hun visie. Het programma schetst de hoofdlijnen waar het college zich op wil gaan richten, sa men met de gemeenteraad. Is dat zo? Wil het college samen met de gehele gemeenteraad of uitsluitend met de coalitiepartners zich gaan richten op de hoofdlijnen? En op welke hoofdlijnen? Het is duidelijk naar voren gekomen dat het college de in geslagen weg wil vervolgen, die in het verleden is gekozen. Zo lezen wijde opgave voor de komende periode is nu voor al werk te gaan maken van de uitvoering. De gemeenteraad bestaat niet alleen en uitsluitend uit coa litiepartijen, maar ook uit oppositiepartijen. JaLeefbaar Leeuwarden ais oppositiepartij mocht ook enkele punten naar voren brengen. Voordat de onderhandelin gen waren begonnen is er een overzicht gemaakt van de pun ten van de verkiezingsprogramma's van alle partijen, ik meen door de griffier. Ook onze speerpunten staan er in verwerkt Blad 29 Verslag van de raadsvergadering van 27 mei 2002 Toen de onderhandeling waren begonnen werd ons nogmaals ge vraagd of wij de tien belangrijkste punten uit ons verkie zingsprogramma naar voren wilden brengen. Ons programma is zeer duidelijk geschreven en het bevat 30 belangrijke speerpunten. Om daar 20 punten uit te schrappen vinden wij ronduit belachelijk. Maar het had de onderhandelaars waar schijnlijk goed uitgekomen. Later werd onze fractie meegedeeld dat wij geen bespreek- punten zouden hebben. Hoe kan dat nu? Hoe konden zij anders onze speerpunten wel verwerkt hebben in het overzicht? Wij kunnen niets anders concluderen dan dat wij als oppositiepartij volkomen genegeerd worden. En niet alleen onze fractie, maar de gehele oppositie! De oppositie wordt door de coalitiepartijen gezien als het decor van de gemeenteraad en dat baart onze fractie grote zorgen! Des temeer, omdat men vond dat de onderhandelingen verder moesten plaatsvinden achter gesloten deuren, meerder malen hier gezegd. Juist ja, u kent het wel, de achterka mertjespolitiek! Dat is de inzet van het college en dat is wat de burgers van Leeuwarden mogen verwachten. Het programma leert ons dat het college daadwerkelijk aan de slag wil, werk te gaan maken van de uitvoering met een open bestuursstijl. Dat er sprake is van een solide finan cieel beleid en beheer van de gemeenschappelijke middelen en dat de dienstverlening aan de burgers plaatsvindt op een hoger niveau. Hoe kan er sprake zijn van een solide financieel beleid en beheer als we in hetzelfde programma lezen dat: 'De laatste zes jaar de economie van Leeuwarden een opgaande lijn ver toont' terwijl we verderop lezen dat: 'De financiële situa tie van Leeuwarden namelijk niet rooskleurig is'. Wij kunnen niets terugvinden waaruit blijkt dat het college een plan heeft gemaakt om een gezonde financiële situatie te creëren, maar doodleuk verder borduurt op oude fundamen ten. Zeg maar oude wijn in nieuwe zakken. Het is verbazingwekkend als net solide financieel beleid in twijfel wordt getrokken, als er vervolgens staat dat: 'ten gevolge van de teruglopende economische groei en de achter blijvende woningbouwproductie voor deze collegeperiode de financiële uitgangspositie niet gemakkelijk is!' U geeft zelf al aan dat Leeuwarden een van de duurste ge meenten is. Dan krijgen wij de indruk dat de gemeentelijke belastingen en heffingen niet al te veel zullen mogen stij gen, maar wel wil het college de afvalstoffenheffing door berekenen aan de burgers om zo een gezonde financiële situ atie te creëren. Hoe wilt u dit uitleggen naar de burgers toe? U wilt gaan bezuinigen, maar gezien ae bijlage moeten de crandweer en rampenbestrijding meer geld hebben om goed te kunnen functioneren. Ook de OR van de gemeente klaagt steen

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2002 | | pagina 15