Blad 4
Verslag van de raadsvergadering van 27 mei
2002
gers warm maakt voor, wat men nog durft te noemen, in
spraakavonden?
Van ons als NLP-fractie kan niet verwacht worden dat we,
nadat we voor de verkiezingen heel nadrukkelijk het ver
trouwen in dit college hebben opgezegd, nu en zeker nu ze
op dezelfde weg door zijn gegaan wel het vertrouwen uit
spreken in diezelfde ploeg.
Wij zullen derhalve tegen de benoeming van die wethouders
stemmen die voor de verkiezingen reeds het vertrouwen van
de NLP-fractie hadden verloren.
De heer Stoker: Toen ik vernam dat het voorstel er zou ko
men van de collegepartijen om weer dezelfde ploeg te benoe
men die er aan het eind van de vorige periode ook zat, viel
ik echt bijna van mijn stoel. Menig partij, ik dacht bijna
alle partijen, hebben voor de verkiezingstijd en in de ver
kiezingstijd uitgesproken dat het hoog tijd werd voor ver
nieuwing. Er zijn affaires geweest, de media hebben er bol
gestaan, de bestuurscultuur van Leeuwarden werd door
1 - J- 4 U .j TTorn i zb "i -
VSn y ttb taan,
het gehele land besproken, het was dus tijd voor vernieu
wing. En wat zien wij? Men presteert niet beter dan te ko
men met dezelfde mensen.
Wij hebben gelijk na de verkiezingen gezegd: doe het nou
anders, ga eerst op zoek naar goede vernieuwende kandidaten
met een andere staat van dienst dan persé uit het onderwijs
of uit de ambtelijke dienst en als je die hebt, ga dan ver
der aan de slag. Men wilde het anders doen. Men heeft dat
ook voor een groot deel in beslotenheid verder afgewikkeld.
Ik vind ook dat men op deze manier de situatie, zoals die
was en is, niet ernstig genoeg neemt. Voor de verkiezingen
verschijnt er een dikke nota van de Partij van de Arbeid
over de noodzakelijke vernieuwingen en het duale bestel. Er
is een CDA-partijvoorzitter die bijna moord en brand
schreeuwt over deze bestuurscultuur hier ter plekke, er is
vernieuwing nodig, een nieuwe wethouderskandidaat wordt in
het vooruitzicht gesteld, men laat haar van de toren van de
Bonifatiuskerk naar beneden zeilen, wat een publiciteit en
wat een goede voornemens.
U kunt zich dus misschien wel indenken dat ik zwaar teleur
gesteld ben in dit resultaat. Stilstaand water werd er ge
zegd. Moeten wij dan nu vier jaar gaan vissen in stilstaand
troebel water? Waarschijnlijk is het niet anders.
Het is dus zo dat als je het normatief beschouwt kun je
zeggen dat deze huidige ploeg, met uitzondering van twee
llegeleden die nog niet zo lang geleden zijn aangetreden,
CO
veranzwooraelij k zi
ien een motie
voor een beleid waar wij meerdere ma-
eii cc van afkeuring cq. wantrouwen over hebben in
gediend. Dat noodzaakt mij er dus toe om nu deze stemver-
Klaring te doen, waarvan ik had gehoopt dat het nooit nodig
zou zijn, helaas wel. Wij kunnen dus niet instemmen met een
aantal van de wethouders, zeker drie wethouders die verant
woordelijk zijn voor het gevoerde beleid, omdat wij veran-
Blad 5
Verslag van de raadsvergadering van 27 mei 2002
dering in het belang van deze stad nodig achten. Vandaar
dat wij wat dat betreft tegen zullen stemmen.
Mevrouw Dolstra: Onze fractie is van mening dat het proces
van de cultuurverandering in het kader van de dualisering
van het gemeentebestuur terzijde is gelegd en in het geheel
niet geslaagd kan worden genoemd, volgens de nieuwe inge
voerde wet van 7 maart 2002:, het dualistisch bestel. Waar
wij hier nu al over een onjuiste uitvoering van een staats
rechtelijke procedure kunnen spreken, is in die zin moei
lijk vast te stellen, omdat wij nog in een overgangsfase
zitten
Wel kunnen wij vaststellen dat er tot heden niets te merken
is van een cultuurverandering of -verschuiving. De procedu
re bij de benoeming van het college en diens program zijn
ons inziens tegenstrijdig met de nieuwe wettelijke regels.
Ik wil even een citaat aanhalen uit een boekwerk van de
Vereniging van Nederlandse Gemeente betreffende nieuwe be
voegdheden van de burgemeester.
"De burgemeester krijgt bij de collegevorming een formele
rol. De burgemeester is verplicht voorafgaande aan de be
noeming van de nieuwe wethouders aan de raad de uitkomsten
van de collegeonderhandelingen mede te delen en een voor
stel voor de benoeming van de wethouders aan de raad voor
te leggen. Het Collegeprogramma en tijdens de collegeonder
handelingen gewisselde stukken worden daarbij toegevoegd
(artikel 35, 2e lid)
Onze fractie vraagt zich af of de juiste procedures zijn
gevolgd. Wij menen van niet! Na de eerste collegeonderhan
delingen vond men het nodig om achter gesloten deuren ver
der te onderhandelen. De toezegging dat wij, dan wel de
raad, op de hoogte zouden worden gehouden is door de onder
handelaars niet nagekomen en over de gewisselde stukken is
ons tot heden niets van bekend. Het is opmerkelijk hoe
steevast men zich in die achterkamertjespolitiek vastbijt
en de gestelde dualistische procedures vrijelijk implemen
teert. Zo kunnen wij opmaken uit de agenda van deze raads
vergadering: dat betreffende de benoeming van de wethouders
het ongewenst is dat de gemeenteraad uitspraken zou kunnen
doen die de voormalige wethouders, die nu in de nieuwe out
fit zijn gestoken, zouden kunnen schaden. Dit agendapunt
zou namelijk afgedaan worden als een hamerstuk, dus zonder
de uitkomsten van ae afwegingen van de aanwezige raadsfrac
ties er. zonder de gewenste stembrieven.
In de bijbehorende brief van de voorzitter, de vaststel
ling, is het opmerkelijk om te zien hoe de wethouders kandi
daten voorgedragen worden. Wie de onderhandelaars zijn is
ons niet bekend, maar het zou onze fractie niet verbazen
dat de onderhandelaars diezelfde zijn als de kandidaat wet
houders. Over de voorwaarden en bekwaamheden, waaraan de
wethouders moeten voldoen, is ons niets meegedeeld. De pro
fielschets ontbreekt namelijk.