Blad 12
Verslag van de raadsvergadering van 27 mei 2002
Ook het door ons genoemde woningmarktplan is opgenomen. Dat
houdt in dat we jaarlijks gaan bijhouden welke woningen er
nodig zijn en waar en dat we permanent inzicht hebben in de
behoefte aan huur- en koopwoningen.
De wijkpanels is ook voor het CDA een heel belangrijk punt.
We vinden het zeer waardevol als mensen verantwoordelijk
heid willen dragen voor hun eigen woonomgeving.
Onze ideeën over solide financiën zijn vrijwel ongeschonden
in het program opgenomen, zoals sluitende begrotingen, te
rughoudendheid t.o.v. verhoging van lasten, stijging van de
inkomsten uit de onroerende zaakbelasting beperken tot de
inflatiecorrectie, jaarlijks nagaan van risico's, regelma
tig onderzoek van klantgerichtheid en doelmatigheid van de
organisatie
Een paar dingen die we graag in het programma hadden zien
staan zijn er niet ingekomen omdat de andere partijen daar
anders over dachten:
Een portefeuille jeugd- en gezinsbeleid: Andere partijen
vonden dat er al voldoende aandacht is voor jeugd en gezin
en dat een coördinerend wethouder geen toegevoegde waarde
had. Wij wilden met deze portefeuille aangeven hoe belang
rijk we het vinden dat aan de jeugd omgangsvormen, normen
en waarden worden overgedragen. Het is belangrijk dat jon
geren al vroeg leren om elkaar als mensen in alle verschei
denheid van geloof, geaardheid, afkomst te respecteren. Of
gewoon leren beleefd te zijn, geen troep op straat te gooi
en. Soms hebben ouders ondersteuning nodig bij de opvoe
ding. De jeugd is wel de komende generatie aan wie de we
reld straks wordt toevertrouwd. Maar het gaat niet alleen
om negatief gedrag te voorkomen, maar ook om kansen voor
jongeren, en het stimuleren van positief gedrag. Denk aan
het doen van vrijwilligerswerk, meebeslissen in de eigen
wijk, het beoefenen van sport en spel in de buurt, waar
jongeren leren zich aan regels te houden, samen te werken
en verliezen te incasseren. Veel wethouders hebben jeugdbe
leid in hun takenpakketEén wethouder zou volgens ons de
coördinatie in zijn/haar takenpakket moeten hebben om voor
een goede afstemming te zorgen. De andere partijen hebben
wei met ons benadrukt dat een stevig jeugdbeleid van het
allergrootste belang is en dat verheugt ons zeer.
Een ander punt is de gebruikersruimteEen zeer noodzake
lijke voorziening. Op dit moment is daar geen geld voor. We
vinden wei dat dit een van de eerste dingen is die zou moe
ten gebeuren als de financiën het weer toelaten.
Hoe Kijkt net CDA tegen het collegeprogramma aan?
Het CDA staat achter dit collegeprogramma, omdat er heel
veel CDA-wensen in net programma zijn opgenomen. Ik bena
druk; collegeprogrammaomdat net primair een akkoord is
tussen de collegeleden onderling.
Natuurlijk zijn er daarnaast onderwerpen - ik noemde u al
een paar - die voor ons heel belangrijk zijn en waar we
Blad 13
Verslag van de raadsvergadering van 27 mei 2002
aandacht voor zullen blijven vragen. Daarover straks verder
als ik op het dualisme inga.
Wel vinden we dat het programma, wat betreft taal en stijl,
voor ingewijden is geschreven, dat wil zeggen voor ambtena
ren en wethouders en wellicht voor een enkel raadslid. Voor
de burgers moet er een beter leesbare versie komen. Je moet
met dit eerste belangrijke beleidsdocument laten zien dat
je burgers echt serieus neemt.
Daarmee kom ik op het volgende punt.
Hoe kijkt de CDA-fractie tegen dit college aan?
De uitslag van de verkiezingen rechtvaardigde niet direct
een college met een andere politieke samenstelling. Dezelf
de politieke partijen vormen nu weer het college. Die par
tijen hebben toen hun eigen wethouders aangewezen en dat
waren dezelfde wethouders als voor de verkiezingen. Wij
hebben heel duidelijk gepleit voor een zesde wethouder. Een
aanvulling was volgens ons nodig om beter te kunnen letten
op een goede bedrijfsvoering, om subsidies binnen te kunnen
halen en het contact met burgers te verbeteren. Andere par
tijen vonden dat met het oog op de noodzakelijke bezuini
gingen niet te verkopen aan de burgers. Wij zijn er van
overtuigd dat dit juist heel goed aan de burgers zou zijn
uit te leggen, gezien de problematiek die er geweest is. We
hopen niet dat de keuze voor vijf achteraf verkeerde zui
nigheid blijkt te zijn. Wij vinden dan ook dat periodiek
moet worden afgewogen of het te doen is met vijf wethouders
en of er geen dingen blijven liggen, ais een goede controle
van personeel of subsidies bij het rijk.
Het oude college is teruggekeerd: er zal dus wel niets van
vernieuwing terechtkomen, wordt door sommigen gevreesd. Het
oude college is inderdaad teruggekeerd, maar een aantal le
den van het college is natuurlijk nog maar kort in functie.
Dat geldt ook voor de voorzitter. Bovendien: het dualisti
sche systeem brengt ook voor het college een geheel andere
werkwiize met zich mee. Op basis van het collegeprogram
valt af te leiden dat het college zijn vernieuwende taak en
rol serieus neemt. Het college wil duidelijk een nieuwe
start maken. Het college zegt met inwoners van Leeuwarden
te willen communiceren om zicht te krijgen en te houden op
wat er leeft onder de mensen. Het college zegt het accent
te willen leggen op uitvoering van beleid en dus geen dikke
nota's meer te willen produceren. Het college spreekt over
een open bestuursstij1 en over een solide financieel be
leid. Het college lijkt lering uit het verleden te hebben
getroKken. Ook nier is dus sprake van een trendbreuk. De
bakens zijn verzet. Wij geven daarom het college het ver
trouwen deze voornemens waar te maken.
Hoe ziet de CDA-fractie zijn positie m het dualisme?
In het dualisme heeft de raad een eigen verantwoordelijk
heid; de raaa stelt ,<aaers, anders gezegd: de raaa geeft