Blad 22 Verslag van de raadsvergadering van 10 juni 2002 belegd door de CHF in de wijk, waar wel plannen zijn gepre senteerd waar wij kennis van hebben kunnen nemen, maar of ficieel is er helemaal niets bekend. En wij vragen ons af in welke mate de serieusheid van deze plannen nu genomen moet worden. Wat mogen we verwachten van de CHF, van de mo dellen die gepresenteerd zijn? Dat zouden wij heel graag willen weten. In de commissie heb ik gevraagd om misschien op hele korte termijn nog eens met de woningbouwcorpora ties, dat deden we in principe ook ieder jaar een keer, in contact te treden. Dat we misschien uit die monde dan ook wat kunnen horen. De risico's in verband met de samenhang, daar wou ik nog één opmerking over maken. Wij willen graag van u een garan tie horen dat in ieder geval de aantallen terug te bouwen woningen wel in de volumes op peil blijven, dat het niet zo kan zijn dat het straks een wat meer vrijblijvende zaak wordt Communicatie algemeen, ik bedoel eigenlijk daarmee te zeg gen dat als we nu akkoord gaan met dit eerste gedeelte en we kennen de plannen van het tweede nog in volledigheid, dat het best zo zou kunnen zijn dat, door geldproblemen of wat dan ook, er misschien een andere invulling gegeven kan worden. Wij willen dus garanties dat de volume van het aan tal te bouwen woningen in ieder geval gegarandeerd is. Communicatie in het algemeen en dan met name het fysieke deel dus CHF en NWF, daar wil ik voor pleiten, dat dat ab soluut gaat verbeteren. En dan de sociale component, ook daar is de communicatie niet altijd even sterk, ook de interne communicatie, als het gaat naar ons zelf toe. De afdeling Welzijn, veilig heidszaken, stedelijke vernieuwing, je ziet het dat die drie actoren niet altijd even accuraat met elkaar de plan nen doornemen. Het kan zo zijn dat tijdens een vergadering met een ambtenaar van Welzijn bepaalde afspraken gemaakt worden, een week later vinden soortgelijke gesprekken plaats met iemand van veiligheidszaken, dat de een van de ander niet weet wat er precies besproken is. Dat vind ik niet goed en zeker ook naar het wijkpanel maakt dat de men sen onzeker en wil je de zekerheid geven, dan moet je doen wat je belooft. Het vergt veel uithoudingsvermogen van de bewoners en vooral van het wijkpanel. Dan naar aanleiding van een aantal brieven, die we gekregen hebben en dan heb ik het met name over de sociale compo nent. Het is een paar minuten voor twaalf als het gaat over de problematiek voor wat betreft bepaalde groepen jongeren, allochtonen, het drugsprobleem. Wij worden zelfs geatten deerd dat er wapens worden aangeschaft, omdat bepaalde groepen zelf iets zouden willen ondernemen om in te grij pen, knokploeg formeren. Kortom, u kent ze allemaal. Ik weet dat er adequaat op gereageerd is door extra aandacht Blad 23 Verslag van de raadsvergadering van 10 juni 2002 te geven aan de wijk, maar nogmaals, dit is een zo een zwaar punt, waarbij we alle aandacht van u vragen en alle hens aan dek zouden willen om het sociaal beheer, de hand having daarvan, zo optimaal mogelijk te garanderen. Dan het laatste punt, het voorbereidingsbesluitWat onze fractie betreft prima. Er gaat nog even een klein puntje over de delegatie. De dualisering na 6 maart 2003 is van zelfsprekend. Tot dit moment kan het dus nog afhankelijk zijn van de raad wil. Mijn fractie zegt, wat ons betreft is de delegatie akkoord, maar zou de wethouder ons dan willen beloven dat hij met aanpassingen, veranderingen, alles wat te maken heeft met de wijk, de Vrijheidswijk, de commissie gaarne dan wel wil informeren en op de hoogte wil houden. De hear Wijmenga: Ik hie it ek sa tared dat ik alle trije punten tagelyk yn ien kear behannelje soe. Dat behannelut- stel kaam my goed foar. De Vrijheidswyk hat de léste tiid behoarlik yn it nijs west en benammen om't steeds düdliker wurdt dat dy wyk achterüt giet. We ha léze kinnen, mar it ek hearre kinnen fan de be- wenners, wat dat foar har betsjut en hoe't soks harren oan- pakt. Rünom bart yn stêdlike fernijingswiken omtrint itsel- de. In wyk komt yn byld foar fernijing en de saak fer- tutearzet. Dat op himsels lukt wer minsken oan en sa liket it hast, dy tinke dat sa'n wyk in frijplak is dêr't alles mei wat earne oars ferbean is. Wy hoege net sa fier fuort foar in foarbyld. Je soene sizze dat we leare fan it ferli- neDat blykt spitigernöch yn de praktyk net sa te wêzen en Ljouwert is wat dat oanbelanget net unyk. Fansels, stêdlike fernijing hat in eigen dynamyk, mar is der nearne neitocht oer it yn oparbeidzjen mei oare gemeenten en it ministearje meitsjen fan in kader dat helpe kin om krekt dizze swier- richheden foar te kommen? Dat soe it kolleezje goed stean en nim dér it foartou ta. Minsken dy't yn in fernijingswyk wenje ha rjocht op in leefbere wyk en in feilich wenplak. Stêdlike fernijing is net allinnich in saak fan stiennen, mar en miskien noch wol folie mear in saak fan minsken. Wat dat oanbelanget binne wy ek bliid dat de stipe foar de be- wenners fuortset wurdt, al is it dreech om dêr ek de al- lochtoane bewenners by te belüken. Troch wat oarsaak ek is de Vrijheidswyk wurden wat er is, fan in wyk dêr't minsken graach wennen, nei in wyk mei in grut tal leech steande wennings, folie mear dan normaal, omdat minsken ridlik gau ferhüzje. En om't der gruttere groepen bewenners mar koart in de wyk wenje, slute se har net oan by it ferieningslibben en ek de allochtoane bewen ners lykje bot op harsels te wêzen. In gefolch is dat er fan sosjale kohesy nauliks sprake is. Guon wennings binne te lyts en it oanbod fan wennings is sa skraal dat bewen ners net yn eigen wyk in wenkarriêre ha kinne.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2002 | | pagina 12