Blad 28 Verslag van de raadsvergadering van 10 juni 2002 toename van het aantal ingeschrevenen, een sterke afname van het woningaanbod in de Woonwijzer en een verhoogde ac tiviteit van woningzoekenden." Inmiddels zijn we twee jaar verder en kunnen we spreken van een woningnood voor mensen met een smalle beurs. Waarschijnlijk is dit de oorzaak waarom de opvang van het Leger des Heils steeds populairder wordt. Leefbaar Leeuwarden voorziet grote problemen voor wat betreft de herhuisvesting van bewoners van deze wijk. Ik ben er van overtuigd dat de wethouder deze zorg met ons deelt. Hij vertelde zelf al eens dat de sloop getempori seerd wordt, omdat de herhuisvesting minder voorspoedig gaat dan verwacht en dat met name met de flats. Dit pro bleem zou opgelost kunnen worden wanneer het bouwtempo in Zuiderburen opgevoerd kon worden. In de Leeuwarder Courant was er al sprake van dat het voornamelijk Leeuwarders zijn die een woning zoeken in Zuiderburen, waardoor er woningen beschikbaar komen en de verhuiscarrousel kan gaan draaien. Helaas, de woningen die hier vrijkomen zijn meestal koopwo ningen waar mensen met een smalle beurs niet voor in aan merking komen. In het nationaal akkoord Wonen 2001-2005 staat in de nota "Mensen, wensen, wonen" de volgende voor ons belangrijke alinea: "de partijen onderkennen dat markt- condities van invloed zijn op de realisatie van de ambities en dat ook de dynamiek op de markt aanleiding kan geven tot bijstelling ervan. De partijen constateren dat de staatsse cretaris in de nota "Mensen, wensen, wonen" ondermeer de volgende gekwantificeerde ambities hanteert geldend gemid deld per jaar voor de periode 2001-2005: de betreffende nieuwbouw, het bouwen van 100.000 nieuwe woningen waarvan 25.000 nieuwe sociale huurwoningen. In het nationaal ak koord wonen wordt gesteld dat van de nieuwbouwwoningen die gebouwd worden 25% moet bestaan uit sociale huurwoningen' In de plannen van de Vrijheidswijk en overigens in alle nieuwbouwplannen van Leeuwarden, kunnen wij niets vinden waaruit blijkt dat van de te bouwen woningen 25% in de sec tor nieuwe sociale huurwoningen zal vallen, terwijl in het zelfde rapport toch duidelijk de afspraak ligt "het woonbe leid staat de komende jaren dan ook in het teken van het vergroten van de keuzemogelijkheden voor de burger en het meer realiseren van meer zeggenschap over de eigen woonsi tuatie, met name ook voor de burgers die in een minder goe de financiële of maatschappelijke positie verkeren" (ci taat). Uit de plannen van de Vrijheidswijk blijkt over te meer dat voor mensen die iets minder te besteden hebben geen ruimte is om in deze wijk te blijven wonen. Door het slopen van betaalbare woningen wordt de woonkeuze van deze mensen steeds kleiner. Daarentegen zorgen de nieuwe koopwo ningen voor een schril contrast ten opzichte van de be staande woningen, rijk tegenover arm, waarbij bij ons de vrees ontstaat dat de volgende plannen van de Vrijheidswijk zullen betekenen dat de wijk verder geüpgraded moet worden ten koste van de mensen die er nu in de eerste instantie Blad 29 Verslag van de raadsvergadering van 10 juni 2002 kunnen blijven wonen. Eerder was de smoes van oud wethouder Bilker dat de eenzijdige bevolkingsopbouw de reden was om twee flats in Bilgaard te slopen, want hiermee zou men se gregatie voorkomen. Dezelfde flauwekul wordt nu ook verkon digd over de Vrijheidswijk. Eenzijdige bevolkingsopbouw voorkom je niet door arme mensen hun woningen te slopen, maar door in alle wijken, dus ook in de nieuwbouwwijken, sociale huurwoningen te bouwen. Als dat niet gebeurt, kun je verwachten dat nieuwbouwplannen stagneren, zoals wii dat ook verwachten in de Vrijheidswijk. Voorzitter, mijn vraag aan de wethouder: is de gemeente voornemens de te realiseren nieuwbouw in de Vrijheidswijk voor minimaal 25% uit nieuwe sociale huurwoningen te laten bestaan? Ik wacht het antwoord van de wethouder af. De heer Van de Brug: Er zijn inderdaad veel van de vragen, die hier vanavond gesteld worden, na te kijken in het ver slag wat we gekregen hebben van 28 mei van de commissie Stadsontwikkeling. Ik zal nu niet weer beginnen deze vragen te herhalen. De ontwikkelingsvisie van de Vrijheidswijk werd al in juli 2001 door de gemeente vastgesteld. De belangrijkste doel stellingen, namelijk een aantrekkelijke en veilige wijk zullen in 2007 in vervulling moeten zijn gegaan. In de commissievergadering hebben we gediscussieerd, infor matie uitgewisseld, vragen opgeworpen en kennis kunnen ne men van de reactienota met antwoorden en uiteindelijk zou den wij onze mening over het wijkontwikkelingsplan van de Vrijheidswijk goed onderbouwd kunnen maken. Je volgt een beetje het Grote Stedenbeleid, een visie die op drie pij lers rust: fysiek, economisch en sociaal. Sociale cohesie, daar zijn ook al weer de nodige vragen over gesteld. Er blijven voor ons wel enige twijfels, waarvan de wethou der in de commissievergadering geprobeerd heeft ze weg te nemen. Financiën, sloopaantallen, studentenhuisvesting, winkelcentrum, de voortgang van de overige zes deelwijken en de samenhang, wat men ook wel de tweedeling noemt. De wethouder heeft het geprobeerd, maar we houden enige onbe stemde, onbehaaglijke gevoelens. Er zijn nogal wat risi co's. Het was ons wel duidelijk dat de hele wijk niet in één keer op de schop kan. Het zuidwestelijk deel wordt het eerst aangepakt en daar is nu een uitgewerkt plan, ons voorliggend. Het wordt een ogenschijnlijk mooi gedeelte, een soort Vinkeveen aan de Ee lijkt het mij zo toe te wor den. Dus voor de iets meer betalende kooplustigen, waarvoor nagenoeg alle daar bestaande woningen gesloopt zullen wor den en ongeveer de helft in aantal nieuw gebouwd. En dat bedoel ik met de samenhang met de overige deelwijken, omdat de Vrijheidswijk verder een wijk blijft voor lage- en mid deninkomens. Het zou geen ramp zijn, heeft de wethouder ge zegd, hoewel er wel naar gestreefd werd een meer evenwich-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2002 | | pagina 15