Blad 12 Verslag van de raadsvergadering van 10 juni 2002 van deze lijst ook nog gekeken naar panden die eigenlijk hersteld zouden moeten worden, die bewaard moeten blijven en dat zijn er een heleboel in Leeuwarden, maar die vallen allemaal er buiten. Ze kunnen ook niet tot rijksmonument verklaard worden, heb ik begrepen van de monumentenambte naar. We wachten eigenlijk op het samenstellen van een ge meentelijke monumentenlijst, want dan zouden we weer wat grip krijgen op welke gebouwen inderdaad behouden moeten blijven voor Leeuwarden en of we daar iets aan gaan doen. Het gaat ons met name op dit moment om een gebouw aan het Vliet wat we heel graag op de lijst hadden willen zetten. Over de molen van Van Duuren hebben we positieve berichten over gelezen in de krant, dat de projectontwikkelaar toch het gebouw wil behouden, zoals de raad ook graag wilde. Dus ik hoop dat dat ook allemaal doorgaat en ik hoop dat de wethouder daar ook iets over kan zeggen. Maar op dit moment krijgen we wat onrustige gevoelens bij de machinefabriek Van Gerben Van der Kooij, die aan het Vliet staat. Er wordt gedacht om het machinepark veilig te stellen, maar wat er met het gebouw zelf gaat gebeuren lijkt niet zo belangrijk te zijn. Wij zouden graag van de wethouder willen weten of hij, net zoals de heer Ten Hoeve zegt, aan de slag kan gaan met een inventarisatielijst en dat dit soort markante ge bouwen daar ook op kan komen te staan en of hij een nood plan heeft, mocht eventueel dit gebouw vrijkomen om het te behouden De heer Stoelinga: Om niet in herhaling te vallen, ik sluit me graag aan bij de woorden van de heer Ten Hoeve. Ik wou daar nog een paar opmerkingen bij maken. Ik had het wat korter samengevat: 560 monumenten waarvan 43 op een lijst en dat is dan 10 jaar onderhoud restauratieve voor zieningen en dat soort zaken, dan denk ik: daar zit geen visie achter, want ik kan mij niet voorstellen dat die 517 monumenten, die er niet op staan, geen onderhoud danwel restauratie nodig hebben in de komende 10 jaar. Wij gaan, gezien helaas het lage budget, akkoord met het restauratie uitvoeringsplan, mede op basis van de informa tie die we gekregen hebben van de Stichting Aid Lewert en NV Stadsherstel. Echter op basis van die informatie willen we de heer Van der Laan en zijn ambtenaar in ieder geval een compliment maken voor de communicatie, die met deze beide instellingen plaatsvindt. Wij vinden toch dat we daar nog wat op moeten aanvullen. Het is ons gebleken dat de samenwerking en het overleg met de Stichting Aid Lewert op dit moment ad hoe en op basis van eigen initiatief van individuen, dan wel ambtenaren, plaatsvindt. Leefbaar Leeuwarden is van mening dat ook voor wat betreft het monumentenbeleid de burger door de politiek zeer nauw betrokken en serieus betrokken moet worden. Met dit doel voor ogen lijkt het ons, gezien het ledenbestand, status en aanwezige kennis en expertise van de stichting Blad 13 Verslag van de raadsvergadering van 10 juni 2002 Aid Lewert, zinvol het overleg met Aid Lewert te formalise ren. Is de wethouder c.q. het college dit met ons eens? Zo ja, bent u bereid dit overleg, deze samenwerking te forma liseren en zo ja, op welke termijn denkt u in overleg met Aid Lewert ons hiervoor een uitgewerkt voorstel te kunnen doen toekomen. Anderzijds heb ik wat betreft aangeleverde stukken nog wat opmerkingen. Ik vond dat in de stukken nogal wat onnodige informatie stond en soms ontbrak informatie, nlmet name de gegevens wat betreft het lopende budget, dat stond niet in de stukken. Wij zijn van mening dat aangeleverde stukken eigenlijk op deze wijze niet in behandeling zouden moeten worden genomen. Wij hebben behoefte aan korte, bondige, feitelijke en zakelijke informatie op hoofdlijnen. Zou u namens ons zorg willen dragen dat wij in het vervolg inderdaad feitelijke informatie krijgen, die noodzakelijk is om een besluit te kunnen nemen dan wel te controleren? De hear Posthumus: Yn de ynlieding by dit stik stiet dat in nije oanpak aardich suksesfoller is. As je yn de perioade tusken 2003 en 2006 net iens sa folie krije, dan is alles wat je fansels mear krije suksesfoller. Mar üs fraach is: hoe suksesfol is it no echt? Hoe stiet dy goed 400.000,- yn 2007 oan taseine subsydzje yn relaasje ta it totaalbe- drach dat nedich is? Kin de wethalder üs dêr in yndikaasje fan jaan? En hoe stiet it bedrach fan Ljouwert yn ferhal- ding ta dat fan oare stéden mei safolle monuminten of mei in fergelykbere posysje. Yn it ferline hat Fryslan foar kultuer en monuminten faak folie minder krigen as bygelyks monuminten of stéden yn de Ranestêd, ek relatyf en op grün fan sa'n oersjocht soe ik pas echt sizze kinne as wy suk sesfol binne of net. Yn syn algemienheid hawwe wy dochs wol grutte soargen oer it yn stan halden fan üs monuminten. Der wurdt oant 2007 hast gjin jild foar ütlutsen en dan slüt ik my ek oan by foarrige sprekkers, der binne ek hast gjin faklju mear haw ik begrepen üt de media en de bünte kjifkrobbe slacht ta. Mar monuminten binne fansels wol de pronkjes fan üs gemeen te en dy fertsjinje stipe. Wat dat oangiet kinne wy ütein- lik dochs wol ynstimme mei it program dat foar üs leit. De heer Brok (weth.): Het is natuurlijk zo dat het rijk, in de systematiek zoals we die kennen, verantwoordelijk is in dit land voor de rijksmonumenten. We hebben dat zelf nog eens een keer verankerd in onze gemeentelijke nota Monumen tenzorg die ongeveer 2,5-3 jaar geleden door de raad is aangenomen. In die nota is op een gegeven moment, na ook de dramatische uitslag van de vorige behoefteraming, vastge steld dat er geen gemeentelijke gelden in beginsel meer be schikbaar gesteld mogen worden voor restauratie van rijks monumenten. En datgene waar eigenlijk alle sprekers

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2002 | | pagina 7