Blad 18
Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 2002
dat wij wel met elkaar in staat zijn forse risico's in
kaart te brengen.
Met de Zuiderzeelijn kiest Fryslan definitief voor de Al-
zone als centrum van Fryslan en alles wat daarboven ligt
als natuurhistorisch park. Van der Ploeg is in ieder geval
zo eerlijk om dat ook heel helder te zeggen: wat ligt er
nou in Leeuwarden? Het heeft tot 2000 geduurd voor er een
snelweg was naar Leeuwarden toe. De provincie heeft liever
een haak om Sneek, zodat de Al via de Afsluitdijk wordt
ontsloten, dan knelpunten op de weg van Leeuwarden naar
Groningen op te lossen. Dat is soms begrijpelijk, want het
Leeuwarder bestuur is soms zelf ook niet altijd even door
tastend. Een heleboel dingen heeft Leeuwarden zelf op slot
gezet. Heerenveen is in staat een sport citadel neer te
zetten. Leeuwarden zegt, dat mag niet want dan moeten daar
detailhandelzaken onder. Laat ik de prognose geven dat heel
dat sportgebeuren straks in Heerenveen gedragen wordt door
een groot GDV-complex en dat is Leeuwarden dan ook weer
kwijt, want wij willen dat soort dingen niet. Wij hebben
nog altijd geen meubelboulevard, want wij willen dat soort
dingen niet. Leeuwarden kan de bouwproductie niet op gang
brengen om de een of andere reden. Leeuwarden kiest zelf
ook vaak voor schoonheid, zoals we dat noemen, terwijl wij
soms wellicht moeten kiezen voor de economische ontwikke
ling en die gaan niet altijd samen. Wat dat betreft moet ik
ook zeggen: de vorige periode hebben we met elkaar heel
snel besluitvorming gepleegd om een toren neer te zetten
midden in de binnenstad. Als ik nou de laatste periode zie
dan zijn we veel minder in staat om snel economische be
slissingen te nemen. Toch vind ik het een historische ver
gissing, al vind ik dat je over historische vergissingen
deze week niet al te veel meer moet praten. Het woord gaat
aan slijtage ten onder. Want met het kiezen van de A7 kiest
de provincie uiteindelijk voor Groningen, want Drachten-
Heerenveen zijn eigenlijk alleen maar plaatsen op de weg
naar Groningen. Dat betekent dat men er uiteindelijk voor
kiest in het Noorden maar één grote stad te creëren en dat
is Groningen en dat doet onrecht aan de speciale positie
van Fryslan en dat doet onrecht aan de speciale positie van
Leeuwarden. Misschien moeten we dan volgend jaar bij de
provinciale staten verkiezingen maar eens nadrukkelijker de
burgers van Fryslan duidelijk maken dat zij wel kiezen voor
Fryslan en misschien is daar dan een andere partij voor no
dig, maar die moeten we dan met elkaar maar vormen.
Wij hebben altijd geopteerd voor een traject via de Af
sluitdijk. Wij hebben er begrip voor dat het rijk daar niet
voor kiest, want die vindt het veel aantrekkelijker om vier
provincies in één klap mee te nemen en te zeggen van: we
hebben wat voor jullie gedaan, dan te kiezen voor echt het
Noorden van Nederland, want Heerenveen-Drachten is natuur
lijk maar een heel klein stukje van het Noorden van Neder
land
Blad 19
Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 2002
Als je kijkt naar de verdeling van lasten dan zijn er een
paar criteria: de baatbelasting noem ik het maar even. Wij
kunnen de baat voor Leeuwarden niet direct vinden. Het
draagkrachtbeginsel vinden wij altijd een absurde. Een
beetje de bijstandsgedachte. Iemand die zijn hele leven ge
feest heeft, krijgt een uitkering op moment dat die werk
loos wordt en iemand die altijd zuinig is geweest, zeggen
we vreet het huis eerst zelf maar op. Zo is het hier ook
een beetje. Heerenveen heeft heel veel geld in allerlei
grote projecten al gestoken en Leeuwarden moet dat voor een
heel groot gedeelte nog doen en die wordt daarvoor nu min
of meer afgestraft. Ik vind dat dat soort argumenten eigen
lijk geen rol mag spelen.
Wij hebben ook indertijd gezegd dat dat risico er in zat,
dat op moment dat je een SIOF zou creëren, anderen zouden
zeggen van maak eerst dat eigen geld maar op. Ik moet zeg
gen helaas speelt dat nu.
Ik kom tot de conclusie dat er tot op heden voor ons niet
echt veel redenen zijn om financieel bij te dragen, maar
zoals ik al gezegd heb, is dat ons voorlopig standpunt.
Voorzitter, Leeuwarden staat bekend in de geschiedenis als
galgelappers. We waren te beroerd om geld bijeen te brengen
om een galg te verbeteren, het college stelt in ieder geval
voor daar verandering in aan te brengen, want ze is bereid
10 miljoen bij te dragen aanhaar eigen strop.
De heer Zwart: Voorzitter, het moet mij wel van het hart,
gehoord hebbende de vorige bijdrage van de heer Jacobse,
dat je een beetje zo'n Leeuwarden sfeertje krijgt van: 't
is niks en it sil ek nooit wat wurre. Ik moet heel eerlijk
zeggen, dat verbaast mij wel wat hoor. We kunnen natuurlijk
een enorme klaagzang hier gaan aanheffen over alle dingen
die mislukt zijn en dat ook nog eens breed ten toon sprei
den hier, maar dat is denk ik niet de uitstraling die een
raad zou moeten hebben.
Ik wou, ook in verband met de vragen die de voorgaande
sprekers al gesteld hebben, mevrouw Haitsma heeft als ik
het goed geteld heb een achttal vragen gesteld, waarvan ook
een heel aantal bij onze fractie leven, dat niet helemaal
gaan herhalen. Dat zal u deugd doen in verband met uw
spreektijd regime. Ik zal mij beperken tot een aantal vra
gen, die wat ons betreft nog resteren.
Wij hebben in onze brief van november vorig jaar aan de
stuurgroep als voorwaarde gesteld dat wij hechten aan een
hoogwaardige, snelle, hoogfrequente en comfortabele aan
sluiting op de MZBDe tweede voorwaarde was de ontwikke
ling van het station WerpsterhoekAls je nu kijkt naar het
raadsvoorstel wat hier voor ligt, dan komt het er eigenlijk
op neer dat die beide voorwaarden verwoord zijn, althans
het college geeft dat zo aan, de invulling van die voor-