Blad 18 Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 2002 dat wij wel met elkaar in staat zijn forse risico's in kaart te brengen. Met de Zuiderzeelijn kiest Fryslan definitief voor de Al- zone als centrum van Fryslan en alles wat daarboven ligt als natuurhistorisch park. Van der Ploeg is in ieder geval zo eerlijk om dat ook heel helder te zeggen: wat ligt er nou in Leeuwarden? Het heeft tot 2000 geduurd voor er een snelweg was naar Leeuwarden toe. De provincie heeft liever een haak om Sneek, zodat de Al via de Afsluitdijk wordt ontsloten, dan knelpunten op de weg van Leeuwarden naar Groningen op te lossen. Dat is soms begrijpelijk, want het Leeuwarder bestuur is soms zelf ook niet altijd even door tastend. Een heleboel dingen heeft Leeuwarden zelf op slot gezet. Heerenveen is in staat een sport citadel neer te zetten. Leeuwarden zegt, dat mag niet want dan moeten daar detailhandelzaken onder. Laat ik de prognose geven dat heel dat sportgebeuren straks in Heerenveen gedragen wordt door een groot GDV-complex en dat is Leeuwarden dan ook weer kwijt, want wij willen dat soort dingen niet. Wij hebben nog altijd geen meubelboulevard, want wij willen dat soort dingen niet. Leeuwarden kan de bouwproductie niet op gang brengen om de een of andere reden. Leeuwarden kiest zelf ook vaak voor schoonheid, zoals we dat noemen, terwijl wij soms wellicht moeten kiezen voor de economische ontwikke ling en die gaan niet altijd samen. Wat dat betreft moet ik ook zeggen: de vorige periode hebben we met elkaar heel snel besluitvorming gepleegd om een toren neer te zetten midden in de binnenstad. Als ik nou de laatste periode zie dan zijn we veel minder in staat om snel economische be slissingen te nemen. Toch vind ik het een historische ver gissing, al vind ik dat je over historische vergissingen deze week niet al te veel meer moet praten. Het woord gaat aan slijtage ten onder. Want met het kiezen van de A7 kiest de provincie uiteindelijk voor Groningen, want Drachten- Heerenveen zijn eigenlijk alleen maar plaatsen op de weg naar Groningen. Dat betekent dat men er uiteindelijk voor kiest in het Noorden maar één grote stad te creëren en dat is Groningen en dat doet onrecht aan de speciale positie van Fryslan en dat doet onrecht aan de speciale positie van Leeuwarden. Misschien moeten we dan volgend jaar bij de provinciale staten verkiezingen maar eens nadrukkelijker de burgers van Fryslan duidelijk maken dat zij wel kiezen voor Fryslan en misschien is daar dan een andere partij voor no dig, maar die moeten we dan met elkaar maar vormen. Wij hebben altijd geopteerd voor een traject via de Af sluitdijk. Wij hebben er begrip voor dat het rijk daar niet voor kiest, want die vindt het veel aantrekkelijker om vier provincies in één klap mee te nemen en te zeggen van: we hebben wat voor jullie gedaan, dan te kiezen voor echt het Noorden van Nederland, want Heerenveen-Drachten is natuur lijk maar een heel klein stukje van het Noorden van Neder land Blad 19 Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 2002 Als je kijkt naar de verdeling van lasten dan zijn er een paar criteria: de baatbelasting noem ik het maar even. Wij kunnen de baat voor Leeuwarden niet direct vinden. Het draagkrachtbeginsel vinden wij altijd een absurde. Een beetje de bijstandsgedachte. Iemand die zijn hele leven ge feest heeft, krijgt een uitkering op moment dat die werk loos wordt en iemand die altijd zuinig is geweest, zeggen we vreet het huis eerst zelf maar op. Zo is het hier ook een beetje. Heerenveen heeft heel veel geld in allerlei grote projecten al gestoken en Leeuwarden moet dat voor een heel groot gedeelte nog doen en die wordt daarvoor nu min of meer afgestraft. Ik vind dat dat soort argumenten eigen lijk geen rol mag spelen. Wij hebben ook indertijd gezegd dat dat risico er in zat, dat op moment dat je een SIOF zou creëren, anderen zouden zeggen van maak eerst dat eigen geld maar op. Ik moet zeg gen helaas speelt dat nu. Ik kom tot de conclusie dat er tot op heden voor ons niet echt veel redenen zijn om financieel bij te dragen, maar zoals ik al gezegd heb, is dat ons voorlopig standpunt. Voorzitter, Leeuwarden staat bekend in de geschiedenis als galgelappers. We waren te beroerd om geld bijeen te brengen om een galg te verbeteren, het college stelt in ieder geval voor daar verandering in aan te brengen, want ze is bereid 10 miljoen bij te dragen aanhaar eigen strop. De heer Zwart: Voorzitter, het moet mij wel van het hart, gehoord hebbende de vorige bijdrage van de heer Jacobse, dat je een beetje zo'n Leeuwarden sfeertje krijgt van: 't is niks en it sil ek nooit wat wurre. Ik moet heel eerlijk zeggen, dat verbaast mij wel wat hoor. We kunnen natuurlijk een enorme klaagzang hier gaan aanheffen over alle dingen die mislukt zijn en dat ook nog eens breed ten toon sprei den hier, maar dat is denk ik niet de uitstraling die een raad zou moeten hebben. Ik wou, ook in verband met de vragen die de voorgaande sprekers al gesteld hebben, mevrouw Haitsma heeft als ik het goed geteld heb een achttal vragen gesteld, waarvan ook een heel aantal bij onze fractie leven, dat niet helemaal gaan herhalen. Dat zal u deugd doen in verband met uw spreektijd regime. Ik zal mij beperken tot een aantal vra gen, die wat ons betreft nog resteren. Wij hebben in onze brief van november vorig jaar aan de stuurgroep als voorwaarde gesteld dat wij hechten aan een hoogwaardige, snelle, hoogfrequente en comfortabele aan sluiting op de MZBDe tweede voorwaarde was de ontwikke ling van het station WerpsterhoekAls je nu kijkt naar het raadsvoorstel wat hier voor ligt, dan komt het er eigenlijk op neer dat die beide voorwaarden verwoord zijn, althans het college geeft dat zo aan, de invulling van die voor-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2002 | | pagina 10