Blad 22
Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 2002
zijn er dan ook uitgebreid op ingegaan, die hebben er vra
gen over gesteld. Ik zal ze niet herhalen maar, ook wij
zijn heel benieuwd naar de antwoorden van het college.
Ook grote twijfels die zijn geuit in verband met de concur
rentiepositie Al, Heerenveen-Drachten. Ook die twijfels de
len wij. Je kan dan heel gemakkelijk de conclusie trekken,
"nou, dan doen we niet mee". En misschien wordt dat ook we
de uitkomst van deze avond, dat moeten we nog even afwach
ten. Maar dan verlies je, mocht de Zuiderzeelijn in eniger
loi vorm toch doorgaan, ook alle invloed en dat is ook één
van de hoofdlijnen denk ik, tenminste zo heb ik dat geïn
terpreteerd, dat het college uiteindelijk kiest voor een
bijdrage van 10 miljoen euro plus nog een miljoen, iets in
de risicosfeer, en dat dan nu ook aan de gemeenteraad voor
stelt
Ik zal niet al die twijfels herhalen, heb ik al gezegd. In
de fractievergadering die wij 4 dagen geleden hebben gehad,
toen was het voorstel trouwens nog 15 miljoen euro inclu
sief station Werpsterhoek, hebben wij onder voorwaarde,
daar kom ik zo nog even op, afgesproken dat we uiteindelijk
wel voor het voorstel zouden stemmen. Er ligt nu een ander
voorstel, zonder Werpsterhoek. Wij wachten de discussie
verder en de antwoorden van B W ook even af hoe we daar
op zullen reageren.
U stelt voor in het besluit, uiteindelijk, om een bedrag
van 10 miljoen te reserveren in het SIOF-fonds 2005-2010.
Ik versta onder reserveren dat je dat vastlegt, dat je dan
nagaat of binnen een redelijke termijn aan de voorwaarden,
die Leeuwarden gesteld heeft aan dit bedrag, voldaan wordt,
dat dat onontkoombaar wordt vastgeld. En dat je dan uitein
delijk, als de kosten echt gaan lopen, dat bedrag uit het
fonds dan ook reëel betaalt. Van Mourik en mevrouw Haitsma
hebben daar ook al naar gevraagd. Maar wat betekent nu dat
artikel 13, 'de rijksbijdragen en de regionale bijdrage
worden verschuldigd indien en zodra de samenwerkingsover
eenkomst in werking is getreden'Maar het artikel daarop,
'dat er bijdrages worden verstrekt in contanten op nog na
der tussen de partijen overeengekomen termijnen en tijd
stippen' Daar zit op z'n minst een onduidelijkheid in,
tenminste van mij wel er is ook al naar gevraagd. Ik ga van
het raadsbesluit uit en dat spreekt over reserveren. Mijn
fractie vindt dat wij die reservering, gezien ook de groot
te van het bedrag en de belangen, en daar zijn anderen ook
al op ingegaan, het beslag wat op de investeringsmiddelen
ligt, aan een tijdshorizon moeten binden. Vandaar dat ik
met de volgende motie kom:
"De raad van de gemeente Leeuwarden,
in vergadering bijeen op woensdag 26 juni 2002;
behandelde het agendapunt Zuiderzeelijn;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders
van 14 juni 2002 (bijlage nr. 120);
Blad 23
Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 2002
overwegende dat:
- het niet wenselijk is zonder tijdslimiet een derge
lijk groot bedrag in het SIOF te reserveren;
- de nieuwe raad in 2006 vrij moeten kunnen beschikken
over die investeringsmiddelen;
besluit
het bedrag onder punt C in het voorgestelde besluit in
het SIOF te reserveren onder voorwaarde dat vóór 1 ju
ni 2006, krap vier jaar, onomstotelijk is vastgelegd
dat de Zuiderzeelijn onder de door het college van B
W in de raadsbrief voorgestelde voorwaarde wordt aan
gelegd."
De motie is medeondertekend door mijn fractiegenoot Roeki-
man
Dit is voor ons een belangrijke kwestie, want wij vinden
niet dat je met deze hele belangrijke kwestie met deze be
dragen tot in lengte van jaren, en dus ook nieuw raden,
nieuwe colleges misschien, moet vastleggen op het besluit
dat wij vanavond nemen. Dit soort projecten, er is ook al
eerder aan gerefereerd, hebben de neiging om qua tijd enorm
uit de hand te lopen en ook qua kosten trouwens. Mijn frac
tie vindt dat wij binnen 4 jaar duidelijkheid moeten heb
ben. Dan kan in 2006 de nieuwe raad besluiten naar de om
standigheden die zich dan voordoen of nieuwe ontwikkelin
gen, of ze de reservering continueren of dat ze zeggen: we
gebruiken het voor een ander belangrijke projecten. Want
ook het college geeft in de raadsbrief aan dat dit beslag
consequenties heeft voor andere zeer nodige investeringen.
Ik vind dus dat wij ook als raad niet over ons graf over 4
jaar moeten willen regeren vandaar deze motie.
De heer Dekker: De centrale vraag vanavond is het wel of
niet financieel deelnemen aan de ZuiderzeelijnOm daarin
een goede beslissing te kunnen nemen moeten we de voor en
nadelen tegen elkaar afwegen. Eén van de voordelen is een
snellere verbinding tussen Amsterdam en Leeuwarden. Gezien
de verwachtte verhoudingen tussen het ticket voor de trein
op dit moment en de prijs van een ticket voor een magneet-
zweefbaan hebben we het volgens ons toch voornamelijk over
een forenzenverbinding en dit is wat de SP-fractie betreft
geen noodzaak. We hechten meer waarde aan het Friese imago
van rust en ruimte, dan aan een imago van een verstedelijkt
sub-randstadgedeelte
De snellere verbinding tussen Leeuwarden-Heerenveen is er
wat ons betreft niet, gezien het vertrek vanuit een te nog
te realiseren station Werpsterhoek, waar men toch eerst
heen zal moeten.
Er worden nu al vraagtekens gezet bij de bezettingsgraad
van de Zuiderzeelijn, dat deze lijn rendabel zal worden of
zal zijn is dus helemaal nog niet zeker. Dan vraag ik aan