Blad 24 Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 2002 de wethouder wie dan de financiële gevolgen daarvan gaat dragen Er zijn meerdere gemeente die twijfelen over deelname aan dit project en de gemeente Skasterlan heeft al gezegd niet mee te gaan doen. Dat zal waarschijnlijk inhouden dat het risicobudget van 1 miljoen euro, wat de gemeente Leeuwarden bij moet dragen, meteen aangeboord zal worden. Het college is ook bereid vertragingen of het vervallen van andere ingrepen in de infrastructuur te verdedigen en daar bij denken wij vooral aan de Haak. De provincie is akkoord gegaan met een inspanningsverplich ting, wat volgens ons alleen betekent dat ze bereid zijn te vergaderen op moment dat dit voorvalt. Wat heeft de wethou der erover zwart op wit op papier staan? Wat wij vreemd vinden, het is ook al door meerdere mensen gezegd vanavond, dat een stad als Leeuwarden, die toch ei genlijk gewoon buiten het traject valt, een dusdanige fi nanciële bijdrage moet leveren. Volgens ons hebben wij wei nig profijt van het traject Zuiderzeelijn, zoals het nu ge pland is en inderdaad het tussenstukje Leeuwarden- Heerenveen moet dan die verbinding nog een beetje maken. Als ik kijk naar de bereikbaarheid van Leeuwarden is een investering en optimalisatie van het baanvak Leeuwarden- Heerenveen wel een zinvolle investering, zeker omdat we op die manier een goeie aansluiting kunnen maken op een mag- neetzweefbaan die de stad niet aandoet en wat ons betreft ook niet door haar gefinancierd moet worden. De voorstellen van meneer Van der Heide in de inspraak zijn dan ook zeker het overwegen waard. Ook het milieu is een belangrijk aspect dat door de aanleg van Zuiderzeelijn zwaar belast zal worden, voornamelijk op het traject Akkrum-Nieuwebrug ofwel, waar ganzen tijdens de jaarlijkse trek hun plek vinden en dat is toch zeker niet wat de SP-fractie wil. De uitslagen van de milieueffecten rapportages zullen daar duidelijker taal over gaan spreken, zeker als deze gekoppeld wordt aan een leefbaarheideffect rapportage, waar wij overigens op deze manier op aan wil dringen Al meerdere mensen hebben gezegd dat tijdens de verkie zingscampagne meerdere partijen zich hebben uitgesproken voor een grotere betrokkenheid van de burger bij de be sluitvorming van deze raad, wat ons betreft is deze zaak zeker referendumwaardig en daarom willen wij de volgende motie indienen. "De raad van de gemeente Leeuwarden, bijeen op 26 juni 2002; besprekende het raadsvoorstel met betrekking tot de deelname van deze gemeente aan het project Zuiderzee li j n overwegende dat Blad 25 Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 2002 - de bevolking van Leeuwarden de mogelijkheid moet hebben zich uit te spreken over belangrijke kwes ties - vrijwel alle partijen zich tijdens de verkiezings campagne hebben uitgesproken voor een grotere be trokkenheid van de bevolking bij de besluitvorming van deze raad; besluit tot het instellen van een correctief referendum, waar bij alle tracévarianten uit de quickscan onderwerp zijn." Getekend door Anneke Wijmar, mijzelf en mede ondertekend door Sietske Inberg van de D66-fractie. Mevrouw Inberg: Koortsachtig is er de afgelopen dagen tus sen de diverse colleges en provincies - en naar onze mening is er door ons college oprecht geprobeerd om het meeste er nog uit te slepen - onderhandeld over hoeveel geld we Sie mens gaan betalen voor een magneetzweefbaan, die van Schip hol naar Groningen gaat en daar vervolgens dood loopt, want in Duitsland hebben ze al eerder afscheid genomen van het transrappid systeem. Op het traject van Hamburg naar Ber lijn gaat men bijvoorbeeld over op ICE-treinen, die zijn tien keer goedkoper, wendbaarder en even zo goed in staat tot snelheden van 300 km per uur. Maar zelfs kleine gemeen ten, die geen enkele baat hebben bij een magneetzweefbaan via het huidige voorgestelde traject, wordt gevraagd om 1,5 miljoen euro op tafel te legen. Dat is dan natuurlijk nog niks vergeleken bij de miljarden die het project moet gaan kosten, hoewel Siemens van 14 miljard is gezakt naar 10 miljard ineens, maar we zijn in de aanbieding blijkbaar. Alle kleine beetje moeten blijkbaar gaan helpen, al was het alleen maar om te kunnen wijzen op draagvlak naar Den Haag toe De stuurgroep Zuiderzeelijn zal op dit moment erg blij zijn met ons, nu het college 11 miljoen euro biedt. Dit is wel eens anders geweest. Uit notulen van de stuurgroep, waarin we hebben zitten lezen, blijkt dat Leeuwarden (citaat) 'mee mocht doen als ze niet belemmerend werkte ten aanzien van de verbinding Amsterdam-Groningen' De provincie lijkt door het dolle heen, bij Heerenveen mogen ze als tegenprestatie voor een bijdrage ineens extra woningen bouwen. En met Leeuwarden wordt meegedacht, als door onze bijdrage er een tekort op de Haak ontstaat. Financieel is het laatste voor ons een groot risico, de toezeggingen zijn zeer zacht. Uit de brief van Netelenbos kan bijvoorbeeld worden geconclu deerd dat eventuele aanvullende infrastructuurkosten moeten worden opgevangen in het meerjaren infrastructuur- en transportprogramma, de heer Zwart had het daar ook al over. Dit MIT staat zeer ter discussie nu het nationaal verkeer- en vervoerplan van tafel is geveegd met het nieuwe kabinet

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2002 | | pagina 13