Blad 24
Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 2002
de wethouder wie dan de financiële gevolgen daarvan gaat
dragen
Er zijn meerdere gemeente die twijfelen over deelname aan
dit project en de gemeente Skasterlan heeft al gezegd niet
mee te gaan doen. Dat zal waarschijnlijk inhouden dat het
risicobudget van 1 miljoen euro, wat de gemeente Leeuwarden
bij moet dragen, meteen aangeboord zal worden.
Het college is ook bereid vertragingen of het vervallen van
andere ingrepen in de infrastructuur te verdedigen en daar
bij denken wij vooral aan de Haak.
De provincie is akkoord gegaan met een inspanningsverplich
ting, wat volgens ons alleen betekent dat ze bereid zijn te
vergaderen op moment dat dit voorvalt. Wat heeft de wethou
der erover zwart op wit op papier staan?
Wat wij vreemd vinden, het is ook al door meerdere mensen
gezegd vanavond, dat een stad als Leeuwarden, die toch ei
genlijk gewoon buiten het traject valt, een dusdanige fi
nanciële bijdrage moet leveren. Volgens ons hebben wij wei
nig profijt van het traject Zuiderzeelijn, zoals het nu ge
pland is en inderdaad het tussenstukje Leeuwarden-
Heerenveen moet dan die verbinding nog een beetje maken.
Als ik kijk naar de bereikbaarheid van Leeuwarden is een
investering en optimalisatie van het baanvak Leeuwarden-
Heerenveen wel een zinvolle investering, zeker omdat we op
die manier een goeie aansluiting kunnen maken op een mag-
neetzweefbaan die de stad niet aandoet en wat ons betreft
ook niet door haar gefinancierd moet worden.
De voorstellen van meneer Van der Heide in de inspraak zijn
dan ook zeker het overwegen waard.
Ook het milieu is een belangrijk aspect dat door de aanleg
van Zuiderzeelijn zwaar belast zal worden, voornamelijk op
het traject Akkrum-Nieuwebrug ofwel, waar ganzen tijdens de
jaarlijkse trek hun plek vinden en dat is toch zeker niet
wat de SP-fractie wil. De uitslagen van de milieueffecten
rapportages zullen daar duidelijker taal over gaan spreken,
zeker als deze gekoppeld wordt aan een leefbaarheideffect
rapportage, waar wij overigens op deze manier op aan wil
dringen
Al meerdere mensen hebben gezegd dat tijdens de verkie
zingscampagne meerdere partijen zich hebben uitgesproken
voor een grotere betrokkenheid van de burger bij de be
sluitvorming van deze raad, wat ons betreft is deze zaak
zeker referendumwaardig en daarom willen wij de volgende
motie indienen.
"De raad van de gemeente Leeuwarden,
bijeen op 26 juni 2002;
besprekende het raadsvoorstel met betrekking tot de
deelname van deze gemeente aan het project Zuiderzee
li j n
overwegende dat
Blad 25
Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 2002
- de bevolking van Leeuwarden de mogelijkheid moet
hebben zich uit te spreken over belangrijke kwes
ties
- vrijwel alle partijen zich tijdens de verkiezings
campagne hebben uitgesproken voor een grotere be
trokkenheid van de bevolking bij de besluitvorming
van deze raad;
besluit
tot het instellen van een correctief referendum, waar
bij alle tracévarianten uit de quickscan onderwerp
zijn."
Getekend door Anneke Wijmar, mijzelf en mede ondertekend
door Sietske Inberg van de D66-fractie.
Mevrouw Inberg: Koortsachtig is er de afgelopen dagen tus
sen de diverse colleges en provincies - en naar onze mening
is er door ons college oprecht geprobeerd om het meeste er
nog uit te slepen - onderhandeld over hoeveel geld we Sie
mens gaan betalen voor een magneetzweefbaan, die van Schip
hol naar Groningen gaat en daar vervolgens dood loopt, want
in Duitsland hebben ze al eerder afscheid genomen van het
transrappid systeem. Op het traject van Hamburg naar Ber
lijn gaat men bijvoorbeeld over op ICE-treinen, die zijn
tien keer goedkoper, wendbaarder en even zo goed in staat
tot snelheden van 300 km per uur. Maar zelfs kleine gemeen
ten, die geen enkele baat hebben bij een magneetzweefbaan
via het huidige voorgestelde traject, wordt gevraagd om 1,5
miljoen euro op tafel te legen. Dat is dan natuurlijk nog
niks vergeleken bij de miljarden die het project moet gaan
kosten, hoewel Siemens van 14 miljard is gezakt naar 10
miljard ineens, maar we zijn in de aanbieding blijkbaar.
Alle kleine beetje moeten blijkbaar gaan helpen, al was het
alleen maar om te kunnen wijzen op draagvlak naar Den Haag
toe
De stuurgroep Zuiderzeelijn zal op dit moment erg blij zijn
met ons, nu het college 11 miljoen euro biedt. Dit is wel
eens anders geweest. Uit notulen van de stuurgroep, waarin
we hebben zitten lezen, blijkt dat Leeuwarden (citaat) 'mee
mocht doen als ze niet belemmerend werkte ten aanzien van
de verbinding Amsterdam-Groningen' De provincie lijkt door
het dolle heen, bij Heerenveen mogen ze als tegenprestatie
voor een bijdrage ineens extra woningen bouwen. En met
Leeuwarden wordt meegedacht, als door onze bijdrage er een
tekort op de Haak ontstaat. Financieel is het laatste voor
ons een groot risico, de toezeggingen zijn zeer zacht. Uit
de brief van Netelenbos kan bijvoorbeeld worden geconclu
deerd dat eventuele aanvullende infrastructuurkosten moeten
worden opgevangen in het meerjaren infrastructuur- en
transportprogramma, de heer Zwart had het daar ook al over.
Dit MIT staat zeer ter discussie nu het nationaal verkeer-
en vervoerplan van tafel is geveegd met het nieuwe kabinet