Blad 26 Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 2002 Het is dus aan het nieuwe kabinet om dan het meerjaren pro gramma infrastructuur en transport vast te stellen. Nete lenbos zal daarop geen invloed meer hebben. Maar in de pro vincie mogen energieaandelen worden gespendeerd, alles wordt er bijgelegd op dit moment om met het oude kabinet nog een samenwerkingsovereenkomst te tekenen. Het is misschien goed om terug te halen waar het om ging. Een snelle verbinding naar het noorden, waarvan het noorden economisch baat zou hebben. Nu lijkt het erop dat wij eco nomisch uitgekleed worden voor een doelstelling, die ineens in de stukken vertaald wordt als een snelle verbinding tus sen Schiphol en Groningen. Dat Groningen niet hetzelfde is als het noorden mag commissaris Alders, voorzitter van de stuurgroep die met mevrouw Netelenbos onderhandelt, wel eens wat duidelijker gemaakt worden door onze vertegenwoor digers, vinden wij, zeker in het verleden, als we die notu len nog eens nalezen. Commissaris Nijpels lijkt echter verrukt van het idee van een zuidelijk door onze provincie razende trein, die twee stations aandoet en niet eens geschikt is voor vrachtver voer. In Leeuwarden proberen wij al langere de gang van za ken van de stuurgroep binnen de raad ter discussie te stel len. Democratisch valt er veel af te dingen op het hele proces om te komen tot de keuze voor een tracé variant. Op geen enkele manier is door de stuurgroep in Leeuwarden voorlichting gegeven, zoals bijvoorbeeld de informatieve avonden die we over de Haak hebben gehad, waarin je werke lijk eens kan zien wat er staat te gebeuren. De bijeenkom sten werden bijvoorbeeld in Groningen of Lelystad of Drach ten gehouden, en bij de gratie mocht Leeuwarden dus zitting nemen in die maatschappij ter bevordering van de Zuiderzee- lijn. De bepaling van de voorkeursvariant via de Flevopol- der, Drachten en Heerenveen heeft zich volstrekt aan onze waarneming onttrokken. De verkenningen 1, waaruit deze va riant gedistilleerd werd, bevatte bijvoorbeeld nog het Ijs- selmeertracé en het Afsluitdijktracé. Om volstrekt onduide lijke reden zijn deze - en het moet begin 2000 of eind 1999 gebeurd zijn - afgevallen voor vervolgstudie. Wij proberen inzage te krijgen in welke vergadering, welk overleg dit heeft plaatsgevonden met welke belanghebbenden. Naar buiten toe werd de redenen van kosten, milieu en te weinig econo mische rendement genoemd. Om bij de Afsluitdijkvariant zwaar te laten wegen dat hij tussen IJsselmeer en de Wad denzee doorgaat en daarom slecht voor de natuur zou zijn, is wel een hele eigenaardige vorm van plotselinge liefde voor het milieu. De dijk ligt er immers al en vanaf de oor log is ons al beloofd dat daar een spoorverbinding over zou komen. Daar was hij indertijd ook op berekend. Bovendien moet de Afsluitdijk op deltahoogte worden gebracht, dus in combinatie met het werk voor spooraanleg moet dat enorm drukken in de kosten. Blad 27 Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 2002 Vlug, veilig en voordelig is deze variant dus, en dat blijkt ook uit de MKBA, Maatschappelijke Kosten en Baten Analyse. Helemaal als de techniek van de Intercity wordt gebruikt. Een magneetzweefbaan is milieuonvriendelijk, wan neer een magneetzweeftrein optrekt verbruikt hij al even veel energie als een Intercity die 100 km verder is. Het economisch rendement is via de Afsluitdijkvariant ook gro ter voor Fryslan en Groningen. Een banenaanwas van 4.000 en 4.800 voor Friesland en Groningen dat blijkt nota bene uit een rapport van de Rijksuniversiteit Groningen. De Schip- hol-Groningen lijn levert het meeste rendement op voor Le lystad en AlmereMaar dat was toch niet de hoofddoelstel ling, het ging toch om de werkgelegenheid in het noorden? Zowel het rapport Oosterhaven, van de Universiteit Gronin gen, als het zojuist uitgebrachte rapport van het gerenom meerde bureau Goudappel Koffing wijzen in een hele andere richting om de doelstelling van het rendement voor het noorden te halen, dan de nu door de stuurgroep, onder lei ding van de heer Alders, bepleitte zweefbaanvariant Leeuwarden groeit nog steeds met banen maar heeft daardoor ook een hele grote pendel, en al die forensen zou je bij voorbeeld juist comfortabel moeten vervoeren, wil je het fileprobleem en de daardoor veroorzaakte problemen van het bedrijfsleven kunnen oplossen. Wij moeten het bedrijfsleven en de werkgelegenheid vast blijven houden. Het rapport van Goudappel Koffing, en dat is geen onbekende in Leeuwarden, heeft ook de visie bereikbaarheid, een rapport van het ver enigd bedrijfsleven in Leeuwarden, geschreven. Dat hebben ze aangeboden voor het verkeersdebatdat zou in de Leeu warder raad ook besproken moeten zijn in het kader van het GVVP, alvorens wij tot deze zwaarwegende deelname aan zweefbaan, die verder alle geld voor verkeer zal opsoupe ren, beslissen. Goudappel Koffing geeft aan dat met de keus voor de zweefbaan de problemen voor het bedrijfsleven in Leeuwarden juist verergerd worden, terwijl voor dat geld juist een heleboel problemen opgelost zouden kunnen worden ten aanzien van bereikbaarheid. Om met de shuttle in twin tig minuten van Heerenveen naar Leeuwarden te kunnen komen is een lachertje. Dat kunnen we nu ook al. Voor ons als De mocraten in Leeuwarden weegt ook heel zwaar dat juist de Westergozone met Harlingen-haven een extra impuls kan bete kenen voor Noord-Nederland, mits daar een goeie verbinding voor personen en goederenvervoer ligt. Wij hebben het idee dat met name de Westergozone door de provincie in de steek wordt gelaten. Het is wel opmerkelijk dat Harlingen en Franeker geen bij drage voor de zweeftrein wordt gevraagd. Het moet de pro vincie dus duidelijk zijn dat deze gemeenten niets van het huidige traject te verwachten hebben. Geen enkele spinoff ondanks dat de Westergozone juist in de intentieverklarin gen altijd wordt gebruikt, want je kunt er zo leuk mee sco ren als achterstandsgebied.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2002 | | pagina 14