Blad 28 Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 2002 Kortom, wij denken dat de belofte van een snelle verbinding moet worden ingelost, echter niet volgens de door de stuur groep bepaalde tracé en techniek. Wij denken dat de stuur groep met haar keuze voor deze variant de belangen van het noorden niet goed behartigt. Leeuwarden heeft er geen enke le baat bij, haar verkeersproblemen worden er niet mee op gelost nee, zelfs verergerd. Wij menen dat de besluitvor ming tot nu toe onzorgvuldig en ver van de burger heeft plaatsgevonden. De SP-fractie heeft mede namens ons een mo tie ingediend t.b.v. een referendum. In dit referendum zul len alle varianten uit de quickscan bespreekbaar moeten zijn, gezien de onzorgvuldigheid van het eerdere traject. Bovendien vinden wij dat onderzoek naar de besluitvorming binnen de stuurgroep moet worden gedaan. De heer Stoker: Het zal zo'n 35 jaar geleden zijn dat ik door mijn vader ieder schooldag op de bus van Heerenveen naar Drachten werd gezet. Misschien vonden sommige plaats genoten het jammer dat ik ook elke dag de bus weer terug nam, maar dat weet ik natuurlijk niet. Voor mij was het 6 jaar heen en weer met die bus. De NTM werd later Fram, en ik mocht die verbinding wel heel actief meemaken. En dat allemaal omdat mijn ouders er voor kozen mij te laten 'ge nieten' van het gereformeerd onderwijs. Die bus bleek een kweekvijver voor politici die nu zich buigen over een beter verbinding, want bijna dagelijks trof ik in die bus ook Jan Metselaar, thans statenlid voor de Partij van de Arbeid, en geloof mij wij waren uit pure verveling in die bus heus de braafsten niet. Toen zeiden mijn klasgenoten al: "nou, er komt een Zuiderzeelijn, dus binnenkort kun je met de trein"Nu weet ik niet hoe het zat met de profetische gave van die lui, maar tot op heden is dat nog niet uit gekomen. Ik heb er de laatste jaren nooit een geheim van gemaakt voorstander te zijn van een magneetzweefbaan, want ik denk dat dat het meeste voordeel biedt. Nu het zolang heeft ge duurd voordat er misschien een verbinding komt, moet je de achterstand ook meteen ombuigen in een voorsprong en je niet blindstaren op een oude achterhaalde techniek. Een magneetzweefbaan levert veel meer economisch rendement op voor Friesland dan een hoge snelheidslijn. Optimale verbin dingen zijn ook gewoon belangrijk voor Leeuwarden. Ik denk ook dat wij moeten letten op effecten voor heel noordwest FryslanDat zijn belangrijke zaken die je niet weg moet poetsen Komt er een station in Werpsterhoek? Ja, dat komt er dan, want het is ondoenlijk om z'n snelle trein in vliegende vaart door de stad te laten gaan, qua veiligheid. En het vergt veel aanpassingen wanneer je anders zou handelen, spoorbruggen e.d. De verbinding Leeuwarden-Heerenveen-Zwolle is een kwestie van NS-rail en daar moet dus ook een overeenkomst mee komen en dat is niet alleen een zaak voor van het Rijk, immers Blad 29 Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 2002 die lijn is er al. Vandaar dat die side-letter, waar al eerder over gesproken is door mensen in eerste termijn, heel erg belangrijk is. Het college is opnieuw aan het on derhandelen gegaan en ik wil niet nalaten het college te complimenteren met haar aanpak in dezen, tot nu toe tenmin ste. Niemand vindt de huidige tijdsdruk plezierig, maar we hebben in de vorige collegeperiode ook heus wel in openbare commissievergaderingen over dit onderwerp gesproken. We hadden het toen zelfs over de pastorale variant als het ging over de tracékeuze, en het is dus niet zo dat dit ge heel nieuw is voor de burgers van deze gemeente. Ik vind ook de reactie van Gedeputeerde Staten op de brie ven en de voorwaarden vanuit Leeuwarden redelijk positief. Onder andere gelet op de uitspraken over de reserveringen voor de Haak. Ik verwachtte dat zij niet thuis zouden ge ven, maar die verwachting kwam gelukkig, zoals het nu lijkt, niet uit. Wij zijn voor dit voorstel, en ik hoop dat ik nog eens in die magneetzweefbaan kan stappen voor een bezoekje aan mijn oude school. Wie weet gaat Jan Metselaar dan mee, en dan hoop ik dat de reis dusdanig snel gaat dat wij in elk geval geen tijd hebben om weer kattenkwaad uit te halen. De heer Stoelinga: De Zuiderzeelijn, het is 5 voor 12. Het was overigens 5 over 12 vannacht dat ik die envelop open maakte met uw nieuwe voorstel. Wij spreken hier over een voorstel vanuit de provincie, het enige wat ik hoor is mag neetzweefbaan. Als ik de stukken goed gelezen heb was, er een terugvaloptie, was er een IC-optie, was er een magneet zweefbaan en was er een HSL. Wat ik opsla, wat ik hoor, wat ik lees is: magneetzweefbaan. Het APT-systeem is voor mij niet nieuw, want ik ben net als de CDK een hobbyist in treinen en zij interesseren mij ten zeerste en dit stuk hadden we dus allemaal al gelezen. Voor mij is een magneet zweefbaan iets waar we ons colbertje aantrekken, het tasje meenemen, ingaan zitten en naar ons werk gaan. Echter, wij vragen om economische groei van het noorden. Goederentrans port schiet er niks mee op, meer forenzen in de polders, meer forenzen in onze provincie. Het zal inderdaad iets bijdragen, maar daar gaan we net aan voorbij, om onze kan toren te vullen, maar juist dat laatste stukje naar Leeu warden laten we links liggen, althans als we de stukken mo gen lezen. Ja, er mag een klein een stationnetje komen, mits dat zoveel duizend passagiers bewegingen extra ople vert en geborgd is dat absoluut nog niet, want dat wordt daar gewoon via de reguliere procedure gedaan. De snelheid tussen Leeuwarden en Heerenveen wordt absoluut niet verbe terd. Met de huidige infrastructuur, met de huidige treinen kunnen we precies dezelfde snelheid en precies dezelfde dienstregeling nakomen. Mijn vraag is dan ook: is het nu alleen magneet zeefbaan of zijn die andere varianten nog wel degelijk serieus in

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2002 | | pagina 15