Blad 28
Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 2002
Kortom, wij denken dat de belofte van een snelle verbinding
moet worden ingelost, echter niet volgens de door de stuur
groep bepaalde tracé en techniek. Wij denken dat de stuur
groep met haar keuze voor deze variant de belangen van het
noorden niet goed behartigt. Leeuwarden heeft er geen enke
le baat bij, haar verkeersproblemen worden er niet mee op
gelost nee, zelfs verergerd. Wij menen dat de besluitvor
ming tot nu toe onzorgvuldig en ver van de burger heeft
plaatsgevonden. De SP-fractie heeft mede namens ons een mo
tie ingediend t.b.v. een referendum. In dit referendum zul
len alle varianten uit de quickscan bespreekbaar moeten
zijn, gezien de onzorgvuldigheid van het eerdere traject.
Bovendien vinden wij dat onderzoek naar de besluitvorming
binnen de stuurgroep moet worden gedaan.
De heer Stoker: Het zal zo'n 35 jaar geleden zijn dat ik
door mijn vader ieder schooldag op de bus van Heerenveen
naar Drachten werd gezet. Misschien vonden sommige plaats
genoten het jammer dat ik ook elke dag de bus weer terug
nam, maar dat weet ik natuurlijk niet. Voor mij was het 6
jaar heen en weer met die bus. De NTM werd later Fram, en
ik mocht die verbinding wel heel actief meemaken. En dat
allemaal omdat mijn ouders er voor kozen mij te laten 'ge
nieten' van het gereformeerd onderwijs. Die bus bleek een
kweekvijver voor politici die nu zich buigen over een beter
verbinding, want bijna dagelijks trof ik in die bus ook Jan
Metselaar, thans statenlid voor de Partij van de Arbeid, en
geloof mij wij waren uit pure verveling in die bus heus de
braafsten niet. Toen zeiden mijn klasgenoten al: "nou, er
komt een Zuiderzeelijn, dus binnenkort kun je met de
trein"Nu weet ik niet hoe het zat met de profetische gave
van die lui, maar tot op heden is dat nog niet uit gekomen.
Ik heb er de laatste jaren nooit een geheim van gemaakt
voorstander te zijn van een magneetzweefbaan, want ik denk
dat dat het meeste voordeel biedt. Nu het zolang heeft ge
duurd voordat er misschien een verbinding komt, moet je de
achterstand ook meteen ombuigen in een voorsprong en je
niet blindstaren op een oude achterhaalde techniek. Een
magneetzweefbaan levert veel meer economisch rendement op
voor Friesland dan een hoge snelheidslijn. Optimale verbin
dingen zijn ook gewoon belangrijk voor Leeuwarden. Ik denk
ook dat wij moeten letten op effecten voor heel noordwest
FryslanDat zijn belangrijke zaken die je niet weg moet
poetsen
Komt er een station in Werpsterhoek? Ja, dat komt er dan,
want het is ondoenlijk om z'n snelle trein in vliegende
vaart door de stad te laten gaan, qua veiligheid. En het
vergt veel aanpassingen wanneer je anders zou handelen,
spoorbruggen e.d.
De verbinding Leeuwarden-Heerenveen-Zwolle is een kwestie
van NS-rail en daar moet dus ook een overeenkomst mee komen
en dat is niet alleen een zaak voor van het Rijk, immers
Blad 29
Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 2002
die lijn is er al. Vandaar dat die side-letter, waar al
eerder over gesproken is door mensen in eerste termijn,
heel erg belangrijk is. Het college is opnieuw aan het on
derhandelen gegaan en ik wil niet nalaten het college te
complimenteren met haar aanpak in dezen, tot nu toe tenmin
ste. Niemand vindt de huidige tijdsdruk plezierig, maar we
hebben in de vorige collegeperiode ook heus wel in openbare
commissievergaderingen over dit onderwerp gesproken. We
hadden het toen zelfs over de pastorale variant als het
ging over de tracékeuze, en het is dus niet zo dat dit ge
heel nieuw is voor de burgers van deze gemeente.
Ik vind ook de reactie van Gedeputeerde Staten op de brie
ven en de voorwaarden vanuit Leeuwarden redelijk positief.
Onder andere gelet op de uitspraken over de reserveringen
voor de Haak. Ik verwachtte dat zij niet thuis zouden ge
ven, maar die verwachting kwam gelukkig, zoals het nu
lijkt, niet uit.
Wij zijn voor dit voorstel, en ik hoop dat ik nog eens in
die magneetzweefbaan kan stappen voor een bezoekje aan mijn
oude school. Wie weet gaat Jan Metselaar dan mee, en dan
hoop ik dat de reis dusdanig snel gaat dat wij in elk geval
geen tijd hebben om weer kattenkwaad uit te halen.
De heer Stoelinga: De Zuiderzeelijn, het is 5 voor 12. Het
was overigens 5 over 12 vannacht dat ik die envelop open
maakte met uw nieuwe voorstel. Wij spreken hier over een
voorstel vanuit de provincie, het enige wat ik hoor is mag
neetzweefbaan. Als ik de stukken goed gelezen heb was, er
een terugvaloptie, was er een IC-optie, was er een magneet
zweefbaan en was er een HSL. Wat ik opsla, wat ik hoor, wat
ik lees is: magneetzweefbaan. Het APT-systeem is voor mij
niet nieuw, want ik ben net als de CDK een hobbyist in
treinen en zij interesseren mij ten zeerste en dit stuk
hadden we dus allemaal al gelezen. Voor mij is een magneet
zweefbaan iets waar we ons colbertje aantrekken, het tasje
meenemen, ingaan zitten en naar ons werk gaan. Echter, wij
vragen om economische groei van het noorden. Goederentrans
port schiet er niks mee op, meer forenzen in de polders,
meer forenzen in onze provincie. Het zal inderdaad iets
bijdragen, maar daar gaan we net aan voorbij, om onze kan
toren te vullen, maar juist dat laatste stukje naar Leeu
warden laten we links liggen, althans als we de stukken mo
gen lezen. Ja, er mag een klein een stationnetje komen,
mits dat zoveel duizend passagiers bewegingen extra ople
vert en geborgd is dat absoluut nog niet, want dat wordt
daar gewoon via de reguliere procedure gedaan. De snelheid
tussen Leeuwarden en Heerenveen wordt absoluut niet verbe
terd. Met de huidige infrastructuur, met de huidige treinen
kunnen we precies dezelfde snelheid en precies dezelfde
dienstregeling nakomen.
Mijn vraag is dan ook: is het nu alleen magneet zeefbaan of
zijn die andere varianten nog wel degelijk serieus in