Blad 32 Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 2002 hie, trochlutsen wurde moatten oer de öfslütdyk - dat is hjir jün al earder sein - rjochting East en Noard Fryslan en fjirder Europa ynDit plan üntwrichtet de struktuer fan Fryslan en de posysje fan Ljouwert wurdt ek Ondergroeven. Wy ferkwanselj e in soart jild en wurde noch öfhinkliker fan de Ranestêd. Oer de moasjes, dy't oan't no ta yntsjinne binne, kom ik yn twadde termyn noch op. De Voorzitter: Ik zou nu willen voorstellen dat wij een koffiepauze hebben, het is kwart over negen. We beginnen met 20 minuten, dan kunnen we altijd nog verder kijken. De Voorzitter schorst om 21.25 uur de vergadering. De Voorzitter heropent om 21.4 5 uur de vergadering. Mevrouw Waanders (weth.)Ik zal proberen om in deze ter mijn een aantal opmerkingen en vragen ook wat in samenhang met elkaar te beantwoorden, ook in verband met de tijd. Het kan uiteraard zijn dat ik dan hier en daar nog een vraag of een opmerking heb laten liggen, maar daar wordt ik dan van uit de raad vast wel op geattendeerd. Eerst de vraag: waarom zou Leeuwarden überhaupt mee moeten doen aan het project Zuiderzeelijn In het stuk, dat de meesten van u gisteravond laat voor het eerst konden lezen, is daar ook nog eens op ingegaan. Dat is in het oude raadsvoorstel, dat vorige week aan u is ge stuurd, uiteraard ook voorwoord. In de eerste plaats gaat het natuurlijk om de positie van het noorden en het plei dooi dat inderdaad al decennia lang gehouden is voor een betere bereikbaarheid via het spoor van het noorden. Met de toezegging, die het kabinet ook in 2001 heeft gedaan, kwam de realisering van zo'n betere bereikbaarheid via het spoor ook daadwerkelijk in beeld. Dat heeft natuurlijk alles te maken met de versterking van de positie van Noord-Nederland en ook met het LangmanakkoordIn dat kader moet je het streven naar het sluiten van een akkoord op korte termijn ook zien. Dan gaat het om de economische versterking van Noord-Nederland en daarvoor is die bereikbaarheid een hele belangrijke voorwaarde. Nog even los van de verschillende varianten, als je het hebt een versterkte positie van het noorden van Nederland, dan is het misschien goed om ook gelijk even te verwijzen naar alle onderzoeksrapporten die zijn gepubliceerd in de afgelopen jaren. Een aantal van die rapporten is door een aantal vertegenwoordigers vanuit deze raad ook genoemd. Zoals de FNP-fractie dat heeft gedaan, zoals mevrouw Inberg dat heeft gedaan en ook nog anderen, bijvoorbeeld de NEI-rapportage, maar dat is slechts één van de vele. Ik geloof dat in de afgelopen jaren ongeveer, in Blad 33 Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 2002 ieder geval hier al bij de gemeente Leeuwarden in de kast, zo'n anderhalve meter staat aan rapportages over effecten, de gevolgen, maar vooral ook de effecten, economische ef fecten voor de deelnemende partijen, die samenhangen met de komst van een ZuiderzeelijnIk moet u ook in alle eerlijk heid zeggen dat als je kijkt naar die uitkomsten van die onderzoeken, dan kun je in ieder geval één conclusie trek ken, dat bij alle uitkomsten voor de verschillende deelne mende partijen wel nuancerende opmerkingen zijn te maken. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor die NEI-rapportage, waaruit geconcludeerd werd dat, in tegenstelling tot wat door een aantal van u ook werd aangegeven, die verdieneffecten, om ze zo maar te noemen, voor Leeuwarden veel geringer zouden dan bijvoorbeeld Heerenveen. Uit die NEI-rapportage wordt het omgekeerde geconcludeerd. Daar wordt bijvoorbeeld ge sproken over een inverdieneffect voor Heerenveen van 6,2 miljoen en Leeuwarden zit dan op zo'n 28 miljoen euro. Leeuwarden heeft echter ook te kennen gegeven nogal te twijfelen aan de uitkomsten van die NEI-rapportage, en nog maals dat is maar één rapportage. Wat al die rapportages overigens wel aantonen - en dat is wel een algemene conclu sie - dat de aanleg van zo'n Zuiderzeelijn en de effecten daarvan en als je dat zou uitdrukken in geld dat dan de op brengsten van zo'n Zuiderzeelijn ver uitstijgen boven de investering, die nu ook van de regio en van de verschillen de partijen in die regio wordt gevraagd. Dat ondersteunt Leeuwarden ook, dat ondersteunt ook het college, als je het hebt over een algemene conclusie uit die rapportages. Dus dat inderdaad die Zuiderzeelijn een echte versterking zou kunnen betekenen voor de economische positie van het noor den en zeker ook van Leeuwarden. Leeuwarden is niet een directe halteplaats, dat is waar, maar daar is ook weinig aan te doen, ik neem aan dat u dat met mij eens bent. Er zijn ook mensen die gezegd hebben dat als we het doen dan blijft dus Leeuwarden op het eind van die lijn liggen. Ja, dat kan nu eenmaal niet anders, of er moeten heel ingrijpende ruimtelijke ontwikkelingen plaats vinden, ik denk dat niemand daar een voorstander van is. Dan is natuurlijk wel de vraag: wordt Leeuwarden daar nou beter van? Het heeft mij wel verbaasd en dan misschien de heer Jacobse voorop, dat als je dan kijkt naar watvoor uit spraken worden gedaan over de positie van Leeuwarden nu, ik soms het idee had van u zou zich toch haast moeten schamen om lid te zijn van deze raad, dat u dat zou doen vanuit het idee van xik doe het wel, maar eigenlijk vind ik dat het met deze gemeente zo beroerd is gesteld, dat ik me eigen lijk zou moeten schamen een raadslid te zijn van deze ge meente. Het college denkt daar anders over, het college is er trots op deel te mogen uitmaken van het dagelijks be stuur van deze gemeente, die heel wat in zijn mars heeft,

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2002 | | pagina 17