Blad 32
Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 2002
hie, trochlutsen wurde moatten oer de öfslütdyk - dat is
hjir jün al earder sein - rjochting East en Noard Fryslan
en fjirder Europa ynDit plan üntwrichtet de struktuer fan
Fryslan en de posysje fan Ljouwert wurdt ek Ondergroeven.
Wy ferkwanselj e in soart jild en wurde noch öfhinkliker fan
de Ranestêd.
Oer de moasjes, dy't oan't no ta yntsjinne binne, kom ik yn
twadde termyn noch op.
De Voorzitter: Ik zou nu willen voorstellen dat wij een
koffiepauze hebben, het is kwart over negen. We beginnen
met 20 minuten, dan kunnen we altijd nog verder kijken.
De Voorzitter schorst om 21.25 uur de vergadering.
De Voorzitter heropent om 21.4 5 uur de vergadering.
Mevrouw Waanders (weth.)Ik zal proberen om in deze ter
mijn een aantal opmerkingen en vragen ook wat in samenhang
met elkaar te beantwoorden, ook in verband met de tijd. Het
kan uiteraard zijn dat ik dan hier en daar nog een vraag of
een opmerking heb laten liggen, maar daar wordt ik dan van
uit de raad vast wel op geattendeerd.
Eerst de vraag: waarom zou Leeuwarden überhaupt mee moeten
doen aan het project Zuiderzeelijn
In het stuk, dat de meesten van u gisteravond laat voor het
eerst konden lezen, is daar ook nog eens op ingegaan. Dat
is in het oude raadsvoorstel, dat vorige week aan u is ge
stuurd, uiteraard ook voorwoord. In de eerste plaats gaat
het natuurlijk om de positie van het noorden en het plei
dooi dat inderdaad al decennia lang gehouden is voor een
betere bereikbaarheid via het spoor van het noorden. Met de
toezegging, die het kabinet ook in 2001 heeft gedaan, kwam
de realisering van zo'n betere bereikbaarheid via het spoor
ook daadwerkelijk in beeld. Dat heeft natuurlijk alles te
maken met de versterking van de positie van Noord-Nederland
en ook met het LangmanakkoordIn dat kader moet je het
streven naar het sluiten van een akkoord op korte termijn
ook zien. Dan gaat het om de economische versterking van
Noord-Nederland en daarvoor is die bereikbaarheid een hele
belangrijke voorwaarde. Nog even los van de verschillende
varianten, als je het hebt een versterkte positie van het
noorden van Nederland, dan is het misschien goed om ook
gelijk even te verwijzen naar alle onderzoeksrapporten die
zijn gepubliceerd in de afgelopen jaren. Een aantal van die
rapporten is door een aantal vertegenwoordigers vanuit deze
raad ook genoemd. Zoals de FNP-fractie dat heeft gedaan,
zoals mevrouw Inberg dat heeft gedaan en ook nog anderen,
bijvoorbeeld de NEI-rapportage, maar dat is slechts één van
de vele. Ik geloof dat in de afgelopen jaren ongeveer, in
Blad 33
Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 2002
ieder geval hier al bij de gemeente Leeuwarden in de kast,
zo'n anderhalve meter staat aan rapportages over effecten,
de gevolgen, maar vooral ook de effecten, economische ef
fecten voor de deelnemende partijen, die samenhangen met de
komst van een ZuiderzeelijnIk moet u ook in alle eerlijk
heid zeggen dat als je kijkt naar die uitkomsten van die
onderzoeken, dan kun je in ieder geval één conclusie trek
ken, dat bij alle uitkomsten voor de verschillende deelne
mende partijen wel nuancerende opmerkingen zijn te maken.
Dat geldt bijvoorbeeld ook voor die NEI-rapportage, waaruit
geconcludeerd werd dat, in tegenstelling tot wat door een
aantal van u ook werd aangegeven, die verdieneffecten, om
ze zo maar te noemen, voor Leeuwarden veel geringer zouden
dan bijvoorbeeld Heerenveen. Uit die NEI-rapportage wordt
het omgekeerde geconcludeerd. Daar wordt bijvoorbeeld ge
sproken over een inverdieneffect voor Heerenveen van 6,2
miljoen en Leeuwarden zit dan op zo'n 28 miljoen euro.
Leeuwarden heeft echter ook te kennen gegeven nogal te
twijfelen aan de uitkomsten van die NEI-rapportage, en nog
maals dat is maar één rapportage. Wat al die rapportages
overigens wel aantonen - en dat is wel een algemene conclu
sie - dat de aanleg van zo'n Zuiderzeelijn en de effecten
daarvan en als je dat zou uitdrukken in geld dat dan de op
brengsten van zo'n Zuiderzeelijn ver uitstijgen boven de
investering, die nu ook van de regio en van de verschillen
de partijen in die regio wordt gevraagd. Dat ondersteunt
Leeuwarden ook, dat ondersteunt ook het college, als je het
hebt over een algemene conclusie uit die rapportages. Dus
dat inderdaad die Zuiderzeelijn een echte versterking zou
kunnen betekenen voor de economische positie van het noor
den en zeker ook van Leeuwarden.
Leeuwarden is niet een directe halteplaats, dat is waar,
maar daar is ook weinig aan te doen, ik neem aan dat u dat
met mij eens bent. Er zijn ook mensen die gezegd hebben dat
als we het doen dan blijft dus Leeuwarden op het eind van
die lijn liggen. Ja, dat kan nu eenmaal niet anders, of er
moeten heel ingrijpende ruimtelijke ontwikkelingen plaats
vinden, ik denk dat niemand daar een voorstander van is.
Dan is natuurlijk wel de vraag: wordt Leeuwarden daar nou
beter van? Het heeft mij wel verbaasd en dan misschien de
heer Jacobse voorop, dat als je dan kijkt naar watvoor uit
spraken worden gedaan over de positie van Leeuwarden nu, ik
soms het idee had van u zou zich toch haast moeten schamen
om lid te zijn van deze raad, dat u dat zou doen vanuit het
idee van xik doe het wel, maar eigenlijk vind ik dat het
met deze gemeente zo beroerd is gesteld, dat ik me eigen
lijk zou moeten schamen een raadslid te zijn van deze ge
meente. Het college denkt daar anders over, het college is
er trots op deel te mogen uitmaken van het dagelijks be
stuur van deze gemeente, die heel wat in zijn mars heeft,