Blad 38
Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 2002
ook willen hebben, dus die 2x snel en die 2x stop, dan zul
len we toch mee moeten aan dat project, want anders zit dat
er gewoon niet in. Dus die zaken zijn wel aan elkaar gekop
peld. En op zich, of het nou 20 is of 14 minuten, inclusief
die overstap, daarvan kun je zeggen: het zou mooi zijn, en
dat is ook onze voorwaarde geweest, om dat wel in die 14
minuten te redden. Nou, dat hebben we dus niet gehaald,
maar de winst in reistijd, door die aanleg van de Zuider-
zeelijn en door een goeie overstap bij Heerenveen, maakt
wel dat je dus binnen een uur van Schiphol in Leeuwarden
bent
Dan de kosten van de infrastructuur baanvak Heerenveen-
Leeuwarden. Wat nu is toegezegd en wat ook hard is, dat is
dat die noodzakelijke infrastructurele aanpassingen die no
dig zijn op het baanvak, en die hebben te maken met bevei
liging, die heeft te maken met verkeersleiding en die heb
ben te maken met tractie, dus met stroomtoevoer, dat zijn
noodzakelijke aanpassingen om die treinen op dat snelle
traject na die overstap in Heerenveen en dus ook de fre
quentie van dat treinverkeer aan te kunnen. Daarvoor heeft
het rijk een inschatting gemaakt van de kosten en dat zit
rond de 30 min. euro. Als u ook kijkt naar wat de voorwaar
de is geweest, dan moet ik daar overigens even een opmer
king bij maken, als u daar onder voorwaarden ziet staan,
het laatste onderdeel en daar staat dan: onderdeel project
geraamd op 150, het wordt 350 min. gulden, dan moet ik u
ook zeggen dat dit in die voorwaarden, zoals Leeuwarden ze
gesteld heeft, nooit zo uitdrukkelijk is gesteld dat het om
aanpassingen zou moeten gaan ten bedrage van 150-350 min.
Altijd hebben wij gesproken over een Zuiderzeewaardige aan
sluiting en een snelle verbinding. Het verschil tussen dat
wat gevraagd is en dat wat nu is toegezegd, wat nu ook pa
pier staat, zit hem met name in de aanpassingen aan die
bruggen. Wat mogelijk moet zijn is dus die goeie aanpassing
en die goeie aansluiting op dat Zuiderzeetrajeet vanaf He
erenveen voor die snelle treinen. Daarvoor zijn aanpassin
gen aan het baanvak noodzakelijk en die worden gegaran
deerd
Dan is de vraag van hoe hard is dat nou, want dat wordt op
genomen in het MIT en stel dat het nieuwe kabinet het ak
koord dat we nu zouden sluiten met het demissionaire kabi
net wel over zou nemen. Nou ja, dat nieuwe kabinet kan weer
nieuwe afspraken maken over de inhoud van dat MIT of over
de volgende waarin projecten uit dat MIT worden uitgevoerd.
Daarvan zeg ik, en dan verwijs ik weer even naar de side-
letter, naar de brief, die eindigt, als het gaat om aanpas
singen van dat baanvak, heel nadrukkelijk met de zin: de
eventueel noodzakelijke infrastructurele werken worden bin
nen de aanlegfase van het project gerealiseerd. Dus ook
daarmee hebben we te maken met een preprioriteitEn nog
maals, deze brief maakt nadrukkelijk onderdeel uit van het
Blad 39
Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 2002
totale akkoord samen met de samenwerkingsovereenkomst, dus
dat is gewoon een waarborg, dat is een garantie, anders
kunnen wij het ook niet lezen, want er is uiteraard veel
telefonisch verkeer heen en weer geweest tussen rijk, pro
vincie en de gemeente Leeuwarden, zo mag dat ook opgevat
worden, zo staat het er ook, dus dat is gewoon een garan
tie. Dus verschuivingen in het MIT mogen plaatsvinden, maar
deze afspraak die staat, in die zin is het een prepriori
teit. Daar acht het rijk zich aan gebonden en als die door
een nieuw kabinet wordt overgenomen, dan maakt dus de sa
menwerkingsovereenkomst en de inhoud van deze side-letter
integraal onderdeel uit van het akkoord.
(De heer Van MourikWe hebben het nu over het MIT. In
principe zijn de bijdragen en de onderzoeken naar de Haak,
ook uit het MIT toegezegd, zij het uit een ander hoofdstuk
maar het zijn kindertjes van dezelfde moeder, van dezelfde
financieringsstroomHoe ziet u aan tegen een eventuele in
terne concurrentie van die twee projecten?)
Als het gaat om de bijdrage voor de Haak, voor die eerste
fase hebben we een claim liggen op de ICES-middelen, daar
van zou eerst de Haak, als het gaat om de bijdrage vanuit
het rijk, die zou in eerste instantie vanuit de ICES-
middelen moeten komen. Die heeft, gelet op de prioritering
van al die projecten, die voor het ISIS zijn aangevraagd,
een A-status gekregen. Dus daar wordt hoge prioriteit aan
toegekend. Ik zeg het er gelijk bij dat we moeten afwachten
wat het nieuwe kabinet daarover gaat besluiten. Als het
gaat om de tweede fase van de realisatie van de Haak, die
is inderdaad opgenomen in het MIT. Als u mij vraagt in hoe
verre ontstaat daar een concurrentiestrijd ten behoeve van
twee projecten ten behoeve van Leeuwarden, dan vind ik het
ontzettend moeilijk om daar een antwoord op te geven, want
daar kunt u mij niet aan binden, het is hooguit een in
schatting die je kunt maken. Het gaat om twee totaal ver
schillende projecten. Enerzijds gaat het om een project
voor totaal Noord-Nederland, waar Leeuwarden integraal on
derdeel van uitmaakt. En net zo goed als er ten behoeve van
andere partijen voorwaarden zijn gesteld waaraan voldaan
is, geldt dat ook voor Leeuwarden. En als het gaat om die
baanvak aanpassing, is dat in het MIT opgenomen. Ik heb nu
geen aanleiding om te zeggen van daarmee lopen wij een
groot risico als het gaat om de financiering door het rijk
van de tweede fase van het MIT. Ik heb daar geen aanleiding
voor om dat nu te veronderstellen. Een grotere claim op dat
MIT maakt sowieso de kans dat al die projecten, die daar
voor aangedragen zijn, op zich relatief een kleinere kans
hebben om gerealiseerd te worden, maar of dat ook zou bete
kenen dat daarmee die tweede fase van de Haak onder grotere
druk komt te staan, is mij nu een stap te ver. Die aanlei
ding is er nu ook niet om die uitspraak te doen.
(De heer Zwart: Is er ook een relatie tussen de omvang van
de investeringdie moet worden gedaan, in het traject en