Blad 38 Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 2002 ook willen hebben, dus die 2x snel en die 2x stop, dan zul len we toch mee moeten aan dat project, want anders zit dat er gewoon niet in. Dus die zaken zijn wel aan elkaar gekop peld. En op zich, of het nou 20 is of 14 minuten, inclusief die overstap, daarvan kun je zeggen: het zou mooi zijn, en dat is ook onze voorwaarde geweest, om dat wel in die 14 minuten te redden. Nou, dat hebben we dus niet gehaald, maar de winst in reistijd, door die aanleg van de Zuider- zeelijn en door een goeie overstap bij Heerenveen, maakt wel dat je dus binnen een uur van Schiphol in Leeuwarden bent Dan de kosten van de infrastructuur baanvak Heerenveen- Leeuwarden. Wat nu is toegezegd en wat ook hard is, dat is dat die noodzakelijke infrastructurele aanpassingen die no dig zijn op het baanvak, en die hebben te maken met bevei liging, die heeft te maken met verkeersleiding en die heb ben te maken met tractie, dus met stroomtoevoer, dat zijn noodzakelijke aanpassingen om die treinen op dat snelle traject na die overstap in Heerenveen en dus ook de fre quentie van dat treinverkeer aan te kunnen. Daarvoor heeft het rijk een inschatting gemaakt van de kosten en dat zit rond de 30 min. euro. Als u ook kijkt naar wat de voorwaar de is geweest, dan moet ik daar overigens even een opmer king bij maken, als u daar onder voorwaarden ziet staan, het laatste onderdeel en daar staat dan: onderdeel project geraamd op 150, het wordt 350 min. gulden, dan moet ik u ook zeggen dat dit in die voorwaarden, zoals Leeuwarden ze gesteld heeft, nooit zo uitdrukkelijk is gesteld dat het om aanpassingen zou moeten gaan ten bedrage van 150-350 min. Altijd hebben wij gesproken over een Zuiderzeewaardige aan sluiting en een snelle verbinding. Het verschil tussen dat wat gevraagd is en dat wat nu is toegezegd, wat nu ook pa pier staat, zit hem met name in de aanpassingen aan die bruggen. Wat mogelijk moet zijn is dus die goeie aanpassing en die goeie aansluiting op dat Zuiderzeetrajeet vanaf He erenveen voor die snelle treinen. Daarvoor zijn aanpassin gen aan het baanvak noodzakelijk en die worden gegaran deerd Dan is de vraag van hoe hard is dat nou, want dat wordt op genomen in het MIT en stel dat het nieuwe kabinet het ak koord dat we nu zouden sluiten met het demissionaire kabi net wel over zou nemen. Nou ja, dat nieuwe kabinet kan weer nieuwe afspraken maken over de inhoud van dat MIT of over de volgende waarin projecten uit dat MIT worden uitgevoerd. Daarvan zeg ik, en dan verwijs ik weer even naar de side- letter, naar de brief, die eindigt, als het gaat om aanpas singen van dat baanvak, heel nadrukkelijk met de zin: de eventueel noodzakelijke infrastructurele werken worden bin nen de aanlegfase van het project gerealiseerd. Dus ook daarmee hebben we te maken met een preprioriteitEn nog maals, deze brief maakt nadrukkelijk onderdeel uit van het Blad 39 Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 2002 totale akkoord samen met de samenwerkingsovereenkomst, dus dat is gewoon een waarborg, dat is een garantie, anders kunnen wij het ook niet lezen, want er is uiteraard veel telefonisch verkeer heen en weer geweest tussen rijk, pro vincie en de gemeente Leeuwarden, zo mag dat ook opgevat worden, zo staat het er ook, dus dat is gewoon een garan tie. Dus verschuivingen in het MIT mogen plaatsvinden, maar deze afspraak die staat, in die zin is het een prepriori teit. Daar acht het rijk zich aan gebonden en als die door een nieuw kabinet wordt overgenomen, dan maakt dus de sa menwerkingsovereenkomst en de inhoud van deze side-letter integraal onderdeel uit van het akkoord. (De heer Van MourikWe hebben het nu over het MIT. In principe zijn de bijdragen en de onderzoeken naar de Haak, ook uit het MIT toegezegd, zij het uit een ander hoofdstuk maar het zijn kindertjes van dezelfde moeder, van dezelfde financieringsstroomHoe ziet u aan tegen een eventuele in terne concurrentie van die twee projecten?) Als het gaat om de bijdrage voor de Haak, voor die eerste fase hebben we een claim liggen op de ICES-middelen, daar van zou eerst de Haak, als het gaat om de bijdrage vanuit het rijk, die zou in eerste instantie vanuit de ICES- middelen moeten komen. Die heeft, gelet op de prioritering van al die projecten, die voor het ISIS zijn aangevraagd, een A-status gekregen. Dus daar wordt hoge prioriteit aan toegekend. Ik zeg het er gelijk bij dat we moeten afwachten wat het nieuwe kabinet daarover gaat besluiten. Als het gaat om de tweede fase van de realisatie van de Haak, die is inderdaad opgenomen in het MIT. Als u mij vraagt in hoe verre ontstaat daar een concurrentiestrijd ten behoeve van twee projecten ten behoeve van Leeuwarden, dan vind ik het ontzettend moeilijk om daar een antwoord op te geven, want daar kunt u mij niet aan binden, het is hooguit een in schatting die je kunt maken. Het gaat om twee totaal ver schillende projecten. Enerzijds gaat het om een project voor totaal Noord-Nederland, waar Leeuwarden integraal on derdeel van uitmaakt. En net zo goed als er ten behoeve van andere partijen voorwaarden zijn gesteld waaraan voldaan is, geldt dat ook voor Leeuwarden. En als het gaat om die baanvak aanpassing, is dat in het MIT opgenomen. Ik heb nu geen aanleiding om te zeggen van daarmee lopen wij een groot risico als het gaat om de financiering door het rijk van de tweede fase van het MIT. Ik heb daar geen aanleiding voor om dat nu te veronderstellen. Een grotere claim op dat MIT maakt sowieso de kans dat al die projecten, die daar voor aangedragen zijn, op zich relatief een kleinere kans hebben om gerealiseerd te worden, maar of dat ook zou bete kenen dat daarmee die tweede fase van de Haak onder grotere druk komt te staan, is mij nu een stap te ver. Die aanlei ding is er nu ook niet om die uitspraak te doen. (De heer Zwart: Is er ook een relatie tussen de omvang van de investeringdie moet worden gedaan, in het traject en

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2002 | | pagina 20