Blad 52 Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 2002 De SP-fractie heeft een motie ingediend over het referen dum. Het besluit dat *het instellen van een correctief re ferendum, waarbij alle tracé varianten uit de quick scan onderwerp zijn'Al die tracévarianten daar ben ik al op ingegaan, die zijn niet aan de orde. Wat het college be treft moeten alle varianten ook niet aan de orde zijn. En als het gaat om het referendum dan heb ik daar zojuist iets over gezegd, de mate waarin een correctief referendum moge lijk is, daar moet ik denk ik na een korte schorsing zo- meteen nog even op terug komen. Wat sowieso het probleem is met een referendum, terwijl vanavond een besluit moet wor den genomen, dat heb ik u zojuist ook gezegd. De D66-fractie verwijst nog, dat hebben andere partijen ook gedaan, naar ervaringen in Duitsland. Het klopt inderdaad dat in Duitsland een proces is stopgezet. Dat had te maken met een MZB-traject, Berlijn-Hamburg, u heeft dat ook ge noemd. Dat zat hem niet zo zeer in problemen met de inves- teringsopzet, dat was op zich rond, maar het had wel te ma ken met twijfel over de exploitatie. Toen is dat proces stopgezet. Wat nu wel aan de orde is, is dat er twee nieuwe initiatieven zijn en dan gaat het opnieuw om twee nieuwe initiatieven voor magneetzweefbanen. Ik zeg er wel bij dat dat veel kortere trajecten zijn, want het gaat nl. om wat men noemt het rondje Ruhrgebied en het gaat om het traject München - luchthaven en München - centrum. Dat zijn hele korte stukken, dat ben ik met u eens, niet vergelijkbaar met het ZuiderzeetrajeetMaar er zijn inderdaad wel nieuwe initiatieven waarmee men opnieuw aan de slag is gegaan. (Mevrouw Inberg: Het hele idee van een magneetzweefbaan was dat er dan een hele snelle verbinding door het Noorden zou komen ook in Duitsland en dat traject is juist weggevallen voor wat betreft de magneetzweefbaan. Ik stel voor dat we het vanavond niet hebben over de tracés in Duitsland en wat daar mis ging en hoe het nu wellicht hersteld wordt. In alle eerlijkheid, volledig gebrek aan kennis wat mij betreft. In hoeverre wij ons daar aan moeten spiegelen, volgens mij hebben we genoeg aan het probleem waar wij vanavond mee worstelen in Noord Nederland. (De heer KruithofDe investering in Duitsland is niet doorgegaan vooral omdat magneetzweefbanen naar de centrum stations ontzettend duur werd en helemaal niet mogelijk was. Die verbinding met Amsterdam over Hamburg, Bremen en Groningendaar zat ook in Duitsland nog een heel groot gat in Daar neem ik kennis van. Mevrouw Inberg levert kritiek op het communicatietraject van de stuurgroep en over de wijze waarop besluiten zijn genomen over het afvallen van tracés. Ik kan u zeggen dat het proces jarenlang is verlopen zoals het verlopen is. Aan het eind daarvan komt u ook met kritiek daarop. Ik heb geen inzicht in alle ins en outs van dat hele proces, dat zich Blad 53 Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 2002 heeft afgespeeld. Er is altijd een mogelijkheid geweest, ook vanuit Leeuwarden, om als wij vonden dat er iets niet goed ging daar ook op te reageren. Wij zaten daar zelf ook bij. Dat hebben wij niet gedaan. Wij hebben ook vanuit de raad niet het signaal gekregen dat er grove fouten gemaakt zouden worden en dat we daar dus binnen de stuurgroep ook melding van zouden moeten maken en ook zouden moeten probe ren om daarin correcties door te voeren. U verwijst ook naar een ander rapport Goudappel-KoffingIk ken het rapport niet, ik weet wel dat dat rapport niet zo zeer als uitgangspunt had om na te gaan wat zijn nou de po sitieve effecten van de komst van de Zuiderzeelijn voor Noord Nederland, maar dat het project tot doel had om dui delijk te maken op welke wijze de beschikbare middelen op een andere manier ingezet zouden kunnen worden en wat dat dan zou opleveren. Dus dat was juist ook afstand nemen van het Zuiderzeelijnproject en te kijken kun je met de midde len, die daarvoor nodig zijn, andere zaken voor regelen. (Mevrouw Inberg: Het ging met name om de economische effec ten juist in vergelijking tussen de ZuiderzeelijnU zegt ik ken het rapport niet en vervolgens citeert u daar dan uit. Ik citeer er niet uit. Ik geef aan wat de bedoeling was van dat rapport, wat dat rapport moest opleveren aan informa tie (Mevrouw Inberg: Ja, maar het ging juist om een vergelij king van die economische effecten tussen de Zuiderzeelijn via de magneetzweeftechniek of wat kun je dan inderdaad voor dat geld meer doen en wat levert het je inderdaad op.) Wat kun je doen met een andere inzet van die middelen. Dan kun je inderdaad tot conclusies komen, waarvan sommige par tijen kunnen zeggen dat hadden wij liever gehad. Maar dat is wat anders dan wanneer je onderzoek doet, zoals er tal loze zijn geweest, naar wat zijn die economische effecten op moment dat je kiest voor die ZuiderzeelijnJe kunt het beschikbare geld natuurlijk aan een heleboel andere doelen uitgeven en dan de afweging maken. Het beleid van de provincie ten aanzien van de A7 zone en de Westergozone ben ik op in gegaan. U zegt er moet onderzoek worden gedaan naar de handelingen van de stuurgroep en de besluitvorming, zoals die daar tot stand is gekomen. Ik heb gezegd dat wij daartoe geen aan leiding zien, ook omdat wij gedurende dat proces vanuit Leeuwarden daar ook geen opmerkingen over hebben gemaakt. Het is tot nu toe ook niet aan de orde, dus dan is het ook wat vreemd dat je achteraf gezien zegt eigenlijk is het daar niet goed verlopen en daar zou eens een onderzoek naar moeten worden gedaan. Dat heeft ook te maken met een ver dachtmaking, het is toch een impliciete beschuldiging aan het adres van die stuurgroep, dat dingen daar niet zijn ge gaan, zoals ze hadden moeten gaan. Ik denk dat we daar dan eerder kritiek op hadden moeten leveren, als we dat daad-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2002 | | pagina 27