Blad 60 Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 2002 We sluiten ons aan bij de motivering van de wethouder over de referenda. Op dit moment moeten we helaas een besluit nemen. Als we nu geen besluit nemen en het uitstellen, dan doen we dus niet mee. Uiteindelijk komen we terug op ons eerder standpunt/afweging, wij zullen voor het voorstel van het college stemmen. (De heer Van Mourik: Nog even over dat uitstappenmeneer Van der Walik heb begrepen dat de brief niet integraal onderdeel uit zal maken van de overeenkomstniet vervloch ten zal worden en dat dus ook dat argument, dat niet aan die brief voldaan wordt, worden niet in de overeenkomst om schreven als zijnde redenen om op te stappen. Dat weet u op het moment dat u hem aangaat en dus bent u het geld kwijt op het moment dat u tekent.) Dit is mijn interpretatie van de bijdrage van de wethouder. Als het anders is, als ik dat verkeerd interpreteer, dan hoor ik dat zometeen wel en als het echt de andere kant uitgaat, ja dan gaan we natuurlijk ons standpunt heroverwe gen Mevrouw Inberg: Er wordt toch, met name door de PAL/Groen- Links-fractie, ook weer gezegd van we hebben nog alle moge lijkheden om uit te stappen en ik hoor dat wel meer als een soort bezwering van als het niet goed gaat dan gaan we er alsnog uit. Je geeft als gemeente wel een signaal af. Je zet een trend in en met name voor PAL/GroenLinks vind ik het echt ongelooflijk dat die instemt met een energiever slindend project. Want u gaat betrekkelijk kritiekloos ak koord met een hele milieu onvriendelijke variant, die aan bereikbaarheid van gemeenten om ons heen niets zal bijdra gen. Maar dat is de verantwoording die zij binnen hun par tij maar moet afleggen, maar ik vind het werkelijk onbe- grijpelijk. We hadden toch echt van GroenLinks meer ver wacht en een meer kritiekvollere houding ten opzichte van de hele techniek en het hele tracé. Dan wil ik nogmaals zeggen dat er grote risico's aan zijn verbonden wanneer we vanavond akkoord gaan met deze vari ant. Het is slecht voor het Leeuwarder bedrijfsleven. De heer Van Mourik heeft ook gewezen op de risico's ten aan zien van de juridische constructie, die schatten wij ook heel zwaar in. Daarnaast laten wij de Westergozone vallen. Dan gaan we in feite achter de provincie aan, die heeft het dan al gedaan en ik denk dat Leeuwarden het niet zou moeten doen. We pleiten dus voor samenwerking zoeken met de gemeenten binnen de regiovisie. Het kan wel eens heel goed en heel constructief uitpakken om gewoon af te wijken en uit te stappen op dit moment, want dit is ook een no-go moment. Doorgaan om samenwerking te zoeken met de club binnen die regiovisie en met het aan de orde komen van het gemeente lijke verkeer- en vervoerplan, dan met een uitgewerkt eigen voorstel te komen, lijkt ons veel zinniger. Blad 61 Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 2002 De heer Zwart: Mijn fractie zal met de grootst mogelijke meerderheid voor dit voorstel stemmen. Wij willen een zo goed mogelijke en snelle en frequente comfortabele openbaar vervoerverbinding met Leeuwarden. Dat betekent ook een gro te bijdrage aan de bereikbaarheid. Dat betekent niet dat wij geen bijdrage willen leveren aan de bereikbaarheid van Leeuwarden per auto, maar ook niet alleen en uitsluitend per auto, dus ook op dat front willen wij verbetering tot stand brengen. Wij willen sowieso een station Werpsterhoek, dat willen wij sowieso, los van deze ZZL en dat wordt in dit pakket ook meegenomen Wij zien ook dat het afhaken grote consequenties zal hebben voor wat betreft de hele toekomstige, ruimtelijke discussie die zich in Friesland gaat afspelen voor wat betreft kanto- renbouw, woningbouw etc. etc. Wij kunnen ons als Leeuwarden gewoon niet veroorloven om zijdelings van deze discussie te komen staan, dat is een te groot risico. Wij vinden het jammer en wij betreuren oprecht dat de Leeu warder voorwaarden niet in de samenwerkingsovereenkomst zijn opgenomen. Wij willen de wethouder ook nogmaals vra gen, dat hebben we in eerste termijn ook gedaan, dat zij nog eens heel scherp het beeld neerzet van de ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst, naast deze brief die ge noemd wordt als side-letter. Die side-letter is toch voor een belangrijk deel het anker waarvoor wij gaan liggen en in die zin is optimale duidelijkheid daaromtrent gewenst. Dat ook in relatie tot het raadsbesluit wat van ons ge vraagd wordt. Onder punt b staat dat wij het koppelen aan de conceptbrief. Het lijkt mij juist dat wij het koppelen aan een definitieve brief eensluidend aan een conceptbrief van 24 juni. We moeten dit besluit nooit koppelen dacht ik aan een conceptbrief. Als de wethouder daar nog een stuk duidelijkheid over kan verstrekken dan zijn wij op dat punt gerustgesteld De moties: de PAL/GroenLinks motie is ingetrokken, daar hoef ik niet op in te gaan. De motie voor wat betreft het consultatief referendum daar van is duidelijk gemaakt door de wethouder, en die mening delen wij, dat dat een te laat tijdstip is en het correc tief referendum zijn ook niet voor. De hear Posthumus: As FNP-fraksje binne wy foar in goed stik iepenbier ferfier en fansels gunne wy Drachten op ter- myn in treinstasjonLykwols dat kin om üs, wat ik al ear- der sei, folie better mei in gewoane treinferbining, dy't folie better is foar it miljeu of fia bygelyks it rüntsje Fryslan dat mei de lightrail, wat ferline jier ek oan de oarder wie. De kosten dy moatte foar rekken komme fan it ryk wat üs oangiet, sa as dat ek mei in protte oare spoar-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2002 | | pagina 31