Blad 64 Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 2002 De motie van de SP- en D66-fractie wordt verworpen met 4 tegen 31 stemmen. Voor stemden de leden van de SP- en D66- fractie Aan de orde is de stemming over het totale voorstel, zoals het daar ligt. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van het college, met de aantekening dat 9 le den van de PvdA-fractiede CDA-fractie minus 2 leden, PAL/GroenLinks-fractie en de Christen Unie-fractie voor het voorstel hebben gestemd. Dan komen wij op 18. Wij hebben 35 leden op dit ogenblik in deze zaal en dat betekent dat 18 leden voor dit onderwerp stemmen en 17 zijn er tegen. Verschillende raadsleden verlaten de vergadering.) Punt 05 (bijlage nr. 122). De Voorzitter: Aan de orde is Jaarverslag en Jaarrekening 2001 De heer DrewelVoorzitter, vaak is de behandeling van het jaarverslag in de raad het kind van de rekening. Op het eind van de vergadering wordt de jaarrekening nog even be handeld. Vaak een formele afwikkeling ook. Zo wordt er over gepraat en zo wordt het ook beleefd. Het geld is immers toch al uitgegeven is de redenering. Even dacht ik maandag avond, het zal toch niet zo zijn dat. Maar gelukkig werd de behandeling doorgeschoven naar vanavond. Maar helaas. Een nieuw geluid in de Rekeningcommissie was het wel, plot seling een paar voorbehouden en een enkeling, van de PvdA- fractie, die zich zelfs afvroeg of hij wel met een positief advies naar zijn fractie kon gaan. Ik dacht toen even: mis schien krijgen wij nu, net als bij het Rijk, op de derde woensdag in mei vandaag, een gemeentelijke gehaktdag. Op de 3e woensdag in mei discussieert namelijk de Tweede Kamer over het verslagjaar, het sluitstuk van de planning en controlcyclus op rijksniveau. De afronding van de VBTB- operatie heet dat officieel: VBTB staat voor "Van Beleids begroting tot Beleidsverantwoording" waarbij een koppeling wordt gelegd tussen beleid, prestaties en geld. En wie de afkorting VBTB niet kan onthouden: er is een gemakkelijk geheugensteuntje op de departementen: "Van Borrel Tot Bor rel", maar dat terzijde. In het duale stelsel - dat wij inmiddels hebben - hoort de raad naar de mening van de CDA-fractie volop te kunnen dis cussiëren met het college over het gevoerde beleid en be heer. En natuurlijk moet het dan vooral gaan over de vraag Blad 65 Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 2002 of met het beleid ook die effecten zijn bereikt, die werden beoogd en of dat de middelen doelmatig zijn ingezet. En als het goed is moet zo'n discussie gevoerd worden aan de hand van de bevindingen van een gemeentelijke rekenkamer, Echter zover is het nog niet. Maar ik zou wel namens de CDA- fractie richting de raad willen pleiten om de rekenkamer functie snel inhoud te geven. En wat onze fractie betreft: een rekenkamer of rekenkamerfunctie, waar ook een zekere mate van objectiviteit is ingebouwd in de samenstelling van de leden. En een advies een rekenkamer kan daarin een be langrijke ondersteunende functie vervullen in de discussie. De jaarrekening zelf. We hebben als fractie geconstateerd dat de ontwikkeling van planning en control stagneert. Vo rig jaar hebben we ook al die kritiek geuit. En het is voorspelbaar dat de volgende jaarrekening dezelfde kwali teit zal hebben. Uit een onderzoek door Binnenlandse Zaken naar het planning en controlproces in een elftal gemeenten als voorbereiding van een planning en controlscan van Bin nenlandse zaken, bleek dat Leeuwarden het eens niet zo gek deed ten opzocht van andere gemeenten. Fijn dat te horen, dat we niet uit de pas lopen, maar dat is bepaald geen re den om achterover te leunen. Uit een ander onderzoek bleek - het onderzoek van de heer Weinreich - dat de bestuurlij ke betrokkenheid bij het planning en controlproces - dus de betrokkenheid van de raad - sterk te wensen overliet. Tot nu toe is dat hele rapport en de resultaten daarvan nauwe lijks besproken in de raad. Er is weinig mee gedaan. In die zin is er nog wel een kwaliteitsslag te maken. Feitelijk heeft de begroting en jaarrekening nog sterk een input-karakter, terwijl we moeten discussiëren over de out put (de producten) en de effecten. Ook inhoudelijk moeten er verbeteringen aangebracht worden, dat geldt ook voor de jaarrekening. Ik noem een paar voorbeelden: De consistentie in de verantwoording kan nog worden ver beterd; Het fenomeen kengetallen en hoe de raad daarmee om moet gaan behoeft daarbij de nodige aandacht. Onduidelijk is vaak welke functie kengetallen hebben. Een signaal func tie (er kan iets mis gaan) een informatiefunctie, een sturingsfunctie of een beheersfunctie voor het college. Nu staat dat soms door elkaar, wellicht met de beste be doelingen, maar erg functioneel is dat niet altijd; de relatie met de doelen (de effecten) is vaak niet hel der) Een ander aspect hierbij is nog dat het fenomeen kengetallen alleen kan worden uitgewerkt en een goede functie kan vervullen indien de processen op orde zijn. Dat laatste is een belangrijke randvoorwaarde. Een tekstuele analyse in de begroting/jaarrekening en de diverse beleidsplannen leverde o.a. het volgende op: we gebruiken met betrekking tot het formuleren van doelen

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2002 | | pagina 33