Blad 64
Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 2002
De motie van de SP- en D66-fractie wordt verworpen met 4
tegen 31 stemmen. Voor stemden de leden van de SP- en D66-
fractie
Aan de orde is de stemming over het totale voorstel, zoals
het daar ligt.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig
het voorstel van het college, met de aantekening dat 9 le
den van de PvdA-fractiede CDA-fractie minus 2 leden,
PAL/GroenLinks-fractie en de Christen Unie-fractie voor het
voorstel hebben gestemd.
Dan komen wij op 18. Wij hebben 35 leden op dit ogenblik in
deze zaal en dat betekent dat 18 leden voor dit onderwerp
stemmen en 17 zijn er tegen.
Verschillende raadsleden verlaten de vergadering.)
Punt 05 (bijlage nr. 122).
De Voorzitter: Aan de orde is Jaarverslag en Jaarrekening
2001
De heer DrewelVoorzitter, vaak is de behandeling van het
jaarverslag in de raad het kind van de rekening. Op het
eind van de vergadering wordt de jaarrekening nog even be
handeld. Vaak een formele afwikkeling ook. Zo wordt er over
gepraat en zo wordt het ook beleefd. Het geld is immers
toch al uitgegeven is de redenering. Even dacht ik maandag
avond, het zal toch niet zo zijn dat. Maar gelukkig werd de
behandeling doorgeschoven naar vanavond. Maar helaas.
Een nieuw geluid in de Rekeningcommissie was het wel, plot
seling een paar voorbehouden en een enkeling, van de PvdA-
fractie, die zich zelfs afvroeg of hij wel met een positief
advies naar zijn fractie kon gaan. Ik dacht toen even: mis
schien krijgen wij nu, net als bij het Rijk, op de derde
woensdag in mei vandaag, een gemeentelijke gehaktdag.
Op de 3e woensdag in mei discussieert namelijk de Tweede
Kamer over het verslagjaar, het sluitstuk van de planning
en controlcyclus op rijksniveau. De afronding van de VBTB-
operatie heet dat officieel: VBTB staat voor "Van Beleids
begroting tot Beleidsverantwoording" waarbij een koppeling
wordt gelegd tussen beleid, prestaties en geld. En wie de
afkorting VBTB niet kan onthouden: er is een gemakkelijk
geheugensteuntje op de departementen: "Van Borrel Tot Bor
rel", maar dat terzijde.
In het duale stelsel - dat wij inmiddels hebben - hoort de
raad naar de mening van de CDA-fractie volop te kunnen dis
cussiëren met het college over het gevoerde beleid en be
heer. En natuurlijk moet het dan vooral gaan over de vraag
Blad 65
Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 2002
of met het beleid ook die effecten zijn bereikt, die werden
beoogd en of dat de middelen doelmatig zijn ingezet. En als
het goed is moet zo'n discussie gevoerd worden aan de hand
van de bevindingen van een gemeentelijke rekenkamer, Echter
zover is het nog niet. Maar ik zou wel namens de CDA-
fractie richting de raad willen pleiten om de rekenkamer
functie snel inhoud te geven. En wat onze fractie betreft:
een rekenkamer of rekenkamerfunctie, waar ook een zekere
mate van objectiviteit is ingebouwd in de samenstelling van
de leden. En een advies een rekenkamer kan daarin een be
langrijke ondersteunende functie vervullen in de discussie.
De jaarrekening zelf. We hebben als fractie geconstateerd
dat de ontwikkeling van planning en control stagneert. Vo
rig jaar hebben we ook al die kritiek geuit. En het is
voorspelbaar dat de volgende jaarrekening dezelfde kwali
teit zal hebben. Uit een onderzoek door Binnenlandse Zaken
naar het planning en controlproces in een elftal gemeenten
als voorbereiding van een planning en controlscan van Bin
nenlandse zaken, bleek dat Leeuwarden het eens niet zo gek
deed ten opzocht van andere gemeenten. Fijn dat te horen,
dat we niet uit de pas lopen, maar dat is bepaald geen re
den om achterover te leunen. Uit een ander onderzoek bleek
- het onderzoek van de heer Weinreich - dat de bestuurlij ke
betrokkenheid bij het planning en controlproces - dus de
betrokkenheid van de raad - sterk te wensen overliet. Tot
nu toe is dat hele rapport en de resultaten daarvan nauwe
lijks besproken in de raad. Er is weinig mee gedaan. In die
zin is er nog wel een kwaliteitsslag te maken.
Feitelijk heeft de begroting en jaarrekening nog sterk een
input-karakter, terwijl we moeten discussiëren over de out
put (de producten) en de effecten. Ook inhoudelijk moeten
er verbeteringen aangebracht worden, dat geldt ook voor de
jaarrekening. Ik noem een paar voorbeelden:
De consistentie in de verantwoording kan nog worden ver
beterd;
Het fenomeen kengetallen en hoe de raad daarmee om moet
gaan behoeft daarbij de nodige aandacht. Onduidelijk is
vaak welke functie kengetallen hebben. Een signaal func
tie (er kan iets mis gaan) een informatiefunctie, een
sturingsfunctie of een beheersfunctie voor het college.
Nu staat dat soms door elkaar, wellicht met de beste be
doelingen, maar erg functioneel is dat niet altijd; de
relatie met de doelen (de effecten) is vaak niet hel
der) Een ander aspect hierbij is nog dat het fenomeen
kengetallen alleen kan worden uitgewerkt en een goede
functie kan vervullen indien de processen op orde zijn.
Dat laatste is een belangrijke randvoorwaarde.
Een tekstuele analyse in de begroting/jaarrekening en de
diverse beleidsplannen leverde o.a. het volgende op: we
gebruiken met betrekking tot het formuleren van doelen