Blad 72 Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 2002 zelf de discussie en gaat dat ook volgende week nog doen, hoe wij toch meer aandacht kunnen besteden aan de planning en controlcyclus en hoe wij dat kwalitatief gezien kunnen verbeteren. Wij zelf zijn daar ook nog onvoldoende tevreden over en het is een punt van aandacht van ons. Wij zullen dat ook na de zomer breder terug laten komen om daar nog belangrijke stappen in te nemen. Voor de verder rest is het verhaal van de heer Drewel een analyse, waarvan het eigenlijk heel moeilijk is om op al die punten in te gaan. Ik zou dat best wel willen, maar het is uw standpunt. Ik kan u wel zeggen, in algemene termen anders zou ik weinig recht doen aan uw inbreng, dat bij heel veel van wat u zegt wij ons iets voor kunnen stellen. Sterker nog wij zijn het voor een heel groot deel met uw verhaal eens. U wijst ook andere op het niet kwantificeren, onvoldoende kwantificeren, daar spreken ook andere mensen over. Laat mij dan maar direct reageren op de motie van de NLP- fractie en op de vriendelijke uitnodiging van de heer Kruithof van de PvdA-fractie van college doe dat volgend jaar toch anders, sterker bij de jaarrekening van 2002. Wat we in ieder geval willen gaan doen is om bij de begroting over 2003 het zo in te delen, omdat we daar ook toe ver plicht worden ook bij die programmatische indeling, om dat anders te gaan opzetten. Dat betekent dus ook dat voor de rekening 2003, omdat die begroting dan anders is van opzet, we daar hele belangrijke en essentiële kunnen nemen. U spreekt over de rekening van 2002. Ik kan u toezeggen na mens het college dat wij daar gaarne in tegemoet willen ko men om daar dan een belangrijke stap in te nemen. Ik moet wel heel eerlijk zeggen, en een aantal van u spreken daar ook over, dat het ons naar alle waarschijnlijkheid niet lukt om die 50% te halen en dan is het ook denk ik gewoon eerlijk om dat hier te benoemen. Ik heb dat ook teruggekop peld met de medewerkers en de medewerkers hebben gezegd op het moment dat die eis zo heel hard komt te liggen op dit moment van die 50%, dan valt dat nadelig uit voor de begro tingsvoorbereiding voor 2003 en zal dat vertraagd raken. Ik vind het dan ook terecht om dat ook maar eerlijk hier naar voren te brengen en dat heeft de voorkeur van het college niet. Dus ik zeg u toe dat wij voor die rekening 2002 een belangrijke stap zullen maken. (De heer Jacobse: Kunt u dat kwantificeren?) Ja, dat kan ik kwantificeren door te zeggen dat dat in ie der geval niet 50% zal zijn. Dat is heel duidelijk lijkt mijMaar laten we afspreken dat het om en nabij de 35% ligt. Dat is in ieder geval een duidelijk getal. Voor 2003 heb ik dus ook een duidelijke toezegging gedaan en dus ook heel duidelijk over de rekening van 2003. Ik kan me haast niet voorstellen dat de heer Kruithof daar ontevreden mee is en anderen ook niet trouwens. Maar hij heeft het wel vriendelijk gevraagd. Blad 73 Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 2002 (De heer Kruithof: Ik vraag wij af hoe u er bij komt dat ik tevreden zou zijn met 35%, als dat iets is wat op dit mo ment eigenlijk al gehaald wordt. Mij hebben in de commissie van de rekening geconstateerd dat de dienst Stadsontwikke ling dat vrij goed doet en twee andere diensten niet. Dus u hoeft alleen maar te verbeteren dan kunt u makkei ijk op 60/70% komen. De motie is al heel erg matig.) Nee, trouwens als dan die lijn klopt van uw analyse dan is het een verbetering van 2% op zijn minst dus dan zit daar ook nog een lijn in, maar laten we daar niet over gaan dis cussiëren. Ik geef u aan dat 50% niet haalbaar is en als u toch zegt tegen het college: wij leggen u de verplichting op om op 50% te komen, dan zeg ik ook heel eerlijk wat dat voor gevolgen heeft. Wij willen een inspanningsverplichting tonen, zeker 35% laten we het dan zo formuleren en meer kan ik u op dit moment niet bieden, want anders kan ik mijn af spraken niet nakomen en dat wil ik niet. Ik ga door met de opmerking waar ik zojuist aan begonnen was en dat is de afwijking in de bedragen, daar heeft de heer Jacobse natuurlijk helemaal gelijk in. Op het moment dat daar grote verschillen in zitten, zegt dat ook iets over hoe betrouwbaar is dan de rekening en de begroting. Dat is een permanent punt van aandacht en ook daar moeten wij echt nog een belangrijke slag in maken. Het komt alle maal heel positief over als je aan het eind van het jaar geld over houdt, maar als je dan ziet dat er minder uitge geven is dan eerder begroot is en daarmee ook de functie van de raad als autorisaat wordt uitgehold, dan kun je daar vraagtekens bij plaatsen. De D66-fractie die wil nog eens een keer iets bespreken, de fusiemap van DSW voor de begrotingsbehandeling. Daar gaat u zelf over, dat moet u dan maar op een ander moment ergens anders afspreken, dat u dat vindt. Overigens dat stuk ligt nu gewoon ter inzage, dus u kunt daar gewoon kennis van ne men De VVD-fractie heeft het over de parkeergarage en twee ali nea's opnemen. Wilt u nog twee alinea's als een erratum op nemen in het jaarverslag want dat begrijp ik niet helemaal goed (De heer Van MourikNee hoor, ik heb geconstateerd dat de accountant aangeeft dat er omzetschade wordt geleden op het Zaailand als gevolg ook van de reconstructie van het Beurs plein. Ik kan me voorstellen dat dat aanleiding is van eni ge vorm van actie van de kant van het college. Ik heb ge vraagd kan ik een analyse krijgen, heel kort, waaruit be staat dat omzetverlies en waaruit zou de mogelijke aanpak kunnen bestaan.)

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2002 | | pagina 37