Blad 4
Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 2002
fan it bedrach dat it noarden bylaapje moat en dermei kin
dy Ontwikkeling fan start gean. Elkenien dy't it wol kin
ynhaldlike ynformaasje der oer krije. Dy sil ik oertsjoegje
fan de helberheid derfan. Dêrmei soe it mooglik wêze kinne
dat dy magneetsweeftrein totaal oerstallich is, want it is
in technyk mei deselde kwaliteiten en ek noch mei in goede-
renferfiersysteem. Mei oare wurden, miskien is it sa dat
99%, stel dat Ljouwert it docht, 1% stelt Ljouwert beskik-
ber, dat die 99% net iens betelle wurde hoecht, dat dy
99,99% fan dat noardlik budzjet betelle wurde. Unfoarstel-
ber no? Ik hoopje dat der in ferfolch op komt.
De heer Van der Heide: Ik vertegenwoordig een groep burgers
van Harlingen. Het valt ons op dat Leeuwarden zich heeft
verloren in allerlei projecten, linksom en rechtsom en het
grootste verlies van Leeuwarden is de spoorlijn, de mag-
neetzweeftracering vanaf Amsterdam rechtstreeks naar Gro
ningen. Leeuwarden en met name noordwest en zuidwest Fries
land zullen weinig of niets aan deze magneetzweeftracering
hebben. Daarbij is het bijzonder wrang dat Leeuwarden wel
even wordt gevraagd om ondanks het uitblijven van voorzie
ningen als snelle shuttles, toch even enkele tientallen
miljoenen te mogen bijdragen in dit prestige project.
Ik heb zelf al enige maanden geleden gepoogd Leeuwarden te
overtuigen van het belang van het spoor over de Afsluit
dijk, te meer omdat met name de stad Leeuwarden veel meer
voordeel heeft bij een spoor over de Afsluitdijk en dat ook
Groningen heel veel voordeel heeft bij die spoorlijn. De
raadsleden, en iedereen, kan bij de technische afdeling in
Leeuwarden, deze scriptie nog navragen, want ze hebben de
scriptie gekopieerd en die is in handen van de ambtelijke
afdeling. Alles wat pro Afsluitdijk spoor wijst is met name
het draagvlak van die Afsluitdijk spoorlijn is dusdanig dat
je de noordelijke zeehavens Den Helder, Harlingen en Eem-
smond, DEZ, veel beter met de randstad enerzijds en veel
beter met de het Duitse achterland anderzijds verbindt en
met dat Duitse achterland wordt de achterlandverbinding van
met name de zeehaven Harlingen en Den Helder, naast Eemsha-
ven, enorm veel groter. Het draagvlak dat Leeuwarden voor
de Afsluitdijk spoortracering zou kunnen krijgen, mocht de
magneetzweeftrein afgeblazen worden, hetgeen ik ernstig
verwacht, dan zou Leeuwarden zich moeten vervoegen bij de
Stichting Kop en Munt te Den Helder. Deze stichting staat
net als ik een spoorwegontwikkeling via de Afsluitdijk
voor, omdat het draagvlak van dat spoor ook met name voor
de provincie Noord-Holland en voor de steden Amsterdam en
Haarlem veel groter is dan dit zinloze magneetzweefproject
Mijn voorstel zou ik bij Leeuwarden zo willen inleggen: leg
traditioneel spoor aan van Heerenveen naar Groningen aan
sluitend op de Hanzeplus variant. Met het geld dat dan uit
gespaard wordt voor die magneetzweefonzin kan je dan een
spoorlijn over de Afsluitdijk aanleggen. Met dit voorstel
Blad 5
Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 2002
zou je dan ook moeten werken aan een integrale opwaardering
van het spoortraject Harlingen-LeeuwardenDat wil zeggen
niet alleen met dubbelspoor, maar ook met een 25 kilovolt
bovenleiding waar Railnet nu ook al aan werktFriesland
valt namelijk ook wat betreft de 25 kilovolt bovenleiding
project helemaal buiten de boot, want de lijn wordt na
20/20 getrokken vanaf Zwolle t/m Oldenzaal en daarboven
houdt de wereld op waarschijnlijk.
Daarnaast heb je nog het BB-traject, dat is het beter be
nutten van het spoortraject en daar vreemd genoeg is het
traject Leeuwarden-Zwolle wel in vermeld. Ik zou Leeuwarden
dit willen meegeven: werk in vredesnaam nu eerst aan de op
waardering van het spoortraject Leeuwarden-Groningen-
Duitsland, in casu integrale verdubbeling en in samenhang
met Railnet een elektrificatie met 25 kilovolt bovenlei
ding. Trek dit door naar Harlingen en werk dan nog eens met
Noord-Holland samen aan een AfsluitdijkspoortraceringDeze
plannen zijn mijns inziens veel realistischer dan het pres
tige project van enkele provinciale pommeranten.
Punt 01
Het verslag van de raadsvergadering van 24 juni 2002 wordt
ongewijzigd vastgesteld.
Punt 02
De Voorzitter: Aan de orde is: Schriftelijke vraag mevrouw
Dikken betreffende drugsoverlast in Vrijheidswijk
Een korte inhoud van de vragen:
Welke stappen heeft het college genomen om de problemen in
de binnenstad en in de Vrijheidswijk aan te pakken?
Heeft de politie voldoende en toereikende instrumenten in
handen om de overlast te bestrijden?
Worden er ook andere organisaties betrokken bij het oplos
sen van de problemen?
Worden ouders er in een vroegtijdig stadium van op de hoog
te gesteld dat hun kinderen hierbij betrokken zijn en wor
den de ouders betrokken bij de maatregelen die worden geno
men?
U hebt ongetwijfeld begrepen dat het allemaal gaat over de
problemen die zich van tijd tot tijd voordoen in de binnen
stad en sinds kort ook in de Vrijheidswijk. Die zijn met
name waarschijnlijk toch drugs gerelateerd.
Mevrouw Dikken, in september 2001 is ingevoerd de versnelde
afhandeling van verslaafden en dat betekent dat dak- en
thuislozen, wanneer zij in overtreding zijn van de Algemene