Blad 4 Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 2002 fan it bedrach dat it noarden bylaapje moat en dermei kin dy Ontwikkeling fan start gean. Elkenien dy't it wol kin ynhaldlike ynformaasje der oer krije. Dy sil ik oertsjoegje fan de helberheid derfan. Dêrmei soe it mooglik wêze kinne dat dy magneetsweeftrein totaal oerstallich is, want it is in technyk mei deselde kwaliteiten en ek noch mei in goede- renferfiersysteem. Mei oare wurden, miskien is it sa dat 99%, stel dat Ljouwert it docht, 1% stelt Ljouwert beskik- ber, dat die 99% net iens betelle wurde hoecht, dat dy 99,99% fan dat noardlik budzjet betelle wurde. Unfoarstel- ber no? Ik hoopje dat der in ferfolch op komt. De heer Van der Heide: Ik vertegenwoordig een groep burgers van Harlingen. Het valt ons op dat Leeuwarden zich heeft verloren in allerlei projecten, linksom en rechtsom en het grootste verlies van Leeuwarden is de spoorlijn, de mag- neetzweeftracering vanaf Amsterdam rechtstreeks naar Gro ningen. Leeuwarden en met name noordwest en zuidwest Fries land zullen weinig of niets aan deze magneetzweeftracering hebben. Daarbij is het bijzonder wrang dat Leeuwarden wel even wordt gevraagd om ondanks het uitblijven van voorzie ningen als snelle shuttles, toch even enkele tientallen miljoenen te mogen bijdragen in dit prestige project. Ik heb zelf al enige maanden geleden gepoogd Leeuwarden te overtuigen van het belang van het spoor over de Afsluit dijk, te meer omdat met name de stad Leeuwarden veel meer voordeel heeft bij een spoor over de Afsluitdijk en dat ook Groningen heel veel voordeel heeft bij die spoorlijn. De raadsleden, en iedereen, kan bij de technische afdeling in Leeuwarden, deze scriptie nog navragen, want ze hebben de scriptie gekopieerd en die is in handen van de ambtelijke afdeling. Alles wat pro Afsluitdijk spoor wijst is met name het draagvlak van die Afsluitdijk spoorlijn is dusdanig dat je de noordelijke zeehavens Den Helder, Harlingen en Eem- smond, DEZ, veel beter met de randstad enerzijds en veel beter met de het Duitse achterland anderzijds verbindt en met dat Duitse achterland wordt de achterlandverbinding van met name de zeehaven Harlingen en Den Helder, naast Eemsha- ven, enorm veel groter. Het draagvlak dat Leeuwarden voor de Afsluitdijk spoortracering zou kunnen krijgen, mocht de magneetzweeftrein afgeblazen worden, hetgeen ik ernstig verwacht, dan zou Leeuwarden zich moeten vervoegen bij de Stichting Kop en Munt te Den Helder. Deze stichting staat net als ik een spoorwegontwikkeling via de Afsluitdijk voor, omdat het draagvlak van dat spoor ook met name voor de provincie Noord-Holland en voor de steden Amsterdam en Haarlem veel groter is dan dit zinloze magneetzweefproject Mijn voorstel zou ik bij Leeuwarden zo willen inleggen: leg traditioneel spoor aan van Heerenveen naar Groningen aan sluitend op de Hanzeplus variant. Met het geld dat dan uit gespaard wordt voor die magneetzweefonzin kan je dan een spoorlijn over de Afsluitdijk aanleggen. Met dit voorstel Blad 5 Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 2002 zou je dan ook moeten werken aan een integrale opwaardering van het spoortraject Harlingen-LeeuwardenDat wil zeggen niet alleen met dubbelspoor, maar ook met een 25 kilovolt bovenleiding waar Railnet nu ook al aan werktFriesland valt namelijk ook wat betreft de 25 kilovolt bovenleiding project helemaal buiten de boot, want de lijn wordt na 20/20 getrokken vanaf Zwolle t/m Oldenzaal en daarboven houdt de wereld op waarschijnlijk. Daarnaast heb je nog het BB-traject, dat is het beter be nutten van het spoortraject en daar vreemd genoeg is het traject Leeuwarden-Zwolle wel in vermeld. Ik zou Leeuwarden dit willen meegeven: werk in vredesnaam nu eerst aan de op waardering van het spoortraject Leeuwarden-Groningen- Duitsland, in casu integrale verdubbeling en in samenhang met Railnet een elektrificatie met 25 kilovolt bovenlei ding. Trek dit door naar Harlingen en werk dan nog eens met Noord-Holland samen aan een AfsluitdijkspoortraceringDeze plannen zijn mijns inziens veel realistischer dan het pres tige project van enkele provinciale pommeranten. Punt 01 Het verslag van de raadsvergadering van 24 juni 2002 wordt ongewijzigd vastgesteld. Punt 02 De Voorzitter: Aan de orde is: Schriftelijke vraag mevrouw Dikken betreffende drugsoverlast in Vrijheidswijk Een korte inhoud van de vragen: Welke stappen heeft het college genomen om de problemen in de binnenstad en in de Vrijheidswijk aan te pakken? Heeft de politie voldoende en toereikende instrumenten in handen om de overlast te bestrijden? Worden er ook andere organisaties betrokken bij het oplos sen van de problemen? Worden ouders er in een vroegtijdig stadium van op de hoog te gesteld dat hun kinderen hierbij betrokken zijn en wor den de ouders betrokken bij de maatregelen die worden geno men? U hebt ongetwijfeld begrepen dat het allemaal gaat over de problemen die zich van tijd tot tijd voordoen in de binnen stad en sinds kort ook in de Vrijheidswijk. Die zijn met name waarschijnlijk toch drugs gerelateerd. Mevrouw Dikken, in september 2001 is ingevoerd de versnelde afhandeling van verslaafden en dat betekent dat dak- en thuislozen, wanneer zij in overtreding zijn van de Algemene

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2002 | | pagina 3