Blad 8 Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 2002 Voorzitter: Aan de orde is de stemming. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van het college. Punt 04 (bijlage nr. 120). De Voorzitter: Aan de orde is: Zuiderzeelijn De heer Van Mourik: De Zuiderzeelijn in haar verschillende varianten is tot nu toe een redelijk onbekend fenomeen ge bleven voor onze raad. Er heeft eenmaal in de commissie Stadsontwikkeling en eenmaal in de commissie Bestuur en Middelen een inhoudelijke gedachtewisseling over dit onder werp plaatsgevonden en nu de laatste weken leeft het onder werp volop in de hele provincie en moeten gemeenteraden en Staten op korte termijn uitermate zwaarwegende beslissingen nemen. Om concreet voor Leeuwarden te worden: er wordt ons gevraagd om een zeer groot deel van de gelden die wij heb ben ontvangen voor de verkoop van onze nutsbedrijven en aandelenbezit aan te wenden voor de realisatie van een Zui- derzeelijn in een HSL variant, die niet in Drachten stopt of in een MZB variant, waarbij de mogelijkheid van goede renvervoer niet aanwezig is. Dat plaatst ons als gemeente raad voor de afweging of het verantwoord is deze gelden voor dit doel aan te wenden, waarbij van ons verwacht mag worden, en dat is niet meer dan terecht, dat het belang van Leeuwarden daarbij centraal staat. Het rijk heeft zich verbonden aan een betere ontsluiting van het noorden per spoor. Een zaak waar al tientallen ja ren over gesproken wordt. Met de nu voorliggende stukken blijkt dat alle opties met betrekking tot tracés en wijze van vervoer nog open liggen. In de MER studie, die gestart wordt, wordt zelfs de Hanzelijn variant nog als terugval optie meegenomen. Dat is op dit moment de realiteit. De bijdrage van het rijk is daarbij waterdicht op een maximum dichtgetimmerd, zodat tegenvallende kosten tot een keuze voor een andere variant zullen leiden, zoals bijvoorbeeld een normale intercity verbinding. Uit de stukken, die het college ons heeft toegezonden, blijkt dat aan de voorwaar den die destijds en ook nu zijn gesteld niet wordt voldaan. Station Werpsterhoek is niet zeker, het aantal verbindingen ten opzichte van nu wordt minimaal verhoogd. Het is geen onderdeel van het Zuiderzee-spoorlijnprojeetmaar er wordt naar bestaand beleid van het rijk verwezen, dat is de be leidsnotitie kleine stations en bestaand beleid kan ook ten alle tijd worden herzien of aangescherpt in een bepaalde looptijd. Hiermee wordt een situatie gecreëerd waarbij de winst voor Leeuwarden minimaal is en waarbij er tevens een situatie dreigt te ontstaan waarbij via de voorgestelde fi Blad 9 Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 2002 nanciering dit project rechtstreeks gaat concurreren met de Haak. Wethouder Den Oudsten heeft daar al eerder al eens voor gewaarschuwd. Op het moment dat alle financiën van rijk en provincie op één project worden ingezet gaat dit onherroepelijk ten koste van andere plannen en financiering van de plannen Heerenveen-Leeuwarden via het mid-traject zal concurreren met de aangevraagde subsidies, o.a. voor de Haak. En ik noem nog een ander voorbeeld, de verdere elek trificatie van het huidige traject, het huidige spoortra ject Leeuwarden-Groningen, waar al jaren sprake van is en wat halverwege is, zal volgens mij meteen kunnen worden af geserveerd Wat wordt er nu juridisch precies overeengekomen? Met name de samenwerkingsovereenkomst is hierbij van belang. De eni ge maal dat de naam van Leeuwarden in deze overeenkomst voorkomt, is bij de aanhef en bij de ondertekening. Er wordt in deze overeenkomst een bijdrage uitgerekend voor de regio met een netto contante waarde per 2010 en de regio moet daar vervolgens mee de boer op. Dat is in Friesland voortvarend door de provincie opgepakt. De bijdrage is te ruggerekend naar een bedrag in euro's van nu, oftewel de netto contante waarde per 2002. Dit bedrag moet worden om geslagen over een aantal partijen, waaronder Leeuwarden. Na het afsluiten en het in werking treden van de overeenkomst is de bijdrage in contanten verschuldigd. Er staat echt in de overeenkomst: in contanten verschuldigd. Dus ik zie al bestuurders met koffers vol met geld richting Lelystad gaan. Ik denk dat hiermee bedoeld is om een betaling door middel van Nuon aandelen door de provincie bewust uit te sluiten. Maar het houdt wel in dat het geld van Leeuwarden meteen moet worden overgemaakt. Het zal vervolgens op een rente moeten worden gezet om de indexering, die eveneens in de overeenkomst is opgenomen, mogelijk te maken, zodat in 2010 het oorspronkelijk geraamde bedrag op tafel ligt. Daarbij is verder uitgegaan van prijspeil 2002, zodat de kans op tegenvallers volgens de VVD-fractie niet gering is. We praten nu met andere woorden over het afboeken van onge veer f. 22 min. volgens uw voorstel, ervan uitgaand dat de provincie dit bod acceptabel vindt. Is daar al een indica tie van mevrouw de voorzitter? Wat vindt de provincie, het rijk, van het feit dat de bijdrage van Leeuwarden deze week verlaagd is? Ik ga alvast in op de motie die de PAL/GroenLinks-fractie ons deze week heeft doen toekomen. Deze motie is naar mijn mening niet helemaal in overeenstemming met de realiteit. We moeten namelijk het geld overmaken, ik heb dat zonet ge zegd. In principe weten we niet of dat voor de MZB of de HSL is en als het is overgemaakt kunnen we niet ineens stellen dat we het in 2006 terug willen hebben, zoals de motie stelt. Daarbij is de overeenkomst niet helemaal dui delijk over restitutie van betaalde bedragen bij het sprin gen van de samenwerking, er treedt dan een overlegtrajeet

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2002 | | pagina 5