Blad 8
Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 2002
Voorzitter: Aan de orde is de stemming.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig
het voorstel van het college.
Punt 04 (bijlage nr. 120).
De Voorzitter: Aan de orde is: Zuiderzeelijn
De heer Van Mourik: De Zuiderzeelijn in haar verschillende
varianten is tot nu toe een redelijk onbekend fenomeen ge
bleven voor onze raad. Er heeft eenmaal in de commissie
Stadsontwikkeling en eenmaal in de commissie Bestuur en
Middelen een inhoudelijke gedachtewisseling over dit onder
werp plaatsgevonden en nu de laatste weken leeft het onder
werp volop in de hele provincie en moeten gemeenteraden en
Staten op korte termijn uitermate zwaarwegende beslissingen
nemen. Om concreet voor Leeuwarden te worden: er wordt ons
gevraagd om een zeer groot deel van de gelden die wij heb
ben ontvangen voor de verkoop van onze nutsbedrijven en
aandelenbezit aan te wenden voor de realisatie van een Zui-
derzeelijn in een HSL variant, die niet in Drachten stopt
of in een MZB variant, waarbij de mogelijkheid van goede
renvervoer niet aanwezig is. Dat plaatst ons als gemeente
raad voor de afweging of het verantwoord is deze gelden
voor dit doel aan te wenden, waarbij van ons verwacht mag
worden, en dat is niet meer dan terecht, dat het belang van
Leeuwarden daarbij centraal staat.
Het rijk heeft zich verbonden aan een betere ontsluiting
van het noorden per spoor. Een zaak waar al tientallen ja
ren over gesproken wordt. Met de nu voorliggende stukken
blijkt dat alle opties met betrekking tot tracés en wijze
van vervoer nog open liggen. In de MER studie, die gestart
wordt, wordt zelfs de Hanzelijn variant nog als terugval
optie meegenomen. Dat is op dit moment de realiteit. De
bijdrage van het rijk is daarbij waterdicht op een maximum
dichtgetimmerd, zodat tegenvallende kosten tot een keuze
voor een andere variant zullen leiden, zoals bijvoorbeeld
een normale intercity verbinding. Uit de stukken, die het
college ons heeft toegezonden, blijkt dat aan de voorwaar
den die destijds en ook nu zijn gesteld niet wordt voldaan.
Station Werpsterhoek is niet zeker, het aantal verbindingen
ten opzichte van nu wordt minimaal verhoogd. Het is geen
onderdeel van het Zuiderzee-spoorlijnprojeetmaar er wordt
naar bestaand beleid van het rijk verwezen, dat is de be
leidsnotitie kleine stations en bestaand beleid kan ook ten
alle tijd worden herzien of aangescherpt in een bepaalde
looptijd. Hiermee wordt een situatie gecreëerd waarbij de
winst voor Leeuwarden minimaal is en waarbij er tevens een
situatie dreigt te ontstaan waarbij via de voorgestelde fi
Blad 9
Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 2002
nanciering dit project rechtstreeks gaat concurreren met de
Haak. Wethouder Den Oudsten heeft daar al eerder al eens
voor gewaarschuwd. Op het moment dat alle financiën van
rijk en provincie op één project worden ingezet gaat dit
onherroepelijk ten koste van andere plannen en financiering
van de plannen Heerenveen-Leeuwarden via het mid-traject
zal concurreren met de aangevraagde subsidies, o.a. voor de
Haak. En ik noem nog een ander voorbeeld, de verdere elek
trificatie van het huidige traject, het huidige spoortra
ject Leeuwarden-Groningen, waar al jaren sprake van is en
wat halverwege is, zal volgens mij meteen kunnen worden af
geserveerd
Wat wordt er nu juridisch precies overeengekomen? Met name
de samenwerkingsovereenkomst is hierbij van belang. De eni
ge maal dat de naam van Leeuwarden in deze overeenkomst
voorkomt, is bij de aanhef en bij de ondertekening. Er
wordt in deze overeenkomst een bijdrage uitgerekend voor de
regio met een netto contante waarde per 2010 en de regio
moet daar vervolgens mee de boer op. Dat is in Friesland
voortvarend door de provincie opgepakt. De bijdrage is te
ruggerekend naar een bedrag in euro's van nu, oftewel de
netto contante waarde per 2002. Dit bedrag moet worden om
geslagen over een aantal partijen, waaronder Leeuwarden. Na
het afsluiten en het in werking treden van de overeenkomst
is de bijdrage in contanten verschuldigd. Er staat echt in
de overeenkomst: in contanten verschuldigd. Dus ik zie al
bestuurders met koffers vol met geld richting Lelystad
gaan. Ik denk dat hiermee bedoeld is om een betaling door
middel van Nuon aandelen door de provincie bewust uit te
sluiten. Maar het houdt wel in dat het geld van Leeuwarden
meteen moet worden overgemaakt. Het zal vervolgens op een
rente moeten worden gezet om de indexering, die eveneens in
de overeenkomst is opgenomen, mogelijk te maken, zodat in
2010 het oorspronkelijk geraamde bedrag op tafel ligt.
Daarbij is verder uitgegaan van prijspeil 2002, zodat de
kans op tegenvallers volgens de VVD-fractie niet gering is.
We praten nu met andere woorden over het afboeken van onge
veer f. 22 min. volgens uw voorstel, ervan uitgaand dat de
provincie dit bod acceptabel vindt. Is daar al een indica
tie van mevrouw de voorzitter? Wat vindt de provincie, het
rijk, van het feit dat de bijdrage van Leeuwarden deze week
verlaagd is?
Ik ga alvast in op de motie die de PAL/GroenLinks-fractie
ons deze week heeft doen toekomen. Deze motie is naar mijn
mening niet helemaal in overeenstemming met de realiteit.
We moeten namelijk het geld overmaken, ik heb dat zonet ge
zegd. In principe weten we niet of dat voor de MZB of de
HSL is en als het is overgemaakt kunnen we niet ineens
stellen dat we het in 2006 terug willen hebben, zoals de
motie stelt. Daarbij is de overeenkomst niet helemaal dui
delijk over restitutie van betaalde bedragen bij het sprin
gen van de samenwerking, er treedt dan een overlegtrajeet