Blad 10
Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 2002
in werking. Wat zullen de consequenties van het project
zijn? De bijdrage van de verschillende contribuanten is ge
baseerd op verdiencapaciteit. Dat is de winst die gemaakt
moet worden met ontwikkelingen in de buurt van het spoor en
de stations, geprojecteerde stations. Er moet dan gedacht
worden aan kantorenbouw en aan de bouw van woningen. Om die
verdiencapaciteit na 2010 volledig te kunnen benutten moe
ten daar de komende jaren al de voorbereidingen voor worden
getroffen, hetgeen kan inhouden dat de herziening van het
streekplan de komende jaren voor een groot deel in het te
ken zal staan van het planologisch reserveren van ruimte om
die verdiensten, die noodzakelijk zijn om de lijn te beta
len, te kunnen genereren. En dat kan rechtstreeks bedrei
gend zijn voor de positie van Leeuwarden. Daar komt bij dat
op boven provinciaal niveau de grootste winsten gemaakt
zullen worden, de meeste verdiencapaciteit is er in de ge
bieden waar het minst wordt bijgedragen, zoals Flevoland.
Fryslan betaalt een derde van de totale regionale bijdrage,
waarbij het grootste voordeel in Groningen en eerder op het
traject ligt en waarbij de toekomstige planologische ont
wikkeling van onze provincie verder scheef kan worden ge
trokken om de financiële doelstellingen in zuid Fryslan te
kunnen realiseren.
Dat moet de conclusie volgens de VVD-fractie zijn, mevrouw
de voorzitter. Is het college al iets bekend over eventuele
toezeggingen die in andere gemeenten zijn gedaan op dit
punt in verband met dit project?
Leeuwarden Zuid is al in ontwikkeling genomen en de gemeen
te loopt daar risico's. Eventuele revenuen zijn bestemd
voor de Haak en de stedelijke vernieuwing. De risico's zijn
aangegaan in samenspraak met de provincie om het ambitieuze
programma te kunnen realiseren. Op het moment dat er ge
tornd wordt aan deze aantallen of als de concurrentieposi
tie van Leeuwarden wordt verzwakt door rechtstreeks plano
logisch handelen van de provincie, lijdt de gemeente scha
de. Is wel over deze aspecten nagedacht? Er wordt voor
Leeuwarden in feite geen nieuwe verdiencapaciteit of plano
logische ruimte gecreëerd met de realisatie van de Zuider
zeelijn, zodat dit punt voor Leeuwarden maar in beperkte
mate op gaat. De VVD-fractie is dan ook uiterst benieuwd
naar het rapport waarin deze berekeningen zijn gemaakt.
Zouden wij dit rapport mogen inzien?
Vorige week zaterdag heeft de milieubeweging Groningen de
Martinitoren bezet en actie gevoerd om tegen de milieuas
pecten van de magneetzweefbaan te protesteren. Wij kunnen
over de milieuaspecten nog geen goed oordeel vellen, maar
het is duidelijk dat er zeer kritisch naar dit project
wordt gekeken, zodat verwacht mag worden dat dit onderwerp
de komende 15 jaar niet van de agenda zal verdwijnen.
Dit alles overwegende, mevrouw de voorzitter, heeft de VVD-
fractie besloten om niet in te stemmen met uw voorstel. Met
de bijdrage die nu wordt gevraagd maken we concurrerende
Blad 11
Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 2002
ontwikkelingen elders mogelijk en verkleinen we onze eigen
financiële spankracht voor projecten die van levensbelang
zijn voor onze stad, zoals de Haak. Van Werpsterhoek naar
Heerenveen is het met de auto 10 minuten rijden over een
perfecte vierbaansweg om mensen op te halen of te brengen,
die gebruik maken van de NZB. Elke randstedeling zal hart
stikke jaloers zijn op een dergelijke situatie. Met andere
woorden, de meerwaarde van de nu gevraagde bijdrage is er
niet. Er is een verbinding per spoor. Laten we het geld
steken in de Haak om onze eigen verdere ontsluiting beter
te maken, want dat is het grote probleem van Leeuwarden.
Mevrouw Haitsma: Voorzitter, voor ons ligt de conceptover
eenkomst Zuiderzeelijn. Leeuwarden is een van de partijen
bij deze overeenkomst en de raad moet akkoord gaan met deze
overeenkomst, wil Leeuwarden een van de partijen bij de
overeenkomst blijven. Als je met sommige mensen uit de po
litiek praat over ZZL, hoor je vaak: je wilt het of je wilt
het niet. Het is, zo lijkt het, de kans voor Friesland om
uit het zogenaamde slop te geraken. Kritische vragen mag je
eigenlijk niet stellen. Wij doen dat wel. Wij hebben deze
overeenkomst in de fractie besproken en de volgende vragen
kwamen bij ons op en die willen wij graag aan u voorleggen
en die komen voort uit zorgen.
In bijzondere korte tijd moeten wij een besluit nemen over
een overeenkomst betreffende een project dat volgens de
stukken een enorme impact heeft voor de diverse deelnemende
partijen. Het kost heel veel geld. Als het een magneet
zweefbaan wordt heeft deze heel veel invloed op het land
schap, het meeste in Friesland. Het brengt volgens de stuk
ken volksverhuizingen teweeg, heeft invloed op de werkgele
genheid enzovoorts. Vraag: waarom deze haast? We begrepen
dat het er om ging om dit af te handelen met het demissio
naire kabinet. Op zich merkwaardig dat een demissionair ka
binet over dit soort zaken van een dergelijke importantie
nog besluit. Maar vandaag lazen we in het concept regeerak
koord, dat naar buiten is gekomen, dat de toezegging aan
het noorden over de aanleg van de Zuiderzeelijn binnen de
bestaande afspraken gestand zal worden gedaan door de toe
komstige kabinetspersonen. Als dat zo is, we moeten natuur
lijk even bekijken wat dat precies inhoudt, dan zou de re
den voor die haast wegvallen.
Punt 2: de doelstelling van de ZZL zijn volgens de stukken
verbeteren van de bereikbaarheid, het stimuleren van de re
gionale economie, bijdragen aan evenwicht in de ruimtelijke
ontwikkelingen binnen Nederland, bijdragen aan evenwicht in
sociaal economische situatie. In de stukken staat verwoord
wat er gaat gebeuren na aanleg van de ZZL op het gebied van
onder andere de hoeveelheid reizigers, werkgelegenheidsef
fecten, volksverhuizingen, natuur en landschap, geluid,
energie, enzovoorts.