Blad 10 Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 2002 in werking. Wat zullen de consequenties van het project zijn? De bijdrage van de verschillende contribuanten is ge baseerd op verdiencapaciteit. Dat is de winst die gemaakt moet worden met ontwikkelingen in de buurt van het spoor en de stations, geprojecteerde stations. Er moet dan gedacht worden aan kantorenbouw en aan de bouw van woningen. Om die verdiencapaciteit na 2010 volledig te kunnen benutten moe ten daar de komende jaren al de voorbereidingen voor worden getroffen, hetgeen kan inhouden dat de herziening van het streekplan de komende jaren voor een groot deel in het te ken zal staan van het planologisch reserveren van ruimte om die verdiensten, die noodzakelijk zijn om de lijn te beta len, te kunnen genereren. En dat kan rechtstreeks bedrei gend zijn voor de positie van Leeuwarden. Daar komt bij dat op boven provinciaal niveau de grootste winsten gemaakt zullen worden, de meeste verdiencapaciteit is er in de ge bieden waar het minst wordt bijgedragen, zoals Flevoland. Fryslan betaalt een derde van de totale regionale bijdrage, waarbij het grootste voordeel in Groningen en eerder op het traject ligt en waarbij de toekomstige planologische ont wikkeling van onze provincie verder scheef kan worden ge trokken om de financiële doelstellingen in zuid Fryslan te kunnen realiseren. Dat moet de conclusie volgens de VVD-fractie zijn, mevrouw de voorzitter. Is het college al iets bekend over eventuele toezeggingen die in andere gemeenten zijn gedaan op dit punt in verband met dit project? Leeuwarden Zuid is al in ontwikkeling genomen en de gemeen te loopt daar risico's. Eventuele revenuen zijn bestemd voor de Haak en de stedelijke vernieuwing. De risico's zijn aangegaan in samenspraak met de provincie om het ambitieuze programma te kunnen realiseren. Op het moment dat er ge tornd wordt aan deze aantallen of als de concurrentieposi tie van Leeuwarden wordt verzwakt door rechtstreeks plano logisch handelen van de provincie, lijdt de gemeente scha de. Is wel over deze aspecten nagedacht? Er wordt voor Leeuwarden in feite geen nieuwe verdiencapaciteit of plano logische ruimte gecreëerd met de realisatie van de Zuider zeelijn, zodat dit punt voor Leeuwarden maar in beperkte mate op gaat. De VVD-fractie is dan ook uiterst benieuwd naar het rapport waarin deze berekeningen zijn gemaakt. Zouden wij dit rapport mogen inzien? Vorige week zaterdag heeft de milieubeweging Groningen de Martinitoren bezet en actie gevoerd om tegen de milieuas pecten van de magneetzweefbaan te protesteren. Wij kunnen over de milieuaspecten nog geen goed oordeel vellen, maar het is duidelijk dat er zeer kritisch naar dit project wordt gekeken, zodat verwacht mag worden dat dit onderwerp de komende 15 jaar niet van de agenda zal verdwijnen. Dit alles overwegende, mevrouw de voorzitter, heeft de VVD- fractie besloten om niet in te stemmen met uw voorstel. Met de bijdrage die nu wordt gevraagd maken we concurrerende Blad 11 Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 2002 ontwikkelingen elders mogelijk en verkleinen we onze eigen financiële spankracht voor projecten die van levensbelang zijn voor onze stad, zoals de Haak. Van Werpsterhoek naar Heerenveen is het met de auto 10 minuten rijden over een perfecte vierbaansweg om mensen op te halen of te brengen, die gebruik maken van de NZB. Elke randstedeling zal hart stikke jaloers zijn op een dergelijke situatie. Met andere woorden, de meerwaarde van de nu gevraagde bijdrage is er niet. Er is een verbinding per spoor. Laten we het geld steken in de Haak om onze eigen verdere ontsluiting beter te maken, want dat is het grote probleem van Leeuwarden. Mevrouw Haitsma: Voorzitter, voor ons ligt de conceptover eenkomst Zuiderzeelijn. Leeuwarden is een van de partijen bij deze overeenkomst en de raad moet akkoord gaan met deze overeenkomst, wil Leeuwarden een van de partijen bij de overeenkomst blijven. Als je met sommige mensen uit de po litiek praat over ZZL, hoor je vaak: je wilt het of je wilt het niet. Het is, zo lijkt het, de kans voor Friesland om uit het zogenaamde slop te geraken. Kritische vragen mag je eigenlijk niet stellen. Wij doen dat wel. Wij hebben deze overeenkomst in de fractie besproken en de volgende vragen kwamen bij ons op en die willen wij graag aan u voorleggen en die komen voort uit zorgen. In bijzondere korte tijd moeten wij een besluit nemen over een overeenkomst betreffende een project dat volgens de stukken een enorme impact heeft voor de diverse deelnemende partijen. Het kost heel veel geld. Als het een magneet zweefbaan wordt heeft deze heel veel invloed op het land schap, het meeste in Friesland. Het brengt volgens de stuk ken volksverhuizingen teweeg, heeft invloed op de werkgele genheid enzovoorts. Vraag: waarom deze haast? We begrepen dat het er om ging om dit af te handelen met het demissio naire kabinet. Op zich merkwaardig dat een demissionair ka binet over dit soort zaken van een dergelijke importantie nog besluit. Maar vandaag lazen we in het concept regeerak koord, dat naar buiten is gekomen, dat de toezegging aan het noorden over de aanleg van de Zuiderzeelijn binnen de bestaande afspraken gestand zal worden gedaan door de toe komstige kabinetspersonen. Als dat zo is, we moeten natuur lijk even bekijken wat dat precies inhoudt, dan zou de re den voor die haast wegvallen. Punt 2: de doelstelling van de ZZL zijn volgens de stukken verbeteren van de bereikbaarheid, het stimuleren van de re gionale economie, bijdragen aan evenwicht in de ruimtelijke ontwikkelingen binnen Nederland, bijdragen aan evenwicht in sociaal economische situatie. In de stukken staat verwoord wat er gaat gebeuren na aanleg van de ZZL op het gebied van onder andere de hoeveelheid reizigers, werkgelegenheidsef fecten, volksverhuizingen, natuur en landschap, geluid, energie, enzovoorts.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2002 | | pagina 6