Blad 12
Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 2002
Vraag: hoe is dat allemaal onderzocht, daar zijn we wel
heel benieuwd naar, want het is toch een heel nieuw feno
meen. En als dit allemaal wordt teweeggebracht, zijn we
daar dan zo blij mee? Met andere woorden: hebben we in
Friesland wel met elkaar voldoende de tijd genomen om een
visie te ontwikkelen over wat we van Friesland willen maken
in de komende tijd en hoort daar dan zo'n ZZL bij? Mis
schien? Maar we hebben het daar nog niet voldoende over ge
had. Er is nu geen tijd om bewoners van Friesland en van
Leeuwarden te raadplegen of aan hen uit te leggen waarom de
raad er al of niet voor kiest om de handtekening onder de
overeenkomst te zetten en dus al of niet 10 min. euro ter
beschikking te stellen. Er is dan nu ook geen tijd meer
voor. We worden gevraagd om hier snel over te beslissen,
maar we denken wel dat het goed is dat de komende tijd ge
bruikt wordt om met de mensen in gesprek te gaan en uit te
leggen waarom er geen geld is voor bijvoorbeeld een gebrui
kersruimte en eventueel wel voor de ZZL. Het lijken appels
en peren, maar voor de burgers zijn het geen appels en pe
ren
In het Collegeprogramma staat dat B&W burgers er bij wil
betrekken. De vraag is hoe B&W dat in de toekomst wil gaan
doen. Het had natuurlijk voor een besluit als vanavond voor
die tijd genomen moeten worden, gezien de hele impact, maar
er komen gelukkig ook nog beslismomenten dus daarna kunnen
we ook nog opnieuw bekijken of we er mee door gaan.
Punt 4: Leeuwarden is in het plan letterlijk het losse
eindje. Weliswaar is de aantakking nu wel opgenomen in de
overeenkomst, maar een andere door Leeuwarden gestelde
voorwaarde, zoals een station in Werpsterhoek, niet. Als
Leeuwarden voldoet aan de geldende criteria uit de nota
kleine stations komt hij er wel, staat in de brief van de
minister, maar Leeuwarden heeft op dit moment nog geen con
creet plan voor Werpsterhoek en het is toch een kwestie van
regeren is vooruitzien, andere stations worden er wel in
opgenomen. Het lijkt alsof Leeuwarden hier genadebrood moet
eten. Onze vraag is dan ook: wat zijn de exacte consequen
ties naast financiële dat dit station niet in het plan
wordt opgenomen.
Punt 5: nu onze bijdrage van nu geen 15 maar 10 min. euro
is komt de realisatie van de Haak nog steeds in gevaar, be
grijpen wijWij willen toch nog graag dat de provincie in
springt als we hierdoor in de problemen komen met die Haak.
De provincie zegde toe bereid te zijn zich te willen in
spannen mits PS met deze bereidverklaring instemt. De CDA-
fractie vond dat niet de toezegging die alle ongerustheid
wegnam. Een vraag: in de meest recente stukken staat dat
B&W verheugd zijn over de toezegging van de provincie, maar
is op dit punt de laatste dagen nog iets verandert, want er
zijn toch weer besprekingen geweest?
Blad 13
Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 2002
Punt 6: de brief met de separate afspraak met het rijk,
waarin zal worden geregeld dat de investeringen aan het
baanvak Heerenveen-Leeuwarden voor rekening van het rijk
komen, hebben we niet in definitieve vorm. B&W spreken van
een rechtsgeldige brief, maar tegelijkertijd ook van een
conceptbrief. De vraag is: wat is de exacte waarde en sta
tus van die brief, want bij deze minister moet je echt
niets aan het toeval overlaten. Bovendien in hoeverre is
het zeker dat een toekomstig kabinet zich iets gelegen laat
liggen aan deze losse brief. Hoort die ook bij die toezeg
ging die het nieuwe kabinet nu volgens het regeerakkoord
doet?
Punt 7: akkoord gaan met deze overeenkomst betekent een
enorm financieel offer in een voor Leeuwarden financieel
moeilijke tijd. Het college constateert zelf dat deze bij
drage consequenties voor projecten uit stadsvisie, ze zul
len worden vertraagd of in het uiterste geval zelfs hele
maal niet door kunnen gaan. Het college zegt toe daarover
spoedig met informatie te komen. Wij snappen ook best dat
wij als raad daar ook iets in te zeggen hebben, maar we
vinden het toch ook wel belangrijk om te weten welke offers
Leeuwarden moet brengen volgens het college. De vraag is
dan ook: wanneer kunnen we die informatie tegemoet zien?
Punt 8: in oktober 2001 heeft Leeuwarden toegezegd om f 15
min. ter beschikking te stellen. Het eindbod is dus inmid
dels 10 min. euro. Wel heeft Leeuwarden daaraan een aantal
voorwaarden gesteld: uitvoeren magneetzweefbaan, een hoog
frequente en comfortabele aansluiting en een station in
Werpsterhoek. We hebben gezien dat er niet aan al die voor
waarden voldaan is. Zo kan bijvoorbeeld de prijsvraag een
HSL of een MZB opleveren. Vraag: stapt Leeuwarden er uit
als er na de prijsvraag voor een HSL wordt gekozen?
En die aantakking van Leeuwarden komt er maar, staat er in
de brief van het ministerie met die onduidelijke status,
dat de aansluiting uit het meerjarenplan infrastructuur be
kostigd zal worden als het uit het SZZL-budget niet lukt.
Toch weer een uitzonderlijke positie voor het stuk naar
Leeuwarden
In de bijlage staat twee keer een snelle en twee keer een
korte verbinding, een stop verbinding. Is dat voor B&W
hoogfrequent genoeg? En over een comfortabele verbinding
staat al helemaal niks in de stukken. Een station in Werp
sterhoek staat er ook niet in, zoals ik al zei. Toch geeft
het college aan mee te willen doen, terwijl aan de meeste
door Leeuwarden gestelde eisen niet is voldaan. En op blz.
2 van het collegevoorstel koppelt het college het belang
van Leeuwarden juist aan het station Werpsterhoek en aan
die Zuiderzeewaardige, dus comfortabele, aansluiting op
Leeuwarden. Die twee voorwaarden hangen nu juist in de