Blad 12 Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 2002 Vraag: hoe is dat allemaal onderzocht, daar zijn we wel heel benieuwd naar, want het is toch een heel nieuw feno meen. En als dit allemaal wordt teweeggebracht, zijn we daar dan zo blij mee? Met andere woorden: hebben we in Friesland wel met elkaar voldoende de tijd genomen om een visie te ontwikkelen over wat we van Friesland willen maken in de komende tijd en hoort daar dan zo'n ZZL bij? Mis schien? Maar we hebben het daar nog niet voldoende over ge had. Er is nu geen tijd om bewoners van Friesland en van Leeuwarden te raadplegen of aan hen uit te leggen waarom de raad er al of niet voor kiest om de handtekening onder de overeenkomst te zetten en dus al of niet 10 min. euro ter beschikking te stellen. Er is dan nu ook geen tijd meer voor. We worden gevraagd om hier snel over te beslissen, maar we denken wel dat het goed is dat de komende tijd ge bruikt wordt om met de mensen in gesprek te gaan en uit te leggen waarom er geen geld is voor bijvoorbeeld een gebrui kersruimte en eventueel wel voor de ZZL. Het lijken appels en peren, maar voor de burgers zijn het geen appels en pe ren In het Collegeprogramma staat dat B&W burgers er bij wil betrekken. De vraag is hoe B&W dat in de toekomst wil gaan doen. Het had natuurlijk voor een besluit als vanavond voor die tijd genomen moeten worden, gezien de hele impact, maar er komen gelukkig ook nog beslismomenten dus daarna kunnen we ook nog opnieuw bekijken of we er mee door gaan. Punt 4: Leeuwarden is in het plan letterlijk het losse eindje. Weliswaar is de aantakking nu wel opgenomen in de overeenkomst, maar een andere door Leeuwarden gestelde voorwaarde, zoals een station in Werpsterhoek, niet. Als Leeuwarden voldoet aan de geldende criteria uit de nota kleine stations komt hij er wel, staat in de brief van de minister, maar Leeuwarden heeft op dit moment nog geen con creet plan voor Werpsterhoek en het is toch een kwestie van regeren is vooruitzien, andere stations worden er wel in opgenomen. Het lijkt alsof Leeuwarden hier genadebrood moet eten. Onze vraag is dan ook: wat zijn de exacte consequen ties naast financiële dat dit station niet in het plan wordt opgenomen. Punt 5: nu onze bijdrage van nu geen 15 maar 10 min. euro is komt de realisatie van de Haak nog steeds in gevaar, be grijpen wijWij willen toch nog graag dat de provincie in springt als we hierdoor in de problemen komen met die Haak. De provincie zegde toe bereid te zijn zich te willen in spannen mits PS met deze bereidverklaring instemt. De CDA- fractie vond dat niet de toezegging die alle ongerustheid wegnam. Een vraag: in de meest recente stukken staat dat B&W verheugd zijn over de toezegging van de provincie, maar is op dit punt de laatste dagen nog iets verandert, want er zijn toch weer besprekingen geweest? Blad 13 Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 2002 Punt 6: de brief met de separate afspraak met het rijk, waarin zal worden geregeld dat de investeringen aan het baanvak Heerenveen-Leeuwarden voor rekening van het rijk komen, hebben we niet in definitieve vorm. B&W spreken van een rechtsgeldige brief, maar tegelijkertijd ook van een conceptbrief. De vraag is: wat is de exacte waarde en sta tus van die brief, want bij deze minister moet je echt niets aan het toeval overlaten. Bovendien in hoeverre is het zeker dat een toekomstig kabinet zich iets gelegen laat liggen aan deze losse brief. Hoort die ook bij die toezeg ging die het nieuwe kabinet nu volgens het regeerakkoord doet? Punt 7: akkoord gaan met deze overeenkomst betekent een enorm financieel offer in een voor Leeuwarden financieel moeilijke tijd. Het college constateert zelf dat deze bij drage consequenties voor projecten uit stadsvisie, ze zul len worden vertraagd of in het uiterste geval zelfs hele maal niet door kunnen gaan. Het college zegt toe daarover spoedig met informatie te komen. Wij snappen ook best dat wij als raad daar ook iets in te zeggen hebben, maar we vinden het toch ook wel belangrijk om te weten welke offers Leeuwarden moet brengen volgens het college. De vraag is dan ook: wanneer kunnen we die informatie tegemoet zien? Punt 8: in oktober 2001 heeft Leeuwarden toegezegd om f 15 min. ter beschikking te stellen. Het eindbod is dus inmid dels 10 min. euro. Wel heeft Leeuwarden daaraan een aantal voorwaarden gesteld: uitvoeren magneetzweefbaan, een hoog frequente en comfortabele aansluiting en een station in Werpsterhoek. We hebben gezien dat er niet aan al die voor waarden voldaan is. Zo kan bijvoorbeeld de prijsvraag een HSL of een MZB opleveren. Vraag: stapt Leeuwarden er uit als er na de prijsvraag voor een HSL wordt gekozen? En die aantakking van Leeuwarden komt er maar, staat er in de brief van het ministerie met die onduidelijke status, dat de aansluiting uit het meerjarenplan infrastructuur be kostigd zal worden als het uit het SZZL-budget niet lukt. Toch weer een uitzonderlijke positie voor het stuk naar Leeuwarden In de bijlage staat twee keer een snelle en twee keer een korte verbinding, een stop verbinding. Is dat voor B&W hoogfrequent genoeg? En over een comfortabele verbinding staat al helemaal niks in de stukken. Een station in Werp sterhoek staat er ook niet in, zoals ik al zei. Toch geeft het college aan mee te willen doen, terwijl aan de meeste door Leeuwarden gestelde eisen niet is voldaan. En op blz. 2 van het collegevoorstel koppelt het college het belang van Leeuwarden juist aan het station Werpsterhoek en aan die Zuiderzeewaardige, dus comfortabele, aansluiting op Leeuwarden. Die twee voorwaarden hangen nu juist in de

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2002 | | pagina 7