Blad 14 Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 2002 lucht. Welke voordelen van de ZZL ziet het college dan toch voor Leeuwarden? Er zijn voor Leeuwarden nog drie beslismomenten waarop Leeuwarden zich kan terugtrekken. De prijsvraag levert geen gewenst resultaat op, een of meer partijen stemt of stemmen niet in met het programma van eisen, een of meer partijen is of zijn het niet eens met het gekozen alternatief. In de overeenkomst staat dat het geïntegreerde niet wordt voort gezet als bij een van de beslismomenten een partij tegen stemt. De geïntegreerde procedure is een afstemming van de tracé procedure en de MER procedure. Dan een denk ik wel een vrij essentieel punt: betekent het dat het gehele plan niet doorgaat als een van de partijen bij de drie beslismomenten ergens tegen is? Komt er dan geen ZZL? Er wordt nlgesproken over in dat geval niet voortzetten van de aanbesteding, maar kan het bijvoorbeeld ook zo zijn dat als Leeuwarden er uit stapt andere partijen toch doorgaan met de nieuwe overeenkomst? Het maakt natuur lijk andere partijen helemaal niets uit of wij meedoen. Wij zijn immers maar dat losse eindje. Wij vragen ons dan ook af, omdat het niet duidelijk is of het stuk naar Leeuwarden ook in die MER tracéstudie wordt meegenomen, want zoveel verandert er niet richting Leeuwarden, of het ook een pro bleem is als wij er uit stappen, of de rest dan gewoon doorgaat. Het moet bij het sluiten van die overeenkomst wel volstrekt duidelijk zijn wat de consequenties zijn voor al le partijen, als een van de partijen er uit stapt. Bovendien, daar hebben we ook naar zitten zoeken, als er een partij uit stapt, bijv. in dit geval hebben wij met Leeuwarden te maken, en de anderen gaan wel door, krijgen wij dan ons geld terug? Ik kan het niet uit de stukken op maken. Dat valt af te leiden uit artikel 13.9 van de over eenkomst, daar staat dat het geld alleen terug gaat als Nu- on-aandelen zodanig zijn verminderd dat de regio zijn bij drage niet meer kan voldoen, maar bij de andere no go mo menten is dat niet geregeld. Dus, juridisch heet dat a- contrario redeneren, komen wij tot die conclusie dat wij ons geld dan kwijt zijn, maar we hopen dat we dat niet goed zien Verder staat er, dan kom ik even op meneer van Mourik, in artikel 13.3 dat we de regionale bijdrage zijn verschuldigd "indien en zodra de overeenkomst is getekend, maar de tijd stippen en de termijnen van verstrekking van het geld wor den nog wel nader geregeld"Dus dat hoeft niet stantepede, maar zodra we getekend hebben zijn we wel juridisch ver schuldigd en zitten we eigenlijk qua financiën al in die rijdende trein. Dan het laatste punt: we lezen wel eens in de krant dat be rekeningen voor dit soort projecten er ook wel eens naast zitten. Kost het Leeuwarden inderdaad niet meer, is dat he lemaal waterdicht, dan die toegezegde 10 min. en die 1 min. Blad 15 Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 2002 voor onvoorziene risico's? Wij willen graag op onze zorgen eerst wat antwoorden en dan beslissen we in 2e termijn wat we gaan doen. De heer Jacobse: Anderen hebben al gesproken, wij hebben er al eerder iets over gemaild hier en daar: er ontbreekt een mogelijkheid om met burgers en ook deskundigen van gedach ten te wisselen en dat over zo'n belangrijk punt. Dat is toch eigenlijk gekkenwerk. Dat betekent dat in onze eerste termijn in ieder geval ons standpunt niet anders dan een voorlopige kan zijn, want onze partij heeft het aanhoren van argumenten altijd hoog in het vaandel staan. Een maat schappelijke discussie is wat ons betreft zeer relevant, als je kijkt naar de financiële gevolgen, maar ook als je kijkt naar de gevolgen voor het landschap, voor de econo mie, woningbouw en al dat soort zaken die daar mee annex zijn. Voor Leeuwarden kan dat nog, indien er besloten wordt vanavond om deel te nemen aan het project, want er zijn een aantal go en no go beslissingen. Wij vinden eigenlijk dat je sowieso zo'n discussie zou moeten voeren of je nou voor of tegen het besluit bent uiteindelijk vanavond, want het is natuurlijk zo dat uiteindelijk de bevolking het laatste woord zou moeten hebben. Daarom hebben wij daar een motie voor "De gemeenteraad van Leeuwarden, gehoord de beraadslagingen; - overwegende dat er in het besluitvormingsproces voorafgaand aan het besluit als verwoord in het raadsbesluit onvoldoende tijd is geweest voor een afdoende confrontatie van burgers en deskundigen; - overwegende dat de beslissing van grote invloed is op de vermogenspositie en daarmee ook het beleid wat de gemeente de komende decennia kan voeren; - overwegende dat de provincie hoogstwaarschijnlijk een brede maatschappelijke discussie in Fryslan gaat voeren over de Zuiderzeelijn; besluit - in samenwerking met en in aansluiting op de provin ciale discussie met de bevolking van Leeuwarden in discussie te gaan over de gewenstheid van deelname van Leeuwarden aan het project; - deze discussie af te sluiten met het organiseren van een consultatief referendum; en gaat over tot de orde van de dag." Want dat is natuurlijk het grote manco van de provincie, die wil best met de burgers in de provincie praten, maar die zegt: uiteindelijk houden wij het laatste woord. Dat is natuurlijk bij een referendum consultatief ook, maar als je burgers werkelijk serieus neemt dan moet je uiteindelijk ook via een stemming duidelijk kunnen maken wat je er van

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2002 | | pagina 8