Blad 16 Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 2002 vindt. Ik weet niet in hoeverre dit besluit valt onder de reikwijdte van de tijdelijke referendumwet, dus in hoeverre burgers van Leeuwarden zo'n referendum ook zouden kunnen afdwingen en van de provincie. Mocht dat laatste het geval zijn, dan ben ik graag bereid morgenochtend mijn handteke ning op het Provinciehuis te komen zetten. Voorzitter, het zijn absurde nota's. Iedereen is het er over eens dat die cijfers van geen kanten kloppen, ook als je het vergelijkt met zaken die in Duitsland hebben ge speeld en het gekke is dat niemand zich daar druk om schijnt te maken. Dat is al zo geaccepteerd blijkbaar, dat niemand zich daarover opwindt. Dat vind ik vreemd, want uiteindelijk is het toch gemeenschapsgeld, of je nou uit eindelijk als Leeuwarden meer moet betalen, uiteindelijk komt het natuurlijk toch op het bordje van de burger te recht Het project gaat over diverse beschermde gebieden. Ik hoef u niet te vertellen als Leeuwarder raad dat het een heel gedoe is als je door een gebied komt waar ook maar een gans iets te zoeken heeft. Terecht hebben mensen gezegd: wij moeten vooruit betalen min of meer, een aantal gemeentes heeft het bij de aanleg van de Waldwei ook gedaan, die hebben dat geld allang over gemaakt en die weg die ligt er nog steeds niet en dat schijnt ook niet erg op te schieten. De vraag is dus: geen of geen goed plan betekent dat dan geld terug? Ik vind het eigenlijk te gek en iedere consument zou dat ook nooit moe ten doen, dat die eerst betaalt en dan pas afwacht wat die er voor krijgt. Toch moeten we proberen zo objectief mogelijk de voor- en nadelen van zo'n traject naar Leeuwarden in kaart te bren gen en dan de keuze maken of dat een investering van 10 min. euro rechtvaardigt. De grootste voordelen van het pro ject zitten sowieso bij Drachten en Heerenveen. Alleen al het feit dat je moet overstappen is een emotionele, psychi sche of hoe je het maar noemt: breuk, dat vinden mensen vreselijk, als je rechtstreeks aangesloten bent is dat ge woon veel en veel aantrekkelijker. Ook als je kijkt naar Drachten, dat is het centrum van het Noorden, is het nu een handicap dat dat nu niet verbonden is aan de rails. Als we kijken naar de discussie van de laatste decennia hier dan hebben wij toch heel veel concentraties van bedrijven en voorzieningen van het Noorden in één plaats gezien. Vaak was dan de discussie Groningen of Leeuwarden, Drachten viel vaak af, omdat het niet verbonden was met het openbaar ver voer. Op moment dat dat wel het geval is wordt het een zeer serieuze concurrent voor alles wat zich in het Noorden con centreert. Het is dan ook niet verbazingwekkend dat Drach ten ziel en zaligheid wenst te verkopen om maar aan het geld te komen om die rails aangelegd te krijgen. Ook He Blad 17 Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 2002 erenveen wint hier erg veel mee als knooppunt van weg, wat het nu al is, en spoor wat het dan nog beter wordt. De aansluiting in Heerenveen wordt natuurlijk tot stand ge bracht, maar de vraag is hoe die aansluiting loopt, want het is natuurlijk ondenkbaar dat zo'n magneet zweeftrein uiteindelijk wacht op een boemeltje uit Leeuwarden dat wat vertraagd is. Als je naar de nota kijkt, dan wordt er gezegd dat de voor delen met name liggen op het gebied van de dienstensector. Met name de dienstensector zou zich gaan vestigen in die concentraties waar een magneetzweefbaan aan komt. Ik hoef u niet te vertellen dat dat juist de sector is waarin Leeu warden geweldig sterk is en dat dat dus met name ook de sector is waar wij geweldige risico's in lopen op moment dat die sector zich in beweging gaat zetten. Het zal duide lijk zijn dat dat dan niet richting Leeuwarden zal zijn. Ook de voordelen die geschetst worden over de woningbouw zijn natuurlijk sterk gekoppeld aan de woningbouw, aan werk, aan die dienstensector. Mensen die uit de Randstad landelijk willen gaan wonen kunnen in de buurt van Heeren veen en Drachten, maar ook in Emmeloord, zeer goed uit de voeten, en er is voor hen geen enkele reden om over te stappen en verder te reizen, zodanig dat ze in Leeuwarden terechtkomen Als je dan kijkt naar de aansluiting met Leeuwarden en de verbinding Leeuwarden-Heerenveen, dan moet je je toch af vragen is er nu zoveel nieuws dat dit voorstel brengt. Die snelle verbinding kan nu ook, het is gewoon een kwestie van bedrijfsvoering, van keuzes en dan moet je constateren dat de provincie er met name de voorkeur aan geeft om Akkrum en Grou te laten meeprofiteren, boven een snellere verbinding met Leeuwarden. Het is een gewoon een kwestie van keuzes maken. Die trein kan nu die vaart ook maken, als je daar minder stopplaatsen in doet en de techniek kan ook nu de snelheid halen. Het zal misschien een-twee minuten schelen, maar zelfs dat waarschijnlijk niet. Ook die aansluiting Heerenveen, komt die er niet op moment dat wij zeggen van wij willen daar niet aan mee betalen. Ik vraag me dat ernstig af. Een bedrijf dat straks die snel heidstrein gaat exploiteren zoekt klanten. Het lijkt mij niet waarschijnlijk dat die een heel gebied in het Noorden van Nederland, boven de lijn Heerenveen-Drachten, zegt van nou die gaan we niet bij die klantenkring betrekken, want dat zou uiterst onverstandig zijn. Gewoon uit puur be drijfsmatig denken zal zo'n exploitatiemaatschappij, denk ik, er wel voor zorgen dat die klanten snel en goed op die hoge snelheidstrein kunnen komen. Ik vraag mij dus af waar om moeten wij daarvoor betalen, als eigenlijk dat een van zelfsprekendheid is, die iedere zelfstandige winkelier ook al kan bedenken. Ik moet constateren dat, zo de discussie eens voorbijgaan, er moeite is om voordelen te bedenken en

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2002 | | pagina 9