Blad 24 Verslag van de raadsvergadering van 26 augustus 2002 dat inmiddels alles wat het college besluit bij alle raadsleden tijdig beschikbaar is. Op basis van de besluitenlijst van de collegevergadering kan het presidium prima een inschatting maken en vervolgens spreekt dan de raad. Ik kom tot een antwoord op het voorstel dat mevrouw Inberg in drieën doet en stel dan het volgende: 1. Kwesties als bedoeld zijn niet gemandateerd, maar beho ren tot de originele bevoegdheden van het college en dat alle besluiten worden voorgelegd aan het presidium. 2. Waar de wet dat voorschrijft, worden alle kwesties, voorstellen en dergelijke aan de raad voorgelegd, zodat politieke beïnvloeding kan worden gebruikt om een voor nemen of een voorstel van het college te wijzigen of te keren en waar de wet dat voorschrijft neemt het college zonder raadpleging van de raad een besluit. 3. De inschatting van wat politiek gevoelig moet worden geacht en wat niet behoort eerst recht tot het dage lijks handwerk van de raad en tot de controlerende ta ken van de raad en daarom ligt de verantwoordelijkheid daar ons inziens ook in eerste instantie. De Voorzitter: Dank u wel, ik heb nauwelijks wat toe te voegen. Ik wil alleen zeggen ten aanzien van de besluiten lijst dat vanaf 1 september, dat is zo eind van deze week, u altijd kunt doorlinken op uw pc naar de onderliggende stukken. Dat betekent dat de besluitenlijst geheel toegan kelijk is en die zullen wij wat breedvoeriger redigeren, alle stukken die daaraan ten grondslag liggen kunt dan meteen doorlinken. (De heer Jacobse: Misschien dat voor de helderheid daarbij dan ook vermeld kan worden of het om een autonome bevoegd heid van het college gaat of dat het om een zaak van de raad gaat. Dan is die verdeling ook gelijk helder.) Mocht dat er niet al in staan, volgens mij staat het er al in, dan moet dat er in staan, daar hebt u volstrekt gelijk in. Daarmee bent u meteen in een aanmerkelijk betere posi tie - terecht overigens - wat betreft de besluitvorming en de onderbouwing daarvoor dan de Kamer, want u weet wellicht dat de besluitenlijsten van de Ministerraad nooit of te nimmer naar buiten komen en u weet ook dat de onderliggende stukken daar vrijwel ook nooit naar buiten komen. Dus u bent op een betere manier en terecht voorzien van stukken dan de Kamer. Maar op het ogenblik dat dat nog verbeterd zou kunnen worden, moeten wij daar vooral met elkaar over praten, want het gaat er natuurlijk niet om dat wij hier elkaar precies de maat namen wat u wel nog net mag hebbenen wat u net niet mag hebben. Het gaat er om dat u uw taak als raad zo goed mogelijk kunt uitvoeren en wij zijn er van overtuigd dat het op deze manier kan. Dus besluitenlijst helder geformuleerd, alsmede alle onder liggende stukken met bijzonderheden wat wel of niet tot de bevoegdheden van de raad behoort. Dit was een toelichting die misschien nauwelijks nodig was ten opzichte van de beantwoording van de wethouder. Mevrouw Dikken: Ik vind het perfect dat de D66-fractie met een aantal andere fracties dit soort zaken aan de orde Blad 25 Verslag van de raadsvergadering van 26 augustus 2002 stelt, ik denk ook dat het goed is dat wij als raad daar nog een keertje over praten. Maar wat ik dan heel jammer vind, is dat in het laatste deel van de bijdrage van de D66-fractie, zij spreekt over artikel 17 van de Wet op de ruimtelijke ordening, waarin wij dan als raad de mogelijk heden zouden hebben dat constant naar ons toe te halen, zo dat het college daar een aantal besluiten niet over zou kunnen nemen. Dat vind ik jammer, dat is denk ik bijna een vorm van chantage: van pas op college, als u niet doet wat wij willen, dan zullen wij.... Dat vind ik heel jammer, het is prima om dit soort zaken te bespreken, we moeten daar denk ik ook een aantal dingen in regelen, maar ik zou het meer willen doen in consensus, in een gentleman agrement, dan dat het op die toon gaat. (De heer Van Mourik: Ik had ook de neiging zojuist om te reageren. Mevrouw Inberg stelde namelijk dat artikel 17 zouden wij als raad uit het bestemmingsplan kunnen halen. Maar artikel 17 is gewoon een autonoom wetsartikel, dat door het college moet worden uitgevoerd, dat niet in het bestemmingsplan wordt opgenomen en waar de gemeenteraad verder eigenlijk ook weinig over te melden heeft.) Fijn dat u die informatie nog even geeft, want dat wist ik absoluut niet. Dan naar aanleiding van de brief van de D66-fractie, waarin zij een aantal zaken tussen de raad en het college verder wil regelen. Ik heb ook al eventjes geïnterrumpeerd dat ik het wat jammer vind dat wij enerzijds praten alleen over het informatierecht dat je hebt als raad, maar dat wij toch iedere keer weer verzeild raken in de discussie over het Rengerspark. Wat mij betreft doen wij dat op een later tijdstip. Ik zeg daar dus ook absoluut niks over. Ik heb daar wat dat betreft op dit moment ook even geen oordeel over. Ik heb het wel, maar ik zeg het niet. We merken wat betreft de discussies in de raad dat wij echt in een fase zitten waar wij in het dualistische systeem te gen allerlei zaken aanlopen. De discussie in het presidium over onze rol, maar ook in de commissie, is daar duidelijk een voorbeeld van. Aan de ene kant nodigen wij de wethouder uit, soms vergeten wij dat, dan mag hij weer het woord voe ren, dan mag het weer niet. Wat dat betreft zijn dit zaken waar wij heel duidelijk nog in aan het proberen zijn. Het belangrijkste is, als wij het hebben over het duale systeem, dat wij ook meer inhoud willen geven aan de con trolerende en de volksvertegenwoordigende taak, om op die manier ook meer tijd en ruimte te creëren. Het Reglement van orde hebben wij het al over gehad, dat geeft ook een aantal richtlijnen over hoe je met elkaar om gaat, maar er blijft toch altijd een schemergebied, dat merk je aan een aantal zaken. Uitgangspunt van de PvdA- fractie is dat wij op grond van vertrouwen proberen zo goed mogelijk de stad te besturen. De D66-fractie zegt nu dat op grond van de casus studenten huisvesting Rengerspark het artikel 169 van de Gemeentewet, waarin de informatieplicht van het college staat beschre ven, nader moet worden ingevuld. Wij vinden dat daar ook wel wat voor te zeggen is. Juist om als raad op tijd op po litiek gevoelige zaken invloed te kunnen uitoefenen. Wat ons betreft zijn wij het eens met het uitgangspunt om za-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2002 | | pagina 13