Blad 38 Verslag van de raadsvergadering van 26 augustus 2002 fier.) Dat betekent dat amendement II, aanpassingverorde ning Reglement van orde gemeenteraad wordt ingetrokken. - Amendement III, artikel 52, lid 2 toehoorders en pers. Voor mij was het niet nodig, maar als u dat wilt, prima. - Amendement IV, de aantallen leden van de raadsadviescom- missies. Ik heb daar geen advies over, daar moet u zelf maar in wijsheid over beslissen. - Amendement V, ons inziens is de voorzitter van de commis sie ook lid van de raad en in die hoedanigheid ook voor zitter van een commissie. Dat betekent dat u vindt, want dat hebt u net gezegd, dat de voorzitter moet kunnen mee- discussiëren. Mijn ervaring, en ik kan op dertig jaar er varing bogen, moet u nooit doen, echt niet, dat is echt niet goed. Ik discussieer vanavond al mee en dat is ei genlijk niet goed. Maar het is aan u. - Amendement VI, van de CDA- en NLP-fractie, hebben wij geen problemen mee. - Amendement VII, NLP-fractie, hebben wij ook geen proble men mee. - Amendement VII, NLP-fractie, hebben wij ook geen proble men mee. - Amendement IX is ook probleemloos. - Amendement X ook akkoord. - Amendement XI is ook akkoord als u dat doet. - Amendement XII is ook akkoord. - Amendement XIII, daar zitten wat dubbelingen in, maar daar gaan wij later wel even weer rechtbuigen in het pre sidium, maar op zichzelf hebben wij hier geen probleem mee - Amendement XIV ook geen probleem. - Amendement XV ook geen probleem. - Amendement XVI van de D66-fractie, waarin zij zeggen dat toch weer het spreekrecht van de burgers ingevoerd zou moeten worden, laten wij dat meenemen naar het presidium om er daar nog een keer over te discussiëren, want ik vind het net te veelomvattend om dat nu maar even op het eind van de avond te regelen. Dat zijn dit de adviezen die ik aan u mee zou willen geven. U hebt wat huiswerk te doen. Ik schors de vergadering. De Voorzitter schorst om 21.50 uur ae vergadering. De Voorzitter heropent om 22.00 uur de vergadering. Vervolg punt 16. De Voorzitter: Ik verzoek de fracties een uitspraak te doen over het voorstel van de D66-fractie, zoals dat ons gewor den is. U hoeft overigens het woord niet te voeren, als u dat niet zou willen, maar er moet zo meteen wel gestemd worden. Mevrouw Dikken: Onze inzet in de raad in eerste termijn was toch qua intentie dat wij zeiden dat wij het een goede zaak vinden dat het in elk geval aan de orde wordt gesteld. Een aantal zaken zijn wij het niet mee eens, maar de intentie Blad 39 Verslag van de raadsvergadering van 26 augustus 2002 kunnen wij wel mee instemmen. Wij hebben daarna ook de uit leg van de wethouder gehoord en wij hebben ons opnieuw be raden of wij het totale voorstel willen steunen. Dat willen wij niet steunen, omdat er ook een aantal zaken in staan waar wij het niet mee eens zijn. Wij hebben ook gemerkt, dat merk je ook in de discussie in de raad, dat het heel lastig is om het woord controversieel vast te stellen in regels. Wat is dat dan? Je krijgt een woordenstrijd, wat ons betreft zou dat niet moeten. Nogmaals, ook voor het college blijft natuurlijk heel be langrijk om politiek gevoelige kwesties ook aan de raad voor te leggen wanneer zij dat wil, maar het blijft een verantwoordelijkheid van het college, omdat zij in bepaalde zaken ook draagvlak nodig heeft. Wat ons betreft blijft dat dan ook de intentie van het voorstel. Dus het totale voorstel steunen wij niet. Wij vinden het nog steeds belangrijk dat de verschillende verantwoorde lijkheden duidelijk zijn. Wat ons betreft wil ik het hier bij laten. De hear Posthumus: Ik tink dat it léste wurd hjir noch net oer sein is. Op himsels binne wy bliid mei de tasizzing fan it kolleezje fan de beslutenlistdat saken düdliker nei üs as gemeenteried ta kommeWy hoopje dan fansels ek dat we mooglike polityk gefoelige ünderwerpen ek sjogge op dy list. Want it gefal dêr't we no oer prate, dy stikken haw ik noait sjoen en ik haw ek begrepen in hiel soad oaren net. It sil bewust of ünbewust bard wêze, it is my net düd- ük, it soe dan in wolles-nettes spultsje wurde as it kol- leezje dat wol of net sa wollen hat. Ik bin bliid dat wy yn elts gefal hjir jün dochs konsensus preaun hawwe oer it üt- gongspunt dat saken düdliker foarlein wurde moatte, dat ge foelige saken ek oan it presidium foarlein wurde. Ta eintsjebeslüt fün ik de ütspraak fan Piet v.d. Wal fan GrienLinks wol hiel nijsgjirrich, dat der mooglik dochs wol alternativen wiene en dat dy juridysk gefoelich wiene. Dér bin ik wol hiel benijd nei. De heer Van der Wal: Ik wil meteen even op dat laatste punt ingaan. Ik had het niet over alternatieven die juridisch qevoelig lagen, aie juridisch ook mogelijk waren, volgens dezelfde constructie, maar die maatschappelijk of zo 4e wilt politiek of in ieder geval in de samenleving als te gevoelig werden beoordeeld en daarom niet konden. Dus het was geen juridische gevoeligheid die ik bedoelde. Het voorstel onder punten 1, 2 en 3 beschouw ik, zoa.s ge zegd in mijn eerste termijn, als een aantal spelregels, waarvan wij de strekking wei volgen, maar niet als een uit breiding van het Reglement van orde of een andere verorde ning. Want dan moet je zeggen, wat bedoel je precies met gemandateerd, wat is controversieel? Dan moet je die be grippen veel nauwkeuriger omschrijven. Dus geïnterpreteerd naar spelregel kunnen wij het met de strekking wel eens zijn, alleen nu het als voorstel wordt ingediend, dat gaat ons te ver, want dan moet je daar verder over praten. Ik zou de D66-fractie en de andere indieners ook willen ver zoeken om het voorstel in te trekken, doen zij dat niet, dan zullen wij om die reden niet voorstemmen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2002 | | pagina 20