Blad 44
Verslag van de raadsvergadering van 26 augustus 2002
bedrijventerrein, moet het college als weigeringgrond nood
gedwongen terug grijpen op de oude bestemming die elke vorm
van bebouwing uitsluit. In die procedures, die dan lopen,
worden eerdere raadsbesluiten van ons tot het weigeren van
een artikel 19 vrijstelling vervolgens niet afzonderlijk
gecommuniceerd en kenbaar gemaakt, hetgeen nu in een ver-
volgprocedure weer moet worden rechtgebreidVoer voor
fijnproevers. Het is voor de VVD-fractie de vraag of alle
weigeringen en besluiten van het college uiteindelijk de
toets van de rechter zullen overleven. De raad krijgt ech
ter vanavond een klein onderdeel van de totale problematiek
ter behandeling aangeboden en de adviezen hieromtrent lig
gen in het verlengde van de besluiten die wij eerder hebben
genomen. De VVD-fractie kan zich daarom vinden in de advie
zen zoals die voorliggen, waarbij wij echter wel onze twij
fels hebben, zoals ik dat zo-even heb verwoord.
Het moet de VVD-fractie van het hart dat dit hele gedoe
voorkomen had kunnen worden als de herziening van het be
stemmingsplan De Hemrik op hetzelfde moment ter hand zou
zijn genomen toen besloten werd tot het aanbieden van klei
nere bedrijvenkavels op De Hemrik. Structuur en opzet van
het plan werden toen ingrijpend gewijzigd en dit had toen
meteen een correcte planologische vertaling moeten krijgen.
Als een parallel wordt getrokken met de wijze waarop de ge
meente met veel kunstgrepen probeert de vestiging van een
supermarkt op de voormalige locatie van Machinefabriek Dou-
na tegen te gaan, op overigens legitieme beleidsmatige
overwegingen, dan komt toch het beeld naar voren van een
gemeente die in planologisch opzicht heel goed is in het
realiseren van oplossingen wanneer het kwart over twaalf
is, maar die minder goed is in het actueel houden van haar
bestemmingsplannen, het normale werk, zeg maar. Juist voor
dit doel hebben wij enkele jaren geleden al forse kredieten
beschikbaar gesteld.
De Inspecteur Ruimtelijke Ordening heeft hier eerder ook op
gewezen en vermeld dat er veel conceptbestemmingsplannen
klaar liggen voor de procedure. Pas als zo'n plan de proce
dure doorlopen heeft kunnen er rechten en plichten aan wor
den ontleend. Op net moment dat zo'n plan de procedure niet
heeft doorlopen moet je heel veel capaciteit, tijd en geld
in dit soort zaken steken.
Br is aangekondigd dat het project actualisering bestem
mingsplannen moet worden doorgezet met opnieuw de inzet van
extra middelen. De VVD-fractie wil graag dat bij de behan
deling van dit punt in de commissie wordt aangegeven hoe de
eerste gelden zijn besteed, welke plannen hiervoor zijn ge
maakt en in welk stadium van de procedure deze plannen ver
keren. Kan het college dat toezeggen?
Mevrouw Dolstra: Dat alle punten tegelijk behandeld worden
is wat mijn fractie betreft okee.
Tijdens de commissiebehandeling Stadsontwikkeling van 16
april j.l. gingen de commissieleden met de nodige kantteke
ningen akkoord met het voorstel betreffende het bestem
mingsplan De Hemrik, in die zin dat het in z'n geheel terug
zou komen in de commissie Stadsontwikkeling voor verdere
uitwerking, dus inclusief de bezwaren van de gemeente tegen
de ingediende bouwplannen van de bedrijfswoningen. Dat was
de afspraak. Onze fractie was dan ook hogelijk verbaasd
Blad 45
Verslag van de raadsvergadering van 26 augustus 2002
toen bleek dat de vier punten over de bedrijfswoningen als
hamerstukken afgehandeld zouden worden. Wellicht omdat dit
voor het college beter uitkomt?
Het lijkt alsof dit plan twee agenda's heeft. Eén voor de
ondernemers en één voor de raad. Juist die punten die in de
commissie Stadsontwikkeling voor discussie zorgden worden
overgenomen door B&W en de rest van de agenda mogen wij in
de commissie van 4 september verder behandelen. Onze frac
tie is van mening dat deze agendapunten toch besproken moe
ten worden, omdat er zaken spelen die anders zijn dan het
college ons wil doen laten geloven.
(De heer Jacobse: Msg ik mevrouw Dolstrs er ssn herinneren
dat het presidium, waar zij zelf deel van uitmaaktbepaalt
of het in de commissie komt of in de raad en hoe het op de
raadsagenda komt. Volgens mij is in het presidium besloten
dat het hier als dusdanig geagendeerd zou worden en u hebt
alle mogelijkheden gehad om daar invloed op uit te oefe
nen.)
Dat klopt, dat was in het presidium aan de orde, alleen ik
wilde dat zelf wel even mee terugnemen naar de fractie, zo
dat die daar ook zijn mening over kon geven.
Het college heeft toch het besluit genomen dat die bestem
mingsplannen gewijzigd werden en dat die woningen werden
afgekeurd.
Want wat is er in feite tegen om bedrijfswoningen toe te
staan - en dan hebben wij het uitdrukkelijk over de zuid
zijde van de Hemrik, gesitueerd nabij de jachthaven en aan
het water van de Froskepöle, namelijk het Woudmansdiep en
het Ouddeel. Op dit moment staan er al zo'n twintigtal be
drijfswoningen aan de Avondsterweg en de Venusweg, ook
staan er veel bedrijfswoningen aan de waterzijde van de Ce-
resweg. B&W heeft inmiddels de bouwaanvragen van de be
drijfswoningen aan de Avondsterweg goedgekeurd en de be
zwaarmakers Ceresweg aan de waterzijde, wat vanavond wordt
behandeld, afgewezen. Dat is nu werkelijk het toppunt van
het duale stelsel, het meten met twee maten. Hoe is het te
rijmen dat de een wel goedkeuring krijgt en de ander niet?
Als wij uitsluitend kijken naar de zuidzijde, zogezegd de
waterzijde aan de Ceresweg, dan zien wij dat ondernemer a
en c wel toestemming hebben gekregen voor bewoning van hun
bedrijfswoning en ondernemer b, tussen de percelen a en c
in, geen toestemming krijgt van de gemeente. Volgens onze
fractie is het een schijnvertoning van de gemeente, aie bij
hoog en bij laag wil beweren dat het te maken zou hebben
met de handhaving van de veiligheids- en de geluidshir.der-
norrnen. Wat ons betreft heeft het meer weg van eer. spagaat,
dan van een beleid. Want als het werkelijk om de nar.rihaving
van de gestelde normen gaat, dan zouden wij bijvoorbeeld
een vergelijking kunnen maken met de veiligheidsaspecten
van de chemische fabriek Atoglas in een woonwijk. Eind vo
rig jaar heeft de raad een motie ingediend die raadsbreed
is gedragen, Atoglas zou per 1 januari 2002 moeten voldoen
aan de nieuwe wettelijke normen, waarbij de wethouder de
raad op de hoogte zou houden, zo was de afspraak. Maar tot
op heden is de raad niet op de hoogte gesteld en het be
drijf voldoet nog steeds niet aan de gestelde normen.
Uit ervaring kunnen wij de raad meedelen dat de geluidshin
der in de wijk Bilgaard vele malen hoger is dan de gestelde
normen in het bedrijventerrein de Hemrik. Wanneer rond ne-