Blad 44 Verslag van de raadsvergadering van 26 augustus 2002 bedrijventerrein, moet het college als weigeringgrond nood gedwongen terug grijpen op de oude bestemming die elke vorm van bebouwing uitsluit. In die procedures, die dan lopen, worden eerdere raadsbesluiten van ons tot het weigeren van een artikel 19 vrijstelling vervolgens niet afzonderlijk gecommuniceerd en kenbaar gemaakt, hetgeen nu in een ver- volgprocedure weer moet worden rechtgebreidVoer voor fijnproevers. Het is voor de VVD-fractie de vraag of alle weigeringen en besluiten van het college uiteindelijk de toets van de rechter zullen overleven. De raad krijgt ech ter vanavond een klein onderdeel van de totale problematiek ter behandeling aangeboden en de adviezen hieromtrent lig gen in het verlengde van de besluiten die wij eerder hebben genomen. De VVD-fractie kan zich daarom vinden in de advie zen zoals die voorliggen, waarbij wij echter wel onze twij fels hebben, zoals ik dat zo-even heb verwoord. Het moet de VVD-fractie van het hart dat dit hele gedoe voorkomen had kunnen worden als de herziening van het be stemmingsplan De Hemrik op hetzelfde moment ter hand zou zijn genomen toen besloten werd tot het aanbieden van klei nere bedrijvenkavels op De Hemrik. Structuur en opzet van het plan werden toen ingrijpend gewijzigd en dit had toen meteen een correcte planologische vertaling moeten krijgen. Als een parallel wordt getrokken met de wijze waarop de ge meente met veel kunstgrepen probeert de vestiging van een supermarkt op de voormalige locatie van Machinefabriek Dou- na tegen te gaan, op overigens legitieme beleidsmatige overwegingen, dan komt toch het beeld naar voren van een gemeente die in planologisch opzicht heel goed is in het realiseren van oplossingen wanneer het kwart over twaalf is, maar die minder goed is in het actueel houden van haar bestemmingsplannen, het normale werk, zeg maar. Juist voor dit doel hebben wij enkele jaren geleden al forse kredieten beschikbaar gesteld. De Inspecteur Ruimtelijke Ordening heeft hier eerder ook op gewezen en vermeld dat er veel conceptbestemmingsplannen klaar liggen voor de procedure. Pas als zo'n plan de proce dure doorlopen heeft kunnen er rechten en plichten aan wor den ontleend. Op net moment dat zo'n plan de procedure niet heeft doorlopen moet je heel veel capaciteit, tijd en geld in dit soort zaken steken. Br is aangekondigd dat het project actualisering bestem mingsplannen moet worden doorgezet met opnieuw de inzet van extra middelen. De VVD-fractie wil graag dat bij de behan deling van dit punt in de commissie wordt aangegeven hoe de eerste gelden zijn besteed, welke plannen hiervoor zijn ge maakt en in welk stadium van de procedure deze plannen ver keren. Kan het college dat toezeggen? Mevrouw Dolstra: Dat alle punten tegelijk behandeld worden is wat mijn fractie betreft okee. Tijdens de commissiebehandeling Stadsontwikkeling van 16 april j.l. gingen de commissieleden met de nodige kantteke ningen akkoord met het voorstel betreffende het bestem mingsplan De Hemrik, in die zin dat het in z'n geheel terug zou komen in de commissie Stadsontwikkeling voor verdere uitwerking, dus inclusief de bezwaren van de gemeente tegen de ingediende bouwplannen van de bedrijfswoningen. Dat was de afspraak. Onze fractie was dan ook hogelijk verbaasd Blad 45 Verslag van de raadsvergadering van 26 augustus 2002 toen bleek dat de vier punten over de bedrijfswoningen als hamerstukken afgehandeld zouden worden. Wellicht omdat dit voor het college beter uitkomt? Het lijkt alsof dit plan twee agenda's heeft. Eén voor de ondernemers en één voor de raad. Juist die punten die in de commissie Stadsontwikkeling voor discussie zorgden worden overgenomen door B&W en de rest van de agenda mogen wij in de commissie van 4 september verder behandelen. Onze frac tie is van mening dat deze agendapunten toch besproken moe ten worden, omdat er zaken spelen die anders zijn dan het college ons wil doen laten geloven. (De heer Jacobse: Msg ik mevrouw Dolstrs er ssn herinneren dat het presidium, waar zij zelf deel van uitmaaktbepaalt of het in de commissie komt of in de raad en hoe het op de raadsagenda komt. Volgens mij is in het presidium besloten dat het hier als dusdanig geagendeerd zou worden en u hebt alle mogelijkheden gehad om daar invloed op uit te oefe nen.) Dat klopt, dat was in het presidium aan de orde, alleen ik wilde dat zelf wel even mee terugnemen naar de fractie, zo dat die daar ook zijn mening over kon geven. Het college heeft toch het besluit genomen dat die bestem mingsplannen gewijzigd werden en dat die woningen werden afgekeurd. Want wat is er in feite tegen om bedrijfswoningen toe te staan - en dan hebben wij het uitdrukkelijk over de zuid zijde van de Hemrik, gesitueerd nabij de jachthaven en aan het water van de Froskepöle, namelijk het Woudmansdiep en het Ouddeel. Op dit moment staan er al zo'n twintigtal be drijfswoningen aan de Avondsterweg en de Venusweg, ook staan er veel bedrijfswoningen aan de waterzijde van de Ce- resweg. B&W heeft inmiddels de bouwaanvragen van de be drijfswoningen aan de Avondsterweg goedgekeurd en de be zwaarmakers Ceresweg aan de waterzijde, wat vanavond wordt behandeld, afgewezen. Dat is nu werkelijk het toppunt van het duale stelsel, het meten met twee maten. Hoe is het te rijmen dat de een wel goedkeuring krijgt en de ander niet? Als wij uitsluitend kijken naar de zuidzijde, zogezegd de waterzijde aan de Ceresweg, dan zien wij dat ondernemer a en c wel toestemming hebben gekregen voor bewoning van hun bedrijfswoning en ondernemer b, tussen de percelen a en c in, geen toestemming krijgt van de gemeente. Volgens onze fractie is het een schijnvertoning van de gemeente, aie bij hoog en bij laag wil beweren dat het te maken zou hebben met de handhaving van de veiligheids- en de geluidshir.der- norrnen. Wat ons betreft heeft het meer weg van eer. spagaat, dan van een beleid. Want als het werkelijk om de nar.rihaving van de gestelde normen gaat, dan zouden wij bijvoorbeeld een vergelijking kunnen maken met de veiligheidsaspecten van de chemische fabriek Atoglas in een woonwijk. Eind vo rig jaar heeft de raad een motie ingediend die raadsbreed is gedragen, Atoglas zou per 1 januari 2002 moeten voldoen aan de nieuwe wettelijke normen, waarbij de wethouder de raad op de hoogte zou houden, zo was de afspraak. Maar tot op heden is de raad niet op de hoogte gesteld en het be drijf voldoet nog steeds niet aan de gestelde normen. Uit ervaring kunnen wij de raad meedelen dat de geluidshin der in de wijk Bilgaard vele malen hoger is dan de gestelde normen in het bedrijventerrein de Hemrik. Wanneer rond ne-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2002 | | pagina 23