Blad 32 Verslag van de raadsvergadering van 16 september 2002 ons als volksvertegenwoordigers, maar ook voor de onderne mer zelf. De woorden van de emotionele ondernemers spraken boekdelen: eindelijk worden wij nu eens gehoord, eindelijk eens een reactie vanuit de gemeente. Hieruit kunnen wij concluderen dat de afgelopen jaren veel mis is gegaan en met name op het gebied van communicatie vanuit de gemeente naar de ondernemers toe. Vanavond is het aan de raad om een voorliggend plan vast te stellen. Maar wat stellen wij in feite vast? Stellen wij de zoneringen van een nieuw te ontwikkelen bedrijventerrein vast of gaat het hier om de zonering van een bestaand be drijventerrein? Retorische vraag, ik heb gelijk al het ant woord. Het gaat vanavond om de herziening van een bestaand bedrijventerrein, waar in werkelijkheid alle categorieën bedrijven kris kras gevestigd zijn en waar de gemeente vol gens de richtlijnen van de VNG zoneringen wil aanbrengen. Maar men moet er rekening mee houden dat de praktijk het uitgangspunt is en dat men niet volgens een tekentafellogi ca de bedrijven kan doen verplaatsen. Zo zitten er meer ha ken en ogen aan dit plan. De gemeente hanteert bij de be staande bedrijven richtlijnen alsof het gestelde normen zijn, terwijl zij bedrijven die in ontwikkeling zijn of die nog met bouwplannen moeten komen, de vrije hand geeft. Ter verduidelijking. De scheepswerf Welgelegen heeft men alvast ingedeeld in de categorie 5, waardoor het bedrijf de mogelijkheid krijgt om zich verder te ontwikkelen, iets waar wij ook voorstander van zijn. Maar volgens de milieunormen moet zo'n bedrijf 500 meter afstand houden van een woongebied. In de praktijk is deze scheepswerf slecht 200 meter verwijderd van de wijk Aldlan. Wat in feite ontoelaatbaar is als men zijn eigen milieuregels wenst na te leven. Wat heeft het college doen besluiten om deze scheepswerf in te delen in categorie 5? Welke maatregelen treft de gemeente als de toelaatbare ge luidsnormen van deze scheepswerf toch het woongenot in de wijk aantast? En is de gemeente medeverantwoordelijk als er klachten komen vanuit de wijk? Waarbij schadeclaims lijkt mij niet geheel uit te sluiten zijn. Aan de ene kant zegt de gemeente dat er geen ruimte is voor uitbreiding van grote bedrijven, omdat men het doel voor ogen heeft zware categorieën bedrijven niet toe te laten. Aan de andere kant geeft de wethouder aan dat er mogelijk plannen klaar liggen om het bedrijf van de stalinrichters verder uit te breiden. Mocht dat het geval zijn, dan komen zij in een hogere categorie. In feite is dat tegenstrijdig met de hele proceduregang. Want vandaag stellen wij vast het bestemmingsplan naar de bestaande situatie van nu en vervolgens geven wij het college later de ruimte om het be stemmingsplan alsnog naar eigen inzicht te wijzigen. Het is opmerkelijk dat de wethouder hier nu pas mee komt, zonder overleg met de raad. Opnieuw worden wij weer achteraf op de hoogte gesteld. Blad 33 Verslag van de raadsvergadering van 16 september 2002 De bedrijfswoningen aan de Ceresweg blijkt wel een heet hangijzer te zijn. Natuurlijk zijn wij het met de gemeente eens dat burgers een veilige werkplek en onderkomen moeten hebben. Volgens onze fractie is wonen en werken in het ge bied zuidzijde van de Ceresweg, Avondsterweg en Venusweg heel goed inpasbaar, omdat van schadelijke stoffen en geu ren geen sprake is en de overschrijdingen van de geluids normen tot op heden niet zijn aangetoond. Naar onze mening is het voor de ondernemer en zijn gezin daar veilig en aan vaardbaar wonen. Om nu te stellen dat bedrijfswoningen niet zijn toegestaan, met als reden dat de onderliggende grond door de ondernemers te goedkoop is aangekocht, vinden wij een zeer zwak argument. Bedrijfsgrond vergelijken met bouw grond in Zuiderburen is appels met peren vergelijken, want op een bedrijventerrein zijn weinig tot geen voorzieningen, zoals winkels, horeca of uitgaansgelegenheden, er rijdt niet eens een bus. Het is uitermate gênant om van de onder nemers te horen dat hun perceel grond is verkocht door Wa- terinvest en de gemeente nu de dwang er op legt om be dri j fsopstallen te plaatsen, terwijl er op die plaats vol gens het oude bestemmingsplan een openbare weg en een los plaats is gesitueerd. Het is ons wel duidelijk geworden dat er destijds het nodi ge is misgegaan met de grondtransacties tussen de gemeente en Waterinvest, waardoor Waterinvest de grond in 1998 in kleinere kavels heeft doorverkocht aan de ondernemers met de nodige winst. Of deze winsten gerechtvaardigd zijn laten wij in het middel. In ieder geval duidt het wel op goed on dernemerschap. Zou de gemeente over deze zelfde onderne merskwaliteiten beschikken en daarnaast de nodige juridisch kennis in huis hebben, dan was de grond niet voor een hab- bekrats verkocht geweest en waren er nu geen mensen gedu peerd geworden. Het gaat ons te ver om te stellen dat ondernemers de stoute jongens zijn, wat er op neer komt dat de gemeente dus nooit fouten maakt. Men werkt al jaren aan een bestemmingsplan en past te elfder ure wordt de raad de broodnodige informatie verstrektKortgeleden kregen wij van de wethouder een memo met aanvullende informatie en afgelopen vrijdag kregen wij nog eens een informatiesetje tot onze beschikking. Wil het college hiermee zeggen dat de gemeente geen fouten heeft gemaakt of wil men de ondernemers in De Hemrik en de ge meenteraad op een dwaalspoor brengen? Zo kwamen wij docu menten tegen die bij ons de schijn wekten dat wij die pas na een commissievergadering in konden kijken. Zoiets mag en kan toch helemaal niet. In een ander document van 20 novem ber 2001 schrijft de gemeentelijke teamleider van Bouwen en Wonen en Monumententoezicht namens burgemeester en wethou ders op een reactie van iemand van de Plutoweg: op grond van artikel zijn bedrijfswoningen toegestaan in de Hemrik en vanaf 3 mei 2001 worden de aanvragen aangehouden tot de

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2002 | | pagina 17