Blad 40 Verslag van de raadsvergadering van 16 september 2002 De grote meerderheid gaat dus akkoord met de lijn die het college volgt, maar er zijn een aantal opmerkingen gemaakt, ook door partijen die wel het collegestandpunt steunen. Dat heeft met name te maken met het punt handhaving. Daar komen wij op niet al te lange termijn nog uitgebreid over te spreken, daar waar het gaat om integrale handhaving, daar waar het ook gaat om het vergroten van de bestuurlijke be trokkenheid bij handhaving. Dan hebben wij het niet alleen over handhaving in dit soort kwesties, maar ook als het gaat bijvoorbeeld om milieu, brandweer, enz. Daar zullen door de raad op niet al te lange termijn ook duidelijk keu zes in moeten worden gemaakt. Want als gezegd wordt, we moeten ook als het om dit soort kwesties gaat beter handha ven, daar ook vaker rondkijken en eerder ingrijpen, dan ben ik dat op zich met u eens, maar als wij dat voor alle ter reinen van de handhaving zouden gaan eisen, dan kan ik in ieder geval de garantie geven dat we dat niet redden, ten zij er een geweldige hoeveelheid formatie bij komt. Deste- meer reden is er om te spreken over integrale handhaving en ook te spreken over prioriteiten daarbinnen, die vervolgens dan ook nageleefd zouden moeten worden, zodat het college ook heel goed ergens op afgerekend kan worden. Want alleen maar zeggen - dat doen wij ook bij voortduring - er moet meer gehandhaafd worden, zodra er weer een punt aan de orde is waarbij je kunt constateren dat de handhaving niet af doende is geweest, dat is voor de langere termijn niet zo vruchtbaar, dus daar zullen wij duidelijker afspraken voor moeten maken. Dat overigens ook op dit terrein die handha ving beter had gekund, dat erken ik onmiddellijk en dat is niet voor het eerst dat ik dat erken. Hetzelfde geldt voor de procedures De laatste spreker spreekt op een gegeven moment niet meer over onzorgvuldigheden wellicht hier en daar bij procedu res, maar hij spreekt van 'flaters'Dat gaat mij toch weer iets ver. Want als het gaat om het afhouden ook van bouw- aanvragen, dan is daarbij heel nadrukkelijk gekeken naar het geldende bestemmingsplan. Die bouwaanvragen zijn aange houden op basis van het toen nog geldende bestemmingsplan. Dus onder verwijzing naar die bestemming. Dat hebben wij inderdaad gedaan omdat in 1995 en met het voorbereidingsbe- sluit van 1999 en de stukken die daaraan ten grondslag lig gen, de koers is uitgezet, breedgedragen door de raad, om bedrijfswoningen niet langer meer toe te staan. Op basis van het voorbereidingsbesluit zijn dus bij de aanvraag voor een bouwvergunning, om te komen tot het realiseren van een bedrijfswoning, afgewezen dan wel aangehouden onder verwij zing naar het niet overeenstemmen met de bestemming. Dat lijkt mij een correcte procedure. Er is net als in de commissievergadering ook gesproken over de verkoop van kavels in het verleden. Daar waar fracties spreken als zou het college nu opmerkingen hebben gemaakt Blad 41 Verslag van de raadsvergadering van 16 september 2002 over het goedkoop wonen op De Hemrik vanwege de prijs van de kavel, die daarvoor betaald is, dan wil ik opmerken dat daar noch in de stukken noch van de kant van het college tijdens commissievergaderingen opmerkingen over zijn ge maakt. Dat is alleen door fracties onderling gebeurd. Daar wou ik de discussie ook eigenlijk maar bij laten. De reacties op de moties die zijn ingediend. Ik begin met de motie van de FNP-fractie. De FNP-fractie stelt voor het bestemmingsplan wel vast te stellen, maar tegelijkertijd nog een praktische oplossing te zoeken voor de bedrijfswoningen aan de Ceresweg. Dat zijn twee dingen die volgens mij volledig met elkaar in strijd zijn. Als u een oplossing wilt voor die bedrijfswoningen, een oplossing die naar ik aanneem het inbestemmen is van die bedrijfswo ningen, dan kunnen wij vanavond dit bestemmingsplan niet vaststellen, want dan krijgen wij een totaal gewijzigd be stemmingsplan. Dat zou dan weer terug moeten. In het memo met de antwoorden op de aanvullende vragen, dat u heeft ge kregen, heeft het college nog eens aangegeven watvoor con sequenties dat zou hebben. Een groot gedeelte van de proce dure moet worden overgedaan, met alle momenten van moge lijkheden tot indienen van bezwaren, het overdoen van het overleg met de provincie en ander betrokken instanties, zo als ook het Ministerie van VROM, die de goedkeuring heeft verleend aan het ontwerp-bestemmingsplanKortom, wij moe ten een groot gedeelte van die procedure over doen. Daar zou je op zich wel voor kunnen kiezen, alleen - dan verwijs ik toch weer naar de memo - daarin is met name aangegeven wat het zou betekenen als je gaat schuiven met die milieu zonering. Want dat is de enige mogelijkheid om die be drijfswoningen in te bestemmen. Dat heeft consequenties bijvoorbeeld om voor het gebied aan de noordkant van de Ce resweg tot een andere bedrijfsklasse te komen, van 3 naar 2, heeft weer gevolgen voor de zuidkant van de Ceresweg, dat zou dan weer bedrijfsklasse 1 moeten. Wat dat betekent voor de rem die je zet op ontwikkelingen van de bestaande bedrijvigheid, maar ook voor nieuwe vestigingen, dat is al lemaal in die memo uiteengezet. Ik stel voor dat ik dat niet nog eens ga oplepelen, dat is aan u kenbaar gemaakt. Dat is voor het college de reden geweest om te zeggen: dat zou je niet moeten doen. De lijn die door de raad destijds is gekozen heeft het college uitgewerkt, ondertussen hebben er een aantal ontwikkelingen plaatsgevonden, waarvan onwen selijkheid ook door de raad is uitgesproken, waarvan het college heeft gezegd dat dat ook de reden is om aanvragen van bouwvergunningen te weigeren, daarmee handelend conform de opstelling en de keuze van de raad. Met deze motie wordt er toch voor gekozen om van die lijn af te wijken, los nog van het feit dat beide, wat de FNP- fractie voorstelt, en het bestemmingsplan vaststellen en

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2002 | | pagina 21