Blad 48 Verslag van de raadsvergadering van 16 september 2002 voorstel hebben met betrekking tot het ophalen en in reke ning brengen van de kosten van het grof huisvuil. De CDA-fractie is dus akkoord met een verdere verfijning van het systeem, dat zal leiden tot een differentiatie van afval. Wat ons betreft is het een goede zaak dat er onder scheid komt tussen de minicontainerstwee containers en de normale container. Het zal de bewustwording van de mensen stimuleren en zij zullen letten op het afval dat zij produ ceren. Degenen die weinig afval produceren kunnen hier dus voordeel van hebben. Ook een verdere differentiatie van het grof vuil zou wat ons betreft akkoord kunnen zijn. Kunnen zijn, want het voorstel strookt met het eerder aangegeven principe 'de vervuiler betaalt'Maar de CDA-fractie heeft praktische bezwaren tegen het voorstel met betrekking tot het grof huisvuil. In de commissie hebben wij helaas van de wethouder niet genoeg duidelijkheid omtrent de werking van het in kosten brengen van 10 gekregen. Het gaat in dit geval om een fundamentele wijziging in een systeem, name lijk de overgang van een haal- naar een brengsysteemHalen kost indien gescheiden 10 en brengen wordt gratis. Wij vragen ons af of de kosten van dit systeem wel opwegen te gen de opbrengsten. Wij zouden graag meer duidelijkheid willen hebben over de volgende vragen: - wie administreert die 10? Doet de gemeente dit zelf of wordt dit uitbesteed? - de uitvoeringskosten en de kosten van inning, is de ge meente op de hoogte van extra kosten die dit met zich meebrengt? Het inzetten van extra personeel, het bijhou den van een financiële administratie; - leidt het betalen voor het ophalen tot een tariefverla ging, dat zou kunnen fungeren als een prikkel voor de burger? Het is de vraag of de burger door deze wijziging in het systeem geprikkeld wordt. Het kan ook anders worden bena derd, de burger wordt op twee manieren door dit plan met extra kosten geconfronteerd. Ten eerste moet men 10 euro gaan betalen, wanneer het afval gehaald moet worden. Soms zal dit moeten omdat brengen uitgesloten is voor bepaalde doelgroepen. Ik denk hierbij aan studenten zonder auto, ou deren, gehandicapten, mensen met minimum inkomens. Ten tweede zal de afvalstoffenheffing stijgen met 19%. Deze verhoging vindt de CDA-fractie veel te hoog. Wij hebben daar de volgende motivering voor. De afvalinzameling moet kostendekkend worden. Hier zijn wij het natuurlijk mee eens. In de collegeonderhandelingen hebben wij hiermee in gestemd en hier kunnen wij ook niet onderuit. Een kleine procentuele stijging is daarnaast nodig om de inflatiecor rectie toe te passen en er is een verhoging berekend vanwe ge de nieuwbouw bij Fryslan Miljeu. Ook dat vinden wij een goede reden om die afvalstofheffing iets te laten stijgen. Maar andere voorstellen uit het Plan van aanpak zorgen voor Blad 49 Verslag van de raadsvergadering van 16 september 2002 een nog verdere stijging van een aantal procenten. Volgens het college zal een bepaald percentage hiervan af kunnen gaan omdat men minder afval gaat produceren, maar hier ge loven wij niet in. Wij denken dat Leeuwarden, net als de landelijke trend, afval niet terug zal brengen, maar juist doen stijgen. Meer eenpersoonshuishoudens zoals u weet, er wordt veel meer verpakt, veel meer verpakkingsmaterialen gebruikt. Wat dat betreft denken wij dat ook Leeuwarden de ze trend zal volgen die landelijk geldt. Maar wij weten ook dat het belangrijk is om hier tijdens de begroting op terug te komen en dat zullen wij dan ook zeker doen. Het in rekening brengen van 10 voor het ophalen van grof vuil zal gaan leiden tot zwerfvuil. Helaas dumpen sommigen liever hun afval ergens in de buurt dichtbij huis en zwerf afval zal dus ook volgens ons onvermijdelijk zijn. In de stedelijke vernieuwingswij ken zoals de Vrijheidswijk wordt momenteel al geklaagd over zwerfafval. Bovendien is de kwa liteit van de leefomgeving in de overige wijken van een zo danig niveau - en dan doel ik mede op het groenonderhoud - dat wij extra zwerfvuil er niet bij kunnen hebben. De klachten die de fractie deze week weer heeft gekregen over de kwaliteit van het groen in de wijken hebben ons in onze opvattingen gesterkt dat Leeuwarden nog niet toe is aan de overgang naar een ander systeem. Daarnaast hebben wij onze twijfels bij de handhaving. Een uitgebalanceerd handhavingsbeleid zal nodig zijn om zwerf afval te voorkomen. Ook dit zal extra kosten met zich mee brengen. Wie betaalt deze kosten? Daarnaast zal het leiden tot een hoop ergernis. Het is im mers nodig precies te omschrijven wat er opgehaald, anders kan wanneer buurman a. zijn spullen bij de weg zet, buurman b. zijn spullen daarnaast zetten. Hoe zou hier invulling aan kunnen worden gegeven en wie legt dit allemaal vast? Kortom allemaal redenen om dit voorstel uit het plan niet te honoreren. Dan nog de mening van de CDA-fractie omtrent de mili eustraat. Het is een prima idee om deze straat zo snel mo gelijk goed te laten werken. Door middel van reclame en voorlichting moet de burger op de hoogte worden gesteld van het bestaan en de plaats van de straat. Maar wat ons verbaast aan dit systeem is de uitvoering. Waarom moet de burger hier een speciale pas voor hebben? Wij hebben ons in de commissie laten vertellen dat de bur ger naar het Stadskantoor moet om zijn pasje op te halen, 7,50 statiegeld moet betalen en dan naar de milieustraat kan. Wat ons betreft is dit systeem veel te omslachtig en te bureaucratisch. Het zal niet werken. De drempel om te brengen moet zo laag mogelijk worden gehouden. Legitimatie bij de milieustraat lijkt ons dan ook genoeg, het is boven dien juridisch meer waterdicht dan een pasjessysteem, denk

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2002 | | pagina 25