Blad 10 Verslag van de raadsvergadering van 16 september 2002 licht van die praktijk van het begin af aan te weinig is gecalculeerd of dat er uiteindelijk meer voor de huizen moest worden betaald dan begroot. In ieder geval is dit het dat het grootste deel van het tekort op dit moment veroor zaakt Voorts, en ik duidde daar zojuist al op, zijn wij snel be gonnen met de wetenschap dat er nog een aantal losse finan ciële einden waren. De gemeente, maar ook het rijk, wilde immers al tijdens de eerste ISV-periode tot en met 2004 re sultaten zien. Daarom hebben wij een kadernota vastgesteld, die nog enkele onzekerheden kende. Te lang is sindsdien de onvermijdelijkheid van een tekort op de uitgangspunten van de financiële kadernota onbekend gebleven. Te lang is er door alle betrokkenen gedacht en voor realistisch aangeno men dat dreigingen van overschrijdingen op de financiële planning binnen het totaal begrote tekort konden worden op gelost. Totdat eind juni de geluiden zo onrustbarend werden dat er over de totale problematiek van Achter de Hoven/ Ve- gelin, niet alleen financiële aspecten dus, een vergadering intern werd belegd voor direct na de vakantie. Vanaf dat moment wordt er gewerkt aan de definitie en de samenstel ling van het tekort en de wijze waarop het gedekt zou kun nen worden. Een exacte weergave van het tekort is momenteel niet te geven, dat komt omdat de gesprekken met de Corpora tie Holding Friesland en de verdiencapaciteit van hun in spanningen ten behoeve van het project en de voorwaarde waaronder dat zal gebeuren, gaande zijn al meer dan een week en daar zal nog enige tijd voor nodig zijn. Wij zijn nu bezig om daadwerkelijk de signalen uit de buurt en de wensen van de bewoners van Achter de Hoven/Vegelin serieus te nemen en werken aan het sociaal plan, niet aan het sociaal plan dat niet klaar zou zijn, maar aan aanpas sing van het sociaal plan, daar waar het in de praktijk blijkt te falen, bijvoorbeeld op de verhuiskostenvergoedin gen. Wij onderzoeken de mogelijkheden van versnelde sloop en zetten dus niet zolang als het nog kan, wat aanvankelijk de bedoeling was om nog een paar centen te sparen, een stel huurders in de reeds leeggekomen panden. Dat kost dus geld nu. Wij weten nog niet hoeveel, maar wij vinden dat wij nu reeds die weg op moeten gaan en hebben dat ook met het bewonersplatform besproken. Wij moeten den ken aan planoptimalisatie, waarbij er hier en daar nog wat extra's bespaard of verdiend kan worden, zonder dat de es sentie van het plan wordt aangetast. De essentie van het plan en wat er uitgevoerd moet worden is dat er een kwali teitsslag wordt gemaakt, waarbij licht, lucht en ruimte de wijk in worden geblazen. Versneld worden de tot nu toe ern stig vertraagde trajecten van woningverbetering gestart en ook daar wordt momenteel aan gerekend. Als ik dan kijk naar het projectplan, waar mijnheer Stoker specifiek om vraagt, dan is in de rapportage van de Commis sie De Haan het begrip *projectplan' onbekend. Het is in Blad 11 Verslag van de raadsvergadering van 16 september 2002 een notitie van de afdeling Algemene Zaken, die het rapport van De Haan verwerkt heeft voor gemeentelijk gebruik, wel genoemd in de gemeentelijk projecten. Volgens die richtlij nen wordt aanbevolen een projectplan te gebruiken en wordt die term opgenomen in het protocol projectmatig werken. Conform die richtlijnen is ook voor het project Achter de Hoven/Vegelin in concept een projectplan opgesteld. Dat concept was op een aantal punten niet concreet genoeg en met name op het punt van de samenwerking met andere partij en. Dan wordt zo'n projectplan ook pas operationeel, als er met externe partijen wordt gewerkt. Dat betekent dat er ge lijk opwerkend met de gesprekken die moment met die externe partij gaande zijn, dat projectplan daarop wordt vervol maakt en op het moment dat die samenwerking zal worden ge- effectueerd ligt er een projectplan. Wij zijn, als ik op mijn verhaal terug kom, op dit moment bezig met twee dingen tegelijk. Wij constateren een tekort en werken er aan dat tekort zoveel mogelijk te beperken en zoeken vervolgens naar dekking. Voorts bevond de communica tie met de buurt zich exact op hetzelfde moment als ik tij dens de Commissie Bestuur en Middelen met mijn winstwaar schuwing kwam, op een dieptepunt en werd het contact met de gemeente, althans met de projectleiding, verbroken. Die communicatie is momenteel weer hersteld en daar is uitdruk king aan gegeven door een gezamenlijke verklaring en door het weer instellen van een gezamenlijke nieuwsbrief. Voor wat betreft het eerste tekort kijken wij momenteel naar de vrije delen van ISV, die daarvoor zijn aan te wen den, immers bestemd voor de Stedelijke Vernieuwing, en naar preprioritering van ISV-2, waarvan wij inmiddels door de uitgelekte stukken voor Prinsjesdag weten dat het ook in de nieuwe kabinetsperiode door zal gaan. Daarvoor moeten keu zes worden gemaakt, maar aan de andere kant Kunnen wij vaststellen dat wij het tekort op deze wijze dekken uit de middelen die voor de stedelijke vernieuwing zijn bedoeld. Voor wat betreft het tweede, het contact met de buurt en het bewonersplatform in het bijzonder, heb ik ingestemd met de kernwoorden die bewonersactie op 17 september had geko zen: snelheid, duidelijkheid en betrouwbaarheid. Wij moeten het herkregen vertrouwen in de wijk, die wat betreft de stedelijke vernieuwing al het een en ander te verduren heeft gehad, koesteren en er hard aan het werk met enkele toonbare en zichtbare vorderingen, zoals ik die zojuist al heb genoemd. Ik vraag de raad dan ook om met deze richting in te stemmen en tot de tweede helft van oktober te wachten, als het fi nanciële verhaal volledig in het totaalplan zal zijn inge past Ik kom dan bij een aantal vragen van mijnheer Stoker, die ik nu nog heb opengelaten.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2002 | | pagina 6