Blad 10
Verslag van de raadsvergadering van 16 september 2002
licht van die praktijk van het begin af aan te weinig is
gecalculeerd of dat er uiteindelijk meer voor de huizen
moest worden betaald dan begroot. In ieder geval is dit het
dat het grootste deel van het tekort op dit moment veroor
zaakt
Voorts, en ik duidde daar zojuist al op, zijn wij snel be
gonnen met de wetenschap dat er nog een aantal losse finan
ciële einden waren. De gemeente, maar ook het rijk, wilde
immers al tijdens de eerste ISV-periode tot en met 2004 re
sultaten zien. Daarom hebben wij een kadernota vastgesteld,
die nog enkele onzekerheden kende. Te lang is sindsdien de
onvermijdelijkheid van een tekort op de uitgangspunten van
de financiële kadernota onbekend gebleven. Te lang is er
door alle betrokkenen gedacht en voor realistisch aangeno
men dat dreigingen van overschrijdingen op de financiële
planning binnen het totaal begrote tekort konden worden op
gelost. Totdat eind juni de geluiden zo onrustbarend werden
dat er over de totale problematiek van Achter de Hoven/ Ve-
gelin, niet alleen financiële aspecten dus, een vergadering
intern werd belegd voor direct na de vakantie. Vanaf dat
moment wordt er gewerkt aan de definitie en de samenstel
ling van het tekort en de wijze waarop het gedekt zou kun
nen worden. Een exacte weergave van het tekort is momenteel
niet te geven, dat komt omdat de gesprekken met de Corpora
tie Holding Friesland en de verdiencapaciteit van hun in
spanningen ten behoeve van het project en de voorwaarde
waaronder dat zal gebeuren, gaande zijn al meer dan een
week en daar zal nog enige tijd voor nodig zijn.
Wij zijn nu bezig om daadwerkelijk de signalen uit de buurt
en de wensen van de bewoners van Achter de Hoven/Vegelin
serieus te nemen en werken aan het sociaal plan, niet aan
het sociaal plan dat niet klaar zou zijn, maar aan aanpas
sing van het sociaal plan, daar waar het in de praktijk
blijkt te falen, bijvoorbeeld op de verhuiskostenvergoedin
gen. Wij onderzoeken de mogelijkheden van versnelde sloop
en zetten dus niet zolang als het nog kan, wat aanvankelijk
de bedoeling was om nog een paar centen te sparen, een stel
huurders in de reeds leeggekomen panden.
Dat kost dus geld nu. Wij weten nog niet hoeveel, maar wij
vinden dat wij nu reeds die weg op moeten gaan en hebben
dat ook met het bewonersplatform besproken. Wij moeten den
ken aan planoptimalisatie, waarbij er hier en daar nog wat
extra's bespaard of verdiend kan worden, zonder dat de es
sentie van het plan wordt aangetast. De essentie van het
plan en wat er uitgevoerd moet worden is dat er een kwali
teitsslag wordt gemaakt, waarbij licht, lucht en ruimte de
wijk in worden geblazen. Versneld worden de tot nu toe ern
stig vertraagde trajecten van woningverbetering gestart en
ook daar wordt momenteel aan gerekend.
Als ik dan kijk naar het projectplan, waar mijnheer Stoker
specifiek om vraagt, dan is in de rapportage van de Commis
sie De Haan het begrip *projectplan' onbekend. Het is in
Blad 11
Verslag van de raadsvergadering van 16 september 2002
een notitie van de afdeling Algemene Zaken, die het rapport
van De Haan verwerkt heeft voor gemeentelijk gebruik, wel
genoemd in de gemeentelijk projecten. Volgens die richtlij
nen wordt aanbevolen een projectplan te gebruiken en wordt
die term opgenomen in het protocol projectmatig werken.
Conform die richtlijnen is ook voor het project Achter de
Hoven/Vegelin in concept een projectplan opgesteld. Dat
concept was op een aantal punten niet concreet genoeg en
met name op het punt van de samenwerking met andere partij
en. Dan wordt zo'n projectplan ook pas operationeel, als er
met externe partijen wordt gewerkt. Dat betekent dat er ge
lijk opwerkend met de gesprekken die moment met die externe
partij gaande zijn, dat projectplan daarop wordt vervol
maakt en op het moment dat die samenwerking zal worden ge-
effectueerd ligt er een projectplan.
Wij zijn, als ik op mijn verhaal terug kom, op dit moment
bezig met twee dingen tegelijk. Wij constateren een tekort
en werken er aan dat tekort zoveel mogelijk te beperken en
zoeken vervolgens naar dekking. Voorts bevond de communica
tie met de buurt zich exact op hetzelfde moment als ik tij
dens de Commissie Bestuur en Middelen met mijn winstwaar
schuwing kwam, op een dieptepunt en werd het contact met de
gemeente, althans met de projectleiding, verbroken. Die
communicatie is momenteel weer hersteld en daar is uitdruk
king aan gegeven door een gezamenlijke verklaring en door
het weer instellen van een gezamenlijke nieuwsbrief.
Voor wat betreft het eerste tekort kijken wij momenteel
naar de vrije delen van ISV, die daarvoor zijn aan te wen
den, immers bestemd voor de Stedelijke Vernieuwing, en naar
preprioritering van ISV-2, waarvan wij inmiddels door de
uitgelekte stukken voor Prinsjesdag weten dat het ook in de
nieuwe kabinetsperiode door zal gaan. Daarvoor moeten keu
zes worden gemaakt, maar aan de andere kant Kunnen wij
vaststellen dat wij het tekort op deze wijze dekken uit de
middelen die voor de stedelijke vernieuwing zijn bedoeld.
Voor wat betreft het tweede, het contact met de buurt en
het bewonersplatform in het bijzonder, heb ik ingestemd met
de kernwoorden die bewonersactie op 17 september had geko
zen: snelheid, duidelijkheid en betrouwbaarheid. Wij moeten
het herkregen vertrouwen in de wijk, die wat betreft de
stedelijke vernieuwing al het een en ander te verduren
heeft gehad, koesteren en er hard aan het werk met enkele
toonbare en zichtbare vorderingen, zoals ik die zojuist al
heb genoemd.
Ik vraag de raad dan ook om met deze richting in te stemmen
en tot de tweede helft van oktober te wachten, als het fi
nanciële verhaal volledig in het totaalplan zal zijn inge
past
Ik kom dan bij een aantal vragen van mijnheer Stoker, die
ik nu nog heb opengelaten.