Blad 20
Verslag van de raadsvergadering van 18 november 2002
We hebben grote moeite - dat is ook al door het CDA ver
woord - om de dekking te zoeken vanuit ISV-II. Dit is voor
ons een verkeerde keuze.
De flinterdunne financiële onderbouwing, waar wij in onze
bijdrage meerdere malen op hebben gewezen, moeten we wel
zuiver gaan boeken. We hebben een vreselijke strop. Die
moeten we nemen. De ruggen recht, zou ik willen zeggen.
Maar dan wel op een manier die naar onze stellige overtui
ging past binnen de traditie van de Gemeente Leeuwarden.
Daarom hebben we dan ook de motie die is ingediend door het
CDA mede ondertekend.
Ik wil er nog op wijzen, wanneer we een te groot beslag
zouden gaan leggen op ISV-II, zou er een aantal zaken in de
toekomst misschien niet eens kunnen. Als ik het heb over
een Vliet, Oud Oost, Bilgaard, Valerius.
Voorzitter, ik weet dat we misschien niet alles zullen kun
nen uitvoeren. Maar alles opmaken terwijl we de financie
ring nog niet eens binnen hebben, dat gaat mijn fractie te
ver
Begeleiding in de bewonersondersteuning door SWL handhaven
en dus geen aanbesteding tijdens de looptijd van dit pro
ject. Alle partijen zijn hier duidelijk over. Direct na de
zomer ontstonden al problemen doordat er in de communicatie
hierover fouten waren gemaakt. Wij willen als VVD-fractie
hier nu duidelijkheid over geven. Niet bewoners langer aan
het lijntje houden. Vandaar de volgende motie:
6. "De gemeenteraad van Leeuwarden,
in vergadering bijeen op 18 november 2002,
behandelende het voorstel Achter de Hoven/Vegelin,
agendapunt 13 (bijlage 193);
overwegende
- dat de kwaliteit en inzet van de bewonersondersteu
ning door SWL grote indruk maakt;
- dat de aanpak en methodiek van SWL volledig aansluit
bij de intenties die door de Raad zijn vastgesteld
in het sociaalplan;
- dat de aanpak en methodiek zeer goed aansluit bij de
wens en de verwachtingen van de bewoners van Achter
de Hoven/Vegelin;
- dat het proces van voortgang en het opbouwen van
vertrouwen wordt gefrustreerd als er opnieuw een
kans bestaat door de aanbesteding voor een andere
partner in deze wijkondersteuning zal worden geko
zen;
- dat de bewoners van Achter de Hoven/Vegelin duide
lijk hebben gemaakt dat men verder wil met de bewo
nersondersteuning zoals die nu door SWL wordt ver
richt
besluit
Blad 21
Verslag van de raadsvergadering van 18 november 2002
dat gedurende het volledige traject van sloop, nieuw
bouw en opbouw, zoals bedoeld in het sociaalplan, de
bewonersondersteuning door SWL te laten verzorgen;
en spreekt uit:
daarom niet over te willen gaan tot een openbare aan
besteding;
en gaat over tot de orde van de dag."
Deze motie is ondertekend door VVD: Wyb Feddema, PvdA:
Klaas Zwart, CDA: Thea Koster en PAL/GL: Truus Uiterwijk
Winkel
Inverdiencapaciteit in de grondprijs. Er is onduidelijkheid
wat er nu gebouwd gaat worden. Het is jammer dat de wethou
der direct na de winstwaarschuwing zaken concreet heeft ge
regeld met de CHF. Het was beter geweest om dan de raad ook
een kans te geven de discussie open te voeren. Op dit mo
ment staat de opbrengst uit verkopen in geen verhouding tot
andere kostenposten, zoals de ambtelijke voorbereidingskos-
ten. Uit welke onderdelen hebben deze kosten bestaan? Hoe
zijn die uitgaven opgebouwd?
Bij de behandeling van het financiële kader medio vorig
jaar Stedelijke Vernieuwing was voor ISV-I een bedrag van
16 miljoen gulden ingeboekt, terwijl de rijksbijdrage voor
deze periode 34 miljoen bedroeg. Waar is de andere 18 mil
joen aan uitgegeven? Het voorgaande klemt, nu er opnieuw
zeer forse interne kosten worden opgevoerd. De tekst sluit
niet aan op de cijferopzet. Er wordt gesuggereerd dat CHF
zaken voor rekening en risico doet. Dat is onjuist. Er is
een budget bepaald waarvoor ze de klus willen doen (wat als
het goedkoper is?)Ze hebben een zeer beperkt overschrij
dingsrisico, want bij vervuiling van de grond ligt de zwar
te piet weer bij de gemeente.
Duidelijkheid richting CHF betreffende verkoop in relatie
tot het tegenvallen van huur, het woningbouwprogramma moet
duidelij ker
Er zijn bedrijven die royale en zeer gewilde 'twee onder
éénkappers' neerzetten, waar meer grondkosten aan kunnen
worden toegeschreven. De keuze die nu gemaakt wordt, be
paalt het perspectief voor de komende decennia.
Ook de relatie met het Rode Dorp is van belang, want we
praten over de aanpak van de totale wijk, inclparticulie
re woningverbetering. Het 'mag niet zo zijn, dat wij nu
krotten aankopen en dat we over 10 jaar met een probleem in
het Rode Dorp worden geconfronteerd.
Wij vragen aan het College de contracten en samenwerking-
overeenkomst met CHF te laten toetsen door een onafhanke
lijke expert. Aanbesteding van een bouwproject in relatie
tot de samenwerkingsovereenkomst met CHF. Voordat er be
slissingen worden genomen over het vervolg moet eerst de
ondertekende overeenkomst met CHF kunnen worden bestudeerd.