Blad 22 Verslag van de raadsvergadering van 18 november 2002 Er zijn nu nog teveel open einden. Dat houdt niet in dat de uitvoering dan maar moet stagneren. Het raamkrediet is meer dan voldoende voor alle aankopen. Het bouw— en woonrijpma— ken is uitzonderlijk duur. Ook de woningverbetering kan van start. Die is nu losgekoppeld. De VVD-fractie vindt dat de ze zaken kunnen doorgaan, maar dat eerst een betere behan deling van de vervolgaanpak moet plaatsvinden, voordat het College hier groen licht voor krijgt. En dat zouden wij in de Commissie willen zien en dus beoordelen. Kettingbeding en poging tot winstdeelopbrengst via een ho gere financiële deelname in het verlies tot nu. Als er huurwoningen worden gebouwd, dan mogen deze na een beperkte tijd niet worden uitgepond. Op dit moment wordt de onrenda bele, top van de huurwoningen blijkbaar in de berekeningen betrokken. Op het moment dat er verkocht gaat worden (bin nen een termijn van 20 jaar) zal CHF een gedeelte van de winst terug moeten sluizen. Dit is een discussie die op meer plaatsen in het land speelt. De compensatie in geld, hoe verhoudt zich dat in de rest van een mogelijke compensatie elders in onze gemeente? Hoe loopt dat in het Project Vrijheidswijk door. Het gestelde m.b.t. de compensatie in de notitie "Een Slopende Zaak", maar ook in het financieel kader stedelijke vernieuwing is vaag. M.b.t. de Vrijheidswijk zijn afspraken gemaakt met NWF. Nu wordt gesteld dat er geen aantallen vrije bouwka- vels te verwachten zijn. Houdt dat in dat de gemeente zijn vrije productieruimte voor de komende decennia al heeft "weggegeven"? Een bouwclaim van Bouwfonds i.v.m. Goutumer Nieuwland is in de commissie zijdelings aan de orde ge weest. Welke claims zijn er op dit moment nog meer overeen gekomen, e.g. geaccepteerd? Wij vragen u een overzicht met tegenprestaties en aantallen woningen per segment. Er zijn overeenkomsten gemaakt, waarbij bepaalde woningpro ducties zijn aangegeven, omdat niet compensatie mogelijk te doen zijn. Wij vragen ons af, hoe ligt die bouwclaim nu op dit moment? Met name ook in het Goutumer Nieuwland. Wij zijn er wel zijdelings van op de hoogte gesteld in de Com missie (De wethouderde heer Sluiter: Ik begrijp niet wat u be doelt. Wat er momenteel in Zuid aan overeenkomsten gesloten is?) Nee, dat bedoel ik niet. We hebben een compensatie voor de stedelijke vernieuwing in de vorige concepten afgesproken. Nu blijkt, dat het wordt afgedaan met het ineens afkopen van die mogelijke compensatie door woningen - ik geloof vijf tot zeshonderd woningen - dat het afgekocht wordt met geld. Als die compensatie er niet is, waardoor komt het dan - en dan komt die vraag die u zojuist al aanhaalde. (De heer Sluiter: Ik weet nog steeds niet of ik begrijp wat u bedoelt.) Ik kom er zo meteen nog even op terug, indien nodig. In ie der geval, het gaat om de woningen die verzegd zijn. Blad 23 Verslag van de raadsvergadering van 18 november 2002 Particuliere woningverbetering, aantallen in relatie tot het maximale budget. Aanpak is op zich acceptabel, deze wordt in meer gemeenten toegepast. Keuzevrijheid is goed, als er maar om gedacht wordt dat mensen zich goed kunnen oriënteren op prijzen van aannemers e.d. In de tekst wordt gesteld, dat de aanpak ook voor onderdelen kan gelden. Iets meer soepelheid in de uitvoering is welkom (zie verleden van de Van Asbeckstraatmaar het mag niet zo zijn dat één of twee onderdelen worden gesubsidieerd, van een woning die verder compleet verkankerd is. Dan zal er een meer structu rele aanpak moeten volgen, of de subsidie zal geweigerd moeten worden, omdat je anders "goed geld naar kwaad geld" brengt. Onderliggende financiële onderbouwing en een over zicht van de in aanmerking komende woningen van het Bewo nersplatform doen ons twijfelen over het in uw Collegevoor stel vastgelegde budget tot maximaal 1,7 miljoen Euro. Wij willen voor dit onderdeel het totale maximale bedrag opho gen naar de eerdere norm, n.l. 2,1 miljoen. PAL/GroenLinks dient een motie in mede door ons ondertekend. Het lijkt erop dat de Vegelin oorzaak is van het probleem en het is natuurlijk een uitermate weerbarstige materie. De manier waarop de uitvoering van dit project ter hand is ge nomen tart echter elke beschrijving. Het lijkt heel lo gisch, als je de tekst mag geloven, dat aanbevelingen van een Commissie De Haan, die in 1995 zijn genomen, pas in 2003 kunnen worden meegenomen. De wethouder zei in de com missie dat deze niet van toepassing waren. Is dit nu wel zo of niet zo? Maar dit is natuurlijk een lachertje. Een pro jectplan had gemaakt moeten worden, voordat de aankopen en het studeren daarop begonnen was. De prijzen van de aanko pen vertonen een stijgende lijn in het aankooptraject. Dit had voorkomen kunnen worden met het goed doordenken van eventualiteiten vooraf. Er is een sfeer ontstaan van: "Als je slim bent en goed volhoudt, dan krijg je meer". Dit had nooit mogen gebeuren. Het komt door de gecreëerde onduide lijkheid bij de start van de verschillende aankopen. En na tuurlijk wordt dan de schuld bij externen gelegd. De ver schillende projectleiders, de vorige wethouder en ga zo maar door. Maar de fout zit hem in het onvermogen van Stadsontwikkeling om de slag te maken van papieren ambities naar de uitvoering van een reëel plan. Dat is eerder gecon stateerd, maar het is nog nooit zo schrijnend aan het licht gekomen. De Vegelinbuurt is altijd geprioriteerd door de raad. Daar waren de problemen zonneklaar het grootst. Er is nooit gezegd: dit is niet uitvoerbaar, dit kunnen wij niet trekken. Maar in wezen is het nooit een project van ons ap paraat geweest. Men had er een hekel aan. Liever zitten we te brainstormen over hoe de wereld er in 2030 voor moet liggen, daar kijken burgers naar. En die kwaliteit, die is om te huilen. Men heeft het project laten lopen. Eén manne-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2002 | | pagina 12