Blad 32 Verslag van de raadsvergadering van 18 november 2002 len moet er ruim 8 miljoen Euro bij. Een getal is abstract, maar ik hoop dat iedereen de omvang ervan beseft. Ik krijg nu sterk de neiging om te vertellen hoeveel pc's voor de minima we hiervan hadden kunnen kopen, hoeveel speeltuinen we., hadden kunnen aanleggen, maar daar begin ik maar niet aan. Wel wil ik nog zeggen dat we al lange tijd aandringen op herziening van het kaderplan stedelijke vernieuwing. Steeds hebben we gezegd dat het ondertussen een sterk gedateerd plan was, en dat is nu toch duidelijk geworden. Daarom wil ik er bij de wethouder op aandringen de woning- marktmonitor vanaf nu prioriteit te geven, en daardoor zo snel mogelijk met peilers te komen, waarop een vernieu wingsplan gebaseerd kan zijn. Dat voorkómen van leegstand een argument is voor sloop van betaalbare huurwoningen lijkt me ondertussen wel duidelijk, om maar een punt te noemen Meer slopen is dus duidelijk geen optie, minder wél. Wat de dekking van deze strop betreft, hebben ook wij een probleem met het gedeelte dat ten laste wordt gelegd aan ISV-II. Het college heeft de raad steeds gewaarschuwd dat de algemene reserve zo groot moest zijn en blijven om klap pen op te kunnen vangen. En dit plan kun je toch rustig een linkse directe noemen. De bewoners geven duidelijk aan de komende periode de voor keur te geven aan SWL, als het gaat om ondersteuning. Het college dient hier dan ook gehoor aan te geven. De aanbe steding kan dus worden uitgesteld. En als in dit geval uit stel afstel betekent, zullen wij daar niet om treuren. De motie van de VVD aangaande het onderwerp zullen wij dan ook steunen De bebouwing aan de Fruitstraat wordt nader bekeken, hier kunnen wij ons in vinden. Dat winkels op de begane grond een verlopen concept vormen, zijn we overigens niet met het college eens. Als dat goed opgezet wordt, dan voegt het wat ons betreft wel iets toe aan de wijk. De rol van de woningbouwcorporatie wordt wat ons betreft overigens aardig overschat. De corporatie kan aan dit soort projecten deelnemen, omdat ze het woningaanbod, dat ze in handen hebben, op een minimaal niveau onderhouden, of in veel gevallen zelfs gewoon onder de maat. Wellicht mogen we u herinneren aan de Vrijheidswijk, wat dat aangaat durven wij wel te beweren dat deze corporatie juist één van de veroorzakers is van de verpaupering. Dat heeft ze veel be sparingen opgeleverd, waardoor ze nu dit soort aankopen kunnen doen. Blad 33 Verslag van de raadsvergadering van 18 november 2002 De corporatie kan aan dit soort projecten deelnemen, omdat ze 15.000 van de 20.000 woningen die ze in hun bezit hebben willen verkopen. Dat vinden wij een schandalige ontwikke ling. Dus ga ons alstublieft niet wijs maken dat het winst- belang geen rol speelt, en dat ze zo'n sociale instelling zijn, want dit voorstel heeft hun ware aard laten zien. Ook hier komt het belang van de woningmarktmonitor om de hoek kijken, het college zou aan de hand van die monitor druk uit kunnen oefenen op Corporatieholding Friesland om van deze aanval op de woningmarkt af te zien. De doelstelling: een goede woning voor iedereen, is duide lijk voor hen niet meer relevant, voor ons wel, en dat zul len we ze binnenkort ook duidelijk laten merken. De heer Stoker: Het is een prima zaak, dat de notulen van de raadsvergadering van 16 september 2002 zojuist zijn vastgesteld. Want daarin staat ook het een en ander over de interpellatie over de problematiek rond Achter de Haven. Daarmee wordt ook in herinnering gebracht, dat wij als Christenunie door het indienen van een motie ter zake heb ben willen uitspreken, dat het zo niet langer kan. Het col lege naar huis sturen vond een meerderheid op 16 september geen optie. Inmiddels is gebleken, dat het gat in de financiering nog veel groter was dan vermoed. Met dit extra grote gat van 8,25 miljoen Euro komt het totale tekort van dit project op meer dan 20 miljoen Euro. Dat is heel veel. Maar men heeft nu opeens haast om dit karwei toch verder af te maken. Zo veel haast zelfs, dat het college niet eens de moeite wil nemen om het alternatieve plan, dat destijds samen met de bewoners tot stand is gebracht, nog eens door te rekenen. En stel, dat dit alternatief de helft goedkoper is, dan is dat dus wel een hele dure haast. Een dure haast, om belas tinggeld zo te besteden. Het is ook niet zorgvuldig. En daarom hebben we op dat punt de volgende motie. 1. "De Raad der gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 18 november 2002; overwegende dat de geldelijke tekorten van het stadsvernieuwing pro ject Achter de Hoven/Vegelin veel groter zijn dan verwacht; besluit het college opdracht te geven om het alternatieve plan dat destijds samen met de bewoners tot stand ge komen is, door te rekenen zodat de raad vervolgens na het overwegen van deze doorberekening verder kan be sluiten over de voortgang van dit stadsvernieuwing project; en gaat over tot de orde van de dag."

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2002 | | pagina 17