Blad 32
Verslag van de raadsvergadering van 18 november 2002
len moet er ruim 8 miljoen Euro bij. Een getal is abstract,
maar ik hoop dat iedereen de omvang ervan beseft.
Ik krijg nu sterk de neiging om te vertellen hoeveel pc's
voor de minima we hiervan hadden kunnen kopen, hoeveel
speeltuinen we., hadden kunnen aanleggen, maar daar begin ik
maar niet aan.
Wel wil ik nog zeggen dat we al lange tijd aandringen op
herziening van het kaderplan stedelijke vernieuwing. Steeds
hebben we gezegd dat het ondertussen een sterk gedateerd
plan was, en dat is nu toch duidelijk geworden.
Daarom wil ik er bij de wethouder op aandringen de woning-
marktmonitor vanaf nu prioriteit te geven, en daardoor zo
snel mogelijk met peilers te komen, waarop een vernieu
wingsplan gebaseerd kan zijn. Dat voorkómen van leegstand
een argument is voor sloop van betaalbare huurwoningen
lijkt me ondertussen wel duidelijk, om maar een punt te
noemen
Meer slopen is dus duidelijk geen optie, minder wél.
Wat de dekking van deze strop betreft, hebben ook wij een
probleem met het gedeelte dat ten laste wordt gelegd aan
ISV-II. Het college heeft de raad steeds gewaarschuwd dat
de algemene reserve zo groot moest zijn en blijven om klap
pen op te kunnen vangen. En dit plan kun je toch rustig een
linkse directe noemen.
De bewoners geven duidelijk aan de komende periode de voor
keur te geven aan SWL, als het gaat om ondersteuning. Het
college dient hier dan ook gehoor aan te geven. De aanbe
steding kan dus worden uitgesteld. En als in dit geval uit
stel afstel betekent, zullen wij daar niet om treuren. De
motie van de VVD aangaande het onderwerp zullen wij dan ook
steunen
De bebouwing aan de Fruitstraat wordt nader bekeken, hier
kunnen wij ons in vinden. Dat winkels op de begane grond
een verlopen concept vormen, zijn we overigens niet met het
college eens. Als dat goed opgezet wordt, dan voegt het wat
ons betreft wel iets toe aan de wijk.
De rol van de woningbouwcorporatie wordt wat ons betreft
overigens aardig overschat. De corporatie kan aan dit soort
projecten deelnemen, omdat ze het woningaanbod, dat ze in
handen hebben, op een minimaal niveau onderhouden, of in
veel gevallen zelfs gewoon onder de maat. Wellicht mogen we
u herinneren aan de Vrijheidswijk, wat dat aangaat durven
wij wel te beweren dat deze corporatie juist één van de
veroorzakers is van de verpaupering. Dat heeft ze veel be
sparingen opgeleverd, waardoor ze nu dit soort aankopen
kunnen doen.
Blad 33
Verslag van de raadsvergadering van 18 november 2002
De corporatie kan aan dit soort projecten deelnemen, omdat
ze 15.000 van de 20.000 woningen die ze in hun bezit hebben
willen verkopen. Dat vinden wij een schandalige ontwikke
ling. Dus ga ons alstublieft niet wijs maken dat het winst-
belang geen rol speelt, en dat ze zo'n sociale instelling
zijn, want dit voorstel heeft hun ware aard laten zien.
Ook hier komt het belang van de woningmarktmonitor om de
hoek kijken, het college zou aan de hand van die monitor
druk uit kunnen oefenen op Corporatieholding Friesland om
van deze aanval op de woningmarkt af te zien.
De doelstelling: een goede woning voor iedereen, is duide
lijk voor hen niet meer relevant, voor ons wel, en dat zul
len we ze binnenkort ook duidelijk laten merken.
De heer Stoker: Het is een prima zaak, dat de notulen van
de raadsvergadering van 16 september 2002 zojuist zijn
vastgesteld. Want daarin staat ook het een en ander over de
interpellatie over de problematiek rond Achter de Haven.
Daarmee wordt ook in herinnering gebracht, dat wij als
Christenunie door het indienen van een motie ter zake heb
ben willen uitspreken, dat het zo niet langer kan. Het col
lege naar huis sturen vond een meerderheid op 16 september
geen optie.
Inmiddels is gebleken, dat het gat in de financiering nog
veel groter was dan vermoed. Met dit extra grote gat van
8,25 miljoen Euro komt het totale tekort van dit project op
meer dan 20 miljoen Euro. Dat is heel veel. Maar men heeft
nu opeens haast om dit karwei toch verder af te maken. Zo
veel haast zelfs, dat het college niet eens de moeite wil
nemen om het alternatieve plan, dat destijds samen met de
bewoners tot stand is gebracht, nog eens door te rekenen.
En stel, dat dit alternatief de helft goedkoper is, dan is
dat dus wel een hele dure haast. Een dure haast, om belas
tinggeld zo te besteden. Het is ook niet zorgvuldig.
En daarom hebben we op dat punt de volgende motie.
1. "De Raad der gemeente Leeuwarden,
in vergadering bijeen op 18 november 2002;
overwegende dat
de geldelijke tekorten van het stadsvernieuwing pro
ject Achter de Hoven/Vegelin veel groter zijn dan
verwacht;
besluit
het college opdracht te geven om het alternatieve
plan dat destijds samen met de bewoners tot stand ge
komen is, door te rekenen zodat de raad vervolgens na
het overwegen van deze doorberekening verder kan be
sluiten over de voortgang van dit stadsvernieuwing
project;
en gaat over tot de orde van de dag."