Blad 36 Verslag van de raadsvergadering van 18 november 2002 daar zijn we nu aangekomen. Het geeft geen vreugde, gelijk te hebben. In de commissievergadering kregen we te horen, dat er geen garantie gegeven kan worden dat ons niet nóg meer financië le rampspoed ten deel zal vallen. Wantrouwen bekruipt ons opnieuw. In "Een Slopende Zaak", het mooie stuk, staan als aanbevelingen om uit deze gevaarlijke situatie te geraken de volgende worden: "De aanbevelingen worden vooral gericht op het behouden van voortgang, herstellen en behouden van vertrouwen"Ik kan mij niet voorstellen, dat dit de oplos sing is! Ik zeg Hamlet na: "Woorden, woorden, woorden, mijn beste O.". Dat is de Hamlet van "To be or not to be" voor de ontplooiing van de stad, "that's the question". Mijns inziens zijn de zorgwekende financiële vooruitzichten de grootste calamiteit. In "Een Slopende Zaak" wordt een historische beschrijving gegeven van de zaak. Een histori sche beschrijving zegt niets over het wezen van het deba cle Uit Hoofdstuk vijf, "Algemene Conclusies en Aanbevelingen" kunnen wij eerder de grond ervoor vinden. Die laten zich niet anders duiden dan als incompetentie. De wethouders Sluiter en Krol kunnen wij niet verantwoordelijk houden voor het financiële gat van 17 miljoen Euro of 40 miljoen guldens. Ik krijg er wel een verdrietig gevoel bij. Hoeveel prachtige zaken hadden we hiervoor kunnen uitvoeren in plaats van die honderd koopwoningen op zo'n klein stukje grond van onze grote stad! Denk daarvoor aan bijvoorbeeld Blauw-Wit, waar ook misgecalculeerd is. In de commissievergadering werd ook reeds gesproken over het nemen van een half miljoen Euro, om het aangenomen plan volledig uit te voeren. Zou dat dan wel het maximum zijn? In deze tragedie passen toch de fatalistische woorden, die de wethouder ons voorhoudt op de laatste bladzijde van "Een Slopende Zaak"Al met al zit er niets anders op, dan onder de hiervoor geschetste voorwaarden en onder de genoemde om standigheden door te gaan. Ik zou de tweede termijn willen afwachten en misschien graag de doorberekeningen willen horen, die de wethouder zou künnen geven, als we deze moties aannemen, die nu te wachten staan. En hoeveel het debacle dan wordt. Dan zullen we ons oordeel daarover geven. (De heer Roekiman: Ik vind dit zielen-knijper ij van hier tot gunder. Ik hoor niet wat de NLP wél graag wil, maar alleen wat de NLP niet wil. Ik ben toch benieuwd wat de NLP in tweede termijn in deze zaak wil. Daar ben ik echt benieuwd naar. Mevrouw Dolstra: Voorzitter, het zal december 2000 geweest zijn dat wij aanwezig waren op een inspraakavond voor bewo ners Achter de Hoven/Vegelinbuurt, die gehouden werd in het FEC. Toenmalig wethouder Bearn Bilker beantwoordde toen vragen van verontruste bewoners. Blad 37 Verslag van de raadsvergadering van 18 november 2002 Een van de vragen luidde of iedereen in de Vegelinbuurt kon blijven wonen. Dhr. Bilker verzekerde dat het mogelijk was dat degenen die in de Vegelinbuurt wilden blijven wonen de mogelijkheid geboden zou worden terug te komen in de wijk. Tijdens een commissie Stadsontwikkeling waar het projectbu reau SKETS de nieuwe plannen kwam voorleggen, bleek al gauw duidelijk dat dit niet het geval zou zijn. Er kwamen koop woningen terug in de prijsklassen vanaf 250.000 gulden. Even later werd het 275.000 en weer laten 300.000 gulden in oud geld. Nu in Euro~s 122.000 tot 140.000. De nieuwbouw is nu te eenzijdig gericht op dure woningen. Terwijl nu eindelijk erkend wordt door de VROM raad, dat er meer goedkoop gebouwd moet worden om de doorstroming te be vorderen Licht, lucht en ruimte is het hot item in de plannen, maar over veiligheid rept men met geen woord. De woningen worden gebouwd in een gevarenzone. Drie bedrijven, zoals ik hier eerder heb genoemd, zijn niet in de plannen meegenomen, wat o.i. wel had gemoeten. Atoglas mag dan zijn uitstoot volgens de normen hebben, maar over andere gevaren wordt met geen woord gerept. Ook de problematiek met de huisjesmelkers is niet meegeno men, zo hebben wij kunnen lezen dat woningverbetering vrij blijvend is. Hierdoor zullen woningeigenaren, die uitslui tend op winstbejag uit zijn, zich niet geroepen voelen om de woning op te knappen. Hier zou de zorgplicht, zoals be schreven in art 14 en 15 van de Wet op de volkshuisvesting, weer ingevoerd moeten worden. Het hele plan blijft onduidelijk en vaag. Slechts de rafel tjes worden weggeknipt. Het plan nu is hetzelfde als het plan ervoor, met dien verstande dat er 9 woningen minder gesloopt worden en de nieuwe woningen een halve meter smal ler worden. Zo geeft de samenwerking met CHF reden tot ongerustheid. De afspraken met de corporatie moeten harder op papier komen. Het meedoen in de grondexploitatie in Zuiderburen zou wat ons betreft mogelijk moeten zijn, maar hier moet wel tegen overstaan dat eventuele winsten gestoken moeten worden in het saneren en renoveren met beperkte sloop in plaats van het bouwen van dure koopwoningen. Laat zij eens hun maat schappelijke plicht nakomen en zorgen-,voor betaalbare huur woningen voor mensen met een smalle beurs, ouderen, studen ten en gehandicapten! Voorzitter, voor ons ligt een grootschalig plan, dat teveel geld kost voor dit buurtje. Een voor ons onwenselijke bij komstigheid is dat investeringen in andere wijken op de lange baan worden geschoven. Beter is om een beleid uit te stippelen, om te zien wat dit gebied nodig heeft en hoe het goedkoper kan. Leefbaar Leeuwarden stelt voor het hele plan

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2002 | | pagina 19