Blad 40
Verslag van de raadsvergadering van 18 november 2002
haar eens. Dat is ook de lijn geweest, het afgelopen half
jaar, dat er naar gestreefd is om consequent en duidelijk
te zijn, om zo goed mogelijk te communiceren. Dat geldt ook
voor het plan zoals het er vanuit het college nu ligt.
Dat is zo snel als ook maar mogelijk was met het bewoners
platform gecommuniceerd. Van meet af aan zaten die optima
lisaties er in. Ik kan me voorstellen dat u zegt: dat is in
afwijking van wat bekend was. Meerderen hebben het daar
óver gehad. Er komt dan ook straks nog een motie hierover
ter sprake. Maar laten we wel wezen, het gaat om een aan
passing van welgeteld 9 woningen ten opzichte van het oor
spronkelijke plan. Het is een onmiskenbare aanpassing, maar
laten we er nu niet een té groot circus van maken. Het is
ook niet té veel.
De financiering ISV-II - het is onbekend wat er gaat gebeu
ren. Kan de inzet wel voor Achter de Hoven/Vegelin aange
wend worden? Wij zijn natuurlijk door dezelfde twijfels be
sprongen als u. Ik kan er wel iets over zeggen.
Bij de totstandkoming van het Strategisch Akkoord tussen de
huidige kabinetspartijen was het de vraag of ISV-II door
zou gaan. Dat is volledig volgens plan tóch opgenomen in
het Strategisch Akkoord. Ik denk, dat er niet al te veel
politiek gevoel voor nodig is, om een inschatting te maken
welke partijencombinaties na januari mogelijk zijn. Dat zal
óf een PvdA-CDA-regering zijn, óf een VVD-CDA-regeringIn
beide gevallen is ISV-II daar naar mijn mening veilig bij
Afgelopen maandag was minister Remkes hier, die dit niet
meer direct in zijn portefeuille heeft, maar natuurlijk wel
als minister van Grote Stedenbeleid, stedelijke vernieu
wing. Dit ligt allemaal erg dicht bij elkaar. Wij hebben
het hem gevraagd. Hij gaat er van uit, dat ISV-II gewoon
doorgaat. Dus ik heb de beste verwachtingen wat dit be
treft. Maar het zijn niet meer dan verwachtingen, u hebt
daar gelijk in. Wat dat betreft, denk ik dat die motie die
u indient - in uw eigen woorden: maak er maar een voorzie
ning van vanuit de algemene middelen en haal het daar weer
uit op het moment dat er zekerheid wordt verkregen over het
ISV-II budget, én de omvang, én de wijze waarop het aange
wend kan worden - dat zijn natuurlijk absoluut voorwaarden
waar we straks keihard mee geconfronteerd worden - wij kun
nen instemmen met die motie, op voorwaarde, dat de omvang
van het bedrag blijft bij de 5,6 miljoen die ook in het
collegevoorstel bestemd was voor het ISV-II deel.
Dan stelt u vast, dat wat betreft de algemene reserve de 7
miljoen in zicht komt. U verwijst naar andere weerstands
bronnen en vindt het al met al een zorgelijke situatie. U
maant het college tot voorzichtigheid bij het opstarten van
allerlei andere grootscheepse plannen, noemt daarbij con
creet "Stadsvisie"Er is dan ook afgesproken dat wij met
een prioriteitsstellingname komen wat betreft de Stadsvi-
Blad 41
Verslag van de raadsvergadering van 18 november 2002
sie-onderdelenWe hebben dat bij de begrotingsbehandeling
ook afgesproken. U bent eigenlijk al op uw wenken bediend.
Dat de situatie aanleiding geeft tot enige zorg is het col
lege met u eens
(De heer Feddema: Hoe zit het met de compensatie wat de
Vrijheidswijk betreft? Kunt u daar uitsluitsel over geven?)
Laat ik eerst zeggen wat ik nu kan zeggen. Ik kan het nu
niet zeggen. U hebt waarschijnlijk met de nodige scherpzin
nigheid gezien, dat in de financiële kadernota van juli
2001 voor 9,3 miljoen gulden aan compensatie staat bere
kend, ter dekking van de tekorten in de Vrijheidswijk. Dat
veronderstelt soortgelijke problemen als die we in Achter
de Hoven/Vegelin hebben meegemaakt, voortvloeiend uit het
niet realiseren van die dekking. Ik kan er wel een ingewik
keld verhaal over vertellen. Er is intussen naarstig ge
zocht hoe het precies zal zitten. Maar ik denk dat ik er
beter aan doe alvast te verwijzen naar die motie - waarvan
ik nü al kan aangeven, dat we daar mee in zullen stemmen.
'Binnen twee maanden' zou ik graag willen oprekken tot
'vóór de voorjaarsvakantie', als u het goed vindt. Dan heb
ben we éven wat tijd, om precies de hele financiële con
structie rond de Vrijheidswijk te onderzoeken en dat aan u
voor te leggen. Dan komt dit punt meteen in zijn volle om
vang bij u terug.
Dan ga ik naar meneer Feddema.
Hij gaf nogmaals blijk van zijn ontsteltenis ten aanzien
van dit alles. Het Bureau PAS, zegt hij, heeft te optimis
tische voorspellingen gegeven, om even een paar dingen uit
uw beschrijving te halen. Dat was natuurlijk wel in een an
dere tijd. U weet natuurlijk ook, dat de woningmarkt en de
verwachtingen van opbrengsten, die daar gegenereerd kunnen
worden, sindsdien wel veranderd zijn. U hebt natuurlijk ook
gezien, dat de grootste tegenvaller, het grootste afzonder
lijke bedrag wat betreft de verwachtingen, opgenomen is. Of
je dat nu dat bureau helemaal moet verwijten, er is natuur
lijk ook ambtelijke betrokkenheid bij geweest, om die ken
getallen achter elkaar te zetten.
Werd er gecontroleerd volgens de Notitie De Haan? Een
beetje vragen naar de bekende weg. De vorige week, ik geef
natuurlijk ruiterlijk toe, dat ik me er enigszins doorheen
heb trachten te bluffen, maar daar najj u geen genoegen mee.
Er had natuurlijk best een Projectplan volgens de Notitie
De Haan in werking kunnen treden. Dat is ook gebeurd. Al
leen is dat niet verder dan de conceptstatus gekomen. Die
is steeds weer aangepast aan de veranderingen waarvan spra
ke was. Uiteindelijk heeft het nooit per saldo de werking
gehad, die we hadden mogen verwachten.
Dat moet nu wel gedaan worden. Als we zo nauw mogelijk de
essentie van het projectplan volgen, volgens de principes
van de Notitie De Haan, dan is dat een plan, waarbij ieders
verantwoordelijkheden in het totale project heel helder