Blad 40 Verslag van de raadsvergadering van 18 november 2002 haar eens. Dat is ook de lijn geweest, het afgelopen half jaar, dat er naar gestreefd is om consequent en duidelijk te zijn, om zo goed mogelijk te communiceren. Dat geldt ook voor het plan zoals het er vanuit het college nu ligt. Dat is zo snel als ook maar mogelijk was met het bewoners platform gecommuniceerd. Van meet af aan zaten die optima lisaties er in. Ik kan me voorstellen dat u zegt: dat is in afwijking van wat bekend was. Meerderen hebben het daar óver gehad. Er komt dan ook straks nog een motie hierover ter sprake. Maar laten we wel wezen, het gaat om een aan passing van welgeteld 9 woningen ten opzichte van het oor spronkelijke plan. Het is een onmiskenbare aanpassing, maar laten we er nu niet een té groot circus van maken. Het is ook niet té veel. De financiering ISV-II - het is onbekend wat er gaat gebeu ren. Kan de inzet wel voor Achter de Hoven/Vegelin aange wend worden? Wij zijn natuurlijk door dezelfde twijfels be sprongen als u. Ik kan er wel iets over zeggen. Bij de totstandkoming van het Strategisch Akkoord tussen de huidige kabinetspartijen was het de vraag of ISV-II door zou gaan. Dat is volledig volgens plan tóch opgenomen in het Strategisch Akkoord. Ik denk, dat er niet al te veel politiek gevoel voor nodig is, om een inschatting te maken welke partijencombinaties na januari mogelijk zijn. Dat zal óf een PvdA-CDA-regering zijn, óf een VVD-CDA-regeringIn beide gevallen is ISV-II daar naar mijn mening veilig bij Afgelopen maandag was minister Remkes hier, die dit niet meer direct in zijn portefeuille heeft, maar natuurlijk wel als minister van Grote Stedenbeleid, stedelijke vernieu wing. Dit ligt allemaal erg dicht bij elkaar. Wij hebben het hem gevraagd. Hij gaat er van uit, dat ISV-II gewoon doorgaat. Dus ik heb de beste verwachtingen wat dit be treft. Maar het zijn niet meer dan verwachtingen, u hebt daar gelijk in. Wat dat betreft, denk ik dat die motie die u indient - in uw eigen woorden: maak er maar een voorzie ning van vanuit de algemene middelen en haal het daar weer uit op het moment dat er zekerheid wordt verkregen over het ISV-II budget, én de omvang, én de wijze waarop het aange wend kan worden - dat zijn natuurlijk absoluut voorwaarden waar we straks keihard mee geconfronteerd worden - wij kun nen instemmen met die motie, op voorwaarde, dat de omvang van het bedrag blijft bij de 5,6 miljoen die ook in het collegevoorstel bestemd was voor het ISV-II deel. Dan stelt u vast, dat wat betreft de algemene reserve de 7 miljoen in zicht komt. U verwijst naar andere weerstands bronnen en vindt het al met al een zorgelijke situatie. U maant het college tot voorzichtigheid bij het opstarten van allerlei andere grootscheepse plannen, noemt daarbij con creet "Stadsvisie"Er is dan ook afgesproken dat wij met een prioriteitsstellingname komen wat betreft de Stadsvi- Blad 41 Verslag van de raadsvergadering van 18 november 2002 sie-onderdelenWe hebben dat bij de begrotingsbehandeling ook afgesproken. U bent eigenlijk al op uw wenken bediend. Dat de situatie aanleiding geeft tot enige zorg is het col lege met u eens (De heer Feddema: Hoe zit het met de compensatie wat de Vrijheidswijk betreft? Kunt u daar uitsluitsel over geven?) Laat ik eerst zeggen wat ik nu kan zeggen. Ik kan het nu niet zeggen. U hebt waarschijnlijk met de nodige scherpzin nigheid gezien, dat in de financiële kadernota van juli 2001 voor 9,3 miljoen gulden aan compensatie staat bere kend, ter dekking van de tekorten in de Vrijheidswijk. Dat veronderstelt soortgelijke problemen als die we in Achter de Hoven/Vegelin hebben meegemaakt, voortvloeiend uit het niet realiseren van die dekking. Ik kan er wel een ingewik keld verhaal over vertellen. Er is intussen naarstig ge zocht hoe het precies zal zitten. Maar ik denk dat ik er beter aan doe alvast te verwijzen naar die motie - waarvan ik nü al kan aangeven, dat we daar mee in zullen stemmen. 'Binnen twee maanden' zou ik graag willen oprekken tot 'vóór de voorjaarsvakantie', als u het goed vindt. Dan heb ben we éven wat tijd, om precies de hele financiële con structie rond de Vrijheidswijk te onderzoeken en dat aan u voor te leggen. Dan komt dit punt meteen in zijn volle om vang bij u terug. Dan ga ik naar meneer Feddema. Hij gaf nogmaals blijk van zijn ontsteltenis ten aanzien van dit alles. Het Bureau PAS, zegt hij, heeft te optimis tische voorspellingen gegeven, om even een paar dingen uit uw beschrijving te halen. Dat was natuurlijk wel in een an dere tijd. U weet natuurlijk ook, dat de woningmarkt en de verwachtingen van opbrengsten, die daar gegenereerd kunnen worden, sindsdien wel veranderd zijn. U hebt natuurlijk ook gezien, dat de grootste tegenvaller, het grootste afzonder lijke bedrag wat betreft de verwachtingen, opgenomen is. Of je dat nu dat bureau helemaal moet verwijten, er is natuur lijk ook ambtelijke betrokkenheid bij geweest, om die ken getallen achter elkaar te zetten. Werd er gecontroleerd volgens de Notitie De Haan? Een beetje vragen naar de bekende weg. De vorige week, ik geef natuurlijk ruiterlijk toe, dat ik me er enigszins doorheen heb trachten te bluffen, maar daar najj u geen genoegen mee. Er had natuurlijk best een Projectplan volgens de Notitie De Haan in werking kunnen treden. Dat is ook gebeurd. Al leen is dat niet verder dan de conceptstatus gekomen. Die is steeds weer aangepast aan de veranderingen waarvan spra ke was. Uiteindelijk heeft het nooit per saldo de werking gehad, die we hadden mogen verwachten. Dat moet nu wel gedaan worden. Als we zo nauw mogelijk de essentie van het projectplan volgen, volgens de principes van de Notitie De Haan, dan is dat een plan, waarbij ieders verantwoordelijkheden in het totale project heel helder

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2002 | | pagina 21