Blad 42
Verslag van de raadsvergadering van 18 november 2002
zijn neergelegd. Dat zullen we doen in de uitgewerkte sa
menwerkingsovereenkomst met de Woningcorporatie Friesland.
Die overeenkomst, samen met dat projectplan dat er dan zal
liggen, zal aan de Raad worden aangeboden, zodra dat klaar
is
De heer Feddema stelt voorts vast dat er een proces is ge
weest van "verstoppen in herhaalde plannenmakerij"Dat ben
ik met hem eens. Maar daar heeft de raad ook zeker aan mee
gedaan. Ik kan het weten, want ik was er bij. Ik wil ook
wel zeggen, dat ik er zelf aan mee heb gedaan. Maar u ook,
meneer Feddema en nog wel meerderen hier in de raad.
Dan de optimalisatie. U zegt: niet tornen aan de uitgangs
punten van 2001, ondenkbaar zegt u, nu niet, om nog vijf
ton extra strop in de wijk verstoppen achter gesloten wan
den. Ik vind wel, dat u het wat zwaar aanzet. Het gaat om
negen woningen, herhaal ik. Die blazen echt niet licht,
lucht en ruimte uit het hele plan. "Verstoppen achter ge
sloten wanden" - u hebt het over vier huisjes, als u het
over Achter de Hoven/Vegelin heeft.
U komt met die motie, het stedenbouwkundige plan te wijzi
gen. Het college raadt die motie af. Ook al, omdat het in
derdaad een half miljoen extra kost. Nu al, als we nog niet
eens de kritische grens, waarop de algemene reserves zich
bevinden, meetellen. We willen daar niet graag nog grotere
aanslagen op doen.
Als het nodig is, als u specialistische antwoorden wilt
hebben of een algemene beschouwing over de stand van de al
gemene reserve wenst, dan zal wethouder Krol in tweede in
stantie graag bereid zijn u daar nog een extra toelichting
op te geven.
Dan de dekking. U hebt moeite met ISV-II. U zegt: "ruggen
recht, passend binnen de traditie van Leeuwarden"Hoe u
dat precies bedoelt weet ik niet. Steeds de ruggen recht
als er weer een tegenslag was, misschien is dat dan de tra
ditie die u graag hebben wilt. U zegt "uit de algemene re
serve" U zegt dat zó beslist, dat het wel lijkt, alsof u
een beetje buiten de tekst van de motie treedt. Ik krijg de
indruk, dat u het in de algemene reserve wil leggen, omdat
u ook zegt, dat u geen grote aanslag op ISV-II wilt doen.
Maar als ik de motie van het CDA goed begrijp, dan komt het
geld dat we nu vanuit de algemene middelen dekken natuur
lijk uiteindelijk - als we binnen de termen van het ISV-II
blijven - wel degelijk terug in de algemene middelen en dan
ben je het voor de stedelijke vernieuwing voor andere zaken
wel kwijt.
(De heer Feddema: Zo hebben we de motie medeondertekend. Ik
wil wel verklappendat wij aanvankelijk hebben gezegd, dat
die ISV-II ook nog gebruikt moeten kunnen worden voor ande
re plannenDat heb ik ook in mijn bijdrage gezegd. Maar
bij het tweede aandachtsstreepje staat heel duidelijk dat
het moet passen binnen de criteria van het Rijk. Het lijkt
Blad 43
Verslag van de raadsvergadering van 18 november 2002
ons, dat wat betreft de aangevraagde projecten, het ook in
die richting zal gaan. Dus met andere woorden: dat moeten
we afwachten. Dat risico nemen we.)
Dan hebt u het over de bewonersondersteuning en u dient een
motie over dat onderwerp in. Het college ondersteunt die
motie. Dat betekent dus, dat de bewonersondersteuning
blijft zoals hij is. Dat wil zeggen, bij SWL, tot aan het
einde van dit proces
Dan vindt u het jammer dat er meteen met de corporatiehol
ding is gepraat. Er zijn twee lijnen in dit hele proces te
ontdekken. Dat is al opgemerkt door alle andere sprekers,
zowel bij de commissievergadering als nu ook weer.
Alles wat er in communicatie, in planning, in niet naleven
van eerder besloten plannen, het niet nakomen van afspra
ken, de onduidelijkheid naar bewoners toe, daarbij past ook
de traagheid om iets te realiseren en het gebrek aan voort
gang, dat er al vier jaar lang in dit proces te ontdekken
valt
Aan de andere kant het financiële debacle, waar dit alles
toe geleid heeft. In het kader van de traagheid vond ik het
niet passend ook hier weer deze traagheid te gaan toepassen
en vond ik het wél passend, om zo snel mogelijk een partner
te zoeken, die in staat zou zijn om een snelle bijdrage te
leveren aan het op gang helpen van dit project en het daad
werkelijk realiseren van nieuwe woningbouw in Achter de Ho
ven/Vegelin. Daarbij is al eerder een intentiebesluit geno
men. Die inspanningsverplichting is ook ondertekend door
mijn voorgangster, wethouder De Haan en door de leiding van
de Corporatieholding Friesland. Nadat een hele reeks van
andere bedrijven was verzocht om te laten zien wat zij op
dit gebied zouden kunnen. Daaruit is de Corporatieholding
Friesland gekozen. Die scoorde destijds het beste. Dat
geeft mij als wethouder een geringe vrijheid om die partij
nu niet meer in overweging te willen nemen. Daarbij was de
Corporatieholding bereid om met inzet van eigen middelen,
ook waar er weinig kans was om die weer terug te verdienen,
in te steken op dit project. Over die inzet van de holding
is het college erg tevreden.
U vraagt, of we de contracten met de holding, waarvan u de
principes gezien heeft, willen voorleggen aan een onafhan
kelijk expert. Ik heb u net gezegd, d^t de samenwerkings
overeenkomst én het projectplan naar de raad zullen gaan.
Ik denk, dat u zichzelf expert genoeg zult achten om die op
hun waarde te beoordelen.
U vraagt ook naar de - vergelijkbare - afspraken die ge
maakt zijn tussen NWF en de gemeente in verband met de
Vrijheidswijk. Ik verwijs naar die motie, waarvan wij al
gezegd hebben, dat wij hem gaan ondersteunen. Dat hele as
pect zal daarin tot uiting komen.
Dan vraagt u naar alle overeenkomsten, waarbij compensatie
een rol speelt. Ik heb dat overzicht nu niet bij de hand,