Blad 42 Verslag van de raadsvergadering van 18 november 2002 zijn neergelegd. Dat zullen we doen in de uitgewerkte sa menwerkingsovereenkomst met de Woningcorporatie Friesland. Die overeenkomst, samen met dat projectplan dat er dan zal liggen, zal aan de Raad worden aangeboden, zodra dat klaar is De heer Feddema stelt voorts vast dat er een proces is ge weest van "verstoppen in herhaalde plannenmakerij"Dat ben ik met hem eens. Maar daar heeft de raad ook zeker aan mee gedaan. Ik kan het weten, want ik was er bij. Ik wil ook wel zeggen, dat ik er zelf aan mee heb gedaan. Maar u ook, meneer Feddema en nog wel meerderen hier in de raad. Dan de optimalisatie. U zegt: niet tornen aan de uitgangs punten van 2001, ondenkbaar zegt u, nu niet, om nog vijf ton extra strop in de wijk verstoppen achter gesloten wan den. Ik vind wel, dat u het wat zwaar aanzet. Het gaat om negen woningen, herhaal ik. Die blazen echt niet licht, lucht en ruimte uit het hele plan. "Verstoppen achter ge sloten wanden" - u hebt het over vier huisjes, als u het over Achter de Hoven/Vegelin heeft. U komt met die motie, het stedenbouwkundige plan te wijzi gen. Het college raadt die motie af. Ook al, omdat het in derdaad een half miljoen extra kost. Nu al, als we nog niet eens de kritische grens, waarop de algemene reserves zich bevinden, meetellen. We willen daar niet graag nog grotere aanslagen op doen. Als het nodig is, als u specialistische antwoorden wilt hebben of een algemene beschouwing over de stand van de al gemene reserve wenst, dan zal wethouder Krol in tweede in stantie graag bereid zijn u daar nog een extra toelichting op te geven. Dan de dekking. U hebt moeite met ISV-II. U zegt: "ruggen recht, passend binnen de traditie van Leeuwarden"Hoe u dat precies bedoelt weet ik niet. Steeds de ruggen recht als er weer een tegenslag was, misschien is dat dan de tra ditie die u graag hebben wilt. U zegt "uit de algemene re serve" U zegt dat zó beslist, dat het wel lijkt, alsof u een beetje buiten de tekst van de motie treedt. Ik krijg de indruk, dat u het in de algemene reserve wil leggen, omdat u ook zegt, dat u geen grote aanslag op ISV-II wilt doen. Maar als ik de motie van het CDA goed begrijp, dan komt het geld dat we nu vanuit de algemene middelen dekken natuur lijk uiteindelijk - als we binnen de termen van het ISV-II blijven - wel degelijk terug in de algemene middelen en dan ben je het voor de stedelijke vernieuwing voor andere zaken wel kwijt. (De heer Feddema: Zo hebben we de motie medeondertekend. Ik wil wel verklappendat wij aanvankelijk hebben gezegd, dat die ISV-II ook nog gebruikt moeten kunnen worden voor ande re plannenDat heb ik ook in mijn bijdrage gezegd. Maar bij het tweede aandachtsstreepje staat heel duidelijk dat het moet passen binnen de criteria van het Rijk. Het lijkt Blad 43 Verslag van de raadsvergadering van 18 november 2002 ons, dat wat betreft de aangevraagde projecten, het ook in die richting zal gaan. Dus met andere woorden: dat moeten we afwachten. Dat risico nemen we.) Dan hebt u het over de bewonersondersteuning en u dient een motie over dat onderwerp in. Het college ondersteunt die motie. Dat betekent dus, dat de bewonersondersteuning blijft zoals hij is. Dat wil zeggen, bij SWL, tot aan het einde van dit proces Dan vindt u het jammer dat er meteen met de corporatiehol ding is gepraat. Er zijn twee lijnen in dit hele proces te ontdekken. Dat is al opgemerkt door alle andere sprekers, zowel bij de commissievergadering als nu ook weer. Alles wat er in communicatie, in planning, in niet naleven van eerder besloten plannen, het niet nakomen van afspra ken, de onduidelijkheid naar bewoners toe, daarbij past ook de traagheid om iets te realiseren en het gebrek aan voort gang, dat er al vier jaar lang in dit proces te ontdekken valt Aan de andere kant het financiële debacle, waar dit alles toe geleid heeft. In het kader van de traagheid vond ik het niet passend ook hier weer deze traagheid te gaan toepassen en vond ik het wél passend, om zo snel mogelijk een partner te zoeken, die in staat zou zijn om een snelle bijdrage te leveren aan het op gang helpen van dit project en het daad werkelijk realiseren van nieuwe woningbouw in Achter de Ho ven/Vegelin. Daarbij is al eerder een intentiebesluit geno men. Die inspanningsverplichting is ook ondertekend door mijn voorgangster, wethouder De Haan en door de leiding van de Corporatieholding Friesland. Nadat een hele reeks van andere bedrijven was verzocht om te laten zien wat zij op dit gebied zouden kunnen. Daaruit is de Corporatieholding Friesland gekozen. Die scoorde destijds het beste. Dat geeft mij als wethouder een geringe vrijheid om die partij nu niet meer in overweging te willen nemen. Daarbij was de Corporatieholding bereid om met inzet van eigen middelen, ook waar er weinig kans was om die weer terug te verdienen, in te steken op dit project. Over die inzet van de holding is het college erg tevreden. U vraagt, of we de contracten met de holding, waarvan u de principes gezien heeft, willen voorleggen aan een onafhan kelijk expert. Ik heb u net gezegd, d^t de samenwerkings overeenkomst én het projectplan naar de raad zullen gaan. Ik denk, dat u zichzelf expert genoeg zult achten om die op hun waarde te beoordelen. U vraagt ook naar de - vergelijkbare - afspraken die ge maakt zijn tussen NWF en de gemeente in verband met de Vrijheidswijk. Ik verwijs naar die motie, waarvan wij al gezegd hebben, dat wij hem gaan ondersteunen. Dat hele as pect zal daarin tot uiting komen. Dan vraagt u naar alle overeenkomsten, waarbij compensatie een rol speelt. Ik heb dat overzicht nu niet bij de hand,

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2002 | | pagina 22