Blad 4 4 Verslag van de raadsvergadering van 18 november 2002 dat zult u begrijpen. Ik denk niet dat het goed is, dat thema nu in extenso te behandelen, maar wil graag verwijzen naar de Kadernota Stedelijke Vernieuwing, die is toegezegd en die in de eerste helft van het volgend jaar door u be sproken zal kunnen gaan worden. De particuliere woningverbetering. U ondersteunt, geloof ik, een motie die straks door een ander wordt ingediend. Het is een motie van PAL/GL, motie vijf. De motie zegt, dat het traject weliswaar eindig moet zijn, maar u trekt het toch ook naar een niveau, dat u eerder er gens heeft aangetroffen. Overigens bij PAS, ironisch ge noeg, en u wilt er vier ton bijcijferen. Het college neemt ook dit voortstel niet over, gezien de kosten. Dan moeten we toch maar soberheid betrachten. De opmerkingen van mevrouw Uiterwijk Winkel, wilt ook rust in de bewonersondersteuning. We hebben dat inmiddels ondersteund U ondersteunt de inzet van de corporatieholding. Het colle ge houdt vast, evenals u, aan het niet slopen van de huizen die daarvoor zijn aangemerkt aan Achter de Hoven Vegelin. U vindt dat er nog steeds teveel sloop is. Niettemin, om de zekerheid voor de bewoners niet verder op de proef te stel len, stemt u in met het geoptimaliseerde plan. U komt met een motie of amendement, ik denk dat het in dit geval een amendement is, om de grens voor de particuliere woningverbetering op te trekken naar 2,1 miljoen. Ik heb me er daarnet over uitgesproken, dat het college daar niet blij mee is, althans, dat het college daar niet achter gaat staan Dan zegt u, dat andere wijken niet mogen lijden onder dit debacle. Dat verbindt u aan uw opstelling ten aanzien van de dekking, die u te zacht vindt. Daarom vindt u dat die ook naar de algemene middelen moet gaan. Ook hier vraag ik me af, of u precies weet wat u daarmee onderschrijft en óf u het wel zo onderschrijft. Als u bang bent voor het ef fect, dat deze 5,6 miljoen heeft op andere stedelijke ver nieuwingsprojecten, tja, dat effect zal onverkort groot zijn. Ook als u het nu even in de algemene middelen zet en er straks weer uithaalt, als ISV-II binnenkomt - als het er uit kan! Snapt u wat ik bedoel? (De heer van Mourik: Bij ons heeft bij deze motie ook mee gespeeld, dat bijvoorbeeld voor ISV-I 34 miljoen is toege zegd. Bijvoorbeeld voor een prestatie te leveren: de sloop van zoveel honderden woningende bouw van zoveel honderden woningende verkoop van zoveel honderden huurwoningen - die prestaties worden niet geleverd. Dit soort eisen zal ook worden verbonden aan ISV-II. Voor ons is het zelfs de vraag of ISV-I wordt uitbetaald. Formeel voldoen we niet aan de eisen. Laat staan dat we ISV-II kunnen aanwenden voor de sloop van diezelfde 150 krotten, waar het halve ISV-I in omgaat. Dat is onze zorg over de motie, vandaar Blad 45 Verslag van de raadsvergadering van 18 november 2002 dat wij hem ook een beetje anders inkleurenin die zin dat wij verwachten dat die claim op de algemene middelen wel eens definitief zou kunnen blijken te zijn.) Dat is de verwachting, die u nu uitspreekt? Ik kan natuur lijk mijn verwachting, dat ISV-II wél doorgaat, baseren op het rijksbeleid tot nu toe. Maar dat vindt u een te zachte dekking, dus het is in dat opzicht een te zachte opstel ling, die u nu kiest. (De heer Van MourikIk snap uw redenering wel, dus dat is helder. U vindt de dekking uit de compensatie t.a.v. de Vrijheids- wijk te zacht en u wilt volledige duidelijkheid hebben over de financiële situatie rond de VrijheidswijkIk heb u dat daarnet al toegezegd en ik hoop, dat u ermee instemt, dat in de loop van februari te krijgen. U vraagt nu al concreet - hier komt die inspanningsver plichting tussen NWF en de gemeente aan de orde - of de raad ooit met die verplichting van 17 april akkoord is ge gaan. Ons is geen raadsstuk bekend, waar dat uit blijkt. Desalniettemin is er een inspanningsverplichting overeenge komen tussen het college en de top van Nieuw Wonen Fries land, waarvan de effecten terug te vinden zijn in de finan ciële kadernota van juli daarna. U zult dat ook in de daar in genoemde bedragen kunnen herkennen. Dit is duidelijk een onderlegger voor die financiële kadernota geweest. Dan ga ik naar de opmerkingen van de heer Van Olffen. De PvdA stemt niet in met de aankoop door de Corporatieholding Friesland van de nog resterende aan te kopen huizen, zo'n 30% van het totaal. Wie doet dat nu en wie neemt het risico van het vastgestelde budget op zich? Het is een onderhande lingspunt geweest en dat is het eigenlijk tot nu toe geble ven. Volgens de laatste berichten, die mij bereiken, be raadt de Corporatie zich nog steeds en komt zij morgen met een uitspraak. Mijn eigenlijk enige overweging is intussen, dat wij in staat zullen zijn tempo te maken. Dit is geen verhaaltje, maar essentieel. Dat zeg ik al vanaf het begin. Als wij nu geen vaart maken met het aankopen van huizen, met het zorgen dat huurders uit hun huis gaan mét onkosten vergoeding, als we het niet dicht kunnen timmeren, als we het niet bloksgewijs kunnen slopen, dan maken we hier geen tempo en krijgen we het nu niet op de-v rails. Deze fase is, behalve deze behandeling in de Raad, cruciaal. Als die niet op gang komt, dan zitten we hier over een half jaar te con stateren, dat we wéér in het slop zijn geraakt. Dat mag ab soluut niet gebeuren. En of de holding het nu gaat doen, of dat wij het nu gaan doen, als het maar snel is. En als de corporatieholding het blijkt te willen gaan doen, mét het budget, maar voor eigen risico, prima, maar dan zal ik daarvan willen eisen, dat zij het snel doen en dat er geen belangen gaan spelen, die

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2002 | | pagina 23