Blad 4 4
Verslag van de raadsvergadering van 18 november 2002
dat zult u begrijpen. Ik denk niet dat het goed is, dat
thema nu in extenso te behandelen, maar wil graag verwijzen
naar de Kadernota Stedelijke Vernieuwing, die is toegezegd
en die in de eerste helft van het volgend jaar door u be
sproken zal kunnen gaan worden.
De particuliere woningverbetering. U ondersteunt, geloof
ik, een motie die straks door een ander wordt ingediend.
Het is een motie van PAL/GL, motie vijf.
De motie zegt, dat het traject weliswaar eindig moet zijn,
maar u trekt het toch ook naar een niveau, dat u eerder er
gens heeft aangetroffen. Overigens bij PAS, ironisch ge
noeg, en u wilt er vier ton bijcijferen. Het college neemt
ook dit voortstel niet over, gezien de kosten. Dan moeten
we toch maar soberheid betrachten.
De opmerkingen van mevrouw Uiterwijk Winkel, wilt ook
rust in de bewonersondersteuning. We hebben dat inmiddels
ondersteund
U ondersteunt de inzet van de corporatieholding. Het colle
ge houdt vast, evenals u, aan het niet slopen van de huizen
die daarvoor zijn aangemerkt aan Achter de Hoven Vegelin. U
vindt dat er nog steeds teveel sloop is. Niettemin, om de
zekerheid voor de bewoners niet verder op de proef te stel
len, stemt u in met het geoptimaliseerde plan.
U komt met een motie of amendement, ik denk dat het in dit
geval een amendement is, om de grens voor de particuliere
woningverbetering op te trekken naar 2,1 miljoen. Ik heb me
er daarnet over uitgesproken, dat het college daar niet
blij mee is, althans, dat het college daar niet achter gaat
staan
Dan zegt u, dat andere wijken niet mogen lijden onder dit
debacle. Dat verbindt u aan uw opstelling ten aanzien van
de dekking, die u te zacht vindt. Daarom vindt u dat die
ook naar de algemene middelen moet gaan. Ook hier vraag ik
me af, of u precies weet wat u daarmee onderschrijft en óf
u het wel zo onderschrijft. Als u bang bent voor het ef
fect, dat deze 5,6 miljoen heeft op andere stedelijke ver
nieuwingsprojecten, tja, dat effect zal onverkort groot
zijn. Ook als u het nu even in de algemene middelen zet en
er straks weer uithaalt, als ISV-II binnenkomt - als het er
uit kan! Snapt u wat ik bedoel?
(De heer van Mourik: Bij ons heeft bij deze motie ook mee
gespeeld, dat bijvoorbeeld voor ISV-I 34 miljoen is toege
zegd. Bijvoorbeeld voor een prestatie te leveren: de sloop
van zoveel honderden woningende bouw van zoveel honderden
woningende verkoop van zoveel honderden huurwoningen -
die prestaties worden niet geleverd. Dit soort eisen zal
ook worden verbonden aan ISV-II. Voor ons is het zelfs de
vraag of ISV-I wordt uitbetaald. Formeel voldoen we niet
aan de eisen. Laat staan dat we ISV-II kunnen aanwenden
voor de sloop van diezelfde 150 krotten, waar het halve
ISV-I in omgaat. Dat is onze zorg over de motie, vandaar
Blad 45
Verslag van de raadsvergadering van 18 november 2002
dat wij hem ook een beetje anders inkleurenin die zin dat
wij verwachten dat die claim op de algemene middelen wel
eens definitief zou kunnen blijken te zijn.)
Dat is de verwachting, die u nu uitspreekt? Ik kan natuur
lijk mijn verwachting, dat ISV-II wél doorgaat, baseren op
het rijksbeleid tot nu toe. Maar dat vindt u een te zachte
dekking, dus het is in dat opzicht een te zachte opstel
ling, die u nu kiest.
(De heer Van MourikIk snap uw redenering wel, dus dat is
helder.
U vindt de dekking uit de compensatie t.a.v. de Vrijheids-
wijk te zacht en u wilt volledige duidelijkheid hebben over
de financiële situatie rond de VrijheidswijkIk heb u dat
daarnet al toegezegd en ik hoop, dat u ermee instemt, dat
in de loop van februari te krijgen.
U vraagt nu al concreet - hier komt die inspanningsver
plichting tussen NWF en de gemeente aan de orde - of de
raad ooit met die verplichting van 17 april akkoord is ge
gaan. Ons is geen raadsstuk bekend, waar dat uit blijkt.
Desalniettemin is er een inspanningsverplichting overeenge
komen tussen het college en de top van Nieuw Wonen Fries
land, waarvan de effecten terug te vinden zijn in de finan
ciële kadernota van juli daarna. U zult dat ook in de daar
in genoemde bedragen kunnen herkennen. Dit is duidelijk een
onderlegger voor die financiële kadernota geweest.
Dan ga ik naar de opmerkingen van de heer Van Olffen. De
PvdA stemt niet in met de aankoop door de Corporatieholding
Friesland van de nog resterende aan te kopen huizen, zo'n
30% van het totaal. Wie doet dat nu en wie neemt het risico
van het vastgestelde budget op zich? Het is een onderhande
lingspunt geweest en dat is het eigenlijk tot nu toe geble
ven. Volgens de laatste berichten, die mij bereiken, be
raadt de Corporatie zich nog steeds en komt zij morgen met
een uitspraak. Mijn eigenlijk enige overweging is intussen,
dat wij in staat zullen zijn tempo te maken. Dit is geen
verhaaltje, maar essentieel. Dat zeg ik al vanaf het begin.
Als wij nu geen vaart maken met het aankopen van huizen,
met het zorgen dat huurders uit hun huis gaan mét onkosten
vergoeding, als we het niet dicht kunnen timmeren, als we
het niet bloksgewijs kunnen slopen, dan maken we hier geen
tempo en krijgen we het nu niet op de-v rails. Deze fase is,
behalve deze behandeling in de Raad, cruciaal. Als die niet
op gang komt, dan zitten we hier over een half jaar te con
stateren, dat we wéér in het slop zijn geraakt. Dat mag ab
soluut niet gebeuren.
En of de holding het nu gaat doen, of dat wij het nu gaan
doen, als het maar snel is. En als de corporatieholding het
blijkt te willen gaan doen, mét het budget, maar voor eigen
risico, prima, maar dan zal ik daarvan willen eisen, dat
zij het snel doen en dat er geen belangen gaan spelen, die