Blad 46
Verslag van de raadsvergadering van 18 november 2002
dat tempo eruit halen. Als wij het zelf doen, is er maar
één belang en dat is tempo maken.
Mevrouw Inberg: Mag ik opmerkendat het wel heel slecht
is, als de corporatieholding zich nog beraadtdat van
avond gaat zeggen: het maakt mij niet uit wie het betaalt,
als het maar snel is. Als de corporatieholding naar deze
vergadering luistert, heeft ze het natuurlijk ook binnen.)
Nee nee, een vertegenwoordiger van de corporatie is aanwe
zig en die heeft het allang gezien en anders hebben ze on
getwijfeld de radio ook wel aanstaan. Je moet wel weten
wanneer je nog moet onderhandelen en wanneer dat verder
geen zin heeft. En bovendien gaat het ook niet om betalen,
want er is een budget voor vastgesteld. Wie het dóet,
krijgt het budget.
Mevrouw Inberg: Dan ga ik er dus van uit, dat u zelf al
vindt, dat het geen zin meer heeft om er over te onderhan
delen
Ik vind het ook geen onderhandelpunt, ik vind het meer een
punt, dat uitwerking verdient. En die uitwerking moet snel
zijn, dat is van belang. Mevrouw Inberg, óf wij doen het
zelf, met het daarvoor bestemde geld, óf wij geven het geld
aan de corporatieholding, dat is precies hetzelfde geld.
Van belang is hier: Wie gaat het nu doen, wie voert het nu
uit en met welk tempo? Ik vind het best, dat wij het doen,
maar ook prima, als de corporatieholding het doet.
Ik ga verder met de onafhankelijke controle. Hoe is zo'n
risico nu verder te voorkomen? We moeten dan kijken naar
wat er inmiddels gebeurd is. In de zomer is het project
weggehaald bij de toenmalige projectleiding. De Directie
Stadsontwikkeling heeft de directe leiding overgenomen. Dat
is u niet ontgaan. We hebben ons ook beraden over het ele
ment "controle" in het geheel. Als je er goed naar kijkt,
was de projectcontrole niet zozeer bezig met controle maar
met een rol als projectadministrateur. Het is heel logisch
dat het zo gaat. Maar onhandig, want degene die de sommen
uitrekent zit ze ook te controleren. Die controle moet nu
onafhankelijk worden. Zo zal het geregeld worden.
Wat betreft de toekomst van de projectleiding, gesteld dat
deze naar de corporatieholding gaat voor de uitvoerende ta
ken is er reeds een projectleider door de holding benoemd.
De gemeente zal vooral beleidsmatig in de projectleiding
zitten. De regie van de uitvoering blijft bij de gemeente
liggen. De rol van controle is dus een onafhankelijke rol,
naast het project, volgens het projectplan naar overeen
komst van de Notitie De Haan.
U gaat ook akkoord met de motie van het CDA, u blijft het
collegevoorstel steunen, als het om de panden gaat, die
volgens die andere motie niet gesloopt zouden moeten wor
den
U hebt een motie ingediend ten aanzien van de Bernardus Bu-
mastraat en u wenst aankoop door de gemeente en mogelijker
Blad 47
Verslag van de raadsvergadering van 18 november 2002
wijs niet door de corporatieholding. Aankoop door de ge
meente volgens de principes die in de overige Vegelinwijk
worden gehanteerd. Daar moeten we dan een verschil bij op
merken, voorzover die principes toegepast worden in de Ve-
gelinstraat bij die huizen, die gesloopt gaan worden, dat
het logisch maakt, dat er vergoedingen worden uitgekeerd,
bovenop de marktwaarde, dat sloop van de tien woningen aan
de Bernardus Bumastraat niet aan de orde is, na een zeer
onrustige start en zeer veel onduidelijkheid - het zij vol
mondig erkend, dat heeft heel slecht gewerkt, dat erken ik
hier ook. Al met al kan ik hier met de dooddoener antwoor
den, dat het een sympathieke motie is, maar dat we hem, al
weer vanwege het financiële aspect, niet overnemen.
Bewonersondersteuning handhaaft u tot het einde van het
proces. Dat hebben we al wel overgenomen.
U noemt nog de kamerverhuurregelingDe mogelijkheden die
deze regeling biedt om Achter de Hoven/Vegelin tot een pri
oritair gebied uit roepen en daar vooral te handhaven, om
huisjesmelkers, die niet geneigd zullen zijn om hun huizen
deel te laten nemen aan dat particuliere woningverbetering
traject dat zal in de onderzoeking naar de mogelijkheden
voor een voorstel daartoe in de Commissie Stadsontwikkeling
aan de orde worden gesteld.
Mevrouw Inberg, tijd voor schoonheid telt nadrukkelijk óók
voor Achter de Hoven/Vegelin. Alles wat u zegt over de
waardeloze huisjes, die u daar al voor uw geestesoog ziet,
dat leg ik naast mij neer, want ik denk, dat het zo niet
wordt. Het wordt een bovengemiddelde wijk met licht, lucht
en ruimte. Dat waren en zijn de doelstellingen. Dat ontwerp
van SKETS is niet zoals u vindt dat het er uit ziet. Het is
tijd voor schoonheid, ook in Achter de Hoven Vegelin.
Kan ik garanderen, dat het bij dit tekort blijft? Nee, dat
kan ik niet garanderen, want er is een aantal risico's. Ik
noem u de risico's, die de gemeente op dit moment loopt.
Er zijn risico's mogelijk, als wij besluiten, dat het res
tant van de woningen die nu nog moeten worden aangekocht nu
wordt aangekocht, dan zit daar een onmiskenbaar risico in.
Er zit daar een aantal lastige zaakjes, die ik nu niet ver
der benoem, maar dat behelst nog een risico. Ook in de
stukken genoemd, er is alle aanleiding aan te nemen dat er
geen sprake zal zijn van bodemverontreiniging. Alle onder
zoeken tot nu toe wijzen daar op. Maar je weet maar nooit,
dat is een risico.
We proberen nu alles te doen voor de duidelijkheid en dege
lijkheid van de nu te treffen regelingen, zodat iedereen
weet waar hij aan toe is. En dat het ook redelijk en recht
vaardig is wat we doen. Niettemin is het niet uit te slui-