Blad 46 Verslag van de raadsvergadering van 18 november 2002 dat tempo eruit halen. Als wij het zelf doen, is er maar één belang en dat is tempo maken. Mevrouw Inberg: Mag ik opmerkendat het wel heel slecht is, als de corporatieholding zich nog beraadtdat van avond gaat zeggen: het maakt mij niet uit wie het betaalt, als het maar snel is. Als de corporatieholding naar deze vergadering luistert, heeft ze het natuurlijk ook binnen.) Nee nee, een vertegenwoordiger van de corporatie is aanwe zig en die heeft het allang gezien en anders hebben ze on getwijfeld de radio ook wel aanstaan. Je moet wel weten wanneer je nog moet onderhandelen en wanneer dat verder geen zin heeft. En bovendien gaat het ook niet om betalen, want er is een budget voor vastgesteld. Wie het dóet, krijgt het budget. Mevrouw Inberg: Dan ga ik er dus van uit, dat u zelf al vindt, dat het geen zin meer heeft om er over te onderhan delen Ik vind het ook geen onderhandelpunt, ik vind het meer een punt, dat uitwerking verdient. En die uitwerking moet snel zijn, dat is van belang. Mevrouw Inberg, óf wij doen het zelf, met het daarvoor bestemde geld, óf wij geven het geld aan de corporatieholding, dat is precies hetzelfde geld. Van belang is hier: Wie gaat het nu doen, wie voert het nu uit en met welk tempo? Ik vind het best, dat wij het doen, maar ook prima, als de corporatieholding het doet. Ik ga verder met de onafhankelijke controle. Hoe is zo'n risico nu verder te voorkomen? We moeten dan kijken naar wat er inmiddels gebeurd is. In de zomer is het project weggehaald bij de toenmalige projectleiding. De Directie Stadsontwikkeling heeft de directe leiding overgenomen. Dat is u niet ontgaan. We hebben ons ook beraden over het ele ment "controle" in het geheel. Als je er goed naar kijkt, was de projectcontrole niet zozeer bezig met controle maar met een rol als projectadministrateur. Het is heel logisch dat het zo gaat. Maar onhandig, want degene die de sommen uitrekent zit ze ook te controleren. Die controle moet nu onafhankelijk worden. Zo zal het geregeld worden. Wat betreft de toekomst van de projectleiding, gesteld dat deze naar de corporatieholding gaat voor de uitvoerende ta ken is er reeds een projectleider door de holding benoemd. De gemeente zal vooral beleidsmatig in de projectleiding zitten. De regie van de uitvoering blijft bij de gemeente liggen. De rol van controle is dus een onafhankelijke rol, naast het project, volgens het projectplan naar overeen komst van de Notitie De Haan. U gaat ook akkoord met de motie van het CDA, u blijft het collegevoorstel steunen, als het om de panden gaat, die volgens die andere motie niet gesloopt zouden moeten wor den U hebt een motie ingediend ten aanzien van de Bernardus Bu- mastraat en u wenst aankoop door de gemeente en mogelijker Blad 47 Verslag van de raadsvergadering van 18 november 2002 wijs niet door de corporatieholding. Aankoop door de ge meente volgens de principes die in de overige Vegelinwijk worden gehanteerd. Daar moeten we dan een verschil bij op merken, voorzover die principes toegepast worden in de Ve- gelinstraat bij die huizen, die gesloopt gaan worden, dat het logisch maakt, dat er vergoedingen worden uitgekeerd, bovenop de marktwaarde, dat sloop van de tien woningen aan de Bernardus Bumastraat niet aan de orde is, na een zeer onrustige start en zeer veel onduidelijkheid - het zij vol mondig erkend, dat heeft heel slecht gewerkt, dat erken ik hier ook. Al met al kan ik hier met de dooddoener antwoor den, dat het een sympathieke motie is, maar dat we hem, al weer vanwege het financiële aspect, niet overnemen. Bewonersondersteuning handhaaft u tot het einde van het proces. Dat hebben we al wel overgenomen. U noemt nog de kamerverhuurregelingDe mogelijkheden die deze regeling biedt om Achter de Hoven/Vegelin tot een pri oritair gebied uit roepen en daar vooral te handhaven, om huisjesmelkers, die niet geneigd zullen zijn om hun huizen deel te laten nemen aan dat particuliere woningverbetering traject dat zal in de onderzoeking naar de mogelijkheden voor een voorstel daartoe in de Commissie Stadsontwikkeling aan de orde worden gesteld. Mevrouw Inberg, tijd voor schoonheid telt nadrukkelijk óók voor Achter de Hoven/Vegelin. Alles wat u zegt over de waardeloze huisjes, die u daar al voor uw geestesoog ziet, dat leg ik naast mij neer, want ik denk, dat het zo niet wordt. Het wordt een bovengemiddelde wijk met licht, lucht en ruimte. Dat waren en zijn de doelstellingen. Dat ontwerp van SKETS is niet zoals u vindt dat het er uit ziet. Het is tijd voor schoonheid, ook in Achter de Hoven Vegelin. Kan ik garanderen, dat het bij dit tekort blijft? Nee, dat kan ik niet garanderen, want er is een aantal risico's. Ik noem u de risico's, die de gemeente op dit moment loopt. Er zijn risico's mogelijk, als wij besluiten, dat het res tant van de woningen die nu nog moeten worden aangekocht nu wordt aangekocht, dan zit daar een onmiskenbaar risico in. Er zit daar een aantal lastige zaakjes, die ik nu niet ver der benoem, maar dat behelst nog een risico. Ook in de stukken genoemd, er is alle aanleiding aan te nemen dat er geen sprake zal zijn van bodemverontreiniging. Alle onder zoeken tot nu toe wijzen daar op. Maar je weet maar nooit, dat is een risico. We proberen nu alles te doen voor de duidelijkheid en dege lijkheid van de nu te treffen regelingen, zodat iedereen weet waar hij aan toe is. En dat het ook redelijk en recht vaardig is wat we doen. Niettemin is het niet uit te slui-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2002 | | pagina 24