Blad 4 Verslag van de raadsvergadering van 18 november 2002 overgangsrechten. We proberen wél via natuurlijk verloop horecavestigingen tegen te gaan. Dat betekent ook dat de ene vorm van horeca niet vervangen mag worden, als die ver trekt, door een andere vorm van horeca, waarvan de kans op overlast groter is. Wanneer daar bijvoorbeeld een restau rant vertrekt, is het niet toegestaan dat er bijvoorbeeld een café voor in de plaats komt. Dat is ook één van die richtlijnen die gelden voor een deconcentratiegebied. Daarnaast de sluitingstijd van elf uur 's avonds, mét ui teraard al die uitzonderingen die er in het verleden op zijn gemaakt. In de inspraak over de herziening van het ho- recabeleid is hier ook zoveel aandacht voor geweest. We ko men er allicht nog op terug. Maar dat is dus de bedoeling van het horecabeleidvia het natuurlijke verloop het aantal vestigingen tegen te gaan. In het huidige horecabeleid hoort eigenlijk ook - dat wordt ook in het bestemmingsplan vastgelegd - dat het aantal be drijven wordt gefixeerd. Dat kan óf op de panden zijn, óf op de blokzijde van een deel van de straat. En wat nu één van de aanbevelingen is, in het kader van de evaluatie van het horecabeleid, is om binnen die deconcentratiegebieden, dus ook in de Breedstraat, die horecabestemmingen te fixe ren op de panden zelf, dus niet meer op een heel blok, maar op de panden waar die horeca is toegestaan. Als u vraagt: Wat moeten wij nu precies verstaan onder eet- horeca?, dan zal ik u de definitie geven die gehanteerd wordt: het is een horecabedrijf, dat in hoofdzaak is ge richt op het verstrekken van voedsel, zoals een restaurant, een afhaalrestaurant, een broodjeshuis en een snackbar. Dat sluit in de praktijk niet uit, dat mengvormen van eten en drinken mogelijk zijn. Daar zijn er een heleboel van in de stad. Maar de exploitatie moet in hoofdzaak gericht zijn op het verstrekken van etenswaren. Nou is er onderkend door de gemeente, dat er nogal een grijs gebied zit tussen drinkhoreca en eethoreca. Vandaar dat we hebben aangekondigd, bij de herziening van het hore cabeleid te proberen ook de bestemmingsplannen wat scherper te definiëren, zodat het verschil tussen drinken en eten ook in de praktijk beter te handhaven valt. Dus die poging gaan wij nog ondernemen. De definitie, zoals ik die juist gaf, is de definitie van de eethoreca. Dat betekent dat in de Breedstraat een res taurant is toegestaan. De heer Barendsma: Mijn vraag was: kan de gemeente die re gels duidelijker stellen? Daar komt nog bij, dat volgens het bestemmingsplan de Breedstraat een alcoholvrij gebied is. Ik heb deze vraag niet gesteld omdat ik vind dat de ho reca moet verdwijnen. Maar als er panden vrijkomen moet de gemeente duidelijke richtlijnen geven: een restaurant is een restaurant. Maar bij een eetcafé, dat van één uur 's middags open is tot s avonds elf uur - hebben we het dan Blad 5 Verslag van de raadsvergadering van 18 november 2002 over een café of hebben we het over een restaurant? Een restaurant is voor mij een ander begrip. Dat was mijn vraag: of de gemeente die grenzen wat duide lijker wil stellen. Niet dat horeca weg moet, die er nu is. Mevrouw Waanders (weth)Nogmaals, een alcoholvrij gebied kennen wij niet binnen het kader van het horecabeleid. Als je dat zo zou stellen, heb ik een beleid voor ogen waar volgens mij ook de bewoners van de Breedstraat niet geluk kig mee zouden zijn. Het gaat om deconcentratiegebieden, waar we de horeca terug willen dringen. U zegt: maak een scherper onderscheid tussen de verschillende vormen van ho reca. De eethoreca verfijnen wij niet verder in gewone res taurants of afhaalrestaurantsWat wij wel- proberen --dat heb ik zojuist al proberen duidelijk te maken - is in de toekomst een nadrukkelijker onderscheid te maken in de be stemmingsplannen, of iets onder eethoreca valt of onder de drankhoreca. Omdat er zo'n groot grijs gebied tussen zit. Uw zorg kan ik mij wel iets bij voorstellen. Wij proberen de definitie nog iets aan te scherpen, om er in de praktijk beter mee te kunnen werken en te kunnen handhaven. Punt 2 Vaststellen verslag raadsvergadering 16 september 2002. Dit verslag wordt ongewijzigd vastgesteld. Punt 3. Mededelingen. Er zijn geen mededelingen. Punt 4 Ingekomen stukken. Ter kennisgeving aangenomen Punt 5 (bijlage nr. 191). Bezwaarschrift van de heer M.J.T.F. Cabbolet tegen het be sluit van de gemeenteraad van 29 oktober 2001 inzake de be krachtiging van de overeenkomst met mevr. L.B.M. van Maaren-van Balen in verband met het neerleggen van haar werkzaamheden Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van het college.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2002 | | pagina 3